Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 21:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Quad ESL 57 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
winter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 28 November 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Vi vil se billeder af din renoveret accuphase....

Til top Vis winter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af winter

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 November 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:
Har nu fået min Accuphase E202 tilbage fra renovering (2900kr.). Den lyder noget anderledes end før renovering. Mere dynamik, mere lys i klangen, og mere detaljeret. OG så er der igen lys i VU-metrene, hurra! Og højttaler-forbindelse til bananstik. Spiller stadigvæk suverænt med Quad ESL57erne. Jeg tror jeg bliver "retro-hifi-nørd" af det her!

Tillykke med det. Man bliver helt nysgerrig . . . LYTTE-nysgerrig

finn52 skrev:
Jeg har købt en gammel Cervin Vega subwoofer med 18" enhed (50x50x50) som jeg vil forsøge at få til at spille sammen med Quaderne. Mangler aktivt delefilter. Kan i anbefale noget?

Aktivt delefilter . . . hrm . . . DIY eller købe?

Jeg har et sæt ESL63 med et sæt subber med 2 10" i et lukket kabinet. Impulskorrekt elektronisk delefilter og bas-EQ. Jeg er godt tilfreds . . .

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 November 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
finn52 skrev:
Har nu fået min Accuphase E202 tilbage fra renovering (2900kr.). Den lyder noget anderledes end før renovering. Mere dynamik, mere lys i klangen, og mere detaljeret. OG så er der igen lys i VU-metrene, hurra! Og højttaler-forbindelse til bananstik. Spiller stadigvæk suverænt med Quad ESL57erne. Jeg tror jeg bliver "retro-hifi-nørd" af det her!

Tillykke med det. Man bliver helt nysgerrig . . . LYTTE-nysgerrig

finn52 skrev:
Jeg har købt en gammel Cervin Vega subwoofer med 18" enhed (50x50x50) som jeg vil forsøge at få til at spille sammen med Quaderne. Mangler aktivt delefilter. Kan i anbefale noget?

Aktivt delefilter . . . hrm . . . DIY eller købe?

Jeg har et sæt ESL63 med et sæt subber med 2 10" i et lukket kabinet. Impulskorrekt elektronisk delefilter og bas-EQ. Jeg er godt tilfreds . . .

Har du diagram over dit delefilter, eller et link til det?

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 November 2005 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

tillykke med renoveringen , jeg kunne da godt tænke mig et par billeder  så jeg ved hvad jeg går i møde , har bestilt service manual og teknikertid   

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Undskyld, for Gud ved hvilken gang, kan jeg ikke uploade billeder, heller ikke til DIY. Hvad gør man?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

Har du diagram over dit delefilter, eller et link til det?

Kun som papir-teginger.

Dog har Nelson Pass også lavet impulskorrekte filtre. Men så skal du til at lodde

Ellers er der Jens Rasmussens MOX.

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 December 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Idag skal min Accuphase til renovering og kunne tænke mig at vide hvilke lytter og transistorer  der kom i din. Evt substitut navne hvis du er klar over det ?

Oprindeligt er det Elna ce-w 63v 10000mf lytter og Toshiba 2sc 1079 transistorer, det ene sæt ihvertfald , det er svært at læse når de er monterede

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 December 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

Behringer har vist en equalizer og delefilter med en målemikrofon, som du må kunne bruge.

Hvordan ser det ud med Accuphasen ?
Spiller den som den skal ?

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
finn52 skrev:

Behringer har vist en equalizer og delefilter med en målemikrofon, som du må kunne bruge.

Hvordan ser det ud med Accuphasen ?
Spiller den som den skal ?

Accuphasen spiller fremragende, den er blevet meget mere detaljeret efter renoveringen, uden at miste musikaliteten. Den bliver en del varmere, end den gjorde før renoveringen, men ikke værre end man kan holde hånden på køleprofilerne uden at brænde sig. Jeg lånte en "watt-måler" ved elværket, og den viste et strømforbrug på 110w i tomgang, 4-500w i fuld aktion. Om det er normalt, har jeg ikke indsigt nok til at sige. Nogen der kan kommentere på det?

Cerwin Wegaen er solgt igen, den var for "langsom" til Quaderne (18" bas er en tung sag). Med et gammelt SAE elektronisk delefilte med variabel delefrekvens fik jeg den ikke til at spille sammen med Quaderne. Jeg har prøvet en del subwoofere, uden at finde det perfekte match til Quaderne. Det der har fungeret bedst indtil nu, var en gammel AudioPro B250, men der manglede lige den sidste sammensmeltning af lyden.

MEN; alt i alt nyder jeg Quaderne sammen med Accuphasen, så jeg dropper nok subwoofer i systemet. Det er så dejligt musikalsk som det er. Pudsigt som anlægget påvirker hvilke musiktyper man lytter mest til. Efter Quaderne gjorde deres indtog, hører jeg meget mere klassisk musik og jazz end før. Metallica og Rage er lagt lidt på hylden.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 December 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

110W er ikke alarmerende. Lige over håndvarm er godt 55 gr., men ikke noget for en transistor.

I sin tid havde jeg sådan an AudioPro - Kulkassen blev den kaldt. Imponerende som den kunne gå dybt, men: den var SÅ langsom, og jeg fik den aldrig til at lyde som en fortsættelse af frekvensgangen nedad til. På noget orgelmusik lød det godt, men da jeg synes orgelmusik er temmelig kedeligt betød det naturligvis, at jeg ikke beholdt den.

Metallica og Rage er noget Ragelse (sorry, men jeg kunne ikke dy mig), som ikke kræver andet af et anlæg end evnen til tjubangtjubang-knald. Der er ikke een detalje der øger det musikalske udtryk. Omvendt med jazz, klassisk og blues: her er detajlen meget med at til give farve, udtryk og indføling, så jo mere anlægget kan af det, desto mere bliver disse akustisk dominerede musiktyper mere interessante at lytte til. Til lykke med dit nye anlæg - du har fået en ny cd/lp-samling med i investeringen i renoveringen.

Jeg tror, dvs. ved ikke for så godt kender jeg ikke ELS'erne, men hvis du mangler dyb bas, kan du måske hente noget ved at finde en forstærker som rent faktisk leverer det. ELS'erne kan ikke levere det 100%, men hvis forstærkeren og signalkilden heller ikke kan, nytter det ikke noget at koble en sløv subwoofer til.

mvh

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Spørgsmålet er også, om delefiltrene var gode nok. På http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design/ kan man læse om Gradients subwoofer til ESL63. Dens delefilter var noget l***, og det hjalp, da man modificerede det. Som nævnt har jeg også en sub til mine ESL63ere, og jeg mener selv (selvfølgelig ;-), at det spiller perfekt sammen.

Jeg kender ikke SAE delefiltret, men det kunne være, at det ikke var det rigtige filter til kombinationen. Ikke, fordi jeg vil redde æren på CVen, men mere det at holde alle muligheder åbne, indtil man har fundet sønderen. Mange gange er det for nemt "bare" at skyde skylden på en "sløv bas", når fejlen måske var, at fasen mellem sub hhv. højttaler var ude af trit!

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

FY FY! Metallicas sorte album og Rage`s første album er milesten i rock-historien, og er altid en nydelse på et godt anlæg.

Sjovt du nævner orgelmusik i forbindelse med AudioPro sub´en. Jeg fik hørt Saint Saens "orgelkoncert" en del gange, mens jeg havde AudioPro´en. IMPONERENDE. Og indledningen til Rich. Strauss "Also sprach Zaratustra". Guf. Men til jazz og rock duede den ikke helt så godt.

Indtil videre har jeg prøvet: Cayin C220i, Cary Audio (rør), NAD 3020, Quad 33 /303, Quad 44 / 405, Quad 44 /606, Luxmann L550, Accuphase E202 og E203 på Quaderne. Accuphase E202 er den bedste totalt set, mens Caiyn´en giver den bedste basgengivelse (har til gengæld et "rodet" perspektiv). Men jeg leder videre. Er der noget i specielt kan anbefale?

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Spørgsmålet er også, om delefiltrene var gode nok. På http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design/ kan man læse om Gradients subwoofer til ESL63. Dens delefilter var noget l***, og det hjalp, da man modificerede det. Som nævnt har jeg også en sub til mine ESL63ere, og jeg mener selv (selvfølgelig ;-), at det spiller perfekt sammen.

Jeg kender ikke SAE delefiltret, men det kunne være, at det ikke var det rigtige filter til kombinationen. Ikke, fordi jeg vil redde æren på CVen, men mere det at holde alle muligheder åbne, indtil man har fundet sønderen. Mange gange er det for nemt "bare" at skyde skylden på en "sløv bas", når fejlen måske var, at fasen mellem sub hhv. højttaler var ude af trit!

OK både delefiltret og CV subben var noget gammelt bras. Du kan have ret i dine betragtninger om SAE delefiltret.

Jeg har luret meget på Gradient subberne, men de er sjældent til salg. Og SK Sound eksisterer jo ikke mere. Nogen her der vil sælge? Jeg skal nok over i noget "open baffle", hvis jeg skal have sub.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

FY FY! Metallicas sorte album og Rage`s første album er milesten i rock-historien, og er altid en nydelse på et godt anlæg.

Sjovt du nævner orgelmusik i forbindelse med AudioPro sub´en. Jeg fik hørt Saint Saens "orgelkoncert" en del gange, mens jeg havde AudioPro´en. IMPONERENDE. Og indledningen til Rich. Strauss "Also sprach Zaratustra". Guf. Men til jazz og rock duede den ikke helt så godt.

Okay okay okay, jeg var nok lidt for kategorisk der. Måske jeg skulle prøve at høre den musik ordentligt inden jeg udtaler mig!!!!!!

Also Sprach osv. er god klassisk musik, men det som undrer mig lidt er, at alle vi hifi-enthusiaster bliver imponeret af den der indledende dybe bas, som så facinerende kan få stuen til at vibrere. For der er jo ingen af os, der stopper op, og stille og roligt følger ham der vejarbejderen, som med sin tromlevibrator stamper sandet på det nye fortorv inden fliserne skal lægges. Se det er vibration der vil noget. Det kunne vi vel egentlig også få ligeså stor nydelse af? mvh

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
finn52 skrev:

Okay okay okay, jeg var nok lidt for kategorisk der. Måske jeg skulle prøve at høre den musik ordentligt inden jeg udtaler mig!!!!!!

Also Sprach osv. er god klassisk musik, men det som undrer mig lidt er, at alle vi hifi-enthusiaster bliver imponeret af den der indledende dybe bas, som så facinerende kan få stuen til at vibrere. For der er jo ingen af os, der stopper op, og stille og roligt følger ham der vejarbejderen, som med sin tromlevibrator stamper sandet på det nye fortorv inden fliserne skal lægges. Se det er vibration der vil noget. Det kunne vi vel egentlig også få ligeså stor nydelse af? mvh

Prøv at lytte til Pink Floyd´s "Welcome to the machinery". Nummeret starter med lyden fra et maskinhus på et skib. Ganske imponerende. Real life sound! Måske du skulle få indspillet din vejarbejder. Det kunne blive et hit .

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:
hifiigen skrev:
[QUOTE=finn52]

Prøv at lytte til Pink Floyd´s "Welcome to the machinery". Nummeret starter med lyden fra et maskinhus på et skib. Ganske imponerende. Real life sound! Måske du skulle få indspillet din vejarbejder. Det kunne blive et hit .

BBC har lavet flere CD'er med lignende lyde og optagelser af lydmæssigt voldsomme hændelser i hverdagen. Ikke lige det der er mest intessant. Jeg tror vejarbejderen er med der. Mon ikke Oticon, GN Resound og Widex, alle danske høreapparat-producenter, ville give et bidrag til en genudgivelse?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes