| Forfatter |
|
Pihl Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 977
|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
__________________ Hilsen Pihl
|
| Til top |
|
| |
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
I 1981 boede jeg i Skagen og her fik en skawbo ved navn Jan Nielsen leveret en rigtig Paragon. Den blev hejst op på 2. sal af Falck og ind ad et
stort vindue. Jan var truckchauffør dengang, måske kan du finde ham ?
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
piobyte skrev:
| Jeg lovede lige at komme med en briefing når Paragon ejeren var i landet igen. Det er han nu men vil lige sikre mig at der stadig er interesse inden jeg ser om der kan formidles en kontakt. |
|
|
Hej Piobyte 
Naturligvis er det altid interessant evt. at se et billede og få en beskrivelsen af lyden anno idag 
men for min skyld skal det kun være hvis han har lyst til det!
Men jeg har omstødt min formåen til Hartsfield konstruktionen, da jeg her har mulighed for at vælge de komponenter jeg synes der skal i. Jeg har feks. lige fået fat i et par JBL K145 basser og dem er der sgu´noget nap i !! Meget let membran til en 9 kg AlNiCo magnet, for sjov lagde jeg dem ovenpå mine Standard Acousta kabinetter fra Lowther og spindelvævet bogstaveligt talt blafrede ud af horn åbningen 
Hilsen Flemming
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
kontrast skrev:
I 1981 boede jeg i Skagen og her fik en skawbo ved navn Jan Nielsen leveret en rigtig Paragon. Den blev hejst op på 2. sal af Falck og ind ad et stort vindue. Jan var truckchauffør dengang, måske kan du finde ham ?
|
|
|
Tak for oplysningen 
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
piobyte skrev:
| Jeg lovede lige at komme
med en briefing når Paragon ejeren var i landet igen. Det er han nu men
vil lige sikre mig at der stadig er interesse inden jeg ser om
der kan formidles en kontakt. |
|
|
Hej Piobyte 
Naturligvis er det altid interessant evt. at se et billede og få en beskrivelsen af lyden anno idag 
men for min skyld skal det kun være hvis han har lyst til det!
Men jeg har omstødt min formåen til Hartsfield konstruktionen, da
jeg her har mulighed for at vælge de komponenter jeg synes der skal i.
Jeg har feks. lige fået fat i et par JBL K145 basser og dem er
der sgu´noget nap i !! Meget let membran til en 9 kg AlNiCo
magnet, for sjov lagde jeg dem ovenpå mine Standard Acousta kabinetter
fra Lowther og spindelvævet bogstaveligt talt blafrede ud af horn
åbningen 
Hilsen Flemming
|
|
|
Håber vi får lov at følge Hartsfield projektet og du har mod på
at starte upload af billeder gerne allerede nu af de fine Basser. Jeg
slår lige koldt Cola i blodet men skal da høre og se Paragonen i
det nye år
__________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
piobyte skrev:
Håber vi får lov at følge Hartsfield projektet og du har mod på at starte upload af billeder gerne allerede nu af de fine Basser. Jeg slår lige koldt Cola i blodet men skal da høre og se Paragonen i det nye år
|
|
|
Det vil jeg gøre ASAP. Da jeg ikke kan uploade på dette forum må jeg lige over på DIY forum'et under, jaee, Hartsfield. __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
smiley Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 26 December 2005 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
piobyte skrev:
jensen skrev:
piobyte skrev:
jensen skrev:
piobyte skrev:
Jeg har lige været til bryllup hvor manden der sad overfor havde Paragonen, det fik jeg først at vide dagen derpå , jeg havde ellers en del spørgsmål og ville gerne høre dem. Han bor i Odense ,skal høre om han vil offentligøres hvis jeg kan finde ham gennem brudeparret...
|
|
|
Er det ham fra næsby det er også en kopi . Der er to org på fyn og begge to kender jeg , den ene har jeg sat mig på  |
|
|
Nej ikke fra Næsby men fra Hjallese området og så vidt det er oplyst ikke en kopi.
Hvad står de originale i ca.
|
|
|
oki så er der sgu 3 på fyn . Der er en der hart en kopi tilsalg for 25000kr en total griner |
|
|
Mener at have set en rød model til salg 
|
|
|
haha ja nogle er ikke normale |
|
|
Hej med jer allesammen. Det er sandelig en side, man kan lære noget af. Også om, hvad der er normalt og ikke normalt. Lykken er at vide, hvad der er normalt - og det normale har meget vide rammer, sagde Sten Hegeler i sin tid.
Jeg må give jer ret. Det normale er vist nok: IKKE at have en Paragon. Der er nok ikke mange nok til at det kan blive "normalt". Nu har jeg altså een. En kopi, som spiller fin ParagonLyd. Da det jo ikke ser pænt ud med ubehandlede spånplader har jeg valgt at male den. Det er den, der er til salg for kr. 29.000 ( en sand griner ). Den er bornholmsrød på ydersiden og meget lys i hornåbningerne. Det er et fantastisk svært møbel at lave. Der sidder originale JBL professionelle enheder i. Disse enheder koster nok mere end de kr. 29.000. Desuden vil man jo gerne have lidt for nøblet.
Det er ikke lige som en Rolex kopi. Den er jo ikke et Rolex indeni. Min kopi er ægte JBL indeni. Det er tilladt at komme med et bud eller et forslag til, hvad man synes en kopi skal koste, når det er muligt at sælge en original til mere end kr. 100.000.
|
| Til top |
|
| |
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
| Sendt: 26 December 2005 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
smiley skrev:
|
Hej med jer allesammen. Det er sandelig en side, man kan lære noget af. Også om, hvad der er normalt og ikke normalt. Lykken er at vide, hvad der er normalt - og det normale har meget vide rammer, sagde Sten Hegeler i sin tid.
Jeg må give jer ret. Det normale er vist nok: IKKE at have en Paragon. Der er nok ikke mange nok til at det kan blive "normalt". Nu har jeg altså een. En kopi, som spiller fin ParagonLyd. Da det jo ikke ser pænt ud med ubehandlede spånplader har jeg valgt at male den. Det er den, der er til salg for kr. 29.000 ( en sand griner ). Den er bornholmsrød på ydersiden og meget lys i hornåbningerne. Det er et fantastisk svært møbel at lave. Der sidder originale JBL professionelle enheder i. Disse enheder koster nok mere end de kr. 29.000. Desuden vil man jo gerne have lidt for nøblet.
Det er ikke lige som en Rolex kopi. Den er jo ikke et Rolex indeni. Min kopi er ægte JBL indeni. Det er tilladt at komme med et bud eller et forslag til, hvad man synes en kopi skal koste, når det er muligt at sælge en original til mere end kr. 100.000.
|
|
|
Hej Smiley,
Det må være opmuntrende for Flemming at se at der i det mindste er én for hvem det er lykkedes at bygge en kopi af Paragon. Går ud fra at du også har fundet det originale mellemtone horn eller hur ? Jeg er sikker på at der er mange der gerne vil se hvordan sådan en bornholmsrød sjældenhed ser ud så skynd dig at poste et par billeder.
Haugaard
|
| Til top |
|
| |
smiley Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 27 December 2005 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Haugaard
Der vil komme billeder. Men desværre har jeg kun et elendigt digitalkamera .
Så det må lige vente til jeg kan låne noget, der kan tage ordentlige billeder.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 27 December 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som en lille fodnote skulle JBL have foræret det "Hvide Hus" et eksemplar. Mener at have set et billede, hvor JFK sidder ved den...
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 29 December 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
smiley skrev:
Hej Haugaard Der vil komme billeder. Men desværre har jeg kun et elendigt digitalkamera . Så det må lige vente til jeg kan låne noget, der kan tage ordentlige billeder. |
|
|
Ta bare dem du kan nu og lad os få resten senere.

__________________ "There's no substitute for experience"
|
| Til top |
|
| |
Haugaard Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2005 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej på tråden,
Jeg må jo med skam indrømme at jeg aldrig havde hørt om "Hartsfield" højtaleren så jeg Googlede navnet og vupti: http://www.audioheritage.org/html/profiles/jbl/hartsfield.ht m Hele historien inkl. kopi af patentet fra dec. 1957 (siden har også en artikel om "Paragon" og andre JBL "statements").
Nu mangler vi bare at høre om Flemming bygger den originale Hartsfield fra 1957, evolutionsmodellen fra 1959 eller den 3-vejs udgave fra 1964 
Haugaard
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 30 December 2005 kl. 02:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ak ja... Det her er nostalgi for alle pengene! Kan stadig huske, hvordan jeg som stor knægt, sammen med en kammerat, pressede næserne mod vinduet til 'Palles Hifi' i Hans Tausens gade i Odense - jep, der stod et par Paragon! Det må have været omkring 1970-71.
Besøgsartiklen kan osse gøre én helt rørt - den der med, at det lille rum hæmmer dybbassen, en klassisk hifi-myte . Det modsatte har snarere været tilfældet. JBL Paragon kan sparke røv mht. at spille rent og højt - men dybbas kan de korte fronthorn altså IKKE klare. De går ikke under 80Hz...
Citat: "PS. stødte iøvrigt på et udtryk i artiklen fra HF; Akustiske watt - det har jeg godt nok aldrig hørt før......hvad indeholder/betyder dette ord ?"
Det er simpelthen en måleenhed for akustisk energi - at måle i Watt gør den direkte sammenlignelig med elektrisk ditto . Desværre er sådanne målinger egnede til at gøre enhver energibevidst hifi-freak deprimeret . Typiske hifi-højtalere har en effektivitet på under 0.5% - sender du 100 Watt ind, kommer mindre end ½ Watt ud som lyd . Den maksimalt opnåelige effektivitet på almindelige bokstyper, refleks, lukket, TL osv., ligger på ca. 5%. Og så skal boksen være stor, såfremt man vil have noget, der ligner bas. Horn klarer sig bedre, et typisk bredbåndet hornsystem kan nærme sig 20% - men stadig på bekostning af pladsen (såvidt jeg husker nærmer Lowthers 'Audiovector' sig 400 liter). Og stadig ingen dybbas... .
'Oversætter' vi virkningsgrad til (Watt)følsomhed, svarer 0,5% til ca. 85-86dB - 5% nærmer sig så 96dB, hvilket svarer meget godt til de mest følsomme PA-højtalere, bygget som almindelige (= ikke-horn) bokse.
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haugaard skrev:
|
Nu mangler vi bare at høre om Flemming bygger den originale Hartsfield fra 1957, evolutionsmodellen fra 1959 eller den 3-vejs udgave fra 1964 
Haugaard
|
|
|
Hejsa,
Ja, jeg er også blevet klogere henover julen. Hartsfield konstruktionen er faktisk også "bøvlet" at lave, menst fordi ønsket om høj møbelfinish gjorde at kabinetterne blev noget omstændelige med en masse mystiske træskæringer til følge. Mit fokus er at få så bred en frekvensgang som muligt og så samtidig kunne have 2 eksemplare stående uden at skulle bruge palleløfter for at komme forbi kasserne 
Jeg har på Lansing heritage efterspurgt hvordan Hartsfield konstruktionen klarede sig men ingen gad svare, da jeg gjorde klart at jeg ikke ville bruge de enheder som sad i de ovennævnte 3 modeller (for det første er de antikke og dernæst vanvittige dyre at få fat i), men nyrere og mere tidsvarende. Det faldt ikke i god jord.
Jeg er enig i at udover at være svær at bygge vil det korte horn give en relativ høj "cut-off" for bassen i Paragon (Hartsfield går dog ned til omkring 50 Hz pga hjørnefordel).
Julen har jeg også brugt til surfing, så den konstruktion jeg mener at kunne bruge er et Klipsch horn "look alike" som er designet til en "cut-off" på 40 Hz. Går igang iløbet af de næste uger 
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Haugaard Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
Haugaard skrev:
|
Haugaard
|
|
|
Hejsa,
Ja, jeg er også blevet klogere henover julen. Hartsfield konstruktionen er faktisk også "bøvlet" at lave, menst fordi ønsket om høj møbelfinish gjorde at kabinetterne blev noget omstændelige med en masse mystiske træskæringer til følge. Mit fokus er at få så bred en frekvensgang som muligt og så samtidig kunne have 2 eksemplare stående uden at skulle bruge palleløfter for at komme forbi kasserne 
Jeg har på Lansing heritage efterspurgt hvordan Hartsfield konstruktionen klarede sig men ingen gad svare, da jeg gjorde klart at jeg ikke ville bruge de enheder som sad i de ovennævnte 3 modeller (for det første er de antikke og dernæst vanvittige dyre at få fat i), men nyrere og mere tidsvarende. Det faldt ikke i god jord.
Jeg er enig i at udover at være svær at bygge vil det korte horn give en relativ høj "cut-off" for bassen i Paragon (Hartsfield går dog ned til omkring 50 Hz pga hjørnefordel).
Julen har jeg også brugt til surfing, så den konstruktion jeg mener at kunne bruge er et Klipsch horn "look alike" som er designet til en "cut-off" på 40 Hz. Går igang iløbet af de næste uger 
Hilsen Flemming
|
|
|
Held og lykke med projektet som vi med spænding vil følge i din nye tråd.
Haugaard
|
| Til top |
|
| |
Johnson Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 03 Januar 2006 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klipschorn lyder også meget interessant. Glemmer aldrig, da Levon and the Hawks (senere The Band) akkompagnerede Bob Dylan i København
d. 1. maj 1966 og der var smækket en stribe La Scala op på scenekanten i flightcases. Tidligere havde en virksomhed i Glostrup store Klipschorn
i kantinens hjørner, men nu er de flyttet og ingen ved, hvor kabinetterne er blevet af - vistnok skrottet (!).
Hvornår kommer der fotos af den rødmalede Paragon ??
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 03 Januar 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et heldigt placeret Klipsh hjørnehorn kan, med lodder & trisser, klare tæt ved 40Hz... . Den reelle grænse ligger nok snarere på 50, men rummet hjælper ofte lidt til. Desuden giver et godt horn en basfornemmelse, der leder én til at tro, at det går dybere, end det rent faktisk gør.
Desværre fylder de enormt, og er for meget viderekommende at bygge .
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 06 Januar 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Paragonmanden må da snart vise os nysgerrige fotos af den rødmalede...
__________________ "There's no substitute for experience"
|
| Til top |
|
| |