Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Quad ESL 57 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 09 November 2005 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Laver du en open baffle konstruktion, er det vigtigt at enhederne er beregnet, eller i hvert fald velegnede til formålet.

Mange er blevet overrasket over hvor stor slaglængde der er brug for, og hvor tydelige raslelyde fra enhederne kan blive hvis de presses over evne.

Jeg bruger nogle gamle Tannoy 15" basser i 175 liter basrefleks, og næsten hjørneplacerede (en basabsorbent i hjørnet).

Mine paneler er Martin Logan CLSII, som har deres centerpunkt i samme højde over gulvet, som bassernes center.

Rimeligt tilfredsstillende lyd, faktisk.
Jeg deler dog også dybt, ved 80Hz med 24dB opad, og skærer panelerne med 12dB. Fin aflastning, så effektforstærkeren får lidt overskud til resten.

Med Quad ELS57 ville jeg nok tilføre dem normalt signal, og supplere med sub oveni. En stor lukket box eller to er nok sagen.

Jeg har eksperimenteret med lukkede subs også, og ender nok med det, selvom basrefleks kan imponere lidt også, ved nogle typer musik.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 November 2005 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

Jeg er i den heldige situation, at min kone på 28. år har lært at leve med mig og mine "projekter". Da vi lærte hinanden at kende havde jeg AR LST, hvis det stadigvæk siger nogen noget, men jeg siger bare: grimmere end Quaderne!

Det der med subwoofer: Jeg har lige fundet en "open baffle konstruktion" fra HiFi World. En 12" proff. Celestion-bas på en baffel der nemt kan tilpasses ESL57-mål. Tror du ikke det ville virke?

Ja, der kan man se, at smag er forskellig: AR LST var efter min opfattelse en spændende HT bedømt på udseendet. Stor magtfuld lyd, uden at de fyldte det hele. Og så var det en højttaler som ikke bare var en kasse med sine 3 fremadrettede sider. Og flot rustikt frontstof i råhvid groft denim.

Jeg tror, at manglende dybbas output fra ELS'erne skyldes akustisk kortslutning mellem front og bagmembran. Åben baffle giver lidt samme problem, med mindre bafflen er tilstrækkelig stor, og det vil nok sige flere m2. Det fylder godt op i stuen!

Jeg har aldrig i mit ret lange hifi-liv haft en bedre vital, dynamisk og slagkraftig bund end med mine Dali Grand Diva, efter jeg fik en forstærker der leverer meget af den bas programmaterialet byder på. Og jeg har haft mange forskellige konstruktioner - også nogle kæmpe JBL studiemonitorer! Jeg tror det skyldes virkelig low loss membranophæng, lav bevægelig masse og et linært magnetsystem på Diva'ernes baselementer.

Hvis du kan finde er 12", 15" eller 18" med samme egenskaber er der måske en chance for, at du kan tilsætte en subwoofer som ikke "slæber efter". Du kunne måske også lave et system med 3-4 basser fra Diva'erne, men det bliver ret kostbart.

Jeg mener det gamle ML system (ja, Mark Levinson) havde en 24" Hartley woofer sammen med ELS'erne. 24" membranareal!!! En sådan børge skal ikke bevæge sig ret meget, så forvrængning i magnetsystem og ophæng er minimale, ligesom dens kobling til luften er rigtig god. Men hvor hitter man sådan en i dag?

Jeg ville dog starte med at søge efter en effektforstærker som har bunden godt med. Der er efter min opfattelse overraskende få! Og så kunne det være du kunne undgå endnu et visuelt misfoster i stuen.

mvh

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 09 November 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

tænk at have en søn der køber et sæt Quad ELS det er da toppen, bare min søn gør det om nogle/mange år, det ville gøre hans far stolt
ps. jeg syntes de er fede, men ville aldrig få lov til at ha´ dem stående, men ELS63 kan kæresten god li´!!!

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 November 2005 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

http://www.quad-musik.de/ har SVJH overtaget de originale produktionsmaskiner fra Quad og kan derfor lave elementerne som dengang. De har også reservedele til ESL57eren. Og de kan restaurere den.

Her kan du læse deres FAQ:
http://www.quad-musik.de/FAQ/faq.html

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 November 2005 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Bortset fra Quad'ernes iboende begrænsninger, så har de jo en særlig evne, som selv de færreste rigtig gode dynamiske højttalere idag kan, nemlig evnen til at "forsvinde" i lydbilledet, så man oplever at lytte til en akustisk begivenhed snarere end at lytte til to højttalere.

Hvis ejeren har DIY-genet, kunne det jo være oplagt at modificere dem til det Bauhaus-inspirerede udseende, Brauns version af ESL57 fik:

7_LE1NEU

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 November 2005 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Vi har nu lyttet på ESL´erne med 3 forskellige forstærkere: Accuphase E202, Cayin C220i og Cary Audio 30SE (rør). Det var interessant.

Min all-round favorit er Accuphase E202: Den giver højest lydtryk i kombination med ESL´erne, og et kæmpe perspektiv. Det den mangler i detaljer i forhold til de andre, har den i musikalitet.

Nr. 2 er Cary Audio, den har flest detaljer, men et noget indskrumpet perspektiv i sammenligning med Accuphase. Max lydtryk er ret begrænset.

Cayin kommer klart til kort, på alle felter. Ligeså imponerende den er på B&W803, ligeså "træls" er den på ESL´erne.

Det var ikke just denne rækkefølge, jeg ville have gættet på, inden gennemlyningen. En så gammel konstruktion, som Accuphase E202, kan altså noget andre ikke kan, på ESL´erne. Hvorfor?

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 November 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Impedanskurven på Quad ELS er barsk, og får mange forstærkere til at lyde som om de er i stykker.

Accuphase er bare bygget solidt i designet, og man har måske endda haft den Quad i bagtankerne da man designede den?

De mangler den har, kan måske være aldersbetingede, og kan måske løses med lidt kontaktrens eller et værkstedsbesøg?

Hvis den er modulopbygget indvendigt, skal der måske renses nogle kontaktpunkter hvor modulerne er monteret?

Mon så ikke at detaljerne kommer frem, som en trold af en æske?

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 November 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

I Gamle dage spillede jeg på Accuphase E202 (til slut med C200 som forforstærker) og et sæt ESL63 - Det var tider..... Sidder sgu og bliver helt nostalgisk.

Det undrer IKKE mig at E202eren gav de andre apparater smæk - det er et noget overset apparat.

Som spencer skriver kan det måske være at lidt kontaktspray er ved at være på sin plads og måske (sandsynligvis) nogle nye lytter - det er jo en ældre dame.

Held og lykke med det

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Impedanskurven på Quad ELS er barsk, og får mange forstærkere til at lyde som om de er i stykker.

Accuphase er bare bygget solidt i designet, og man har måske endda haft den Quad i bagtankerne da man designede den?

De mangler den har, kan måske være aldersbetingede, og kan måske løses med lidt kontaktrens eller et værkstedsbesøg?

Hvis den er modulopbygget indvendigt, skal der måske renses nogle kontaktpunkter hvor modulerne er monteret?

Mon så ikke at detaljerne kommer frem, som en trold af en æske?

Jeg har faktisk overvejet, at få Accuphasen totalrenoveret. Til daglig står den "på lager", og samler støv. Da jeg ikke har forstand på elektronik (kun passive delefiltre), vil jeg have et proff. værksted, til at renovere den (nye lytter og hele baduljen). Men hvem? Kan i anbefale nogen?

Modulopbygget? Næh, du. Den er nærmest opbygget efter fuglerede-princippet. Der er et hav af ledninger i den. Den gode lyd har altid overrasket mig, når man tager dens opbygning i betragtning.

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 November 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

Jeg har faktisk overvejet, at få Accuphasen totalrenoveret.

Du har lige gjort dig selv til min helt

Thumbs up!

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 November 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Selvom den er bygget som en fuglerede, kan der stadig være mange steder hvor ledningerne ikke er loddet på printet, men monteret med spadesko.

Her kan der være dannet korrosion.

Nye lytter vil helt sikkert også være en god ting.
Elna Cerafine bruges som opgradering til Quad 303, og de kunne overvejes.

Der er nok andre gode forslag til hvilke lytter der vil egne sig til en Accuphase.
Umiddelbart ville jeg anbefale Arne Ludvigsen til at kigge på den, men jeg ved ikke om han er stoppet 100%.

Jeg talte med ham engang vedr. renovation af en gammel Kenwood, som jeg dog solgte (nok lidt dumt, men den var f***me stor).

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 November 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Min højtelskede E 202 er lige  stået af ,mæt af dage . det startede som en knitren i den ene kanal. Så jeg må også ud og finde en "totalrenovator" hmmmm

Er der en af jer  finder lytter vil jeg da gerne bede om "plademærke og nummer" Og undskyld mit indbrud i tråden som jeg følger fra sidelinien

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:

Min højtelskede E 202 er lige  stået af ,mæt af dage . det startede som en knitren i den ene kanal. Så jeg må også ud og finde en "totalrenovator" hmmmm

Er der en af jer  finder lytter vil jeg da gerne bede om "plademærke og nummer" Og undskyld mit indbrud i tråden som jeg følger fra sidelinien

Kiggede lige på din hjemmeside. Det må være luxux-udgaven af 202 du har. Der er stadigvæk lys i VU-metrene. Det lys gik sig en tur da min var 6-7 år gammel. Fed tilhørende tuner du har. Hvordan "håndterer" du de elendige ht-terminaler den har? Det er nok det ringeste, jeg nogensinde har oplevet.

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 November 2005 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:
piobyte skrev:

Kiggede lige på din hjemmeside. Det må vær luxux-udgaven af 202 du har. Der er stadigvæk lys i VU-metrene. Det lys gik sig en tur da min var 6-7 år gammel. Fed tilhørende tuner du har. Hvordan "håndterer" du de elendige ht-terminaler den har? Det er nok det ringeste, jeg nogensinde har oplevet.

Ja de gamle Accuphaser og Mcintosh lavede elendige ht tilslutninger, men det kan forbedres en del ved at fjerne skruen og bøjlen og montere små stumper bremserør der er bukket flade i den ene ende hvor der bores et hul til skruen, herefter monteres de let vinklede ( den flade del bukkes let ) Nu kan der anvendes bananstik. de passer nemlig lige i bremserøret.

Tuneren er helt unik og har en modtagelse jeg vil savne når det popsmarte DAB tager over

Min hjemmeside er sådan set bare et lille program jeg har kørende på prøve ude i byen.  Det er mest for lirens skyld

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået et tilbud på totalrenovering af min E202, fra radio-tv tekniker (orange...du ved): 2.000kr. Inkluderer nye lytter (Elna), nyt volumen potmeter, nye ht-terminaler (banan type) og generel rensning og istandasættelse. Er det OK?

Jeg har lånt en NAD 3020 til ESLerne, og må indrømme, at det er en potent forstærker. Spiller næsten lige op med Accuphasen. Perspektivet er dog lidt mindre. Men der er "smæk for skillingen".

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 November 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

Jeg har fået et tilbud på totalrenovering af min E202, fra radio-tv tekniker (orange...du ved): 2.000kr. Inkluderer nye lytter (Elna), nyt volumen potmeter, nye ht-terminaler (banan type) og generel rensning og istandasættelse. Er det OK?

Jeg har lånt en NAD 3020 til ESLerne, og må indrømme, at det er en potent forstærker. Spiller næsten lige op med Accuphasen. Perspektivet er dog lidt mindre. Men der er "smæk for skillingen".

Jeg syntes ikke at det lyder voldsomt dyrt, og du kan dybest set først vide det når du hører resultatet. Jeg ville gøre det - og specielt nu, når du ved at den er god sammen med ELS'erne.

EDIT: Hvilken udgave af 3020 er det ?

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2005 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
finn52 skrev:

Jeg syntes ikke at det lyder voldsomt dyrt, og du kan dybest set først vide det når du hører resultatet. Jeg ville gøre det - og specielt nu, når du ved at den er god sammen med ELS'erne.

EDIT: Hvilken udgave af 3020 er det ?

Jeg har sagt OK til renovering.

NADen hedder Series 20. Hvis det siger dig noget (står på fronten)?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 November 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

Hvis den hverken hedder A eller B, men blot Series 20, er det en af de aller første 3020'ere der kom.

Den passer perfekt til Quad ELS57 og driver dem let og ubesværet.
Desuden passer effekten også, så risikoen for overbelastning af diskanterne er meget lille.

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2005 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
finn52 skrev:

Hvis den hverken hedder A eller B, men blot Series 20, er det en af de aller første 3020'ere der kom.

Den passer perfekt til Quad ELS57 og driver dem let og ubesværet.
Desuden passer effekten også, så risikoen for overbelastning af diskanterne er meget lille.

Den hedder kun 3020, ikke mere.

Den kan godt få mig til at tænke over, hvad der er sket på forstærker-fronten de sidste 20 år.

Ejeren vil desværre ikke sælge den. Han siger, at hans Snell E3 højttalere ikke kan spille ordentligt uden NADen.

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Har nu fået min Accuphase E202 tilbage fra renovering (2900kr.). Den lyder noget anderledes end før renovering. Mere dynamik, mere lys i klangen, og mere detaljeret. OG så er der igen lys i VU-metrene, hurra! Og højttaler-forbindelse til bananstik. Spiller stadigvæk suverænt med Quad ESL57erne. Jeg tror jeg bliver "retro-hifi-nørd" af det her!

Jeg har købt en gammel Cervin Vega subwoofer med 18" enhed (50x50x50) som jeg vil forsøge at få til at spille sammen med Quaderne. Mangler aktivt delefilter. Kan i anbefale noget?

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes