Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 14:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Ris og ros
 HIFI4ALL Forum : Ris og ros
Emne Emne: Hvad er det "Red." redigerer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 11 November 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Den seneste omtale af Marantz DV-9600 giver anledning til emnets spørgsmål. Personligt synes jeg godt, at man kan forvente et mere korrekt sprogligt brug ved udsendelse af nyheder.

Som eksempler fra ovenstående link vil jeg fremhæve følgende:

"Desværre glemmer forbrugeren tit! At hvis han ikke føder det nye alter med et godt og rent signal - Ja til hvad nytte er det så?"

Man kan ikke sætte "!" (udråbstegn) efter tit. Derudover er sætningen dårligt formuleret, omend pointen kan udledes.

"Marantz har nu som det første firma i verden Introduceret DV-9600, ...."

Selvfølgelig er Marantz de første i verden til at introducere et Marantzprodukt. Jeg tvivler meget stærkt på, at fx Denon introducerer DV-9600, og hvorfor skal "introduceret" staves med "I" (stort "i")?

Øverst oppe på siden fremgår det tydeligt, hvem der er afsender, og at redaktionen har været inde over. 

Hvad er redaktionens rolle sædvanligvis ved sådanne nyheder? Hvad er det "Red." redigerer? Uden at forklejne nogen synes jeg faktisk, at det er pinligt, at ovenstående fremtrukne formuleringer bliver offenligtgjort med "Red."s mellemkomst.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 November 2005 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

de sortere nok det værste reklame gejl fra, men ellers syntes jeg at formuleringen siger mere om firmaet end om Red.

Personlig syntes jeg at din kritik er fejlplaceret

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

de sortere nok det værste reklame gejl fra, men ellers syntes jeg at formuleringen siger mere om firmaet end om Red.

Om hvorvidt min kritik er fejlplaceret, ved jeg først, når jeg kender Reds rolle ved sin "redigering". Personligt vil jeg hellere læse reklamegejl end dårligt dansk sprogbrug (hvis jeg altså skal vælge).

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 November 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
kyhn skrev:

Om hvorvidt min kritik er fejlplaceret, ved jeg først, når jeg kender Reds rolle ved sin "redigering". Personligt vil jeg hellere læse reklamegejl end dårligt dansk sprogbrug (hvis jeg altså skal vælge).

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret. Nogle gange må man altså tage sig til hovedet.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

powda skrev:
Gerdes skrev:
kyhn skrev:

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret. Nogle gange må man altså tage sig til hovedet.

Tja jeg kan jo kun give jer ret. Men jeg mener ikke at det er Red. der er skurken her. Ej heller når, der i forum, bliver benyttet dårligt dansk sprogbrug.

Der må være grænser for hvad/hvor meget Red. skal/kan redigere, ellers skal der jo ansættes 10 md. 24 timer i døgnet...

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 November 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge på teksten der omhandler Xindak kabler.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=1017&zoneid=1

Jeg sendte en privat besked til Red. for at høre om det var mig der ikke kunne læse indenad eller om der var tale om at teksten kunne bruge et eftersyn. Jeg har aldrig hørt fra ham.

Når jeg nu læser teksten igen, må jeg sige at jeg stadig ikke forstår en brik af det der skrives.

Jeg forstår således kritikken særdeles godt, også i denne sag. Det er ikke overbevisende godt redigeret.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 November 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:

Den seneste omtale af Marantz DV-9600 giver anledning til emnets spørgsmål. Personligt synes jeg godt, at man kan forvente et mere korrekt sprogligt brug ved udsendelse af nyheder.
Nu er det jo ikke dansk4all.dk. men et hifimagasin som har til hensigt bla. at informere om nyheder. så længe det er forståeligt ser jeg ingen problemer i det.

Som eksempler fra ovenstående link vil jeg fremhæve følgende:

"Desværre glemmer forbrugeren tit! At hvis han ikke føder det nye alter med et godt og rent signal - Ja til hvad nytte er det så?"
Det skal jo læses som en formaning - Hallo husk det nu!!!!

Man kan ikke sætte "!" (udråbstegn) efter tit. Derudover er sætningen dårligt formuleret, omend pointen kan udledes.
Kan man sagtens , det er bare at trykke på tasten

"Marantz har nu som det første firma i verden Introduceret DV-9600, ...."

Selvfølgelig er Marantz de første i verden til at introducere et Marantzprodukt. Jeg tvivler meget stærkt på, at fx Denon introducerer DV-9600, og hvorfor skal "introduceret" staves med "I" (stort "i")?
Læs dog hele sætningen mand + (der som den eneste kan sende et billedsignal via HDMI med 1080 linjer progressivt til skærmen)
Det er jo det de er de første i verden til IK!!!!

Øverst oppe på siden fremgår det tydeligt, hvem der er afsender, og at redaktionen har været inde over. 

Hvad er redaktionens rolle sædvanligvis ved sådanne nyheder? Hvad er det "Red." redigerer? Uden at forklejne nogen synes jeg faktisk, at det er pinligt, at ovenstående fremtrukne formuleringer bliver offenligtgjort med "Red."s mellemkomst.

Syntes din kritik er helt fejlplaceret, det er muligt at sproget her på siden ikke er er perfekt, det er mit heller ikke   vil SQ hellere have mange nyheder med stavefejl og dårlig formulering end end få perfekte, så længe indholdet er relevant og forståeligt....... 

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

Tja jeg kan jo kun give jer ret. Men jeg mener ikke at det er Red. der er skurken her. Ej heller når, der i forum, bliver benyttet dårligt dansk sprogbrug.

Der må være grænser for hvad/hvor meget Red. skal/kan redigere, ellers skal der jo ansættes 10 md. 24 timer i døgnet...

Jeg er 100 % enig med dig i, at Red. ikke skal redigere fora. På fora skal alle kunne deltage med den sproglige udtryksform, som hver forumdeltager hver især behersker. Omvendt synes jeg godt, at jeg kan stille større krav til "korrekt dansk sprogbrug" ved nyheder og andet af kommercial karakter.

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 November 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

kan heller ikke se ret meget konstruktivt i at bruge en masse tid på at diskutere sprogbrug....

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Finn29 skrev:

Jo, det er de. Men det er ikke det der står. Læs igen , og kald mig bare flueknepper.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
Finn29 skrev:

Jo, det er de. Men det er ikke det der står. Læs igen , og kald mig bare flueknepper.

nix

"der som den eneste kan sende et billedsignal via HDMI med 1080 linjer progressivt til skærmen (normalt kan der kun sendes max. 1080 linjer interlaced) med dens helt nyudviklede 216Mhz/14-bit video DAC"

er en indskudt sætning

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
Finn29 skrev:

Kunne aldrig falde mig ind, taler altid pænt til folk og respektere de fejl de nu engang måtte have.
Har læst den indtil flere gange og betydningen er stadig den samme

Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

nix

"der som den eneste kan sende et billedsignal via HDMI med 1080 linjer progressivt til skærmen (normalt kan der kun sendes max. 1080 linjer interlaced) med dens helt nyudviklede 216Mhz/14-bit video DAC"

er en indskudt sætning

Det er jeg med på. Men formuleringen "de første i verden" går på producenten af DVD-afspilleren: "Marantz har nu som det første firma i verden Introduceret DV-9600", og ikke på de egenskaber som DVD-afspilleren har.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
, og

ovenstående er da heller ikke helt korrekt

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Men du har da ret, det er dårligt skrevet, min pointe er blot at det er skribentens fejl, ikke reds.

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
kyhn skrev:

nix

er en indskudt sætning

Det er jeg med på. Men formuleringen "de første i verden" går på producenten af DVD-afspilleren: "Marantz har nu som det første firma i verden Introduceret DV-9600", og ikke på de egenskaber som DVD-afspilleren har.

Ja , producenten er marantz, og det er sgu da dem der har lanceret maskinen der kan 1080bla.bla.
Uanset hvad er meningen forståelig for de fleste , selv jeg fattede det med det samme 

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Finn29 skrev:

Kunne aldrig falde mig ind, taler altid pænt til folk og respektere de fejl de nu engang måtte have.
Har læst den indtil flere gange og betydningen er stadig den samme

Jeg er heller ikke i tvivl om pointen i formuleringen . Men som nyheden er formuleret, får forfatteren ikke sin pointe præcis nok frem.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
Men som nyheden er formuleret, får forfatteren ikke sin pointe præcis nok frem.

det har du ret i, men det er jo forfatterens problem/fejl.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 November 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

@Gerdes

Som jeg ser det nu, har du lige meldt dig gratis til at læse korrektur på alle tekster på hifi4all fremover? Du ved jo hvordan det skal gøres, og ved vel også at korrekturlæsning netop foretages gratis her på sitet?

Hvis du ikke er tilfreds med kvaliteten af denne gratis ydelse, er jeg sikker på at du kan få alle dine penge igen.  (måske endda dobbelt beløb, som et plaster på såret).

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

det har du ret i, men det er jo forfatterens problem/fejl.

Enig. Men Red. lægger navn til: "redigeret af Red.". Jeg mangler fortsat at få belyst, hvad denne redigering består af, og hvis Red. ikke mener, at de værste sproglige bøffer skal elimineres, er jeg ikke enig.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes