Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ariston RD40 eller anden pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 15 November 2005 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Jagter en anden pladespiller 3500 er pris loftet. Jeg har set et par af disse tilsalg til ca. 2000kr så er der lidt til PU også. Men jeg kender den desværre ikke...

så er ideen god eller?

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 November 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Ariston RD-40 solgte jeg mange af i slut 80èrne, det såmænd også en udmærket pladespiller! Dog kan man blive mere end irriteret, med hensyn til justering af ophængene ” man skal holde fast i toppen, mens man drejer den store skive, så det lille gummi stykke IKKE skraber på eller knirker” og det kan godt være sin sag af få alle 3 tårne til at tie.

Lydmæssigt syntes jeg den er lidt tam ”sådan lidt kedelig” men hvis du vælger en lidt levende arm ”personligt er jeg tilhænger af den gamle SME serie III” så den fin.

Husk når du monterer Pickuppen! At tage højde for at tallerkenen er konkerv, og at du får skruen til center tappen med! da den IKKE kan spille uden.

Men med alt det sagt1? Syntes jeg for det første at 2 K for en 15-20 år gammel pladespiller er lige i overkanten. Og jeg syntes at der findes mange fede alternativer der ude.

Så kik dig lige lidt mere rundt først.

Peter

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 November 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Havde den for 10-15 år siden. Med en Concorde 30 pu. Glimrende værk, men en lidt tung arm. 2000kr er det absolut maximale du må give for den.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Ariston RD-40 solgte jeg mange af i slut 80èrne, det såmænd også en udmærket pladespiller! Dog kan man blive mere end irriteret, med hensyn til justering af ophængene ” man skal holde fast i toppen, mens man drejer den store skive, så det lille gummi stykke IKKE skraber på eller knirker” og det kan godt være sin sag af få alle 3 tårne til at tie.

Lydmæssigt syntes jeg den er lidt tam ”sådan lidt kedelig” men hvis du vælger en lidt levende arm ”personligt er jeg tilhænger af den gamle SME serie III” så den fin.

Husk når du monterer Pickuppen! At tage højde for at tallerkenen er konkerv, og at du får skruen til center tappen med! da den IKKE kan spille uden.

Men med alt det sagt1? Syntes jeg for det første at 2 K for en 15-20 år gammel pladespiller er lige i overkanten. Og jeg syntes at der findes mange fede alternativer der ude.

Så kik dig lige lidt mere rundt først.

Peter

dejligt med lidt input.

den jeg har kigget på er med SME arm.

hvad ville du mene jeg skulle kigge efter, jeg søger dynamik og perspektiv.

betjening/justering er ligegyldig, men et støvlåg ville være et plus. (at det mangler er grunden til jeg ikke har lyttet til RD 40 endnu)

Fruen bruger CD og jeg har ikke noget imod det er lidt nørdet

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

jeg er nu betaget af udseendet

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 15 November 2005 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

På det tidspunkt hvor den toppede arbejdede jeg for en butik i Århus der hed AudioArt ”ikke nogen med AudioArt i København at gøre” som lå under importøren CBC, og når der ikke var kunder i butikken, så sad jeg og monterede dem op med arm og pickup, blandet lidt med at vi også havde nogle STD der skulle monteres op, men den sidst nævnte krævede virkelig tilløb, for den måtte være designet af djævelen selv…

Som jeg kan se på forummet! Så er det med grammofoner som med alt andet hi-fi, noget der kan bringe sindene i kog. Jeg er IKKE den nostalgiske type! Så jeg afhandlede mit analog udstyr for mange år siden.

Men her er et lille udpluk af mine erfaringer fra dengang og nogle af de grammofoner jeg har haft.

Jeg har som udgangspunkt altid været til ophængte pladespillere, også fordi mine første konfirmations højttaler var et sæt selvbyggede Duelund beton horn, hvor min konfirmations gave var et par Coral enheder. Og på et lille drenge værelse med de højttaler kan man simpelt hen ikke få noget stift til at virke, selv når det var skruet i vægen, lige meget hjalp det imod akustisk tilbage kobling.

Så den første grammofon der virkede i det setup var en Scandyna 1400 med en Ortofon AS212 arm med Empier 1000 pu. Jeg kan ikke rigtigt huske hvordan den lød… Men den blev hurtigt skiftet ud med en Ariston RD-80 med en Dynavector pu. Den syntes jeg faktisk godt om, men den havde det med hele tiden at gå i stykker, så den flinke mand i AudioScan byttede den til en REGA med STAX UP7 arm og en Dynavector Ultimo 30C pu. Det virkede slet ikke og var ekstremt kedeligt i lyden, armen blev skiftet til en STAX UA9 og en FR-201 pu. Det hjalp lidt mht. lyden, men den akustiske tilbage kobling forblev, og der rumlede.

En dag var jeg ude og lytte til en kammerats grammofon ”en eller anden billig direkte drevet” her gik det op for mig hvor irriterende jeg syntes at en remdrevet pladespillers pitch fejl var ”de svinger i hastighed” Så jeg måtte eje noget direkte drevet, så valget faldt på en MICRO DDX-1000 med en Micro 505 arm, her var armen for tung, så den blev skiftet til en anden Micro CF-1 som var lettere, men en Yamaha MC-7 pu. Dette syntes jeg faktisk spillede ret godt, men jeg skiftede armen igen til en SAEC og en SONUS Black pu. Og det blev kedeligt igen.

Og så kom det en del grammofoner igennem systemet, med div. arm/pu. Kombinationer, som jeg ikke vil belaste med at liste!? Men det jeg fandt ud fa var…! At jeg bedst kunne lide lette arme, og af de lette jeg har prøvet var klart den bedste SME serie III. Af andre lette jeg prøvede (Micro CF-1, ADC, Black Widdow, Grace G-727,SME serie IIIS og SME serie III)

Af værk som jeg er blevet imponeret over er følgende! Micro DQX-1000, Mitchell Gyrodeck ”den med alu tallerken” Goldmund Studio, Oracle Delphi, Luxman PD-441, Technics SP-10 og Kenwood L07.

Af pladespiller som er blevet rost, som er mig helt uforstående???? Hvorfor.

Micro RX-1500, Linn LP-12, Luxman PD-300/310/350, Thorens TD-124, Thorens TD-300serien, De fleste Tyske stive grammofoner og Roksan.

For at dette kommer til at fylde en hel masse trættende læse stof, så vil jeg kikke efter! ”det er valgt ud fra lyd, bygge kvalitet (holdbarhed) ”

1.       Luxman PD-441 eller 551. Jeg syntes det er en fantastisk konstruktion, som er blevet overset.

2.       Oracle Delphi. Det den mest roligt lydende pladespiller jeg har hørt, og konstruktionen kan man holde en dagslang tale om ” den er gennemtænkt ”

3.       Micro DQX-1000 . Den ser lige så funky ud som RD-40, men er bedre skruet sammen.

Nu må jeg hellere holde! Jeg bliver helt nostalgisk, og kommer hele tiden i tanke om det sjov jeg havde med pladespillere.

Jeg tager min manglende hat af for jer der stadig kan lege med analog af misundelse…..

Peter

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 November 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Kan tilslutte mig ... RD40 er ikke noget topværk ... og armen er ret så håbløs.

De øvrige pladespillere som CPH-R nævner er jo noget eller meget meget dyrere ... og det løser ikke dit problem - nødvendigvis.

Min erfaringer siger mig at et solidt værk, med en god afkobling under kan give et pænt resultat med en fornuftig arm. Problemet er så at finde det indenfor budgettet, med mindre du vil bygge selv.

Nu ved jeg ikke om din budgetramme dækker værk/arm/pickup, for så skal ambitionerne holdes nede ... og et Rega værk med arm og en rimeligt god pickup er vel det bedste bud på vellyd, og så kan du bruge de sidste penge på en god hylde/rack med en god afkobling.

Har selv bygget en pladespiller, men det kræver et budget der er noget større end det du har, omend et værk til 6000 vel kan opnås.

Om det skal være fast-ophængt eller flydende ophængt det afhænger af arm og underlaget pladespilleren står på. Personligt er jeg mest til semi-faste ophæng dvs. pladespillerere med tung masse, der er ophængt/opstillet på fjedrende underlag. 

SATMIT 

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

tak Peter

virkelig godt indlæg, takker mange gange.

den skal afløse min Technics 1210 mk.2 som jo også er direkte drevet.

egentlig syntes jeg at den gør det godt, men træerne vokser jo ikke ind i himlen og 1210eren er jo udviklet til "lidt" andet brug end hifi, så derfor min "trag" til at prøve noget andet.

mht Vinyl glæden så har jeg først lige genopdaget den så pas på man bliver hurtigt fanget!

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:
Nu ved jeg ikke om din budgetramme dækker værk/arm/pickup, for så skal ambitionerne holdes nede ... og et Rega værk med arm og en rimeligt god pickup er vel det bedste bud på vellyd, og så kan du bruge de sidste penge på en god hylde/rack med en god afkobling.

jeg har kigget på Rega, lyden er OK, men de er lidt kedelige. (eller har jeg bare ikke hørt den rigtige kombi?)

budgettet skulle dække værk og arm, min shure PU kan nok leve lidt endnu.

hylden bliver noget DIY og skal ikke medregnes i budgettet.

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 15 November 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu du bør overveje en thorens 320/321 den kan du senere sætte en bedre arm på, og så skal du altså ofre mange penge før det bliver bedre, har selv haft rega planer 3 og denne thorens på samme tid, og der trækker thorensen altså det længste strå.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:
Jeg synes nu du bør overveje en thorens 320/321 den kan du senere sætte en bedre arm på, og så skal du altså ofre mange penge før det bliver bedre, har selv haft rega planer 3 og denne thorens på samme tid, og der trækker thorensen altså det længste strå.

har haft en 320 for en del år siden og der er jo næsten altid nogen af dem (320/321) til salg, så det kunne jo være et godt bud.

men fedt med de mange gode bud.

lidt at tænke over

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 01 Maj 2004
Sendt: 17 November 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også holde næsen fra Thorens 300 serie, og fra Rega.

Inden du får købt et eller andet billigt vidunder, skulle du måske lige læse en test af en Technichs SL1200 http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=288

Det kunne jo være at det bedre kunne svare sig at lege lidt med den du har. Nordmanden synes da at en SL1200 er en grei spille......
Til top Vis TubeJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TubeJ

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 November 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

En pladespiller der kunnne være interessant er Project. Har selv haft et par stykker. Bla. RPM4 som til prisen var et hit. (NP 3995,-)

Kan den opdrives brugt skulle den vel ligge på omkring 2-2,5K. (Modellen har kun 2-3 år på bagen) Så er der også til en PU.

Suk, jeg savner min RPM4

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 17 November 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Hvis nu man gerne vil have RD-40, hvilken arm anbefales så??

Den skal selvfølgelig passe prismæssigt til den, måske en Rega-300 ??

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Sendt: 18 November 2005 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:
Hvis nu man gerne vil have RD-40, hvilken arm anbefales så??

Den skal selvfølgelig passe prismæssigt til den, måske en Rega-300 ??

En Rega RB300 tonearm er let at finde til ganske få penge, rent prismæssigt er der ikke så mange konkurrenter. Jeg mener, hvor mange tonearme findes ellers til under 1Kkr.

En Engelsk Helius arm er i mine øre også en mulighed. Model efter pengepung, evt. kunne en billig Scorpio model være en god start.

Rigtig god vinyl jagt

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2005 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

TubeJ skrev:
Jeg ville også holde næsen fra Thorens 300 serie, og fra Rega.

Inden du får købt et eller andet billigt vidunder, skulle du måske lige læse en test af en Technichs SL1200 http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=288

Det kunne jo være at det bedre kunne svare sig at lege lidt med den du har. Nordmanden synes da at en SL1200 er en grei spille......

Se det var egentligt spændende læsning, personligt så syntes jeg jo ikke at min Technich gør det dårligt, slet ikke, men da jeg ikke har hørt den op imod noget andet, er det jo svært at vurdere!

måske jeg skulle prøve den DL-160, den er vel under alle omstændigheder OK.

min nuværende PU er en gammel shure som dog ikke har spillet 100 timer endnu!

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 November 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

Se det var egentligt spændende læsning, personligt så syntes jeg jo ikke at min Technich gør det dårligt, slet ikke, men da jeg ikke har hørt den op imod noget andet, er det jo svært at vurdere!

måske jeg skulle prøve den DL-160, den er vel under alle omstændigheder OK.

min nuværende PU er en gammel shure som dog ikke har spillet 100 timer endnu!

Hmm, hvis din Shure er en "Hi-Fi" model lyder den sandsynligvis ikke godt i en tung arm. Men Shure har også nogle DJ modeller som sikkert kører fint.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

det er en hi-fi model, en ganske hæderlige en af slagsen.

men du har ret i at den ikke er optimal på 1210´eren, overvejer derfor også om jeg måske skulle prøve med anden PU først!

jeg har startet en tråd om 1210 eren, det kunne jo være sjovt hvis nogen af brugerne her havde kendskab til den som hifi spille!

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 November 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

det er en hi-fi model, en ganske hæderlige en af slagsen.

men du har ret i at den ikke er optimal på 1210´eren, overvejer derfor også om jeg måske skulle prøve med anden PU først!

jeg har startet en tråd om 1210 eren, det kunne jo være sjovt hvis nogen af brugerne her havde kendskab til den som hifi spille!

Ja, lyden dør nærmest i for tunge arme.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2005 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

overvejer kraftigt den DL-160, det er jo en billig PU så hvis det er det der skal til, så...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes