| Forfatter |
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kanon... du siger bare til når 07'eren skal skiftes.
@Lidsmoes: Info om DOXA på nettet er MEGET sparsomt! DOXA er et meget lille foretagene, mig bekendt kun bestående af Knut Øystein Lauvland. Han laver alt selv, og det er interessen der driver ham. Han lancerer ikke nye produkter hvert år, for at øge omsætningen... Næ... Han venter til han vitterligt har noget bedre. Ingen gammel vin på nye flasker. Det er nok en af grundene til at folk er så loyale omkring DOXA. Man ved at når der kommer en ny model, så er det fordi den lyder væsentlig bedre. Ikke ligesom store giganter som SONY osv, der hvert år kommer med masser af nye modeller, bare for at sælge noget nyt.
Og netop lyden er det eneste Lauvland interesserer sig for. Han er totalt ligeglad med smarte nye kredsløb og lav forvrængning. Hvis det lyder godt, kan teknologien være ligegyldig... og måledata... hvad skal man med dem??? Det er jo lyden det drejer sig om. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nice der findes Doxa fans!
Jeg har også stiftet bekendtskab med flere af hans konstruktioner. Jeg kender ikke rigtigt noget apparat, der er puslet med på samme måde, som Lavland har gjort det. I min verden bør man bruge krudtet på konstruktionen, som man bør gøre så stabil som muligt, ligesom forstærkning skal spredes til adskillige trin, så uliniariteter undgås. Hertil vil jeg gerne regulere spændingerne, så man får et lavt støjgulv. Klasse A er også en fin ting. Altsammen ting,der kræver mange komponenter og typisk koster derefter. Lavland har brugt en ganske anden filosofi, idet det for ham er "less is more", som er det gennemgående princip. Konstruktionerne er oftest utroligt simple, og derfor har de typisk én eller flere achilleshæle, som Lavland så har brugt oceaner af tid og kræfter på, at imødegå f.eks. ved komponentvalg. Det kan nok aldrig produceres i monster store antal, men hans ting er dog lavet i rimelige serier. Til forskel fra f.eks. EC holder de, ligesom der er en klart mere gennemgående lydfilosofi i Lavlands ting. Den sidste Doxa der var forbi hos mig var en 70, men før den var det en 70Signature, som jeg den dag i dag tydeligt husker som værende noget, som hang ved. Jeg tror sågar den tæsker en 3020 så det gør noget.
For mig er Doxaérne lidt i retning af Linsley Hood forstærkeren, som glimrer ved at spille rent pga. simpel konstruktion, til gengæld er der ikke megen dynamik og kraft i sådan et bæst. Det er der i Doxa, de magter helt klart at få lyden smidt afsted.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kubik.... vi må snart få lavet en lille lyttesession, så vi kan se om DOXA'en kan give en 3020'er sved på køleribberne...  __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
lidsmoes Lukket konto

Lukket konto efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 23 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 69
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er jeg selv DOXA fan - næ, men kun fordi det tætteste jeg er kommet på en DOXA var da jeg børstede støvet af en brugt Audio 60 nede i kælderen i Audio Consult for snart lang tid siden...
Men I har gjort mig nysgerrig, så tak for linksene! Det I fortæller minder mig lidt om den status det gamle Exposure (John Farlowes sorte bokse) har i England.
Med det vil jeg gå i gang med at se på jeres links..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 November 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg sgu bestilt nye lytter til DOXA'en. Jeg snakkede jo med Knut Lauvland, og han anbefalede at udbygge forsyningen med ekstra lytter. De skulle gerne komme i løbet af ugen. RIFA naturligvis. Jeg får 4x15.000uF ekstra. Så bliver der smæk på!! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 November 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
| Så har jeg sgu bestilt nye lytter til DOXA'en. Jeg snakkede jo med Knut Lauvland, og han anbefalede at udbygge forsyningen med ekstra lytter. De skulle gerne komme i løbet af ugen. RIFA naturligvis. Jeg får 4x15.000uF ekstra. Så bliver der smæk på!! |
|
|
Nice amp indeed
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Liedsmoes, du skulle ha købt den audio 60, den har klasse selv om den er gammel, med nye lytter kommer den snildt op på dangens standard!
Spiller selv med sådan en sag, trukket af en audio temmelig moddet forforstærker 04 hed den. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kører DOXA'en på EPO. Den har fet 60.000uF ekstra RIFA lytter, så den er oppe på i alt 80.000uF. Det var på opfordring af lauvland selv, der kunne fortælle, at han har lavet en Special "Special Edition" netop med 80.000uF RIFA. Lytterne er lige monteret, og de skal nok lige have et par dage til at vågne op. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
moh4148 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 02 December 2005 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med "dopingen" af din DOXA. Det er utroligt hvad ekstra lytter kan gøre. Har selv prøvet det i en DOXA 40 hvor jeg også monterede en ekstra trafo og 4 stk. Philips lytter (på størrelse med en øldåse) på hver 40.000uF - det ga' et helt vildt løft!
|
| Til top |
|
| |
moh4148 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 02 December 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig; Kan du give mig oplysninger om hvilke RIFA lytter det er og hvor du har købt dem - kunne godt finde på at følge dit eksempel.
Takker på forhånd
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 December 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
moh4148 skrev:
|
Hurtig; Kan du give mig oplysninger om hvilke RIFA lytter det er og hvor du har købt dem - kunne godt finde på at følge dit eksempel.
Takker på forhånd |
|
|
Du bør satse på PEH169 85 eller 105 gr. Jeg mener NJ Printz har et par paller på lager, f.eks.22.000µF 63V 85 gr. PEH169 uden bolt. PEH 200 samme tror jeg, prisen kender jeg ikke.
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 02 December 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle erfaringer omkring flere i parallel kontra en stor (lyt)?
Tænker på LC special forsyninger og deres current wobble teori..... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 December 2005 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
moh4148 skrev:
|
Takker på forhånd
|
|
|
Jeg har købt lytterne hos Århus Radio Leger. De var ikke på lager, men de skaffede dem hjem i løbet af 2 dage. Ganske fin service! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 December 2005 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
Nogle erfaringer omkring flere i parallel kontra en stor (lyt)?
Tænker på LC special forsyninger og deres current wobble teori.....
|
|
|
Det har jeg prøvet. 4X10.000µF pr. kanal 63V PEH169 op mod 2X22.000µF PEH169 63V pr. kanal. Begge i 85gr udgave. Der er vitterligt stor forskel på lyden med 2 og 4 lytter. 4 stk. er sådan set udmærket, men 2 ændrer væsentligt på det. Som jeg husker det drejer det sig om mere homogenitet med 2 stk. En på én måde mere samlet lyd. De var også klart mere kontante end 4 stk. Jeg vil dog sige, at konstruktionen skla være i orden for at lave denne stunt. Min oplevelse er at mange amps kommer til at lyde pumpede og overfede med Rifa PEH169. Ikke at det er kondensatoren der er noget galt med, men det er blot min erfaring. Har hørt dem i ZAP Pulse m.fl. Her gik det meget forkert med 169. Men spørgsmålet er om den ikke bare er forkert.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 December 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, hvad har du egentligt i din Gravity? Altså til selve udgangen?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2005 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
| ok, hvad har du egentligt i din Gravity? Altså til selve udgangen? |
|
|
2X22.000 63V 105gr PEH169 pr. kanal. Drivere og spændingstrin har 2X10.000 100V 105gr PEH169 Og så har biaskredsløbet sin egen med nogle PEG123. Hertil regulering af indganstrin med lidt PEG124, og også lidt regulering til drivere + lidt 124 tror jeg.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2005 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, ikke vildt meget men i en klasse A børge kan man ikke underdimentionerer....derfor er din en god målestok for den nødvendige kapacitet. Det ses så ofte bare hældes masser i at det stort set er blevet et must
Man bør vel prøve hvad der er for lidt og så øge derfra til det bliver for meget....og så videre.... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2005 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
Ok, ikke vildt meget men i en klasse A børge kan man ikke underdimentionerer....derfor er din en god målestok for den nødvendige kapacitet. Det ses så ofte bare hældes masser i at det stort set er blevet et must
Man bør vel prøve hvad der er for lidt og så øge derfra til det bliver for meget....og så videre.... |
|
|
Når du ikke har brum, mener jeg oprigtigt at det derfra går ned ad bakke, specielt mener jeg ikke antallet af lytter gavner, men det er altså en mening. Jeg mener man bør udglatte og have lidt sikkerhedsmargin og så slut. Dernæst mener jeg man bør bruge lytter, der kan håndtere ripple i tilpas størrelse. Rifa er her ekstrem, men ellers er Sikorel, Mallory m.fl. også godt fremme i skoene. Der hvor jeg for alvor mener der sker noget er transformeren. En ringkerne får i den grad voldtæsk af en EI/UI kerne, som i øvrigt gerne må være alt for stor. Det giver en bedre galvanisk adskillelse fra lysnettet, hertil er der bare energi til at slå en okse omkuld i sådan en bamse. Klasse A lægger som bekendt en jævn belastning på PSU og dermed lytterne, så de har det jo aldrig værre end ved almindelig drift. Så det der skal til er det der skal til. Jeg tror man får mere ud af at eksperimentere med typerne og fabrikatet end mængde og størrelse. Og i min amp sprang min målepind i luften til orientering. Der skete ikke en skid med noget andet, min målepind forsvandt simpelthen - puff  , så jeg tror der er nok. Man kan jo i øvrigt checke efter om en Hiraga er strømstærk  . Det er den ikke. Men når vi nu iøvrigt er ved at kigge på, hvad der kan gøre en forskel i en amp, så mener jeg, at hurtige strømændringer et hvert tænkeligt sted bør undgås, fordi det møder så voldsom træghed, bl.a. derfor klasse A. Et jævnt strømtræk igennem ampen, og lad så kampen mod elementerne foregå udenfor ampen. Det giver arbejdsro til at behandle selv små signaler respektfuldt. En hårdt modkoblet amp kan jo ofte sagtens bruge flere kræfter på at korigere for fejl og back EMF, end den faktisk bruger på nyttesignalet - you bet that´s bad Hertil et indgangstrin i fuld klipning pga. feedback signalets amplitude, står jo normalt heller ikke allerøverst på ønskelisten. Gad nok vide, hvornår viser den første dual channel amp, hvor én kanal kører nyttesignalet og den anden feedback opgaven. Så burde man kunne undgå alle dårligdommene fra selve feedback konfiggen, og drage nytte af NFB teknikken, men uden dennes krav til 100 matchede bolcher pr. kanal og 25 A bias. Man skal vel bare have sagerne koblet sammen, såeh hvordan gør vi lige det?
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 08 December 2005 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
KVK: Ku' jeg få dig til at forklare lidt mere om trafo og lytter, alternativt give et link hvor det er forklaret. Jeg har tidligere set en diskusion mellem bl.a. dig og Sillesen om trafoer.
Jeg har endnu ingen holdning til det, men:
En hypotese: trafoen lader lytterne op, og det er egentlig dem der er powersupply'en. Derfor er et godt "batteri-værk" her meget vigtigt.
En Anden hypotese: powersupplyen består af trafoen, efterfulgt af enretteren. Lytterne sørger KUN for at glatte spændingen ud så der ikke opstår brum. (det er vel den du går ud fra i dit indlæg her?)
Hvis den første bekræftes, er trafoen ligegyldig, bare den kan holde gennemsnitsspændinge oppe.
Hvis den anden bekræftes, ja så er stivheden af trafoen afgørende, og så kan opbygningen af den principilet være vigtig.
Spændt på din forklaring
Mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 December 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
|
KVK: Ku' jeg få dig til at forklare lidt mere om trafo og lytter, alternativt give et link hvor det er forklaret. Jeg har tidligere set en diskusion mellem bl.a. dig og Sillesen om trafoer.
Jeg har endnu ingen holdning til det, men:
En hypotese: trafoen lader lytterne op, og det er egentlig dem der er powersupply'en. Derfor er et godt "batteri-værk" her meget vigtigt.
En Anden hypotese: powersupplyen består af trafoen, efterfulgt af enretteren. Lytterne sørger KUN for at glatte spændingen ud så der ikke opstår brum. (det er vel den du går ud fra i dit indlæg her?)
Hvis den første bekræftes, er trafoen ligegyldig, bare den kan holde gennemsnitsspændinge oppe.
Hvis den anden bekræftes, ja så er stivheden af trafoen afgørende, og så kan opbygningen af den principilet være vigtig.
Spændt på din forklaring
Mvh |
|
|
Båt der Igenigen! Hvis du forsøger at checkeud, hvad en PSU ligesom har af opgave, så er det jo, at gøre lysnettet brugbart for en pulserende jævnstrømskrævende opgave. Kravler du ind i ampen og kigger hvad der sker, så trækker ampen strøm fra PSUén, som faktisk kun leverer spænding i 50% af tiden. Og det med en frekvens så lav som 50Hz. Faktisk er der 100 gange i sekundet ingen strøm i din PSU. Derfor skal du bruge elektrolytter. At finde elektrolytter der har en lige så jævn og lav ESR som din trafo efterfulgt af ensretterbroen, tror jeg er temmelig svært. I min verden betyder det, at lytterne kun er i brug, når behovet er der. Jo mere jern, jo mere oplageret energi - you get? Mange tror, at når du tænder en amp og lyset lige blinker, så er det lytterne der lige blev fyldt med saft. Det gjorde de også, men jernkernen i trafoen blev altså også lige mættet. I min amp kan dette ikke lade sig gøre uden softstart. Jeg har dog set adskillige amps med jernfattige ringkerner, lade meget større lytter op helt uden softstart. Der er bare så meget hug i en stor kerne, at du ikke tror det muligt. Lysnettet ser kun DC modstanden i primærviklingen indtil kernen er mættet. Derfor blinker lyset eller derfor springer sikringen. I min verden gælder det om at have masser af energi lige ved hånden, som kan leveres med ekstrem lav udgangsimpedans - kabum. Det gør forstærkeren farlig for omgivelserne, men det må man leve med. SMPS er lige det modsatte, den skal i helt ekstrem grad hente sin energi på lysnettet, før den kan imødekomme strømkrav. Ændringer i strømstyrke og specielt hurtige ændringer i strømstyrke, render ind i voldsom inerti, hvilket man selv kender fra situationen, hvor man hiver stikket ud til strygejernet. Prøv evt. at gøre dette i mørke, og kig så efter lysbuen. Så ser du hvor nemt strømændringer sker, det stritter imod så det gør noget - induktion kaldes det. Det kan man drage nytte af eller kæmpe imod.
|
| Til top |
|
| |