Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 04:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Er Vinyl-lyd bedre end Cd-lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jbdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Status: Offline
Sendt: 25 November 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Mine erfarringer mht CD vs vinyl ligger mest ift. udstyr der koster under 10.000,- Jeg har ingen forudsætninger for at ytre mig om udstyr der koster mere end 10.000,-

Jeg har hørt en del CD-afspillere og pladespillere til under 10.000,- Min konklusion: jeg forretrækker CD-mediet/afspiller - pladespillerne har ikke kunnet røre gengivelsen fra en god cd afspiller. Jeg har f.eks. hørt en SystemDeck med en Rega arm til 7.000 og en Rega P3 - ingen af dem kom i nærheden af en forholdsvis billige CD-afspillere fra NAD og Marantz.

Gengivelsen fra pladespillerne var mudret, dunkel og med mangel på detaljer og dynamik. Gengivelsen fra CD afspillerne var dog mindre varm og "eftergivende", men til gengæld fuld af dramatik, dynamik, liv og spilleglæde.

Vælg en pladespiller hvis du sætter hygge og nostalgi i højsæde. Til musikglæde og alt andet, vælg en god CD-afspiller!

Til top Vis jbdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbdk

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 November 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

JBDK

Det er nok korrekt hvis man ligger i denne prisklasse. Man kan dog godt få ok vinyllyd til under 10.000, men CD-spiller kan jo også købes brugt!

Når man kommer op i de højere prisklasser, så bliver billedet mere difust. Min pladespiller er således klart bedre end min CD, som ligger i prisklassen 15.000. Pladespilleren har alt i alt stået i ca. det samme!

Men begge dele er da godt!

SATMIT

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 25 November 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

@SATMIT

Jeg syntes at du er i en interessant prisklasse der ved de 15k.
Hvor mange forsøg har du brugt, med at finde den rigtige pickup til din pladespiller/tonearm ?

Har du fulgt råd fra andre, eller har du en unik kombination af pickup og pladespiller som ikke så mange andre har ?

Det er jo muligt at tilpasse lyden meget med vinyl, så den ender præcist som man vil have den.
En CD-afspiller kan der selvfølgelig også pilles og tweakes med, men det er mindre resultater man opnår, med mindre man støtter sig til andres erfaringer.

Er der pillet ved din CD-afspiller på nogen måde ?
Bedre kondensatorer i udgangen f.eks. ?

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 November 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft nogle forskellige ...

Sony, Pioneer, Systemdeck IIX med Helius, Micro Seiki RX1500 med Forsell arm. Så holdt jeg pause fra 1993 til 2005.

Siden har jeg haft hjemmebyg version 1 - 5 baseret på Systemdeck mm. og senest version 6, der er baseret på Scheu leje, pladetallerken og motor. Alle med Forsell arm.

Så det er meget unikt kan man sige, idet det er helt min egen konstruktion ... jeg har dog lånt inspiration hos en del . Var ved at bygge en Vitus plint, men besluttede mig for at prøve min egen ide.

Og du har helt ret det er en interessant prisklasse, idet man her kan stykke noget rimeligt godt sammen - f.eks. ved selvbyg/medbyg. 

Min CD-spille er SAT CDfix og det eneste der er gjort er afkobling i form af SD-fødder (ville helst have FOS men pengene mangler.

SATMIT

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 November 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Spencer

Kan vel tilføje at Forsell armen kommer jeg aldrig til at skifte ud ... den har sine svagheder ... men den lyder rigtigt rigtigt godt når den kører optimalt.

Af pickupper har jeg haft en del forskellige Ortofon LM20, LM30, MC20Super MC30Super og nu Kontrapunkt A. Jeg har også haft et par Audio Technika, og en enkelt Kuetsu ... men det meste er tilbage i 1980'erne.

SATMIT

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 25 November 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Min grammofon er på flere punkter bedre end min cd.....og så kan min cd også noget som grammofonen ikke kan....hvad smager bedst pærer eller æbler ? Men hvis jeg skulle vælge......så blev det nok grammofonen....den er der lidt mere sjov ved....men på den anden side, så vil jeg sige som SATMIT...begge dele er godt...og jeg vil ikke undvære nogle af delene.

Mvh

Dr. Lyd

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 November 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Dr. lyd, er du glad for din Trichord ... har selv kig på Tom Evans Microgroove ... som jeg rigtigt godt kan li til prisen.

Drømmen er en Manley, men har ikke penge til det og konen siger den er GRIM!

SATMIT

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 November 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

jbdk skrev:

Mine erfarringer mht CD vs vinyl ligger mest ift. udstyr der koster under 10.000,- Jeg har ingen forudsætninger for at ytre mig om udstyr der koster mere end 10.000,-

Jeg har hørt en del CD-afspillere og pladespillere til under 10.000,- Min konklusion: jeg forretrækker CD-mediet/afspiller - pladespillerne har ikke kunnet røre gengivelsen fra en god cd afspiller. Jeg har f.eks. hørt en SystemDeck med en Rega arm til 7.000 og en Rega P3 - ingen af dem kom i nærheden af en forholdsvis billige CD-afspillere fra NAD og Marantz.

Gengivelsen fra pladespillerne var mudret, dunkel og med mangel på detaljer og dynamik. Gengivelsen fra CD afspillerne var dog mindre varm og "eftergivende", men til gengæld fuld af dramatik, dynamik, liv og spilleglæde.

Vælg en pladespiller hvis du sætter hygge og nostalgi i højsæde. Til musikglæde og alt andet, vælg en god CD-afspiller!

Hej...

Men hvad med den efterfølgende RIAA? Dén er sandelig vigtig!

Mvh.

Niels L.

____________________________________________________________ _____________________

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 November 2005 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:
Og du har helt ret det er en interessant prisklasse, idet man her kan stykke noget rimeligt godt sammen - f.eks. ved selvbyg/medbyg. 

Ja, man skal bare passe på med at sammenligne en selvbyg/medbyg vilnylspiller med en CD med samme nypris som man har givet for stumperne til selvbyggeren.

Der skal nok én til som koster det dobbelte, eller mere.

Mon ikke din pladespiller ville koste 30k hvis du skulle købe en ny med samme lyd ?

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 November 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Hmmm

Måske ... nu køber man jo næsten en hel Scheu så det er jo reelt en næsten færdig spille.

Armen alene ville ligge i 30K tror jeg. Gav 7000 for den i sin tid, som demo. Tror man skal op i mere end 50K for at få noget der matcher når vi tager værk og arm ... pickuppen er ikke toptopklasse.

SATMIT 

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 25 November 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=SATMIT]

Dr. lyd, er du glad for din Trichord ... har selv kig på Tom Evans Microgroove ... som jeg rigtigt godt kan li til prisen.

Drømmen er en Manley, men har ikke penge til det og konen siger den er GRIM!

SATMIT

----------------------

Ja for pokker.....den er jeg kisteglad for....og den er meget flot og den lyder bare så godt. Den kan indstilles til stort set alle pick-upper. Den giver en høj transparens, mere luft omkring instrumenter end min gamle riaa, neutral og ja.....kan stærkt anbefales. Jeg ved ikke om det bliver meget bedre.

Mvh

Dr. Lyd

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 November 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Hmmm

Måske ... nu køber man jo næsten en hel Scheu.

Armen alene ville ligge i 30K tror jeg. Gav 7000 for den i sin tid, som demo. Tror man skal op i mere end 50K for at få noget der matcher når vi tager værk og arm ... pickuppen er ikke toptopklasse.

SATMIT 

Så ville det vel også være en smule pinligt, hvis en CD-afspiller til under den halve pris, var bedre på alle punkter.

Nok er der sket en udvikling på CD-fronten, men man fornemmer at prisudviklingen på high-end CD-afspillere ikke følger den som sker inden for IT.

Måske kommer der lidt pres fra det kinesiske marked, så alle nye CD-afspillere bliver bedre inden for de næste år.

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 November 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
jbdk skrev:

Hej...

Men hvad med den efterfølgende RIAA? Dén er sandelig vigtig!

Mvh.

Niels L.

____________________________________________________________ _____________________

Jeg er helt enig.Ingen pladespiller kan eNDEdelig vurderes om den ikke spiller ind i en fremrafende riaa.Sidstnævnte et ABSOLUT MUST
Til top Vis Analogical's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogical

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 November 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Spencer ... den er heller ikke bedre på nogen punkter

Synes ikke noget er pinligt ... CD'en lyder fint, men det er klart at der er en prisforskel hvis man ser det på den måde. Men jeg har jo ikke haft mere end 15.000 op af lommen for Riaa, pladespiller og pickup. Min Riaa er dog ikke noget at prale af, det er en Vincent, som jeg har som en nødløsning ...

Priserne på pladespillere og arme er da gået endnu mere agurk ... se f.eks. Air Tangent og SME. 

SATMIT

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 November 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

@SATMIT

Hvis du er ægte DIY'er, så laver du vel en chiptunet DAC, med piggyback konfiguration ?

Der dobbler man strømoutputtet, og skal så ændre nogle modstandsværdier.

Lyder det så bedre ?... Svært at sige, men det lyder i hvert fald anderledes.

Man kan så vælge at drive sin forforstærker med en trafo der omsætter 1:20, og spare opamps og andet stads.
(sig ikke til KvK hvis du bruger trafo - det er fy fy )

http://www.audiodesignguide.com/cdplayer/dac3.html

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 November 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke elektronik kyndig ... men en plint til en pladespiller er jo noget ganske andet, idet dette jo mere handler om valg af materialer, afkoblingsprincipper og noget håndvæksmæssig snilde.

Er ikke særligt handy .. men resultatet blev ok synes jeg selv!

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 December 2005 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Uha en lang tråd og med en masse ting. Nu har den ligget stillet lidt tid, så jeg vil lige hælde lidt kommentarer og spørgsmål på:

Vedr. direct-to-disc CDer skrives, at man bare kan bruge en CD-R. Vil det sige man har fundet en løsning på problemet med timing og cueing information som jo skal med på CDen for at den virker: se: http://aroundcny.com/technofile/texts/hyman-rr90.html Det er måske noget, man kan brænde efterfølgende?

Spencer skrev

Det er jo vel tænkeligt at denne lette støj skaber en slags åbning, eller parathed i øret, på samme måde som tomgangsstrømmen i en transistor.

- Meget interessant tanke, som ikke lyder helt dum. Hjernen er jo en underlig størrelse (min i hvert fald )

jbdk skrev: Gengivelsen fra pladespillerne var mudret, dunkel og med mangel på detaljer og dynamik

- Sådan lød det også engang hos mig, da jeg havde sat pick-up'en skævt på.

SATMIT: Du skrev, at du nu havde en Kontra A og tidligere havde haft bl.a. MC30 super og Koetsu.

- Jeg har selv kik på en Kontra B, så måske er Kontra'erne bedre end MC30S, Koetsu mv. Det er måske old-school mod moderne? Og så er den rigtig flot din hjemmestrikkede spille. Man kan ligesom 'føle' den, når man ser på billedet. Ligesom med damer, ahem, det er vist helt off topic

Til top Vis RolfeZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RolfeZ

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 December 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

RolfeZ,

Jeg mener bestemt kontrapunkt serien er bedre end de gamle MC30. Særligt Kontrapunkt B bør kunne matche MC30 på alle punkter. Men kig også på den nye Rondo serie ... dem har jeg set meget positivt omtalt. 

Kontrapunkt A er dårligere end B modellen, og særligt i det højfrekvente område er der forskel. I min bog lyder de imidlertid alle mere neutrale end de gamle MC30 og MC20, der var lidt løsslupne i diskanten.

SATMIT

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 December 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:
Gufle skrev:

Frede1977 skrev:
Samme erfaring.

Sad ved en lokal forhandler og lyttede udstyr. Det var som om der manglede et eller andet. Der blev skiftet til dyrere komponeter... samme resultat. Til sidst var udstyret noget over min økonomiske formåen, men det lød stadig ikke helt rigtigt.

På trods af mine lidt arrogante afvigelser insisterede butikkens ejer på, at jeg skulle lytte til den ClearAudio Champion LE, der hele tiden havde stået ved siden af og seet djævelsk godt ud.

Efter et halvt nummer vidste jeg, at det var en pladespiller jeg manglede

Købte du den så?

Hilsen

Danny

Prisen var desværre en del over mit budget. Pga. min anseelige cd-samling vil cd'en altid være mit primære medie, men det var der jeg planlagde, at der med tiden skulle en plov på hylden... at der så er gået lidt over et halvt år er lidt pinligt

Jae, kender det med ikke at have pengene til det man vil have

Forresten, kiggede lige på dit grej, lækkert.. men du kunne vel ikke sige mig hvor du har købt dine cd hylder?

----------------- topic:
Personligt er det ikke længe siden jeg købte min pladespiller, ikke en vildt god en, men fin til mig Luxman Pd282, men fint til mig...
Men jeg var helt solgt til Vinylen da jeg satte den første Hendrix plade på.

Personligt har jeg det med at nogle kunstnee skal spilles på Vinyl og andre kan undværes...
Specielt Hendrix er Til Vinylen, efter min smag!

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Gufle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 December 2005 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
Frede1977 skrev:
Gufle skrev:

Frede1977 skrev:
Samme erfaring.

Sad ved en lokal forhandler og lyttede udstyr. Det var som om der manglede et eller andet. Der blev skiftet til dyrere komponeter... samme resultat. Til sidst var udstyret noget over min økonomiske formåen, men det lød stadig ikke helt rigtigt.

På trods af mine lidt arrogante afvigelser insisterede butikkens ejer på, at jeg skulle lytte til den ClearAudio Champion LE, der hele tiden havde stået ved siden af og seet djævelsk godt ud.

Efter et halvt nummer vidste jeg, at det var en pladespiller jeg manglede

Købte du den så?

Hilsen

Danny

Prisen var desværre en del over mit budget. Pga. min anseelige cd-samling vil cd'en altid være mit primære medie, men det var der jeg planlagde, at der med tiden skulle en plov på hylden... at der så er gået lidt over et halvt år er lidt pinligt

Jae, kender det med ikke at have pengene til det man vil have

Forresten, kiggede lige på dit grej, lækkert.. men du kunne vel ikke sige mig hvor du har købt dine cd hylder?

----------------- topic:
Personligt er det ikke længe siden jeg købte min pladespiller, ikke en vildt god en, men fin til mig Luxman Pd282, men fint til mig...
Men jeg var helt solgt til Vinylen da jeg satte den første Hendrix plade på.

Personligt har jeg det med at nogle kunstnee skal spilles på Vinyl og andre kan undværes...
Specielt Hendrix er Til Vinylen, efter min smag!

Tak for den fine kritik.

Selve hyldebærene er montanas skyline hyldebære i 16 mm. (kan bestilles på mål til 1000,- meteren)

Glashylderne er bestilt i 15 mm glas hos en glarmester. Hver hylde koster ca. 1500,- med hul til ledninger og fasning af alle kanter.

Hilsen

Gufle 

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum