Emne: Hvornår er en forstærker HiFi ? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 04:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
I dag er en forstærker hifi, hvis en "hi-fi forhandler" sælger den, eller hvis der står i annoncen, at den er.
En forstærker er helt sikkert en hi-fi forstærker, hvis et hi-fi blad skriver at den er.
Ellers kan det være at den har WBT-kopi terminaler eller guldknapper.
Alternativt kan den have rør i udgangen eller fjernbetjening, så er det også en hi-fi forstærker.
En anden mulighed, er at forstærkeren er tung, så er der også tale om en hififorstærker.
20mm alufront er også et klassisk tegn på at noget er hi-fi.
En anden, meget brugt mulighed, er hvis forstærkeren er uden modkobling, så er det helt sikkert en hi-fi forstærker!
I dag har alle de bedste hi-fi forstærkere ringkernetransformatorer, men de aller-bedste har switch-mode strømforsyning, som er et nyt MEGET støjsvagt, og dyrt princip, som kun er forbeholdt specielle high-end hi-fi forstærkere....
Hvis en forstærker så eksempelvis både har ringkernetransformator og WBT-kopi terminaler, så er der tale om en high-end forstærker - uden tvivl.... (ja selvfølgelig, er du dum eller hvad!?)
Ellers kan det være at en eller anden kendt har lavet den - så er det også en hi-fi forstærker!
Hvis er er tale om en integreret forstærker, så er det helt sikkert en hi-fi forstærker, hvis den har ALPS potmeter. Ligesom, hvis en højttaler har bånddiskant eller Skaaning bas, så er det helt sikkert en hi-fi højttaler - uden tvivl (ja tag dig lige sammen mand!)
Sidst og ikke mindst, så er en forstærker hifi, hvis den er dyr - nåh nej, så er den jo en high-end forstærker... (dumme fjols tænk dig om!)
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
David & nbsp; - Pragtfuldt 
Okay, så hvis sælger siger, det er Hifi, så er det hifi 
Scenario: Sted: En stue - hifi-stue - hifi-rum - lytterum (Et hvilket som helst, der bruges til "hifi"-lytning) Et lyd-system sammensat efter lydkvalitet, naturligvis efter brugerens opfattelse, beregnet til det, vi bredt kalder hifi:
I den sammenhæng, er en "hifi"-forstærker så hifi ? Jo  Er en PA-forstærker, der subjektivt er valgt som det bedste alternativ, der trækker fx. subwoofer/dybbas, (fx. Crown), hifi ? Er en bil-stereo-forstærker, der subjektivt er valgt som det bedste alternativ til fx toppen, (indrømmet, kender ikke noget specifikt eksempel), hifi ?
Kan noget, der ikke er hifi være high-end ? __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
Hvorfor smider du det ikk ud med det samme ????? Hvis HIFI = 2 kanaler, så stiller du sågu ikke særligt store krav til HIFI !!!!
Og så vil jeg også prøve, hmm hvor´n gør man, hmm --- tryk tryk tryk tryk tryk     - - - YES, jeg kunne !!!!!!
Hvis du mener vi er her for at ha det hyggeligt, hvad skal alle dine ( ) så ???
Hifi = High Fidelity = Høj Troværdighed - - - - Men hvad er det ?? Kig på bladet HIGH FIDELITY, så har HØJ TROVÆRDIGHED da mistet sin mening.
Skal man gå i MEGET SMÅ SKO, så er HIFI = 20 hz til 20.000 hz (+/- x antal DB) - - - Når en video kan gengive 20 til 20 Khz (+/- x antal DB) ja så er det en hifi-video.
Men igen DER, kan man få en video der lyder AD H*LV*D* til - - - men også en video der lyder FREMRAGENDE.
HIFI-betegnelsen er efter min mening lidt ligesom en hund = En hund er en hund, men der er MANGE racer osv - til MANGE forskellige typer mennesker ---------- HIFI er lyd, men der er MANGE forskellige lydidealer - til MANGE forskellige mennesker.
Svar på dit spørgsmål vil fra mig være = En forstærker er stort set altid HIFI, for hvad er det ?
Nogle RØR-forstærkere overholder slet ikke HIFI-NORMEN (hvad det så end er - men det er TIT beskrevet sådan) - alligevel, er det tit og ofte hørt, at det er det bedste HIFI folk har haft - - - - Det bedste HIFI nogle folk har haft, er så faktisk ikke HIFI.
Og hvad var det lige hifi var 
I mine ører er HIFI en betegnelse for noget man hører musik på i en stue, eller lign. F.EKS = forstærker, cd/lp og et sæt HT.
Hvis en forstærker er beskrevet til at være RUND, ULDEN, med meget begrænset dynamik, lukket top og slatten bas - - - - - - og det så viser sig at være rigtigt - ja så er det jo HØJ TROVÆRDIGHED = HIGH FIDELITY = HIFI !!!!!
At mange så beskriver forstærkere osv som lige det "modsatte" (tit som verdens bedste) og det viser sig at være en RIGTIG GOD forstærker, men næppe verdens bedste (hvad det så end er) - ja så er DET jo ikke HØJ TROVÆRDIGHED = HIGH FIDELITY = HIFI.
BRUG ØRERNE og glem alt om div betegnelser - STOL PÅ ØERENE og ikke betegnelser - - - - Ellers kommer man grimt i klemme med f.eks. KL.A.  |
|
|
Du er helt forkert på den ! Det er ikke hvad en forstærker er beskrevet til der afgøre om det er HIFI.
Det er om forstærkeren kan gengive det signal man putter i den med Høj naturtroværdighed. __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der !
I Hi-Fi årbogen fra 1986 og ned efter står der vist noget om det i søger efter ( DIN 45 000 )
|
| Til top |
|
| |
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
skruerselv skrev:
Hvorfor smider du det ikk ud med det samme ????? Hvis HIFI = 2 kanaler, så stiller du sågu ikke særligt store krav til HIFI !!!!
Og så vil jeg også prøve, hmm hvor´n gør man, hmm --- tryk tryk tryk tryk tryk     - - - YES, jeg kunne !!!!!!
Hifi = High Fidelity = Høj Troværdighed - - - - Men hvad er det ?? Kig på bladet HIGH FIDELITY, så har HØJ TROVÆRDIGHED da mistet sin mening.
Skal man gå i MEGET SMÅ SKO, så er HIFI = 20 hz til 20.000 hz (+/- x antal DB) - - - Når en video kan gengive 20 til 20 Khz (+/- x antal DB) ja så er det en hifi-video.
Men igen DER, kan man få en video der lyder AD H*LV*D* til - - - men også en video der lyder FREMRAGENDE.
HIFI-betegnelsen er efter min mening lidt ligesom en hund = En hund er en hund, men der er MANGE racer osv - til MANGE forskellige typer mennesker ---------- HIFI er lyd, men der er MANGE forskellige lydidealer - til MANGE forskellige mennesker.
Svar på dit spørgsmål vil fra mig være = En forstærker er stort set altid HIFI, for hvad er det ?
Nogle RØR-forstærkere overholder slet ikke HIFI-NORMEN (hvad det så end er - men det er TIT beskrevet sådan) - alligevel, er det tit og ofte hørt, at det er det bedste HIFI folk har haft - - - - Det bedste HIFI nogle folk har haft, er så faktisk ikke HIFI.
I mine ører er HIFI en betegnelse for noget man hører musik på i en stue, eller lign. F.EKS = forstærker, cd/lp og et sæt HT.
Hvis en forstærker er beskrevet til at være RUND, ULDEN, med meget begrænset dynamik, lukket top og slatten bas - - - - - - og det så viser sig at være rigtigt - ja så er det jo HØJ TROVÆRDIGHED = HIGH FIDELITY = HIFI !!!!!
At mange så beskriver forstærkere osv som lige det "modsatte" (tit som verdens bedste) og det viser sig at være en RIGTIG GOD forstærker, men næppe verdens bedste (hvad det så end er) - ja så er DET jo ikke HØJ TROVÆRDIGHED = HIGH FIDELITY = HIFI.
BRUG ØRERNE og glem alt om div betegnelser - STOL PÅ ØERENE og ikke betegnelser - - - - Ellers kommer man grimt i klemme med f.eks. KL.A. 
|
|
|
Du er helt forkert på den ! Det er ikke hvad en forstærker er beskrevet til der afgøre om det er HIFI. Det er om forstærkeren kan gengive det signal man putter i den med Høj naturtroværdighed. |
|
|
Nej helt forkert på den er jeg ikke.
Skal man gå efter det du skriver, så findes der ingen hifi-forstærkere.
Ellers må folk godt pege på den HIFI-forstærker der kan levere/gengive den dynamik der er at finde "in real life" = Som jo vil være HIGH FIDELITY !!!!!
Ved 1 Watt (EN watt) lytteniveau i gennemsnit, kræves der over 1000 Watt i spidserne for at gengive dynamikken ukomprimeret - - - og så kan man jo regne lidt på hvad forstærkeren (HIFI-forstærkeren) skal kunne levere, hvis man lytter ved 40 Watt i gennemsnit Eller for dem der spiller højt, MEGET højt = 100 watt i gennemsnit
ALTSÅ - hifi er et begreb - for hifi = high fidelity = høj troværdighed, eksisterer ikke - i HIFIsammenhæng.
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det egentlig ikke lidt pudsigt at 20 vise mænd her inde ikke kan blive enige om hvad der definere kærnen i deres hobby.
Var det ikke PH der engang sagde at hvis man kunne definere kunst så er det ikke kunst...... det her ligner lidt...
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
torkild skrev:
skruerselv skrev:
BRUG ØRERNE og glem alt om div betegnelser - STOL PÅ ØERENE og ikke betegnelser - - - - Ellers kommer man grimt i klemme med f.eks. KL.A. 
|
|
|
Du er helt forkert på den ! Det er ikke hvad en forstærker er beskrevet til der afgøre om det er HIFI. Det er om forstærkeren kan gengive det signal man putter i den med Høj naturtroværdighed. |
|
|
Ellers må folk godt pege på den HIFI-forstærker der kan levere/gengive den dynamik der er at finde "in real life" = Som jo vil være HIGH FIDELITY !!!!!
Ved 1 Watt (EN watt) lytteniveau i gennemsnit, kræves der over 1000 Watt i spidserne for at gengive dynamikken ukomprimeret - - - og så kan man jo regne lidt på hvad forstærkeren (HIFI-forstærkeren) skal kunne levere, hvis man lytter ved 40 Watt i gennemsnit Eller for dem der spiller højt, MEGET højt = 100 watt i gennemsnit
ALTSÅ - hifi er et begreb - for hifi = high fidelity = høj troværdighed, eksisterer ikke - i HIFIsammenhæng. |
|
|
Lidt tungnem måske der
hifi = high fidelity = høj troværdighed YES SIR, men IKKE hifi = high fidelity = høj troværdighed = 100% kopi !
Der er en forskel, kan du se det nu ? Eller skal jeg støbe det i beton ?
En HIFI forstærker på være en hvor ved man har forsøgt at møde denne krav : høj troværdighed altså at lave en natur tro kopi af ind gangs signalet forstærket på udgangs siden.
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimG skrev:
|
David & amp; nbsp; - Pragtfuldt 
Okay, så hvis sælger siger, det er Hifi, så er det hifi 
Scenario: Sted: En stue - hifi-stue - hifi-rum - lytterum (Et hvilket som helst, der bruges til "hifi"-lytning) Et lyd-system sammensat efter lydkvalitet, naturligvis efter brugerens opfattelse, beregnet til det, vi bredt kalder hifi:
I den sammenhæng, er en "hifi"-forstærker så hifi ? Jo  Er en PA-forstærker, der subjektivt er valgt som det bedste alternativ, der trækker fx. subwoofer/dybbas, (fx. Crown), hifi ? Er en bil-stereo-forstærker, der subjektivt er valgt som det bedste alternativ til fx toppen, (indrømmet, kender ikke noget specifikt eksempel), hifi ?
Kan noget, der ikke er hifi være high-end ?
|
|
|
Hej Kim,
I min verden er der meget få ting der er high-end hifi. For at noget kan være high-end, er det nød til at være hifi, for noget kan ikke være high-end uden at være noget mere, da high-end i sig selv ikke er noget, men blot beskriver at produktet er i den øvre pris- og/eler ydelsesklasse.
Derfor er det sjovt at læse annoncer, for her er alt high-end, også selvom det ikke engang, i mine ører, er hifi.
Eben er et godt eksempel - det er high-end uden at være hifi. Deres højttalere kan ikke spille en tone korrekt, men er alligevel high-end, for det står der på deres hjemmeside, og i de blade som har anmeldt deres højttalere.
Det samme gælder eksempelvis Linn - det er også high-end uden at være hifi. Hvor Eben i det mindste kalder sine produkter for high-end på baggrund af deres materialevalg, så kører Linn deres high-end show hjem på ren markedsføring og hjernevask. Her får man at vide, at uanset hvor ringe deres apparater lyder, så er det dig der ikke kan finde ud af at lytte på "den rigtige måde", for apparaterne spiller kun det der er på pladen. Er folk lidt uvidende eller svage, så hopper de jo lige i med begge ben, for det lyder jo meget overbevisende, når sælger belærer dem om deres manglende lytteevne. Det er ligegyldigt at apparterne nærmest er "Denver" i en pænere kasse, og højttalerne er junk kvalitetsmæssigt sammenlignet med f.eks. Eltax, for det er mere et medlemsskab ind i "de rigtige rækker" man køber, end det er et godt produkt. Man er med i banden, kort sagt, og det er bandelederen (sælger) der bestemmer, hvornår dit forhenværende "supergrej" er blevet for dårligt, og skal skiftes ud med nyt.
Der masser af andre "high-end producenter" som ikke engang producerer hifi i mine ører, men det her var lige de to første jeg kom på....
|
| Til top |
|
| |
zappafan Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimG skrev:
| Okay, det er selvfølgelig rigtigt, men jeg tænker nu mere på rent teknisk betonede betragtninger... |
|
|
Mange interessante betragtninger Men fik Kim mon svar på sit spørgsmål? __________________ Hvo intet vover, intet vinder
|
| Til top |
|
| |
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 21 November 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
skruerselv skrev:
torkild skrev:
skruerselv skrev:
|
|
|
|
|
ALTSÅ - hifi er et begreb - for hifi = high fidelity = høj troværdighed, eksisterer ikke - i HIFIsammenhæng.
|
|
|
Lidt tungnem måske der hifi = high fidelity = høj troværdighed YES SIR, men IKKE hifi = high fidelity = høj troværdighed = 100% kopi ! Der er en forskel, kan du se det nu ? Eller skal jeg støbe det i beton ? En HIFI forstærker på være en hvor ved man har forsøgt at møde denne krav : høj troværdighed altså at lave en natur tro kopi af ind gangs signalet forstærket på udgangs siden.
|
|
|
ja måske lidt tungnem her - men så dum der   - - - - for at lave en NOGENLUNDE kopi af det der kommer ind, kan alle forstærkere sgu næsten. Og hvem vurderer om det er GODT NOK - for hvem kan høre det der kommer IND i forstærkeren INDEN det bliver forstærket.
Nåhr jo, det kan man jo på en anden forstærker - hmm, gør DEN det så rigtigt så prøver vi bare en anden 
Og vil man høre det man hører i studierne, ja så er det sgu langt fra HIFI - det er så monitorpræget at det er ulideligt at lytte på i længere tid.
Hvad er en hififorstærker ????
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|