| Forfatter |
|
Fremmede Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 07 Oktober 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 450
|
| Sendt: 20 November 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det er det da ikke. At den er til-- og hvad skal vi bruge den til? Jeg er da også vidende om, at den ikke betyder ret meget. THX er jo heller ikke et kvalitetsstempel på en forstærker!
mvh
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 20 November 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ganske rigtigt hifi normen kan vist ikke bruges til ret meget i dag. Man er nået en del længere end da man fastsatte normen heldigvis
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 20 November 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fremmede skrev:
|
Jeg er rørende enig! Jeg beklager min fremfærd. Men jeg skal ikke have nogen til at fortælle, hvad jeg skal mene. Derfor min hidsighed.
Man er selv herre over, hvornår ens anlæg lever op til forventningerne. Når disse er indfriet er det HiFI. Ikke når en aller anden norm forskriver det.
Hobbyen ville nok lide et knæk, hvis døvhed ramte det ene eller begge øre! Jeg er bange for, at det ikke ville være helt så sjovt længere.
Nu er to ører jo et krav for at kunne lytte til stereo. Så det er jo det sjoveste. Jeg syntes at du skulle stike en finger i det ene øre og lyt en og vend så det øre vor du ikke har en finger i så kan du sku godt høre stereo, hvorfor tror du at du kan høre lyde langt væl fra højttaleren vis det kan presentere det
mvh |
|
|
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 20 November 2005 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg turde ikke fremføre det men tænkte det samme
|
| Til top |
|
| |
Fremmede Lukket konto

|
| Sendt: 20 November 2005 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den menneskelige hjerne er sådan indrettet, at den vil forsøge at kompencere for et tab. Dette gøres ved, at den bruger informationer den har i forvejen til at danne et kunstigt lydbillede. Hvis ikke vi havde to ører, var vi ikke i stand til at bedømme afstande. at lytte med et øre er ikke stereo. ´Det er et faktum!! Havde vi kun øje kunne vi også kun se 2 dimensioner og afstandsbedømmelse ville være en saga blot! Igen, hvis man mister et øje vil hjerne bruge informationer den har i forvejen og forsøge at afstatte det tabte.
Hvis en rovfugl i naturen mister et øje er den dødsdømt- Den vil aldrig kunne fange en mus!
Hvis en flagermus mister et øre er den i samme situation. Det er forskellen på informationsmodtagelse i ørene og øjnene der gør, at vi kan orienterer os. Lyd og billede kommer forskud i tid til øjne og ører og vores hjerne er i stand til at bearbejde disse data. Det er da mageløst.
Man kan ikke lytte stereo med et øre! Man kan ikke se 3 dimensioner med 1 øje. Basta!
mvh
|
| Til top |
|
| |
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fremmede skrev:
|
Den menneskelige hjerne er sådan indrettet, at den vil forsøge at kompencere for et tab. Dette gøres ved, at den bruger informationer den har i forvejen til at danne et kunstigt lydbillede. Hvis ikke vi havde to ører, var vi ikke i stand til at bedømme afstande. at lytte med et øre er ikke stereo. ´Det er et faktum!! Havde vi kun øje kunne vi også kun se 2 dimensioner og afstandsbedømmelse ville være en saga blot! Igen, hvis man mister et øje vil hjerne bruge informationer den har i forvejen og forsøge at afstatte det tabte.
Hvis en rovfugl i naturen mister et øje er den dødsdømt- Den vil aldrig kunne fange en mus!
Hvis en flagermus mister et øre er den i samme situation. Det er forskellen på informationsmodtagelse i ørene og øjnene der gør, at vi kan orienterer os. Lyd og billede kommer forskud i tid til øjne og ører og vores hjerne er i stand til at bearbejde disse data. Det er da mageløst.
Man kan ikke lytte stereo med et øre! Man kan ikke se 3 dimensioner med 1 øje. Basta!
mvh
|
|
|
Fis og bavl
Jeg vil i hvert et tilfælde kunne fornemme stereovirkning med en stok i det ene øre - at man måske ikke kan bedømme HVOR i lydbilledet de udøvede står, er noget andet.
Sådan som du beskriver det at miste hørelsen på det ene øre, er: Hvis man mister hørelsen på det venstre øre, vil man kun kunne høre/fornemme ting der sker til højre for én - og DET er ikke rigtigt.
At høre med begge ører PÅ EN GANG, gør at man hører HT + RUM - - - - På et "kursus" (fremvisning af et nyt HT-produkt) sagde de at ville man ha en idé om hvordan HØJTTALEREN lød og ikke HT + RUM, skulle man holde sig for det ene øre, så ville hjernen gøre så man ikke direkte hørte rummet på samme måde, men meget mere hørte højttaleren.
Din vurdering = Mister man hørelsen på det ene øre = Mister man også kørekortet, for man vil ikke være i stand til at bedømme hvorfra tingene kommer - - - eller rettere = Er man døv på højre øre, vil alt der sker i trafikken "ske" i venstre side - - - det er ikke rigtigt, man kan nemt fornemme ting til højre, selvom man ikke kan høre på højre øre.
Der ER stereovirkning med ET øre - - - Selv døve går til koncert 
I en indspilning hvor der er guitar i venstre HT og trompet i højre HT og man lytter med en "pind" i det venstre øre, gør jo ikke at man kun hører trompeten 
Nogles hjerne kan mere end man tror     og du skriver det faktisk selv i allerførste linie
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det her er jo meget sjovt 
Men, altså - Hvornår er en forstærker hifi ? Eller Hvad gør en forstærker til hifi ?
- Er det, hvis producent/forhandler hævder, det er en hifi-forstærker ?
- Er det, hvis den bruges til eller tænkes brugt til hifi-formål ? Her betragter jeg begrebet hifi som det at gengive musik med god(høj) troværdighed i en stue eller et dertil indrettet rum.
- Kan en forstærker, der af producent/forhandler ikke betegnes som eller er tænkt som en hifi-forstærker, være en hifi-forstærker udelukkende i kraft af den måde, den anvendes til den type formål, der er skitseret i 2). (Svarer vel til 2), men på en lidt anden led.
__________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
jero Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimG
Hvor vil du hen med dit indlæg ?
Venter du på "de vise sten skal dratte ned fra himlen" her på fora´et ?
Har du prøvet at slå det op i et leksikon ?
|
| Til top |
|
| |

heltny/cujo
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimG skrev:
|
Det her er jo meget sjovt 
Men, altså - Hvornår er en forstærker hifi ? Eller Hvad gør en forstærker til hifi ?
- Er det, hvis producent/forhandler hævder, det er en hifi-forstærker ?
- Er det, hvis den bruges til eller tænkes brugt til hifi-formål ? Her betragter jeg begrebet hifi som det at gengive musik med god(høj) troværdighed i en stue eller et dertil indrettet rum.
- Kan en forstærker, der af producent/forhandler ikke betegnes som eller er tænkt som en hifi-forstærker, være en hifi-forstærker udelukkende i kraft af den måde, den anvendes til den type formål, der er skitseret i 2). (Svarer vel til 2), men på en lidt anden led.
|
|
|
Jamen den er svær KIM, for hvad er hifi ?
Jeg "tror" at HIFI er et ord/begreb der er opfundet (i sin tid) for at sætte en standard - et nyt ord = nyt salg.
Man kan jo få en ældgammel TELEFUNKEN-forstærker der efter min mening (min mening) intet har med hifi at gøre, hvor der faktisk STÅR hifi på.
Så HIFI er vel hvad tiden er = DEN GANG var den TELEFUNKEN jo nok HIFI - IDAG er den intet værd i HIFI-sammenhæng - - - og hvad gør dette ? Jo, hifi er et begreb (ikke længere en norm og jo det er det jo også) Men hifi er en "løs" ting hvor man stiller større og større krav, selvom "normen" ikke har ændret sig - - - skulle man KUN rette sig efter normer, så ville den TELEFUNKEN jo stadig være en HIFIforstærker.
Og er den det ? Jo, jae, næh - BØØØH - - - - Der STÅR hifi på den, så er den det nok 
Jeg vil ikke gi "folk" ret, men idag menes hifi jo at være = lyd fra 2 HT (eller flere) i rimelig kvalitet (frekvensområde) + forstærker (sagde nogle hififorstærker ) og cd/lp/bånd - - - - - - - - - - lyd fra en clockradio, blaster, computer med computer HT, mp3 med 2 ht osv kaldes IKKE hifi - selvom der kan (er hørt) stilles en forstærker + 2 HT + cd-afspiller op, som lyder værre end en computer + HT eller MP3 + HT
|
| Til top |
|
| |
Knud98 Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
The term high fidelity tends to be applied to any reasonable-quality home-music system, though some believe that a higher standard than this is intended, and in the 1960's, a German Deutsches Institut für Normung (DIN) standard laid down maximum levels for measurements of frequency response, distortion, and other defects and gained some recognition in hi-fi magazines...
Læs selv mere; http://en.wikipedia.org/wiki/High-fidelity
|
| Til top |
|
| |
Fremmede Lukket konto

|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til skruerselv.
Jeg underviser bl.a i biologi og er helt inde i menneskets anatomi. Så igen: Vi har 2 øre for at kunne høre stereo. Vi har 2 øjne for at kunne bedømme afstand. Med to øre kan vi meget nøjagtig sige hvor en lydkilde er. Med et øre bliver det diffust. Hvis ikke man samtidig kan se hvor lyden kommer fra, er det umuligt at bedømme. Så nul stereo med et øre! Alt andet er ren indbildning!
|
| Til top |
|
| |
jero Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knud98
Sådan !
|
| Til top |
|
| |
Fremmede Lukket konto

|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er HiFi? Høj troværdighed. Hvad det så må være, er op til en selv at bedømme. Vi har vore egne referencer. Jeg mener f.eks ikke at mp3 er HiFi. Det er efter min mening LowFi. Men som sagt egen mening!
|
| Til top |
|
| |
Knud98 Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når noget er hifi- så er det fordi anlægget reproducerer lyden/musikken på en måde som er særdeles trofast over for originalen, som det står i det link jeg henviser til tidligere.
MP3 er en komprimering af noget givent materiale, hvorfor det ikke kan karakteriseres som værende hifi - heller ikke på grund af et godt formål....
|
| Til top |
|
| |

heltny/cujo
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fremmede skrev:
|
Til skruerselv.
Jeg underviser bl.a i biologi og er helt inde i menneskets anatomi. Så igen: Vi har 2 øre for at kunne høre stereo. Vi har 2 øjne for at kunne bedømme afstand. Med to øre kan vi meget nøjagtig sige hvor en lydkilde er. Med et øre bliver det diffust. Hvis ikke man samtidig kan se hvor lyden kommer fra, er det umuligt at bedømme. Så nul stereo med et øre! Alt andet er ren indbildning!
|
|
|
På den måde du beskriver det, så kan man faktisk sige (ja jeg ved godt det ikke hører til i denne sammenhæng) at en roomkorrection slet ikke virker efter hensigten - der er kun en microfon - placeret samme sted som lytteren med ET øre - jae jeg ved sgu ikk ?
Et er hvad du underviser i, noget andet er hvad der er prøvet - - - - kan du ikke høre forskel på om MONO-knappen er aktiveret eller ej, når du har en finger i det ene øre ???? Jeg kan.
|
| Til top |
|
| |
Fremmede Lukket konto

|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg går til koncert, klassisk, rock, jazz og blues, bliver jeg ofte meget glad. Jeg siger til mig selv og konen; Det lyder ligesom derhjemme. Se det er HiFi. Jeg har 2 ører og 2 øje og en dejlig kone, så jeg kan nyde det hele!
mvh
|
| Til top |
|
| |

heltny/cujo
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fremmede skrev:
|
Når jeg går til koncert, klassisk, rock, jazz og blues, bliver jeg ofte meget glad. Jeg siger til mig selv og konen; Det lyder ligesom derhjemme. Se det er HiFi. Jeg har 2 ører og 2 øje og en dejlig kone, så jeg kan nyde det hele!
mvh |
|
|
Det var en dårlig rettesnor for HIFI - Sidder du lige i midten hver gang, så du får den rette STEREOVIRKNING og PERSPEKTIV  
|
| Til top |
|
| |
Fremmede Lukket konto

|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg kan godt høre en forskel men den beror på en ændret ruminformation. Lyden optræder nu ens i begge højttalere og rummet giver en anderledes påvirkning på lyden. Derfor er der forskel.
Prøv det i et lyddødt rum. Ingen forskel! Gå ind med bind for øjnene og man vil være længe om at finde højttalerne!
mvh
|
| Til top |
|
| |
Fremmede Lukket konto

|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg satser på den optimale placering hver gang, men det er nu mest for at kunne se godt. Lyden blandes jo fra instrumenterne inden den når ørerne. Vore 2 ører vil så skabe rummet og dermed perspektiv. Instumenternes lyd vil ikke komme lige hurtigt til højre og venstre side af hovedet og vores hjerner vil så danne et stereolydbillede.
|
| Til top |
|
| |

heltny/cujo
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 03:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ja, livemusik har en god dynamik - men hifi er det ikke 
2 til 20 PA-forstærkere, 230 meter mickabel, PA-højttalere osv - efter sådan en tur ville det sidste jeg sagde til min kone, være = Det lyder lig´som derhjemme - TAK FOR KAFFE !!!!
Men ok - hver har deres lydideal - iøvrigt er en koncert ligeså meget stemningen.
Hifi og PA - Kan/skal og må ikke sammenlignes - heller ikke at sidde derhjemme og høre et godt stykke musik og så sammenligne det med en koncert med, op til mange mennesker - og alt andet end hifi-udstyr - - - - - - - - men igen: Hvad var det lige der var HIFI - - - - men nemt er det at pege på hvad der IKKE er hifi - - - - og en koncert med PA-udstyr + flere/mange mennesker er det sidste man sammenligner med HIFI    - - - - dog er der lyd begge steder, men det er der også når man kommer på ventetone hos div. teleudbydere
|
| Til top |
|
| |