Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Det digitale mareridt ødelægger sanserne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 22
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 16 November 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

musashi skrev:

Mon ikke man på baggrund af den tidligere tråd, og den måde denne tråd allerede nu tegner sig, skal konkluder én ting:

"Lyt til stilheden  - Deri findes sandheden" - "Larm udfylder kun et selvskabt tomrum" "Kom videre i livet!"

Ta' den

Larm er netop den moderne svøbe.Fordybelsen og indsigtsfuldheden har fået trangere kår, hvad enten vi vil det eller ej. Cd mediet støjer iøvrigt i sig selv væsentligt mere. Man kan dog ikke leve af stilhed alene...at stilheden bliver noget efterspurgt er et symptom på noget helt andet i vort samfund og hører-efter min mening- ikke hjemme her i denne debat.

Til top Vis Analogical's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogical

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 November 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:

XenoCypraZ skrev:
Nu helt ærligt, enten blev du bortvist, eller også valgte du selv og smutte. Summasumarum var din konto blev lukket, Hvorfor s*t*n åbner du så en ny og begynder på det samme igen ?

Det kan jeg virkelig ikke forstå?

Blev ikke bortvist, men valgte selv at holde en pause. Det er dog klart at Admin ikke anså den del af debatten, der udvikledes i forhold til særligt JacobF og jeg mht. den mere filosofiske del,for berettiget, hvilket jeg efterfølgende har taget til efterretning.Således vil jeg ikke igen medvirke til en debat om den filosofiske videnskabeelighed, da JacobF og jeg er fuldstændig uenig herom, hvorefter debatten for min dels vedkommende afgrænses således at der alene blive tale om en debat om det digitale medie ud fra hjernemæssige topikker og lydfilosofiske grundovervejelser, hvorefter denne tråd ikke med min deltagelse vil udvikle sig til en semistudentikos debat

Det er da ganske belejligt, at den gamle tråd på din opfordring er blevet slettet, så du nu kan fremstille den som du har lyst til?!?

Vores uenighed var langt mere simpel end en filosofisk debat. Jeg (og flere andre) ønskede ganske enkelt en smule dokumentation for nogle af de outrerede påstande, du fremkom med, hvilket du i løbet af 44 sider undgik. Og det var altså ikke småting du påstod. Jeg husker f.eks., at du skrev, at man kan blive syg af digitallyd - en empirisk, medicinsk påstand, som (givet at den er korrekt) må kunne underbygges af medicinske undersøgelser...
Og du skrev, at et par 1000 timers digitallyd gav høreskader svarende til at stå 50 cm fra en kanon, der blev affyret...

Men jeg ønsker egentlig ikke at blande mig i denne tråd, da jeg fik nok sidste gang, så med mindre du (igen) går fuldstændig overbords i useriøse påstande uden belæg, så vil jeg gøre mit bedste for at holde mig væk.
Til top Vis Jakobf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobf

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 November 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Jakobf skrev:
Analogical skrev:

XenoCypraZ skrev:
Nu helt ærligt, enten blev du bortvist, eller også valgte du selv og smutte. Summasumarum var din konto blev lukket, Hvorfor s*t*n åbner du så en ny og begynder på det samme igen ?

Blev ikke bortvist, men valgte selv at holde en pause. Det er dog klart at Admin ikke anså den del af debatten, der udvikledes i forhold til særligt JacobF og jeg mht. den mere filosofiske del,for berettiget, hvilket jeg efterfølgende har taget til efterretning.Således vil jeg ikke igen medvirke til en debat om den filosofiske videnskabeelighed, da JacobF og jeg er fuldstændig uenig herom, hvorefter debatten for min dels vedkommende afgrænses således at der alene blive tale om en debat om det digitale medie ud fra hjernemæssige topikker og lydfilosofiske grundovervejelser, hvorefter denne tråd ikke med min deltagelse vil udvikle sig til en semistudentikos debat

Det er da ganske belejligt, at den gamle tråd på din opfordring er blevet slettet, så du nu kan fremstille den som du har lyst til?!?

Vores uenighed var langt mere simpel end en filosofisk debat. Jeg (og flere andre) ønskede ganske enkelt en smule dokumentation for nogle af de outrerede påstande, du fremkom med, hvilket du i løbet af 44 sider undgik. Og det var altså ikke småting du påstod. Jeg husker f.eks., at du skrev, at man kan blive syg af digitallyd - en empirisk, medicinsk påstand, som (givet at den er korrekt) må kunne underbygges af medicinske undersøgelser...
Og du skrev, at et par 1000 timers digitallyd gav høreskader svarende til at stå 50 cm fra en kanon, der blev affyret...

Men jeg ønsker egentlig ikke at blande mig i denne tråd, da jeg fik nok sidste gang, så med mindre du (igen) går fuldstændig overbords i useriøse påstande uden belæg, så vil jeg gøre mit bedste for at holde mig væk.

Nu drejer du debatten ind på et spor, der mig bekendt,jf.admin, ikke er akceptabel, hvorfor jeg ikke deltager ad den vej.

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 November 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:
Jakobf skrev:
Analogical skrev:

XenoCypraZ skrev:

Og du skrev, at et par 1000 timers digitallyd gav høreskader svarende til at stå 50 cm fra en kanon, der blev affyret... Det har jeg aldrig påstået!! Man må altså læse noget bedre!

Nu drejer du debatten ind på et spor, der mig bekendt,jf.admin, ikke er akceptabel, hvorfor jeg ikke deltager ad den vej.

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 November 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

[/QUOTE] [/QUOTE]

Det lyder da rigtig spændende - Vil du så dermed mene, at du kommer med noget konkret, som kan bringe lidt lys over debattens grundliggende punkter... eller er det stilhedens ensomhed vi skal søge - fremfor larmende tomhed...

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 November 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Men iøvrigt er du, Jacobf, naturligvis velkommen til at deltage her.Det ser jeg gerne, men du bestemmer naturligvis selv.Går blot ud fra, at du kan samtykke i, at en debat om videnskabelige metoder ikke hører hjemme her. Vi er uenige om dette.Længere er den ikke

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 November 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:

XenoCypraZ skrev:

Jo, du blev så godt nok bortvist uanset hvad din udlægning af det er, men lad nu det ligge. Det er på tide at komme videre! 

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 November 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

musashi skrev:

[/QUOTE] [/QUOTE]

Det lyder da rigtig spændende - Vil du så dermed mene, at du kommer med noget konkret, som kan bringe lidt lys over debattens grundliggende punkter... eller er det stilhedens ensomhed vi skal søge - fremfor larmende tomhed...

[/QUOTE] Ja, skal gerne være konkret, hvormed menes at topikken gennemgåes.Men måtte lige have "fortiden" ordnet først.

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 November 2005 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Analogical skrev:

XenoCypraZ skrev:

Jo, du blev så godt nok bortvist uanset hvad din udlægning af det er, men lad nu det ligge. Det er på tide at komme videre! Jeg er uenig.Jeg modtog et ultimatum, som jeg i "kampens hede" ikke kunne akceptere.Følgelig valgte jeg selv at gå.Men lad det nu ligge. Nu prøver vi at se fremad.Dette kan jeg dokumentere, idet jeg har gemt de mailkorrespondancer, der var!!

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 November 2005 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Nå...men jeg mener nu..at "fortiden" ift. den gamle tråd..nu er forklaret og jeg vil følgelig fra nu af skrive fremadrettet kvalificeret.

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 November 2005 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Fint du kan dokumentere hvad der er sket og ikke sket - men mon du kan komme til noget konkret i trådens emne, som i h4a's ånd tager udgangspunkt i åbenhed, positivitet og ikke mindst klarhed? Læg nu det hemmeligskræmmeri på hylden og kom men noget håndfast og utvetydigt.

Hvad er det som skader mig som bruger af de digitale medier? Hvorledes kan jeg i "lytterens forstand" skades ved at nyde musikken, uanset om den er digital eller analog?

Du må vel give ret i, at det handler om, at  tage musikken ind, som en del af livet, og nyde den som den er, uanset om den er gengivet i den mest fabtastiske koncertsal, eller et gammelt bambus Phillips anlæg i et sommerhus? Musik er musik og man skal nyde den!

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 November 2005 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

musashi skrev:

Fint du kan dokumentere hvad der er sket og ikke sket - men mon du kan komme til noget konkret i trådens emne, som i h4a's ånd tager udgangspunkt i åbenhed, positivitet og ikke mindst klarhed? Læg nu det hemmeligskræmmeri på hylden og kom men noget håndfast og utvetydigt.

Hvad er det som skader mig som bruger af de digitale medier? Hvorledes kan jeg i "lytterens forstand" skades ved at nyde musikken, uanset om den er digital eller analog?

Du må vel give ret i, at det handler om, at  tage musikken ind, som en del af livet, og nyde den som den er, uanset om den er gengivet i den mest fabtastiske koncertsal, eller et gammelt bambus Phillips anlæg i et sommerhus? Musik er musik og man skal nyde den!Nu foregriber du de indlæg, jeg har i støbeskeen; indlæg, der punkt for punkt vil afvæbne netop den antagelse.

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 November 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

JacobF skrev

Vores uenighed var langt mere simpel end en filosofisk debat

Det er muligt at JacobF mener dette. Jeg mener imidlertidigt at den debat, der var og kommer til at pågå i enhveer henseende overgår simpel filosofisk emperi etc. og mit mål er følgelig at fremvise et fantastisk resultat, der vil revoltuionere måden vi anskuer digitalt produceret musik på, idet hjernen jo præges direkte negativt af denne lydform, hvilket nødvendiggør en meget kompleks stillingtagen, der, som sagt,rækker væsentlig ud over den kanteistiske filosofitradition, som JacobF er opslugt af.Men lad nu dette ligge. Imorgen kommer første indlæg fra min hånd: det introducerende indlæg til min topik

Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Sendt: 16 November 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Er jeg den eneste som må imødekomme en søvnløs nat med en sitrende forventning om morgendagens mirakel
Til top Vis Knud98's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knud98

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 16 November 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:

JacobF skrev

Vores uenighed var langt mere simpel end en filosofisk debat

Det er muligt at JacobF mener dette. Jeg mener imidlertidigt at den debat, der var og kommer til at pågå i enhveer henseende overgår simpel filosofisk emperi etc. og mit mål er følgelig at fremvise et fantastisk resultat, der vil revoltuionere måden vi anskuer digitalt produceret musik på, idet hjernen jo præges direkte negativt af denne lydform, hvilket nødvendiggør en meget kompleks stillingtagen, der, som sagt,rækker væsentlig ud over den kanteistiske filosofitradition, som JacobF er opslugt af.Men lad nu dette ligge. Imorgen kommer første indlæg fra min hånd: det introducerende indlæg til min topik

Hvorfor man må undres over du vælger dette medie til at udbrede dit budskab, og ikke får publiseret en artikel som vi andre gør når vi opdager noget nyt....

De videnskabelige tidsskrifter censurere jo heldigsvis, så noget af forklaringen findes måske der?

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 November 2005 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

FØRSTE AFSNIT :

PROLOG

en introduktion i sanseapparates udvikling på baggrund af en neuropsykologisk(jf Luria)-neurokritisistisk[jf.Richard Avenarius)topik, der søges belyst udfra ætiologisk tilgang med en specifik beskrivelse af digitallydens mulige somatiseringsproces i synapsestrukturenes matrixliggørelse indenfor de første 20 leveår.

------------------------------------------------------------ --------------------

de introducerende betragtninger hvad angår topik vil for overskuelighedens og forståelighedens skyld tage sit afsæt i en beskrivelse af den ætiologi, der kendes fra psykoanalytisk videnskab, hvor det oprindelige spæde barn gennemgår en revolutionerende udvikling over tid, der tillige er kendetegnet ved bestemte faser, hvor barnets bevidsthed el. rettere særlige fokuseringspunkt er kendetegnet ved en bestemt modtagelighed på et givent tidspunkt.Eksempelvis gennemløber barnet fra omkring dets ½ leveår sin narcissistiske udvikling, der,om det går godt, udmønter sig i en konstruktiv overjeg'sdannelse og om det går skidt medfører de velkendte narcissistiske forstyrrelser, hvoraf et eksempel herpå er *borderlinepersonligheden*.

På samme vis gennemgår hver enkelt sans en udvikling over tid, der ud fra et ætiologisk synspunkt gennemgår en udvikling, der,omend ganske vist på celleniveau, ændrer hele den grundstruktur i synapseforgreningerne såvel kvalitativt som kvantitativt, der nødvendiggøres af den i det enkelte subjekts *normale* udvikling for at, via inddragelsen af stadigt mere komplekse synapseforgreningers output, der baseres på nærmest *kompensatorisk-ubevidst*hjernelogik, at blive i stand til primært genkendelse af ydre stimuli med en successivt automatiseret perceptiv tilgang til lignende stimulityper.

Dette her bliver hurtigt..(kan jeg se!!) ganske kompleks og jeg skal skynde mig at sige, at jeg straks, det bliver muligt, vil inddrage CD mediets rolle her!!

--<det må være nok for idag. Ha det godt derude,

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 November 2005 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Analogical

Jamen du er jo ganske festlig, som Svend P skrev i den gamle tråd, det er som en ulykke, man må lige kigge hvad der er sket.

Med venlig  hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 November 2005 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Andet afsnit

I første del betragtedes visse forhold om topik og der blev draget en parallel imellem den psykoseksuelle udvikling og de forstyrrelser en uheldig udvikling rummer og  udviklingen i den enkelte sans, idet det var underforstået, at der var tale om helt sammenlignelige udviklingsmæssige forhold.

Nu går jeg skridtet videre og inddrager endnu et freudiansk begrebsunivers, der tjener det formål at anskueliggøre det uomtvistelige forhold der består imellem subjektets udvikling og slægternes udvikling. Det kan lyde barokt at inddrage termerne fylogenetisk og ontogenetisk, men ikke desto mindre har det relevans omend vi kommer vidt omkring for at bestemme de forhold, der er knyttet til den enkelte sans nærmest naturgivne udvikling.

Når jeg således angiver en fylogenetisk determinering af sanserne skyldes det et ønske om, helt principielt, at anlægge en betragtning, der i videst mulige omfang kan inddrage den enkelte slægts sanseudvikling over tid, en sanseudvikling, der kan være forskellig fra slægt til slægt; dog er det muligt at bestemme en gennemsnitlig fylogenese for os europider, blot har jeg ved at inddrage den fylogenetiske udvikling ret beset taget skridt til at subjektivisere den egentlige ontogenetiske udmøntning i vort overordnede tema omkring sansningen og den deraffølgende kortlægning af den ontogenetiske udmøntning i synapsestrukturene.

Det er selvklart, at der således kan være en mulighed for at diverse ontogenetiske neuroudmøntninger kan have forskellige *kvalitet* på de samme ydre stimuli, hvorfor en stringent traditionel videnskabelig tilgang må tage en række forbehold og nu begynder vanskelighederne at melde sig, idet de mest videnskabeligt konservative allerede nu vil råbe *vagt i gevær*.For os, der nytænker det videnskabelige grundlag er det selvklart, at også sådanne reservationer har berettigelse al den stund at ingen subjektiv virkelighed fuldt ud kan beskrives på et komplet objektiv grundlag og her må jeg stærkt påpege det i psykoanalytisk videnskab pointerede fænomen *overføring*, der også pågår indenfor andre videnskabsgrene.

Med ovennævnte håber jeg at have imødekommet Clifton og vil i næste afsnit fortsætte selve sanseapparatets opbygningsudvikling og påbegynde en implementering af den mulige konsekvens af digitaliseringens mulige somatisering af de strukturer, der dannes.

najs.n.kewl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2005
Sendt: 17 November 2005 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Underlig tråd - mildt sagt.

Hvis man ser bort fra at hjernen og sindet tager alvorlig skade af digital lyd, så handler musik vel om én ting - at nyde - digital, analog, biligt eller dyrt anlæg underordnet.

Havde jeg nægtet alt der var digitalt, så ville jeg ikke have noget musik på mine daglige cykelture, og det er sq ren livskvalitet for mig at have "u-ren" musik fra den lille ipod i ørene når jeg cykler.

Jeg ville ALDRIG NOGENSINDE have lyttet til så meget forskellig musik om det ikke var for u-ren mp3... Mange af de mp3 sange/album jeg har, er skyld i største delen af min cd samling.

nåh men for at komme lidt tilbage til emnet, alt det her vås med at vi mister evnen til at gennemskue den dårlige kvalitet på digitale medier er sq da fis i en hornlygte. En af mine veninder afholdte en koncert for nogle dage siden, ikke et sted på størelse med kb hallen men sådan en relativt småt og hyggeligt sted, hvor man havde mulighed for at lytte, og det syntes jeg lød skide godt.... når jeg så sidder derhjemme og lytter til denne helvedes opfindelse til cd, og syntes at de samme numre også her lyder skide godt, bliver jeg så til en blind slave af den digitale forbandelse??

Og den seriøse hifi gut ville med sikkerhed kunne sige at der mangler lidt bund her og lidt dybde der..... men betyder det noget?? jeg har hørt begge dele, og føler mig ikke snyt af cd'ens gengivelse.

Det jeg mener er bare, at hvis man er villig til at gå i hellig krig over det her digitale halløj, så har man sq da glemt hvad det går ud på at lytte til musik, nemlig at skabe den dejlige følelse i maven der gør at man lukker sin øjne og nyder. og ja, det kan da være svært at nyde hvis det lyder af H til. Og med fare for at støde nogen, så bruger folk for meget tid på at lytte efter fejl og mangler ved anlæg i stedet for at nyde hvad det har at byde på... men når man ude i de ting den her tråd handler om, så har man sq et seriøst problem med at nyde...

Jeg tror at så længe folk ikke lever med et digitalt implat i øret der står for alt hvad vi hører, så længe der er koncerter og så længe vi alle har forskellige stuer og ører, så er der ingen fare for at verdens fremtidige mennesker mister noget. 

Til sidst vil jeg gerne give toft ret, det sprog der bliver brugt af trådens fader, tror jeg kun gør det endnu sværere at starte en debat, det er sq trælst og irriterende at læse. Virker som en sludder fra folketinget, hvor man fyer en masse gejl af med smarte ord, for at lyde smart og klogere end resten, og her samtidig undgå at komme med noget konkret folk kan forholde sig til.      

Og var det ikke også i dette forum der engang kom et citat på banen mht til hjælp of forståelse af andre?? noget med at for at kunne hjælpe andre til at forstå, så kræver det at man har evnen til at sætte sig i deres sko, og det er langt fra tilfældet med det sprog, du får da ALDRIG nogen som helst herinde til at se tingene fra din side, før den dag du snakker forummets gængse sprog ( alm dansk )

Til top Vis najs.n.kewl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af najs.n.kewl

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Sendt: 17 November 2005 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

Kære Analogical

Jeg tror sgu du har fat i noget.

induceret, (synapseforholdene - "staves det i øvrigt ikke sådan her" - synopseforholdene), topiske, perspektivering og meget mere.

For at være ærlig, så aner jeg ikke hvad disse ord betyder. Det har jeg det også fint med.

Du må på en eller anden måde tage r.... på folk, eller også har du glemt et eller andet her i livet. F.eks. at høre musik som den nu engang er.

Det er jo helt absurd hvad du prøver at få ud af det her emne.

Hvorfor dropper du ikke det her. Du er jo klart for enhver, at du er den eneste i dette land, der har en så stor indsigt i dette problem, at igen andre forstår dig.

Med venlig hilsen

Michael

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

<< Forrige Side af 22 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum