Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Ris og ros
 HIFI4ALL Forum : Ris og ros
Emne Emne: Hvad er det "Red." redigerer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 11 November 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Som jeg ser det nu, har du lige meldt dig gratis til at læse korrektur på alle tekster på hifi4all fremover?

He he .

Min pointe er fortsat, at jeg synes, at jeg kan tillade mig at stille større krav til formuleringen i nyheder og andet redaktionelt end indlæg i fora. Som minimum bør de værste sprogbøffer være fjernet inden offentliggørelse. Jeg synes ikke, at det er for meget forlangt .

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 November 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
kyhn skrev:

det har du ret i, men det er jo forfatterens problem/fejl.

Enig. Men Red. lægger navn til: "redigeret af Red.". Jeg mangler fortsat at få belyst, hvad denne redigering består af, og hvis Red. ikke mener, at de værste sproglige bøffer skal elimineres, er jeg ikke enig.

Der er noget du helt har misforstået.

Retten til at klage over en gratis ydelse eksisterer slet ikke.

Har du aldrig hørt det gamle ordsprog "Don't look a gift horse in the mouth" ?

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 November 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
kyhn skrev:

det har du ret i, men det er jo forfatterens problem/fejl.

Enig. Men Red. lægger navn til: "redigeret af Red.". Jeg mangler fortsat at få belyst, hvad denne redigering består af, og hvis Red. ikke mener, at de værste sproglige bøffer skal elimineres, er jeg ikke enig.

"redigeret af Red." betyder blot at der er foretaget ændringer i det der oprindeligt er fremsendt til redaktionen. om der er fjernet uønsket reklame eller billedet er formateret osv. kan vel være underordnet, men de læser ikke korektur, det burde være tydeligt for enhver og som nævnt tidligere gør de det ganske gratis for vores og DIN skyld, og mig bekendt er der ikke reklamation på ting der koster gratis

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 November 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Mon ikke admin/Red./redaktør m.v. har brugt deres kostbare tid på noget der er lidt mere interessant, end at lege dansklærer...

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=1072&zoneid=1

Det er da nogen gange en anelse forvirrerende, at formuleringerne diverse steder er lidt knudrede. Men som bruger kan man jo selv tage det kølige overblik, og konstaterer - Alt i alt - et fantastisk site, hvor der er en uforlignelig seriøstet, samt utrolig megen brugbar information, for den som har interessen :-)

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 November 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
Finn29 skrev:

Kunne aldrig falde mig ind, taler altid pænt til folk og respektere de fejl de nu engang måtte have.
Har læst den indtil flere gange og betydningen er stadig den samme

Jeg er heller ikke i tvivl om pointen i formuleringen . Men som nyheden er formuleret, får forfatteren ikke sin pointe præcis nok frem.

Jeg tror nu nok at pointen er præcis nok for de folk der læser nyheden. At du læser nyheden lidt som fanden læser bibelen (no offense) er vist din last

Det her er ganske rigtigt ikke dansk4all, men rettere Hifi4all.dk, og vi skal da fra redaktionen, hvis det kan behage, være de første til at beklage at vi ikke retter alle indkommende nyheder og kører stavekontrol samt grammatikkontrol. Med "Red." betyder det blandt andet at den indkommende nyhed rettes til så den passer i sidens format osv. Nyhederne kan komme både i Word, PDF osv., og her er det en nødvendighed at rette det til, deraf udtrykket "Red."!

Hermed sender jeg en henstilling til "Red." om at huske at tjekke for forkerte udråbstegn og grammatisk fnidder, så nyhederne ikke virker stødende på nogen!

Ej, spøg til side - der sker smuttere engang imellem, sådan er livet nu engang.

Men iøvrigt forstår jeg overhovedet ikke at du gider spilde tiden på at hænge dig i sådan en bagatel - er det fordi du ikke forstod nyheden?

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Sendt: 11 November 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Kritikken er i orden !!

Jeg skal nok tage mig endnu bedre sammen eller vente med at sætte nyheden på, til der er den fornødne tid til grundigere redigering ( men vær glad for, at du aldrig så originalmanuskriptet... )

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

"Red." betyder det blandt andet at den indkommende nyhed rettes til så den passer i sidens format osv. Nyhederne kan komme både i Word, PDF osv., og her er det en nødvendighed at rette det til, deraf udtrykket "Red."!

Tak, så fik jeg belyst hvilket redaktionelt arbejde "Red." udfører .

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:

( men vær glad for, at du aldrig så originalmanuskriptet... )

Det vil jeg da gerne se

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:
Kritikken er i orden !!

Jeg skal nok tage mig endnu bedre sammen eller vente med at sætte nyheden på, til der er den fornødne tid til grundigere redigering ( men vær glad for, at du aldrig så originalmanuskriptet... )

eller vente med at sætte nyheden på !!!!

ØV vil det sige at vi fremover skal læse dem på de andre sites først

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 November 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Jeg vil helt klart foretrække hurtige nyheder, frem for korrekt dansk restsskrivning!

Når jeg vil læse korrekt dansk retsskrivning, så låner jeg en bog på biblioteket (aviser er ikke gode til det, så de er udelukket).

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 November 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

@ Spencer.

Jeg vil også gerne have nyheder hurtigt, men hvis du læser den tekst jeg henviser til:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=1017&zoneid=1

Så vil jeg gerne, at du med dine ord, fortæller mig hvad det er der menes med det der beskrives i teksten omkring opbygningen af de nye kabler i forhold til de gamle. For jeg forstår det simpelthen ikke.

Således er min pointe: Hvad skal jeg med hurtige nyheder hvis jeg ikke forstår dem? Det er lidt som at få at vide, at der er ved at ske en katastrofe, men ingen kender arten eller retningen den kommer fra.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 11 November 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Tungetale og stavefejl er vel hvad man acceptere når man følger et forum, men den tiltagende anarkistiske brug af ! og ? midt i sætninger finder jeg altså en anelse besynderlig og meget forvanskende for teksten.

Der skulle vel ikke kommet et filter i den nye version, der fjerner ulovlige ! og ?

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 November 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Således er min pointe: Hvad skal jeg med hurtige nyheder hvis jeg ikke forstår dem? Det er lidt som at få at vide, at der er ved at ske en katastrofe, men ingen kender arten eller retningen den kommer fra.

Præcis! Det er pointen.
En tastebøf eller et manglende nutids-r i ny og næ er der ingen der dør af.

Problemet er bare at grænsen bliver nødt til at gå et sted. Og der er faktisk kun et sted, der er til at definere så alle er enige. Og det er korrekt dansk. Følg retskrivningsordbogen.

Hvis ikke grænsen trækkes et sted ender vi lynhurtigt med at have masser af tekster, anmeldelser og nyheder der er mere eller mindre ubrugelige pga. konsekvent fejlagtige endelser, unødigt komplicerede sætningskonstruktioner, hæmningsløs og håbløs brug af spørgsmålstegn, udråbstegn og komma samt en masse andre dårligdomme.

Jeg synes det er helt på sin plads at det en gang i mellem påpeges, at vi faktisk gerne vil kunne læse det der skrives på hifi4all.dk.

Spencer skrev:

Der er noget du helt har misforstået.

Retten til at klage over en gratis ydelse eksisterer slet ikke.

Jeg mener det er en decideret forkert anskuelse at kalde det en klage.
Du har ret, det koster ikke noget at følge med her, og der er ingen penge at få igen, for ingen har betalt for noget de ikke har fået.

Men hifi4all har formodentlig en eller anden form for forpligtelse over for annoncørerne. Eller i det mindste en interesse i at der er et vist antal personer der klikker forbi annoncerne.

Lad os antage at tekstkvaliteten falder drastisk - både i artikler, anmeldelser og i forum. Så drastisk at hovedparten af "the regulars" ikke gider bruge tid på at holde øje med hifi4all.
Hvad mon annoncepladserne så er værd?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 November 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

Du har ret, det koster ikke noget at følge med her, og der er ingen penge at få igen, for ingen har betalt for noget de ikke har fået.

Men hifi4all har formodentlig en eller anden form for forpligtelse over for annoncørerne. Vel ikke til at læse korrektur, og rette annoncørens stavefejl? Eller i det mindste en interesse i at der er et vist antal personer der klikker forbi annoncerne. Ja, her kan hifi4all være nødt til at rette fejl for ikke at miste andre annoncører. Så er det i hifi4alls egen interesse, og jeg tror kun at det er tiden der er et problem - ikke lysten.

Lad os antage at tekstkvaliteten falder drastisk - både i artikler, anmeldelser og i forum. Så drastisk at hovedparten af "the regulars" ikke gider bruge tid på at holde øje med hifi4all.
Hvad mon annoncepladserne så er værd? Ja, her er hifi4all nødt til, enten at stille større krav til materialet, eller rette i det, for at bevare interessen fra læserene.
Det er som sådan ikke noget de har pligt til, men forhåbentlig stor interesse for, hvilket admin også pointerer. Det bliver nok gjort så godt det er muligt inden for tidsrammen. Alternativt må vi vente længere tid på nyhederne. Det kan blive konsekvensen

/vilmann

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 11 November 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
[QUOTE=vilmann]Jeg mener det er en decideret forkert anskuelse at kalde det en klage. Du har ret, det koster ikke noget at følge med her, og der er ingen penge at få igen, for ingen har betalt for noget de ikke har fået. Men hifi4all har formodentlig en eller anden form for forpligtelse over for annoncørerne. Vel ikke til at læse korrektur, og rette annoncørens stavefejl? Eller i det mindste en interesse i at der er et vist antal personer der klikker forbi annoncerne. Ja, her kan hifi4all være nødt til at rette fejl for ikke at miste andre annoncører. Så er det i hifi4alls egen interesse, og jeg tror kun at det er tiden der er et problem - ikke lysten.

Afgjort. Tid er en faktor vi alle lider under. Det er sjovere at høre musik og diskutere i forum end det er at at rette andres dovnefejl.

Og ja, Redaktionen kan blive nødt til at rette småfejl, men i samme omgang ville jeg (hvis ellers jeg var Red.) ikke være bleg for at stille visse krav til de tekster der forventes optaget som nyheder; hvis der er for mange fejl, ryger den retur.

/vilmann

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 November 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at det i nogle tilfælde vil være meget rart for admin at få påpeget stavefejl i artikler, så der kan reageres på det.

Det vil aflaste meget.

Blot må den der påpeger fejlen så ikke forvente at admin også har tid til at svare tilbage på henvendelsen om fejlen.

Det er en stigende opgave at holde så stort et site, og især når der også er et forum der skal holdes et vågent øje med.

Jeg mener ikke at man bare kan lade stå til, og lade debattører skrive præcist hvad de har lyst til. Det kan gå med et ganske lille forum med få debattører, men ikke så stort et site som hifi4all. Derfor er det logisk at der er et tidspres der sætter grænser for hvad vi kan forvente.

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 November 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

Men hifi4all har formodentlig en eller anden form for forpligtelse over for annoncørerne. Eller i det mindste en interesse i at der er et vist antal personer der klikker forbi annoncerne.

/vilmann

Jeg skal understrege at indrykning af nyheder Er 100% gratis, og intet har med vores andre annonceringstiltag at gøre.

Bare lige for at få den på plads!
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 11 November 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Administrator skrev:
Jeg skal understrege at indrykning af nyheder Er 100% gratis, og intet har med vores andre annonceringstiltag at gøre.Bare lige for at få den på plads!

Jojo. Det var jeg ikke i tvivl om. Måske jeg fik formuleret mig lidt klodset.....
Men men det ændrer jo ikke på at hvis der ikke kommer nogle besøgende på hifi4all.dk, så falder annoncepladsernes værdi.

/vilmann

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 November 2005 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Netop under nyheder, er det på sin plads at gøre opmærksom på fejl i det skrevne, især når der er tale om en redigeret tekst hvor det kan have betydning for forståelsen af indholdet.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

Præcis! Det er pointen.
En tastebøf eller et manglende nutids-r i ny og næ er der ingen der dør af.

Problemet er bare at grænsen bliver nødt til at gå et sted. Og der er faktisk kun et sted, der er til at definere så alle er enige. Og det er korrekt dansk. Følg retskrivningsordbogen.

Hvis ikke grænsen trækkes et sted ender vi lynhurtigt med at have masser af tekster, anmeldelser og nyheder der er mere eller mindre ubrugelige pga. konsekvent fejlagtige endelser, unødigt komplicerede sætningskonstruktioner, hæmningsløs og håbløs brug af spørgsmålstegn, udråbstegn og komma samt en masse andre dårligdomme.

Jeg synes det er helt på sin plads at det en gang i mellem påpeges, at vi faktisk gerne vil kunne læse det der skrives på hifi4all.dk.

/vilmann

Jeg vil give dig ret i, at indeholdet bør havde en vis standard. 

Tror at alle på redaktionen stræber efter, at vores materiale (som vi selv skriver) på HIFI4ALL.dk er i en vis kvalitet - både mht. formuleringen og korrekturen.
Derimod kan de mange nyheder fra producenterne være tunge at redigere, derfor bliver de af og til renset ud med grovfilen. 
På den måde kan vi bruge mere af vores tid på at teste produkter og skrive indsigtsartikler. 

Finder man en helligdag et sted, er man altid velkommen til at sende en privat besked. 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes