Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 23:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Quad ESL 57 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 08 November 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Min søn har købt et sæt Quad ESL 57, MEGET BILLIGT. DE spiller rigtigt  godt, men når der intet signal er på, kan man indimellem høre en svag knitren. Det lyder som udladninger af elektrisitet eller lignende. Nogen der ved om det er et faresymptom?
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 November 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:
Min søn har købt et sæt Quad ESL 57, MEGET BILLIGT. DE spiller rigtigt  godt, men når der intet signal er på, kan man indimellem høre en svag knitren. Det lyder som udladninger af elektrisitet eller lignende. Nogen der ved om det er et faresymptom?

Hej Finn...

Tag det bare roligt. Gamle elektrostater har deres eget stille liv! Hvis ikke det er MEGET kraftigt, kan I bare tage det roligt. men pas nu lidt på fingrene, hvis I fumler alt for meget ved panelerne. Man kan såmænd godt få et rap der sætter pacemakeren i stå! 

Hilsen

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Nej, det er ikke MEGET kraftigt, man skal helt hen til højttalerne for at høre det. Så tak for et beroligende svar.

Nyt spørgmål: Kan det passe, at hans Cayin C220i løber tør for kræfter på Quaderne. Hans B&Were (803) spiller markant højere ved "fuld skrue", end Quad ESL 57.

Endelig: kan man spraymale Quaderne? De er "army-grønne" og ikke særligt kønne at se på.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Hej...

Dette link (ét blandt mange) kunne måske være til hjælp i omgangen med disse herlige højttalere?

http://www.flashbacksales.co.uk/acatalog/manualpics/quadman. html

Hilsen

Nilau

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 November 2005 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Når de står sagte og knitrer lidt i baggrunden, så tyder det på at den højspændingsforsyning der skal holde biasspændingen på membranerne er i meget fin stand.

Det tyder ydermere på at spændingen er justeret korrekt til membranernes kapacitet - altså deres evne til at holde på den statiske elektricitet.

Så det er et fint sæt han har fået der.

Der er livsfarlige højspændinger indeni, så ikke noget med at åbne.
Dette skal tages alvorligt.

Man skal være opmærksom på at mere end 15-20W tager livet af diskanterne, så der må skrues varsomt på volumenkontrollen hvis forstærkeren er kraftigere.

En røgalarm i nærheden af forstærkeren er også en god ide, hvis man ikke er 100% sikker på at forstærkeren er stabil ved 1 Ohm ved 18kHz.

Mange forstærkere er afgået ved døden når de får de gamle Quad's på terminalerne.

http://www.quadesl.com/quad_main.shtml

Eksperimenter med at male dem, må være meget forsigtige, da maling på støvfolien vil forringe lyden, og tilstoppe hullerne i gitrene hvis man er rigtig uheldig.

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 November 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

Nej, det er ikke MEGET kraftigt, man skal helt hen til højttalerne for at høre det. Så tak for et beroligende svar.

Nyt spørgmål: Kan det passe, at hans Cayin C220i løber tør for kræfter på Quaderne. Hans B&Were (803) spiller markant højere ved "fuld skrue", end Quad ESL 57.

Endelig: kan man spraymale Quaderne? De er "army-grønne" og ikke særligt kønne at se på.

ESL 57 er ikke kendt for at spille meget højt, da de er en meget sværere belastning end B&W'erne, der også har lavere drifteffekt. Skøn gammel højttaler, sån en Quad, held og lykke med dem.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 November 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Alle elektrostater mister følsomhed med alderen, så det er en naturlig ting at de ikke spiller så højt længere.

Om 2 år har den 50 års jubilæum!

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Alle elektrostater mister følsomhed med alderen, så det er en naturlig ting at de ikke spiller så højt længere.

Om 2 år har den 50 års jubilæum!

Ja, jeg må indrømme, at jeg er imponeret over lyden fra de snart 50 år gamle højttalere. Bas under 60-70Hz eksisterer ikke, og diskanten ruller svagt af i toppen. Men det de gengiver gør de rigtigt godt. Jeg er faktisk tilbøjelig til at foretrække dem, frem for B&Werne. Men, jeg hører også mest jazz og klassisk. Metallica og Rage er ikke lige Quadernes kop te. EN ting er sikkert: DE ER GRIMME SOM BARE F:::::!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 November 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hvis du har en gammel NAD 3020A, så prøv at spænde den for Quad'erne!

Den har lidt snydebas, og trækker dem legende let.
Desuden er risikoen for overbelastning meget lille med den kombi.
Lyden bliver ikke 'næsten highend' - den bliver virkelig i den ægte high-end klasse.

Det er nemlig et ægte 'match made in heaven' som mange har prøvet.

Og måske har du også en Rega Planar 3 stående?
Så er der dømt vellyd til små penge.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 November 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har også haft disse "radiatorer".

Det var moderne dengang at:

1. Påmontere en Gamma bånddiskant, for der er ikke meget fut i Quad'erne over 10 kHz. Så jeg tror ikke det er alderen.

2. Sætte 2 oven på hinanden, modsat, altså top mod top og bund væk fra hinanden. Det blev konstruktionen hverken billigere, bedre eller mindre af!!! Og så den der tweeter i midten - så fyldte den fra gulv til loft. Very low WAF. Og de var dæleme svære at ligne korrekt, så der ikke opstod for meget modfase mellem dem.

3. Fjerne gitterne!!!! Så blev det den absolut grimmeste højttaler i hele min hifi-omkreds. Men at fjerne gitterne er ikke så svært. Og så hørte rasleriet op.

Det kan du gøre: demontere (det er ikke svært, bare tidskrævende), rense gitrene af, for der er meget støv der pga. elektrisk ladning er suget til, og så sprøjtelakere . Mal også sidetrælisterne.Brug endelig en ikke-engelsk farve.

Jeg vil anbefale dig, at sætte dem væk inden du får en kæreste. Fordi for det første får du ikke en kæreste så længe du har disse gammeldags varmeapparater stående i din stue. For det andet er det et helvedes rod medens demontagen - malingen - montagen står på. Og undervejs er helt nøgne Quad'erne mere modtagelig for skader end en øjelinse er under operation af en fuldstændig ædru læge. Sæt katten i pension imens. Og de færreste kvinder finder en nymalet ELS 57 særlig meget smukkere end dem jeg forestiller mig du har. Men har du først gjort hende virkelig varm, ja så har du 2 måneder hvor ALT i hi-fi kan lade sig gøre. Og når de er færdige, kan du præsentere dem som nye Philippe Starck højttalere. Må vi se billeder?

Ud fra min erindring og hvad andre teknisk har udtalt om standen: jeg er enig - de virker OK.

mvh

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Jeg ligger lige nu i forhandling med sønnen om at jeg skal købe dem. Jeg er vist blevet "hooked" på dem! Da jeg i forvejen kører med rør og Pink Triangle må det lige være det, der skal til, for at stoppe mine uendelige DIY højttaler-projekter? Og, dog. En subwoofer vil gøre gavn her!

For billede, se under DIY (den eneste måde jeg kan uploade billeder på)

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=31479&P N=1

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 November 2005 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Er det billedet der snyder, eller passer de højttalere bare perfekt til dit gulvtæppe?

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Er det billedet der snyder, eller passer de højttalere bare perfekt til dit gulvtæppe?

De er faktisk grimmere (mere army-farvede) i virkeligheden. Konen synes de er rimelige.

Mine nuværende DIY konstruktioner fylder ca. 40x40x110 (pyramideform).

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Til "hifiigen"...

Blændende godt indlæg. Jeg morede mig kosteligt! Knivskarpe betragtninger...

M.v.h.

Nilau

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

Jeg ligger lige nu i forhandling med sønnen om at jeg skal købe dem. Jeg er vist blevet "hooked" på dem! Da jeg i forvejen kører med rør og Pink Triangle må det lige være det, der skal til, for at stoppe mine uendelige DIY højttaler-projekter? Og, dog. En subwoofer vil gøre gavn her!

Ja, det er ikke for at snage i dine familiære forhold, men da du har en søn må du jo på et eller andet tidspunkt være tilnærmet en kvinde. Vil denne kvinde stadig være i dit liv på en sådan måde, at hun tillader New-Starck-apparaterne?

Nå, mit bud: glem subwoofere - det tror jeg ikke du får til at opbygge et præcist tryk-bas-output.

Hvis du gerne vil stoppe evindelige DIY-projekter, tror jeg du først skal acceptere at ELS 57 lever lidt deres eget ubevidste liv - du ved aldrig helt om de er 100% på toppen. Lev med det, for du kan ikke tweake så meget.

mvh

PS: de indgik iøvrigt engang i et stort ML system (Mark Levinson)

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Til "hifiigen"...

Blændende godt indlæg. Jeg morede mig kosteligt! Knivskarpe betragtninger...

M.v.h.

Nilau

Helt enig. Hvor er det dog herligt med lidt humor. Det er noget vi DIY mennesker har brug for.

Også tak fra mig til hifiigen.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2005 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Graccias.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Hvis du har en gammel NAD 3020A, så prøv at spænde den for Quad'erne!

Den har lidt snydebas, og trækker dem legende let.
Desuden er risikoen for overbelastning meget lille med den kombi.
Lyden bliver ikke 'næsten highend' - den bliver virkelig i den ægte high-end klasse.

Det er nemlig et ægte 'match made in heaven' som mange har prøvet.

Og måske har du også en Rega Planar 3 stående?
Så er der dømt vellyd til små penge.

Hej...

Jo, NAD'en er go'. Jeg har engang drevet 57'erne med en Lectron JH-50 (røreffektforstærker) og det var helt formiddabelt. Og kom ikke og si' at Quad'erne ikke kan spille højt. Det er en fjollet fordom. De kan klare langt mere en kammerjazz...  ;-)

Men de profiterer naturligvis af en god subwoofer. Justeret med måde! Så er der dømt firser-U2 ved (næsten) realistisk lydtryk!

Hilsen

Nilau

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 November 2005 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Tjae, hvis vi skal bevare en munter tone, så lader vi være med at spørge hvad et sæt nye diskanter koster.  (jeps - de laves stadig, og endda med den originale film og coating)

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
finn52 skrev:

Ja, det er ikke for at snage i dine familiære forhold, men da du har en søn må du jo på et eller andet tidspunkt være tilnærmet en kvinde. Vil denne kvinde stadig være i dit liv på en sådan måde, at hun tillader New-Starck-apparaterne?

Nå, mit bud: glem subwoofere - det tror jeg ikke du får til at opbygge et præcist tryk-bas-output.

Hvis du gerne vil stoppe evindelige DIY-projekter, tror jeg du først skal acceptere at ELS 57 lever lidt deres eget ubevidste liv - du ved aldrig helt om de er 100% på toppen. Lev med det, for du kan ikke tweake så meget.

mvh

PS: de indgik iøvrigt engang i et stort ML system (Mark Levinson)

Jeg er i den heldige situation, at min kone på 28. år har lært at leve med mig og mine "projekter". Da vi lærte hinanden at kende havde jeg AR LST, hvis det stadigvæk siger nogen noget, men jeg siger bare: grimmere end Quaderne!

Det der med subwoofer: Jeg har lige fundet en "open baffle konstruktion" fra HiFi World. En 12" proff. Celestion-bas på en baffel der nemt kan tilpasses ESL57-mål. Tror du ikke det ville virke?

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes