| Forfatter |
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 23 November 2005 kl. 02:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haugaard skrev:
finn52 skrev:
| Jeg kom lige i tanke om en artikel, fra HighFidelity (et meget gammelt nummer), hvor de er på besøg hos en Paragon-ejer. Artiklens overskrift er: "Verdens dyreste højttaler ryster Nyborgs volde". Er der nogen der har artiklen, og kan scanne den ind, og bringe den her på stedet? |
|
|
Nr. 12 1974.
Jeg har desværre ikke nogen scanner men har ved flere lejligheder mødt Johnny Dahl som besøgsartiklen omhandler dog uden at være klar over at han havde et sæt Paragon. Jeg skriver havde for Johnny døde for 4-5 år siden
Efter at have læst artiklen kan jeg tilføje at Johnnys højtalere var stillet op i et rum på 14 m2! og var drevet af et Citation 11 og 12 forstærkersæt med en Empire Troubadur 598 mrk. II pladespiller med Empire 4000D mrk III pick up som signalkilde.
Haugaard
|
|
|
Åh-ja...jeg husker skam også Johny Dahls JBL Paragon. Jeg var til stede den dag han fik dem leveret - og der var både vognmand og Falckfolk til stede. Husker også tydeligt, at vi alle blev 'bænket' i Johnys lille stue og de første toner lød... Årene derefter var jeg en hyppig gæst hos Johny, og jeg har skam lært noget om hifi, som jeg stadig kan bruge...
For mig står det, den dag i dag, som en imponerende oplevelse. Men who knows...det er jo ikke sikkert at jeg ville sige det samme i dag. Har for år tilbage, ved flere lejligheder, haft mulighed for at erhverve denne højttaler, men synes dog den var lidt for stor. Og det er/var den jo også. Så vidt jeg husker 316 kilo! ;-) Den kan dog skilles ad i (ihvertfald) tre dele. Efter sigende skulle Simon Spies også ha' ejet en Paragon dengang i '74. Det skal sgu' nok passe. Måske i Villa Fjolle? Hvem ved noget om dette?
Og så skal det da ikke forbigås, at Johny Dahl var en fuldstændig fabelagtig guitarist i Nyborg-bandet Blue Syndicate. De spillede sammen i MANGE år, men nåede så vidt jeg ved aldrig at udgive en plade. What a shame!
Mvh.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 24 November 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk har jeg en gang hørt Paragon. Allerede i 1965 begyndte jeg at abonnere på det amerikanske magasin High Fidelity, hvori de og andre større højttalere fra JBL og Altec Lansing var omtalt og vist. JB var oprindeligt sammen med Altec, men stiftede sin egen virksomhed.
Paragon var udstillet på Danmarks første HiFi udstiling i Forum, desværre husker jeg ikke årstallet, men det var nok omkring 1966-67. Hos KT Radio købte jeg en Lansing SA 600 stereoforstærker og benyttede i mangel af Paragon et sæt Goodmans Triaxiom i nogle pæne kabinetter, som min far byggede med palisanderfinér. Det lød godt, men på samme udstilling i Forum hørte jeg Lowther Standard Acousta, og de kunne - i modsætning til mine Goodmans og flere JBL højttalere - gengive en violin og andre strygere, så det lød, som det skulle. Og jeg ved, hvordan det skal lyde, da jeg i hele min barndom (og senere) hørte min broder spille violin derhjemme. Han er nu pensioneret fra symfoniorkestret. Ud med Goodmans, og min far måtte på den igen - et par Standard Acousta kabinetter er sat sammen af mange løsdele, skulle jeg hilse og sige.
Nå, men tilbage til Paragon - de kunne spille godt og højt, men blev bedre, når de blev afstivet og dæmpet mere indvendig, fik jeg senere fortalt af en ejer. Violiner havde dog som i andre JBL en tendens til at lyde, som om der blev spillet på glas. Om det har kunnet afhjælpes, ved jeg ikke, men det er muligvis et spørgsmål om at sætte den rigtige forstærker foran. Det er under alle mstændigheder et flot møbel, så måske selvbyggere vil indvie os i, om man kan benytte andre enheder?
Læs om James B. Lansing her
http://www.audioheritage.org/html/people/people.htm __________________ "There's no substitute for experience"
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 24 November 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simon Spies havde Danmarks dyreste stereoanlæg i sin bolig på toppen af Hotel Mercur i København. Det fortalte hans HiFi leverandør mig, men det var hemmeligt, hvad han havde - mindre end Paragon har vel næppe kunnet gøre det. __________________ "There's no substitute for experience"
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 24 November 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
- det her er så afgjort eet af de "fedeste (Hifi) trips" jeg har været på Længe ........meget kan man sige, men de ( - nuværende HT producenter ) laver altså ikke højtalere som de ( JBL ) gjorde dengang - har desværre aldrig haft fornøjelsen til at lytte på dem...men kan så levende forestille mig hvordan de måtte lyde ................Jeg husker dog lyden fra en anden "baby-højtaler" fra JBL, tror at de målte noget der lignede 150 x 200 cm...kan selvfølgelig ikke huske det eksakte model nr...men husker deres øgenavn; "Røv-balderne" grundet deres STORE horn i siden...og så - selvfølgelig - med en ordentlig Motherxxxxxx bas-enhed...mener at jeg hørte dem hos Caruso på vesterbrogade engang i.....tja, starten af 80'erne.......også en lydoplvelse af de HELT store
mvh
Jesper / Oldhifinut
PS. stødte iøvrigt på et udtryk i artiklen fra HF; Akustiske watt - det har jeg godt nok aldrig hørt før......hvad indeholder/betyder dette ord ?
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
| Sendt: 24 November 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var nok disse

Det her er det vildeste JBL jeg har hørt "live"

__________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 November 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
- det var præcis dem jeg tænkte på; 4435 - tro mig; de spillede GODT 
mvh
Jesper/Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 24 November 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
|
-PS. stødte iøvrigt på et udtryk i artiklen fra HF; Akustiske watt - det har jeg godt nok aldrig hørt før......hvad indeholder/betyder dette ord ?
|
|
|
Hejsa,
Akustisk watt, er den elektriske effekt overført til at bevæge luftens molekyler. I en traditionell ht er effektiviteten en ca. 1 - måske 5% som betyder at ca. 95% af den energi du hælder i dine ht (tryk, bas el slave kab.) bliver til højkvalitets varme i diverse spoler.
En horn højtaler udærker sig ved at have en noget nær ideel omsætning af elektrisk til akustisk energi ved det at et horn kan sammenlignes med en transformator der "går fra elektrisk impedans til akustisk impedans" og derved udnytter den tilførte effekt langt bedre. Det betyder også at et velbygget horn har langt lavere forvrængning da membranvandringen er langt mindre og kan virke i det lineære område af magnetfeltet. Horn er desværre også smalbåndet hvilket kan give drop outs i frekvensbåndet især "off axis". Derfor ser man store spredelinser på mange af JBL's konstruktioner (Hartsfield).
Så vidt jeg husker er Lowthers Audiovector system verdens mes effektive med en virkningsgrad på 49 % ( vist noget med 0.05 w drifteffekt!! så magasiner fra '70erne).
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
| Sendt: 24 November 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
|
Halløjsa,
Er der nogen her på forum'et der har kendskab til om der står et JBL Paragon system et eller andet sted i Danmark?
Påtænker at bygge et ;-)
Hilsen Flemming
|
|
|
Hej Flemming,
Det er egentlig skidehyggeligt for os alle sådan at tage en tur nedad "memory lane" selvom det godt nok støvede en del da jeg rodede i stakke med High Fidelity fra først i 70'erne. Det interessante er imidlertid om du har fået inspiration nok til at bygge en "Paragon" eller måske "Paraklon" ?
Haugaard
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 24 November 2005 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
I gamle dage eksisterede der i Vestergade (Kbh) et diskotek, hvor der over dansegulvet hang et par store JBL monitorer, men typenummeret husker jeg ikke. Diskoteket hed Disc Club - og det lød godt til den slags musik - tvivler på lydens kvalitet, hvis man hørte klassisk musik.
Som leder af en ungdomsklub var jeg engang med til - hos QualiFi's indehaver at købe et par store JBL kabinetter, som vi havde meget fornøjelse af i klubben til ungdommens musik. Men klassisk? Nej tak.

__________________ "There's no substitute for experience"
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 24 November 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Det er egentlig skidehyggeligt for os alle sådan at tage en tur nedad "memory lane" selvom det godt nok støvede en del da jeg rodede i stakke med High Fidelity fra først i 70'erne. Det interessante er imidlertid om du har fået inspiration nok til at bygge en "Paragon" eller måske "Paraklon" ?
Haugaard
[/QUOTE]
Hej Haugaard,
Yep, det har givet masser af mod på sagerne, men de er ikke helt nemme at "gå til" da arbejdsgangen, ifølge tegningerne, ser noget omstændelig ud ;-) Det helt store problem er H5038 mellemtone hornet som ikke er til at finde. Istedet har jeg "tygget" noget på JBL Hartsfield da komponenterne her er til at få fat i (selvom kabinettet også her er noget omstændelig).
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
I min læretid ( 1978 ) var jeg på skoleophold i Ålborg og var derfor en gang i mellem på diskotek i Jomfru anegade, Der var Tordenskjold hvor de spillede på Cervin Wega jordskælvs ht og forstærkere ligeledes fra CV Det var godt nok imponerende men den bedste lyd havde de på Gaslight her var der JBL hele vejen rundt og westlakehorn i lange baner, jeg husker desværre ikke modellerne men sikke en lyd og så med Rewox forstærkere. Det må have gjort stort indtryk siden man husker det næsten 30 år efter . Måske der sidder en med flere oplysninger omkring JBL på Gaslight 
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der en i den blå til 29000 prøv at bede om billeder der
|
| Til top |
|
| |
Pihl Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 977
|
| Sendt: 30 November 2005 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg hørte 4430 med en Tandberg 3016 i Bristol Hifi Center i 1986, vi hørte "three blind mice" (mener jeg den hed) fra det øjelik af, vidste jeg at jeg var blevet en hifi-nød...  jeg var bokstavligt talt ved at falde ned af stolen, det var for VILDT, sikke en dynamik.
jeg tror sq at jeg skal have noget af det fede JBL en dag, det ville være __________________ Hilsen Pihl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 November 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, endnu et smut ned af memory lane; Bristol Hifi-Center på Strøget......joooooo, det var de gode gamle dage 
mvh
Jesper/Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
Pihl Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 977
|
| Sendt: 30 November 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det var en fin foretning, jeg husker endnu udstilings vindue fyldt med de fedeste Audio Research rørforstærkere  det er tåre af vemod, jeg sidder her og bliver lidt sentimental __________________ Hilsen Pihl
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 05 December 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ja - de havde da også andet. Jeg købte f.eks. en 2 x 12 bånds equalizer fra Soundcraftsmen derinde - desværre blev den byttet væk i forbindelse med, at jeg skiftede mine AR3a ud med noget andet.
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lovede lige at komme med en briefing når Paragon ejeren var i
landet igen. Det er han nu men vil lige sikre mig at der stadig
er interesse inden jeg ser om der kan formidles en kontakt.
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
piobyte skrev:
| Jeg lovede lige at komme med en briefing når Paragon ejeren var i landet igen. Det er han nu men vil lige sikre mig at der stadig er interesse inden jeg ser om der kan formidles en kontakt. |
|
|
OK, hvor bor manden?
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
| Ja, jeg kvittere også for artiklen. Min ide med at bygge et par er jo ekstra skærpet efter al den info her på forummet så jeg ringede igår til et firma i Canada der påstod at de havde 22 stk. af det biradiale mellemtonehorn (H5038) til næsten ingen penge. Men de var naturligvis væk. Det ser ud til at være det sværeste at få fat i til bygningen af Paragon....Hilsen Flemming |
|
|
Prøv på eBay under Vintage Electronics

|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt var der en gang i gamle dage en artikel hjemme fra en hr Kristiansen (mener jeg) der arbejdede i en eller anden dengang meget kendt elektronikforretning i Borgergade. Han var afbildet siddende på højttaleren på forsiden af Populær Elektronik, mener jeg. Og så havde han den store Marantz rør-receiver ... nu ryster mine knæ for meget, så jeg stopper her ...

|
| Til top |
|
| |