| Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 16 November 2005 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en ide til FINISH: Hvis du bruger kork imellem klinkerne kan du "fuge" kanterne med evt. sort fugemasse ligesom man gør med vinduer - man kan lave rigtig flotte fuger med sæbevand på fingeren - kunne blive rigtig flot.
|
| Til top |
|
| |
naim Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 16 November 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt med respons på det jeg går og fusker med. Vil i første omgang undlade at lime nogen af delene. Det giver størrere frihed mht. at prøve forskellige kombinationer. En anden kombination kunne være granit-kork-granit-kork-granit-kork. Har 10 granitfliser og 10 korkfliser, så der er lidt at arbejde/eksperimentere med. Ideen med en siliconefuge, hvor der er kork, er ret god. Den vil jeg gemme til sidst, når jeg ved hvordan der skal kombineres eller ikke. Måske det hele ryger ud af vinduet fordi det lyder forfærdeligt. Har haft granit-kork-granit under højtaleren i dag. Umiddelbart lød det ikke som om det blev værrere. Der skal lyttes mere, med og uden, inden jeg kan sige om det virker eller ikke.
hilsen naim __________________ I wanted the best, I got the best.. KISS
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2005 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo sjovt at få gode ideer - især når det er billigt og indeholder mange muligheder.
Jeg vil nok være forsigtig med for mange lag - du risikerer at konstruktionen bliver for ustabil.
Når jeg lytter på ændringer .... så ændrer jeg kun en kanal og lytter....så får man en fornemmelse af hvad der virker bedst.......og når man så ændrer den anden kanal.....ja så må man nogen gange lave tilbage igen...osv.
Jeg må anbefale også at lave langtidstest.......ørerne/hjernen skal jo også lige vænne sig til ændringen.
Når man lytter til musikken(tapper med foden).....så er man på rette spor.
Det sjove er at man kan påvirke lyden så meget at man tror man har fået nyt grej.
Hvis du vil have korkfødder til dine apparater kan du skære "runddeller" med et "kopbor", pudse kanterne pænt, og(ja) lime dem sammen til passende højde.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er et noget forenklet bud på at forstå "dæmpningens" mysterier.
Forenklet kan man sige er der to veje til dæmpning.
Den ene og mest simple kan man sige er princippet i "spikes" og "gummiben" også brugt på maskiner - formålet her er at forhindre vibrationer i at forplante sig yderligere - det kræver nøje afstemning af systemet for at virke - i værste fald forværres problemet fordi man afkobler den masse som ellers også kunne bevirke en vis dæmpning - systemet kan simpelthen gå i selvsving. Metoden er dog yderst effektiv til trafoer fordi trafoens vibration bliver forstærket af kabinet - men skal som sagt afstemmes nøje - et effektivt og simpelt værktøj til at finde den rette "gummifod" er at bruge en træpind til at lytte med.
Den anden metode er at angribe selve resonansen og forsøge at "kvæle" den med forskellige matrialer - hvilket oftest er umuligt - hvad man kan opnå er at flytte resonansen til en anden frekvens som er mindre skadelig - og nogen gange kan man være heldig at flere resonanser ophæver hinanden - i andre tilfælde kan situation forværres - under alle onstændigheder skal man foretage en afvejning om der er brug for masse eller bløde eller hårde matrialer eller som ofte brugt, en kombination hvor man kan have både masse og en vis "fjedrende" dæmpning.
Og især fordi vi beskæftiger os med lyd bliver det yderligere kompliceret da lyd jo reelt set også er resonanser - et yderst følsomt system som meget nemt kan forstyrres - et nøje afstemt system vil uvægerligt indeholde masser af resonanser som man måske godt kunne være foruden - men hvis systenet er i balance vil det ikke genere væsentligt - og det er her kunsten ligger - at finde den rette balance.
Håber det kan bruges til inspiration og motivere til experimenter - men husk ALDRIG at lave dæmpninger man ikke kan ændre igen. & nbsp; & nbsp; med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 18 November 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
En træpind? Kan du ikke lige forklare den nærmere
/C
__________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2005 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo, det er meget enkelt - en jordemoder gør det og har også hørt om gamle mekanikere anvende metoden.
Det er ligesom et stetoskop(?) - du tager en pind og støtter den til øret lige foran der hvor der sådan en lille "flap" - med den anden ende af pinden rører man så ved emnet man vil lytte til
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahh, nu er jeg med. Et stetoskop har jeg jo. Det kan være jeg skal prøve at lytte apparaterne efter, efter mislyde  __________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mekanikere bruger enden af en skruetrækker!
Et vinglas på stilk virker også på samme måde!
Men man skal være mere end audiophilt-interesseret, hvis man med sit anlæg gående "på fuld skrald", kan høre resonanser i et vinglas samtidigt! En elektronisk vibrationsmåler må være vejen frem!
Så skal De se, frk. CD. Hvis De nu tager svøbbet af og stiller dem op på disse cold-rays, så skal jeg være der om et øjeblik! 
|
| Til top |
|
| |
Makrelsalat Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 992
|
| Sendt: 20 November 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer at gøre det samme som dig...
Du kunne evt. prøve med KUN granit og KUN kork...
Og så starte med en flise...
Vil følge med i indlægget, da jeg også mangler afkobling!  __________________ Med venlig hilsen
Rasmus
|
| Til top |
|
| |
naim Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Makrelsalat skrev:
|
Jeg overvejer at gøre det samme som dig...
Du kunne evt. prøve med KUN granit og KUN kork...
Og så starte med en flise...
Vil følge med i indlægget, da jeg også mangler afkobling! 
|
|
|
Efter gårsdagens demo af de størrere Shahinian Hawk, har jeg nu tre granitfliser under mine egne højtalere. Der bliver de i et stykke tid. Når de så bliver fjernet vil jeg poste om der er en forskel.
mvh naim __________________ I wanted the best, I got the best.. KISS
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Mekanikere bruger enden af en skruetrækker!
Et vinglas på stilk virker også på samme måde!
Men man skal være mere end audiophilt-interesseret, hvis man med sit anlæg gående "på fuld skrald", kan høre resonanser i et vinglas samtidigt! En elektronisk vibrationsmåler må være vejen frem!
Så skal De se, frk. CD. Hvis De nu tager svøbbet af og stiller dem op på disse cold-rays, så skal jeg være der om et øjeblik! 
|
|
|
Lidt om vibrationsmåling :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11350&% 20;PN=1 __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |