Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 09:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Det digitale mareridt ødelægger sanserne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 22
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 November 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Martyr skrev:
Spencer skrev:
[QUOTE=Martyr]

Når jeg selv bruger A/B-test, og blindtest i mine valg, er det også for netop at kunne udvælge de billigste produkter, hvis de er bedst.

Som reklamemand...

Det at du vælger de billigste produkter, når lyden vel og mærke er bedst, kan begrundes i det købsperspektiv du handler efter. For dig er det måske "mest value for pengene" der er vigtigst, hvorimod andre føler en sikkerhed ved at købe et bestemt mærke, eks. SONY "for dem kender jeg jo..". Pointen er at der ikke er noget der er rigtigt eller forkert. Det kan naturligvis godt være at det grej du køber rent objektivt har en bedre lyd end noget dyrere grej, hvilket jo bl.a. er der din værdi ligger. Andre vil opnå en værdi (ikke lydmæssig) i at have nået dyrt grej, uden at det rent lydmæssigt måske er på højde med dit value-køb.

Ja, hvis du fyldes med velvære, når du kigger på produktet, så vil dit blodtryk falde, og dine nakkespændinger måske forsvinde. Måske vil dette give en bedre musiknydelse ?

Et glas rødvin har somme tider samme effekt, men man kan jo godt have både flot udstyr, og drikke rødvin.  (et lille sidespring, men det handler dog om lyd)

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 November 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

NESREDNA skrev:

Come on!!

<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->

Jeg er ikke dimitteret som sproglig student, og vil heller ikke foregive at have særligt forstand på sprog, men jeg har her nedenfor har jeg gjort mig nogle observationer omkring denne tråd.

Analogical bevæger sig tilsyneladende frit på flere sproglige niveauer. Det første niveau, det almindelige kommunikative niveau, eksemplificeres på side 1. Her kommunikeres noget reelt, og sproget virker tilforladeligt. Endvidere anvendes anførelsestegn omkring lidt luftigere ord, for at vise en afstandstagen eller ironisk tilgang til eks. ”[de] forstyrrelsesagtige aspekter”. Helt nede på jorden, hvilket fører til den konklusion, at Analogical altså kan formulere sig ganske menneskeligt, om man vil.

På det næste niveau, fristes man til at anvende ord og formuleringer, som er mindre alment tilgængelige. Som eksempel ses på side 2 følgende formulering:

” Jeg vil dog fastholde, at vi i denne tråd må turen igennem initialt igen omkring synapseforholdene, der, som det er de fleste læsere af denne tråd bekendt, påvirkes inden det 20. leveår.”

Sætningen er forståelig, men underligt postulerende, ”som det er de fleste læsere af denne tråd bekendt, påvirkes inden det 20. leveår”, hvilket får formuleringen til at virke belærende og opstyltet.

På tredje og sidste niveau bliver sætninger lange og konstruerede. Antallet af faglige eller ren og skær fremmedord, er stort, og det er svært at forstå sætningerne. Enkelte syntaksfejl har sneget sig ind, men formuleringerne er i og for sig ikke forkerte, så længe de må antages at give udtryk for en holdning eller mening. I ”Prolog” bliver tingene lidt for Also sprach Zarathustra. Ein Buch für Alle und Keinen“-agtigt.

Da sætningerne på tredje niveau er svært konstruerede, må man antage, at ganske lidt er overladt til tilfældigheden. Således må mærkningen af ordet ”*borderlinepersonligheden*”, være bevidst.

Borderlinepersonligheden er en fri oversættelse af det amerikanske ”Borderline personality disorder”, som godt nok i Europa almindeligvis benævnes Emotionally Unstable Personality Disorder (EUPD). Kort sagt er personer med EUPD karakteriseret ved at opdele verden i sort/hvid, humørsvingninger og ved at have svært ved at virke på en måde som af samfundet bliver accepteret som normal. Heri genkendes visse karaktertræk fra Analogical, og jeg tror det er en del af forklaringen fænomenet Analogical.

Forklaringen omkring EUPD er frit taget fra wikipedia.org, hvori der endvidere er anført, at patienter med EUPD i vid udstrækning har brug for omfattende mental behandling, hvorfor de må siges at være udenfor pædagogisk rækkevidde for ”almindelige mennesker”, dvs. os.

Endvidere finder jeg titlen, ”Det digitale mareridt…”, interessant. Det digitale system er ifølge politikens nudansk ordbog ”et system der har to grundtal”, 0 og 1 eller rigtig og forkert. Med det i mente, kan titlen oversættes til ”Det sort/hvide mareridt…”, hvilket det er. Igen kommer Politikens ordbog til hjælp, idet sort/hvid må forstås som en idiosynkrasi: ”en stærk ofte ubegrundet modvilje mod noget”, i dette tilfælde digital musikformidling.

Det er muligt at jeg overfortolker, men helt ærligt tror jeg at ”Det digitale mareridt ødelægger sanserne” hører under kategorien drengestreger, eller practical joke, som egentligt er ganske intelligent udført, om end resultatet er lidt skræmmende . Til det har jeg kun én ting at sige: Come on!! Find nogle jævnaldrende piger – det er da meget sjovere!.

MVH Morten

PS med hensyn til mit forrige indlæg, så kunne jeg ikke lade være.

Hvad angår min besmestring af sproget kan der alene siges, at jeg kan, fordi jeg jeg vel er"overstuderet".

Hvad angår brugen af diverse termer, der rubriceres som fremmedord, kan der alene siges det, at mange af termerne er *præcise fagudtryk*.Jeg har tidligere beklaget at jeg er nødt til at være knivpræcis, da jeg ellers bliver  misforstået og det kan ses  i det, vi har set nyligt her, hvor mange bringer deres eget tankeindholds religiøse karakter ind her, hvilket ikke bør være et emne her, hvilket jeg initialt har sagt i og med, at jeg afsværgede filosofiske debatter.

Hvad angår mit forhold til psykoanalyse og psykiatri og neuropsykologi, kan der siges, at min præsentation af stoffet inddrager alle disse områder, hvorfor jeg selvsagt, når jeg sikkert skriver herom, naturligvis har baggrundsindsigt i disse videnskabelige retninger og benytter dem.

Således ved jeg eksempelvis at en enhver *borderlinepersonlighed* ætiologisk er opstået i den tidlige narcissistiske fase.De af dig oplslåede karakteristika hos denne personlighedstype, finder jeg ædakvat. Der er dog ikke uvæsentlige forskelle imellem den amerikanske og europiske tradition indenfor dette felt.

Nuvel..min pointe er , at jeg ved at benytte indsigten i en videnskabelig omgang med de relevante videnskaber, kan bestemme vort væsens måde at opnå lytteegenskaber på, hvilket senerehen i analysen kan medvirke til en forståelse af og bestemmelse omkring de mangler denne kan have og at manglerne må søges ætiologisk i sansernes "#opdragelse"

Til top Vis Analogical's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogical

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 November 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

@Analogical

Af de nyere vinyludgivelser, kunne jeg godt tænke mig at høre et par eksempler på hvilke er gode ?

Om det er orkesterudgivelser eller kammermusik, er i den forbindelse ligegyldigt.
Hvis du kan nævne et par gode albums, til udvælgelse af pickup og pladespiller, vil det hjælpe mange nye inden for vinyl, samt måske give inspiration til andre.

Disse udgivelser skal danne grundlag for den reference vi bruger, når vi taler om lyd.
Så kan vi henvise til noget konkret, og dermed diskutere noget som flere kan forholde sig til.

Jeg er ked af at måtte skuffe dig: jeg køber aldrig nyere udgivelser indenfor klassisk musik, da de, jeg har, er fremragende

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 November 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:
Jeg er ked af at måtte skuffe dig: jeg køber aldrig nyere udgivelser indenfor klassisk musik, da de, jeg har, er fremragende

Hvilke albums skal nyindkøbere af vinyl da anskaffe ?

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 November 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Analogical skrev:

De må på jagt.

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 November 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Jeg vil på nuværende tidspunkt indskærpe overfor alle, at jeg ikke mener denne tråd bør :

1. Ende med debatter, der antager religiøs karakter

2 Beskylde nogen at de lider af den og den sygdom el. tilstand, blot fordi, disse *tilstande* er nævnt som forklaring.

3 diskuttere sproget udover at spørge den, der skriver på en måde, der ikke forståes om en uddybning.

De af jer, der ikke kan overholde det, vil JEG ikke kommentere mere, da jeg ikke ser formålet i dette.

Istedetfor kan I se frem til at der pt. er storartet indslag på vej fra min hånd, som lovet igår

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 November 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:
Spencer skrev:

Analogical skrev:

De må på jagt.

Jo, men risikoen her, er jo at de første 20 indspilninger de får fat i, er dårlige.
Så vil de give mediet skylden, og vælge den digitale lyd i stedet.

Hvis du ikke kan pege i den rigtige retning fra starten, så vil kun en enkelt hist og her, finde de gode indspilninger.

Så vil de andre vælge det digitale medie, og det er vel i strid med din mission om at omvende den unge del af befolkningen før det 20. år ?

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 November 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

problemet er ik det du skriver
problemet ligger i at du ik vil anerkende, at det du skriver er uforståligt for andre mennesker.
det er jo lige meget om du så har udtænkt det mest fantastiske hvis du ik kan forklare det til nogen.
Især med sådan en menning, som langt de fleste mennesker vil mene at er den rene løgn.
med sådan en postand så vil jeg mene at man ha en ualmendelig god forklaring
og det har du ik.
For hvis du havde så pokkers ret så ville det ik være svære at forklare end at det ku nedskrives i noglelunde forstålige termer.
Har nu studeret alt hva du har skrevet og i mine øjne så gemmer du din egen usikkerhed på om du har ret i fremmed ord og uforstålige termer ,
og på den måde kan du blive ved at trække os rundet med at vi bare ik er intelligente nok til at forstå det du skriver
også har vi ingen måde at retfærdiggøre vores menning om hvorvidt du har ret el ej jeg kalder det ord knepperi
det er så min menning og dit oplæg men intressant det er det da.

Til top Vis harmonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af harmonic

Cabal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 November 2005 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Jeg bør måske nævne, at jeg har en del proffessionel kendskab til hypnose, og NLP.
Det er et meget vigtigt emne i den menneskelige udvikling, som bl.a. sportsfolk, og andre der vil udnytte den mentale kapacitet til det yderste bruger. Reklamefolk misbruger det, og kalder det 'Branding'.

At jeg absolut er fortaler for diverse placebo i hifi, er fordi jeg ved at det virker (bare det er billigt).
Når jeg selv bruger A/B-test, og blindtest i mine valg, er det også for netop at kunne udvælge de billigste produkter, hvis de er bedst.

Måske du har fat i noget her. Trådens ophavsmand har tidligere fortalt omkring de tiltag, der tages inden musikken sættes på i residensen. Herunder bl.a. at slukke for diverse elektriske apparater under antagelse af at disse skaber et magnetfelt der kan forstyrre pickup'en; ændring af luftens fugtighed samt dens kemiske sammensætning m.m.

Det kan alt være en del af en rutine (selvhypnose..?), som bla. har den beroligende effekt som sådanne kan have.. pulsen daler, man fjerner dagens andre input, roen falder over én... og oplevelsen af koncert-tilstedeværelse opnåes dermed nemmere. Hvorimod at hvis samme fremgangsmetode ikke benyttes ved CD afspilning (og man i øvrigt starter sceancen som skeptiker), ja så skuffer alt digitalt..

mvh

Til top Vis Cabal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cabal

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 November 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Cabal skrev:

Spencer skrev:

Jeg bør måske nævne, at jeg har en del proffessionel kendskab til hypnose, og NLP.
Det er et meget vigtigt emne i den menneskelige udvikling, som bl.a. sportsfolk, og andre der vil udnytte den mentale kapacitet til det yderste bruger. Reklamefolk misbruger det, og kalder det 'Branding'.

At jeg absolut er fortaler for diverse placebo i hifi, er fordi jeg ved at det virker (bare det er billigt).

Måske du har fat i noget her. Trådens ophavsmand har tidligere fortalt omkring de tiltag, der tages inden musikken sættes på i residensen. Herunder bl.a. at slukke for diverse elektriske apparater under antagelse af at disse skaber et magnetfelt der kan forstyrre pickup'en; ændring af luftens fugtighed samt dens kemiske sammensætning m.m.

Det kan alt være en del af en rutine (selvhypnose..?), som bla. har den beroligende effekt som sådanne kan have.. pulsen daler, man fjerner dagens andre input, roen falder over én... og oplevelsen af koncert-tilstedeværelse opnåes dermed nemmere. Hvorimod at hvis samme fremgangsmetode ikke benyttes ved CD afspilning (og man i øvrigt starter sceancen som skeptiker), ja så skuffer alt digitalt..

mvh

Mange af disse rituelle handlinger, som gentages inden musiklytning, kan i høj grad være medvirkende til en øget musiknydelse.

Nogle vil måske karakterisere det som en mild form for OCD - noget som alle mennesker har, i større eller mindre grad.

De som har OCD i invaliderende grad, tror at noget frygteligt vil ske, hvis ikke de udfører bestemte handlinger. Tit er de klar over det irrationelle element i deres handlinger, men ikke i stand til at undgå dem.

At nogen have et bestemt kabel til deres anlæg - ellers sker noget frygteligt - er et eksempel på OCD, i en form der faktisk kan være invaliderende, hvis den griber ind i familiens økonomi.

Nå... vi må vist snakke om noget digitallyd snart.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 November 2005 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

XenoCypraZ skrev:
Hvis du er den samme person som sidst, så syntes jeg næsten du skal lade være.

Hvis ikke det er Mr.Antisilver, er det svært at se hvordan de spørgsmål der stod ubesvarede i 44 sider, nu skulle kunne besvares.

Eneste grund til at tråden her, skal have lov at overleve, er hvis vi kan få de ubesvarede spørgsmål besvaret. Dette må ske indledningsvis, så vi kan komme videre.

Ellers er det helt forfra igen - og det er der nok ikke mange der orker. En OM'er???

EDIT: Nu har jeg endelig indhentet mit første indlæg fra side 1, men jeg må desværre erkende at denne tråd som forventet går en tåget tid i møde.

Hr Analogical vil ikke komme med indlæg, som understøtter hans postulater endsige blot nævne gode eksempler på gode analoge indspilninger...

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 November 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

FORSKNING i DIGITALLYDEN

Jeg har tidligere i denne tråd anvendt en række perspektiveringer og appetitvækkere til det, der nu skal præsenteres.

Længe har denne tråds læsere såre undret sig over om det nu også kan passe at vi rent metodisk kan *afgrænse* perceptionen af digitallyd indenfor hjernen og der påvise en række neurologisk udsving el. "forstyrrelser" om man vil heraf.

Jeg beklager endnu engang, at jeg er nødt til at drage læseren ind i et univers, der almindeligvis er fuldstændig lukket for analyse og udredninger, men jeg er nødt til at præsentere læseren for intet mindre end en revolution, der for at kunne opfattes som den revolution, den er, må ledsages af en indsigt i et univers, der først må afdækkes. Når læseren vænnes til at forstå, hvorom talen er, vil læseren efterfølgende nemmere kunne erkende det revolutionære materiale.

Om metoderne kan siges, at de er mange og indbefatter endog 2 hunde, der er trænede indenfor lyd. Der bliver tale om paradigmeskift og observationsteknik og hermeneutiske beskrivelser og anvendelse af den indsigt Luria efterlod til os mht. hjernens funktionsmåde og særligt dens evne til i de unge år at kompensere for fejl, der i Lurias oprindelige arbejdsområde var udanalyseret og bearbejdet i forhold til de læderinger unge soldater havde. Dette fantastiske arbejde medførte, at det er blevet muligt præcist at bestemme hjernens mulighed for selv at afhjælpe fejl.Luria kendte imidlertidigt ikke til digitallyden, ja han levede i skøn uvidenhed om dette slemme slemme medie, hvorfor vi, der efterfølger ham må fortsætte hans arbejde på egne præmisser, således at det tilsikres at kommende generationer med videnskabelig præcision bliver overleveret en legacy om de mulige ødelæggelser af det stykke neurologi, der findes i mennesket lnyttet til sanseapparatets interaktion med de realstimuli, disse sanser percepirer i deres sanselighed.

Vi skal således omkring hunde for at finde og observere at disse kan trænes til at gå væk, når de hører digitallyd og blive hvis de hører analoglyd. Da hundes hørelse er fantastisk meget bedre end menneskets, får vi via en sådan træning af hunde det bedst tænkelige vidnesbyrd om lydens beskaffenhed direkte uden at vi er nødet til en refleksiv proces, hvor vi skal danne mening igennem cortex.

Se..nu, efter denne meddelelse, er jeg klar over at der kommer en lind strøm af læseres kommentar til disse trænede hunde, men jeg vil straks fortsætte næste indlæg med en beskrivelse af den metodik, der har været benyttet for disse hunde

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 November 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

(fortsættelse)

Lad mig gennemgå hundenes træning. De er blevet trænet til med præcision at høre efter om der er digital bearbejdning i  en del af den analogt præsenterede slutlyd. I træningen er tillige indgået et ønske om sikkerhed.Således har der i dette arbejde været anvendt adskillige forskellige CD maskiner og pladespillere og riaaer. Og vi har sikret at pladerne ikke besad pladestøj og har trænet hundene til, at de ikke kan se, hvilket medie, der faktisk spillede.

Hundene er ydermere trænede i at gå delvis væk, dersom de kunne opfange en analog gengivers digitalmastering.Denne den sidste havde jeg ikke de store forventninger til, men hundene viste sig at være mere præcise end jeg anede.Således fandt jeg hele 3 skiver, jeg ikke regnede med havde digital mastering..men ved hjælp af hundene måtte jeg sande...at oplysningerne på pladen ikke altid er korrekte.

Hundene lærte således 2 reaktioner.

1. De skulle gå ud i andet rum, dersom lyden var digital så at sige hele vejen igennem.

2 De skulle lægge sig på et tæppe, dersom den samlede lyd havde en digital mastering.

Hundene udviste militær præcision.

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 November 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Ja nu havde jeg jo beslutte med mig selv ikke at deltage mere i dette forum.

Men jeg vil godt sige dette. Når vi nu har fået det fantastiske digitale medie som hedder SACD, og som har et frekvens område som langt overgår det menneskelige øres grænser.

At en SACD i teorien kan komme op på 100.000 Hz, skulle jo ikke have nogen betydning hvis vi mennesker kun kan høre optimalt omkring 16.000 - 20.000 Hz. på toppen.

At højtaler kun, som i mit tilfælde kun kan komme op på 28.000 Hz. Skulle jo stadig ikke have nogen betydning. Om det har eller ej ved jeg ikke. Men jeg var til en demo aften i Hifiklubben for at høre B&W’s nye Nautilus 800 D højtalere. Her snakkede en repræsentant   fra B&W om at vi mennesker måske alligevel kunne høre højre frekvenser end de 20.000 Hz, uden at vi dog selv mente vi kunne høre dem. Det var bl.a. derfor der blev gjort så meget ud af netop diskanten på B&W’s højtalere.

At det så som Analogical skriver skulle være skadeligt for ens lille hjerne, vil jeg absolut ikke tilslutte mig. Men i stedet sige at det er en meget positiv ting for musikken at få det hele med.

Så hvis dette forum kunne gå mere i retning hvorfor SACD er så godt i forhold til alm. osv.

Hilsen Michael
Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 November 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:

(fortsættelse)

Lad mig gennemgå hundenes træning. De er blevet trænet til med præcision at høre efter om der er digital bearbejdning i  en del af den analogt præsenterede slutlyd. I træningen er tillige indgået et ønske om sikkerhed.Således har der i dette arbejde været anvendt adskillige forskellige CD maskiner og pladespillere og riaaer. Og vi har sikret at pladerne ikke besad pladestøj og har trænet hundene til, at de ikke kan se, hvilket medie, der faktisk spillede.

Hundene er ydermere trænede i at gå delvis væk, dersom de kunne opfange en analog gengivers digitalmastering.Denne den sidste havde jeg ikke de store forventninger til, men hundene viste sig at være mere præcise end jeg anede.Således fandt jeg hele 3 skiver, jeg ikke regnede med havde digital mastering..men ved hjælp af hundene måtte jeg sande...at oplysningerne på pladen ikke altid er korrekte.

1. De skulle gå ud i andet rum, dersom lyden var digital så at sige hele vejen igennem.

2 De skulle lægge sig på et tæppe, dersom den samlede lyd havde en digital mastering.

Kan du dokumentere dette?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 November 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Analogical skrev:

(fortsættelse)

JA

napsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 18 November 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:
jdg1 skrev:
Analogical skrev:

(fortsættelse)

JA

Jeg ser umiddelbart to problemer med hunde-eksperimentet:

1. Manglende dokumentation.

2. Hvilken relevans har det for postulatet "digital lyd ødelægger sanserne", at en hund kan høre forskel på digital og analog lyd? Opdagelsen kan vist ikke blive meget mere end en motivation til relevante eksperimenter, omend den ligeså vel kunne være motivation for samme postulat om LP lyd.

Men det er da altid noget at tidsmaskine-teorien er lagt på hylden. :)

Til top Vis napsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af napsi

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Sendt: 18 November 2005 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

PYYYH-HA....'har først opdagede denne tråd i dag....og troede (håbede ) faktisk at den forrige marathon-tråd om selv samme emne VAR et overstået kapitel.

HELT ærligt, så fatter jeg ikke at I, kære med-hifinørder, hopper på denne her galej EEN gang til; "professoren" fatter jo helt tydeligt ikke hvad det her handler om  ( musik-nydelse, og det faktum at "god" musik/lyd er et subjektivt begreb - digital eller ej ). Og at indlede ( endnu ) en dialog med denne "professor" er jo i den grad meningsløst.........I'm OUT, end of story.

mvh

Jesper

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Sendt: 18 November 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Du har ret Jesper Andersen

Jeg stopper også nu.

Det er noget galt hos en eller anden, et eller andet sted.

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 November 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:

Ghammel & Suhr skrev:
Analogical, Så sent som her til aften har jeg på DR1 TV hørt og navnlig set en yderst vellignende kvindelig hjerneforsker fortælle, at venstre hjernehalvdel behandler input digitalt, og højre hjernehalvdel gør det analogt. Man ved også, at vores evne til at udøve, opfatte, fortolke og forstå musik bl.a. er betinget af hjernebjælken, altså den "bredbåndsforbindelse", der forbinder de to hjernehalvdele. Det er f.eks. netop dén, de unge i dag nedbryder ved at påfylde kroppen diverse euforiske kemikalier. Altså er der en analog <-> digital kommunikation foregående inde i kuplen på os. Vores hjernes evne til f.eks. audiel genkendelse hænger sammen med vores hjernes evne til at interpolere på baggrund af input (et typisk max. på 11 bit), som i dette tilfælde kan være lydsignaturen fra en cello. Bl.a. derfor kan vi bestemme forskellen på lyden fra en cello og en pruttepude. Udfra betragtningen at intet menneske medicinsk set er normalt, vil en ekstrapolering derimod udmønte sig i fantasi og i mere ekstreme tilfælde i vrangforestillinger. Hwa' så nu...? Lidt forklaring omkring selektiv (frivillig) autisme (noget f.eks. en del musikere kender til) kunne være forfærdelig interessant i denne sammenhæng. I øvrigt mener jeg, at det er en eklatant afvej kun at beskue ud fra Freud's vinkel. Han var jo i virkeligheden ikke psykoanalysens fader, hvis man nærlæser lidt baggrundshistorie. Han var mere en "sammenbinder" og et produkt af det specielle og småforstilte miljø, han til daglig bevægede sig i. Det andet er noget eftertidsvås, der kun kan have sin berettigelse i forsvaret af en dogmatisk og indlysende fejlbehæftet model. Som menneske var han en iskold sk*d, der blandt andet tævede både kone og børn. Generel og hård, kynisk patriarkisme var hovedsubstansen i hans form for "familiehygge". Altså ikke ligefrem en karakterramme, der kan byde på den indlevelse, som vitterligt kræves for også at opnå indsigt Noget andet; har du hørt nogle af de nyere high end afspillere, jeg tidligere refererede til...? Med høflig hilsen G&S

Da jeg alligevel ikke kan sove og du kastede dette mærkelige indlæg ind, som jeg slet ikke forstår, må jeg bede om hvad du egentlig mener.

Jeg gider ærligt talt ikke her debattere alle mulige personers(ofte mænds) mere el. mindre vrangprægede forhold til Freud.Nøjes med at konstatere at han sandelig var selve faderen til psykoanalysen, både som forklaringsramme og metode.

Nu så jeg det samme indlæg i tv 1, som du refererer til med den kvindelig hjerneforsker, der brillierede med udtrykkende digitalt vs analog i forhold til de 2 hjernehalvdele.

Hende har du misforstået, idet hun med digitalt(ifb.med venstre hjernehalvdel) sigtede til en betydning af digital =i bidder uden overordnet "rumlig" orientering. Hendes udsagn rammer slet ike ind i den debat, der er i denne tråd, hvor termen digitalt har en anden betydning, nemlig som et samlet produkt, der forsøger via op-og ned dac'erier at fremstille et analog output.

Dine bemærkninger om autisme, som musikere ifølge dig skulle være "ramt" af, kan jeg slet ikke forstå har nogen berettigelse i denne debat.Videre mener jeg ikke musikere skulle være mere autistiske end det øvrige del af befolkningen ,, medmindre der anvendes en ikke videnskabelig-valid definition at begrebet autisme.

OK, så skal jeg forsøge at præcisere mit "mærkelige" indlæg nærmere:

Som jeg har forstået det, handler denne tråd om perception - eller rettere sagt ødelagt musisk/musikalsk perception grundet påvirkning af digital lyd. Din endelige "dagsorden" synes at være en permanent aflivning af digital lyd/CD mediet. Din eventuelle konklusion kender jeg selvsagt ikke, så det bliver spændende at følge med, når/hvis der kommer en udredning med en efterfølgende konklusion (?)

Det var selvfølgelig en stærkt forenklet version, der blev vist på TV, og jeg tillod mig at drage en parallel ud fra det faktum, at selv om man i dag ved en del om hjernen, så ved man efterhånden også, at der er meget lang vej igen, førend en fuld forståelse af hjernens virkemåde er kortlagt. Eksemplet var ment som en illustration på, at selv den menneskelige hjerne har en virkemåde, der på underfundig vis netop minder lidt om "krigen" digital vs. analog audio. Altså blot en analogi, såmænd.

Jeg mener dog ikke at have misforstået, hvad der blev sagt på skærmen, til trods for de særdeles visuelle distraktioner. Det, du henviser til, var usendelsens tema, og ikke hvad der faktisk blev forklaret omkring informationsbehandlingen i hjernen. Men nu skal jeg da helt sikkert se en eller to af de 50 genudsendelser

Mit forhold til Freud er egentlig ganske neutralt, idet jeg hverken er blind for mandens kvaliteter eller for den sags skyld mangel på samme. For han har både-og. Derfor er det i mine øjne lidt svært at gøre ham til en "endegyldig sandhed" eller "fader" af noget, som han historisk set reelt "kun" var en del af.

Jeg mener, at såfremt man foretager et så stringent valg i anskuelsesform, som du har givet udtryk for, så bør der for bevarelsen af den stringente og videnskabelige vinkel også skues på noget baggrundshistorie. Alt andet ville være urimeligt, både for sandhedsværdien, forståelsesgraden af emnet og ikke mindst eventuelle novicer på området. Faktisk markerede jeg et stort, iøjenfaldende , netop for at se, om du virkelig mener, at en psykopat kan lægges til grund for en seriøs videnskabelig vurdering. Det gør du så, kan jeg nu forstå.

Men jeg skal da være den første til at undskylde, hvis en smule reel samtidsanskuelse af en overvurderet burgøjser og dokumenteret psykopat kan bringe dit vand i kog

Der er imidlertid taget et standpunkt, og det respekteres herfra fuldt ud. Blot mener jeg, at det så at sige bør komme med i læserens bagage.

Men vrangpræget? Næh, du, det er sq enøjethed, der er vrangpræget!

Som jeg tidligere har udbræget, så har jeg (for nuværende) svært ved at se det rimelige i skovlfulde af anprisninger af det analoge medie på bekostning af det digitale medie, da jeg gennem mange år har hørt et hav af såvel master tapes, LP plader og CD'er. Og jo, der er i alle tre tilfælde langt imellem de virkelige snapse. Der findes på alle tre medier så mange dårlige optagelser, at det gør nærmest helt ondt!

I en anden tråd var der en, der udtrykte det meget klart; master tapes lyder hverken som en analog skive eller som CD.

Som en udøvende del af musikbranchen lytter jeg selv til alle tre medier, og det med stor glæde. Igen med fuld bevidsthed om kvaliteter og mangel på samme. Et bredspektret syn er nu nogle gange at foretrække, fremfor et snævert fokus.

Vedrørende autisme, så er der beskrevet nogle interessante tilfælde inden for kunstens (og sikkert også andre) verden. En evne til frivilligt at glide ind i og ud af en autistisk tilstand er her medvirkende til at skabe en radikalt anderledes opfattelsestilstand hos den udøvende kunstner og det med et langt højere udøvende niveau som resultat. Altså findes der en psykologisk "knap", man kan lære at trykke på. Det er et interessant emne, som jeg i høj grad finder relevant, såfremt jeg har forstået din mening med tråden korrekt. Men det er jo helt tvangsfrit, om du vil indbefatte det

Jeg synes at fornemme en vanskelighed med at svare på, om du har hørt nogle af de nyere CD afspillere. Fint nok, men så må du også acceptere, at nogle kunne finde på at drage konklusionen, at det har du ikke. Og derfor må gå ud fra, at din tese alene omfatter digitalteknik som princip, og ikke hvad der i dag kan opnås med digitalteknikken.

Det bliver som sagt spændende at læse hvad det er, du har på hjerte - om der også er dynamik fremfor statik

Med høflig multivinkelhilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

<< Forrige Side af 22 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes