Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 14:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Dantimax ChipVol1 pre (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 December 2005 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Spiller den ikke snart, så vi kan høre  lidt om lyden ??

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 December 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Halløjsan i glubske hunde!

Så får i sq' snart stillet sulten - men menuen står ikke på kaninsteg. Næ nej, der skal snart sættes tænderne i en spilleklar ChipVol1

Så er det kun småting der mangler. Har haft den til at spille og det lover ski' godt

Displayet skal sættes fast. Det tror jeg bare jeg gør med en klat limpistol, for det er nemt, ser pænt ud fra forsiden og så kan jeg nemt skifte displayet hvis jeg bliver træt af det røde
Egentlig burde jeg også finde et UV blokkerende display-glas at sætte imellem, for LCD displays har ikke godt af for meget UV lys.

Så er der kablerne mellem input. De er nu bare snoet, men skal det være helt rigtigt skal det selvfølgelig være skærmede, ligesom stel kun skal have fat i én ende i de fleste af forbindelserne. Men nok om det; skal jeg være helt ærlig tror jeg den psykologiske effekt er større end den tekniske, men klart det skal da alligevel laves lidt bedre - men det blev ikke i aften, nu skulle den bare prøve at spille

Og så mangler der lys i powerknappen - men det er hurtigt klaret, nu gad jeg bare ikke mere for i aften

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 December 2005 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Er spændt på at høre mere om din lyttetest!

Mht. Stel og hvor mange "ender" den skal have fat i, så pas på brumsløjfer. Der er ikke noget som en god 50/100Hz baggrundsbrum.

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Jep, skal nok komme med min vurdering når tiden er inde til det

Ang. stel, så kender jeg godt teorien og som jeg skriver, så skal det nok blive lavet rigtigt, men nu skulle jeg bare have den til at spille. Men ikke for det, der er intet baggrundsbrum af hvad jeg kan registrere - selv med øret helt inde i højttaleren
Det må skyldes mine snoede ledninger  Jeg havde en Ella rørforstærker (byggesæt) på et tidspunkt og den var praktisk talt bare byggesætudgaven af Consonance M100, men sammenlignet med den havde min væsentlig mindre baggrundsbrum - faktisk uhyggelig tæt på en transistor. Et kig i Consonance M100 afslørede da også praktisk talt mangel på parsnoning, hvor den i min Ella var konsekvent og stram. Et meget tidskrævende arbejde, men det lønner sig bestemt!

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2005 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Gnask gnask...

Så er den praktisk talt færdig.
Egentlig mangler der bare et UV-blokkerende displayglas og så lige de interne ledninger, som jeg dog ikke vurderer er noget der haster at lave om - de er nemlig meget korte.

Resultatet. Ja, selve udseendet er jeg i hvert fald rigtig godt tilfreds med.
Jeg er dog ikke så tilfreds med displayet, så det kan være det ryger sig en tur til et blåt/hvidt eller alm. kedeligt grønt. Det er flot med rødt, men det er ikke specielt tydeligt og betragtningsvinklen er ikke optimal.

Så' der lyden. Med alm. effektblokke er den rigtig fin. Der er bare forbindelse hele vejen igennem
Hvad jeg derimod ikke er tilfreds med er baggrundsstøjen. Den er lige en tand for høj til at kunne benyttes med Bofa'erne, som jo er extremt følsomme.
Så jeg spekulerer lidt på hvad jeg skal gøre nu. Jeg tror i første omgang jeg prøver at lodde en spændingsdeler ind i Bofa'erne helt inde lige inden signalet går i det første rør. Det kan jeg jo pludselig gøre nu, da forforstærkeren er aktiv. En dæmpning på ca. 15 dB og en total impedans i spændingsdeleren på 25 kOhm tror jeg vil være passende. Men det bliver ikke i dag jeg når så langt

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 December 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Det var da et rigtig flot resultat

Synd at du ikke er kommet helt af med det brummen.

Mht. displayet, hvis du skifter det til en anden farve, så må du da også skifte lyset i power-knappen

Kan man få det UV-glas i samme tykkelse som selve fronten? For hvis displayet kommer ud i samme niveau som alufronten, ville det jo se rigtig frækt ud.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2005 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

@ hansson

Takker Jeg er også rigtig godt tilfreds med selve udseendet. Det kan næsten ikke blive bedre med mindre jeg havde adgang til computerstyret cnc og andet fancy.

For lige at præcisere, så er det ikke brummen den lider af, var det bare så vel, for det er da noget der er til at tage og føle på og gøre noget ved. Nej, det er ganske alm. hvid støj af den type alle hifiapparater udsender via højttalerne når de er tændt. Altså egenstøjen i PGA2310 chippen. Den optionale buffer i indgangen støjer da også, men den støj dæmpes jo sammen med signalet og er i forhold til signalet micro lille og er således ikke et problem. Næ, det er bufferen internt i PGA2310 efter volumereguleringen, der er problemet - den støj dæmpes ikke når signalet dæmpes og er derved generende i stille passager og ved lav styrke.

Ang. lyset i powerknappen... Det er desværre ikke sådan at skifte uden at ødelægge knappen. Til gengæld koster en ny knap "kun" 150 kr.  Men så er den også vandtæt, vandal-sikker og kan tåle at blive udsat for hærværk hver weekend

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 December 2005 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Hej McAllan

Med hensyn til displayet, så kan jeg ikke anbefale det grønne da man fra et par meters afstand knapt kan se hvad der står ( http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=32586&P N=2)

Havde faktisk overvejet at skifte til det røde i håbet om at det var tydeligere!

mvh
Ulrik

Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 December 2005 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

ubl_ skrev:
Med hensyn til displayet, så kan jeg ikke anbefale det grønne da man fra et par meters afstand knapt kan se hvad der står
Jeg tror ikke I finder et LCD som kan tilfredsstille kravet mht. synsvinkel og lysstyrke på trods af anvendelsen af et display filter.
I skal nok have fat i et VFD med den samme driver (HD44780) eller en kompatibel driver.

Jeg er selv på udkig efter et 4x20 (ca.) VFD til et HTPC projekt da jeg heller ikke er tilfreds med mit LCD.
Jeg har dog ikke kunne finde et til en rimelig penge endnu..

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Hm... Tror nu næppe det grønne display er værre end det røde. Det er måske ikke så læseligt på afstand som et VFD, men det røde mangler altså kontrast og i sollys kan det være svært at læse selv tæt på. Kan ikke forestille mig det grønne er værre.
Jeg har set grønne displays der har været ganske udemærkede, men klart, på afstand er VFD da tydeligere.

@ ubl_

Spændende projekt du også har gang i
Hvis du er frisk kan vi da bytte displays
Men ellers tror jeg bare jeg bestiller enten det grønne eller det blå og ser hvordan det tager sig ud.

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

sn1009:
VFD, hvad er det lige det er, du skulle vel ikke have et link til et, som du mener er kompatibelt!

McAllan:
Tak! lige over.
Ok på den måde, ja så har det grønne ikke de store problemer med sollys!

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003
Sendt: 02 Januar 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

ubl_ skrev:

VFD, hvad er det lige det er?

VFD = Vacuum Fluorescent Display

Alias sådan et (typisk) grønt lysende strømsluger af et display - min aller-føste HP lommeregner havde sådan et - tydeligt men ubetaleligt i batterier: http://juhlweb.dk/images/Noritake_display.jpg

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hmm..
Ser ikke just possitivt ud, kan kun finde VFD hos elfa.se, og det vil de have 450 kr for og så er bogstaverne ikke større end 4,7mm ikke stort nok for mine øjne!!
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/el fa-bin/dyndok.pl?dok=2016449.htm
Så kan jeg lige så godt nøjes med det jeg har.

Et display med 9,5mm vil de have 1500,- for, lige i overkanten
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/el fa-bin/dyndok.pl?dok=2011651.htm

Er der nogen som ved hvor han kan købe et display på ca 2x20 eller 2x16, helst med over 5mm char. størrelse for menneske penge (500-600kr er ok)

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

ubl_ skrev:

Hmm..Ser ikke just possitivt ud, kan kun finde VFD hos elfa.se, og det vil de have 450 kr for og så er bogstaverne ikke større end 4,7mm ikke stort nok for mine øjne!! http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/el fa-bin/dyndok.pl?dok=2016449.htm Så kan jeg lige så godt nøjes med det jeg har.

Et display med 9,5mm vil de have 1500,- for, lige i overkanten http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/el fa-bin/dyndok.pl?dok=2011651.htm

Er der nogen som ved hvor han kan købe et display på ca 2x20 eller 2x16, helst med over 5mm char. størrelse for menneske penge (500-600kr er ok)

Har i tjekket Matrix Orbital? De har mange forskellige typer, og endda også et par til HD44780-controlleren.

Matrix Orbital

Edit: De fleste fra MOP-serien bruger vist den controller.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes