Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 09:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: DIY : Voldsomt overvurderet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 23 November 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Jeg kan komme i tanker om nogle grunde til DIY:

1. Det man vil have, findes ikke.
  2. Det findes, men har fejl man ikke vil leve med.
  3. Det er for dyrt som færdigvare i forhold til hvad mener det er værd.
  4. Designet på kendte produkter er for stereotypt, og man vil gerne have noget der er lidt specielt at se på.
  5. Man har en ide som er interessant, og sjov at lege med, og den prøves.

Punkt 2 er vel egentlig ret beset en fin begrundelse.
Som en lidt sjov ting kan jeg da nævne strømbegrænsere i  udgangstrin.
Sådan nogen sidder der i 99% af alle udgangstrin, og de sidder altså og ødelægger langt mere end man lige regner med.
Et par lynhurtige relæer var i betydelig grad at foretrække, men man vælger altså at begrænse strømmen. Alle ved det er noget skod at gøre, men de sidder altså i Krell, ML, Classé, Burmester und das ganze molevitten alligevel.
De er der for at beskytte udgangstrinnet mod for høje strømme. Var de der ikke, så kan et udgangstrin gå op i røg på millisekunder.
Jeg læste for nogen tid siden om én, som havde hjemmefusket et delefilter til en HT, hvor en spole var røget i parallel i stedet for i serie. Ampen holdt til det, selv om den spillede ind i en regulær kortslutning i årevis. Det blev tolket som en kvalitet, og således bliver man enige om, at ampen er solidt bygget.
Det er faktisk det modsatte der er tilfældet, idet en rigtigt konstrueret amp ville have stået af i en røgsky, fordi en veldimensioneret PSU bare skal smadre alt der kommer efter den, såfremt belastningen kræver det. Et par lynhurtige relæer, der kan klare at trække en lysbue kan måske være redningen. Men meget mere bør der ikke være.

Vil man have det, er man nok nødt til at gå egne veje, idet jeg ikke er alt for sikker på, at det kan godkendes.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 23 November 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:
Denne nærmest parapsykologiske tilgang er i bedste faLD overflødig og i værste fald et udtryk for unødig intellektualisering.

Det er nødvendigt at tilgå fænomenet i fri form,der inddrager summen af emperi

Parapsykologi??? yes yes...

Jeg kan ikke forstå, hvorfor du ikke er mere konstruktiv overfor kritik af omfanget af trådens grundlag - kvaliteten af indholdet taget i betragning. Du skriver at enten er den overflødig eller også er den unødig. 

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 November 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
Spencer skrev:

4. Designet på kendte produkter er for stereotypt, og man vil gerne have noget der er lidt specielt at se på.

Og måske den vigtigste:
6. Det er brandsjovt at sidde og rode med selv

[edit: som jo er nr. 5, sorry ]
Nu er der jo naturligvis flere tilgange til musiklytning.En af dem er min:jeg vil konstant,når jeg lytter tilreproduceret musik, flyttes ind i div.koncertsale.Andre har erstattet legoklodserne med kabeltuning og kabinetfræs samt kummerlig loddemontage.

Sidstnævntes eksistens beklager jeg omend jeg medgiver at det må folk selv om.I princippet kunne I hardcoreDIY'ere få meget mere ud af at købe ordenrlig anlæg fra begyndelsen.. og istedetfor at flikke altmuligt sammen, der ikke forbedrer nogetsomhelst,kunne i begynde at lytte. Kribler det stadig i armene,kunne I imedens I lyttede...simpelthen begynde at strikke:det giver sikkert meget bedre lyd at distrahere egen hjrrne.

Til top Vis Analogical's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogical

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 November 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:

Punkt 2 er vel egentlig ret beset en fin begrundelse.
Som en lidt sjov ting kan jeg da nævne strømbegrænsere i  udgangstrin.
Sådan nogen sidder der i 99% af alle udgangstrin, og de sidder altså og ødelægger langt mere end man lige regner med.
Et par lynhurtige relæer var i betydelig grad at foretrække, men man vælger altså at begrænse strømmen. Alle ved det er noget skod at gøre, men de sidder altså i Krell, ML, Classé, men ikke i min...selvfølgelig..sender en venlig tanke til australienBurmester und das ganze molevitten alligevel.
De er der for at beskytte udgangstrinnet mod for høje strømme. Var de der ikke, så kan et udgangstrin gå op i røg på millisekunder.
Jeg læste for nogen tid siden om én, som havde hjemmefusket et delefilter til en HT, hvor en spole var røget i parallel i stedet for i serie. Ampen holdt til det, selv om den spillede ind i en regulær kortslutning i årevis. Det blev tolket som en kvalitet, og således bliver man enige om, at ampen er solidt bygget.
Det er faktisk det modsatte der er tilfældet, idet en rigtigt konstrueret amp ville have stået af i en røgsky, fordi en veldimensioneret PSU bare skal smadre alt der kommer efter den, såfremt belastningen kræver det. Et par lynhurtige relæer, der kan klare at trække en lysbue kan måske være redningen. Men meget mere bør der ikke være.

Vil man have det, er man nok nødt til at gå egne veje, idet jeg ikke er alt for sikker på, at det kan godkendes.

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Analogical - du tager fejl i at beklage at DIY'ere har erstattet legoklodserne med loddemontage - det er simpelthen for snæversynet.

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 November 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:
Analogical - du tager fejl i at beklage at DIY'ere har erstattet legoklodserne med loddemontage - det er simpelthen snæversynet.
Det er det faktisk ikke.At benægte dette hjælper ikke

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Analogical - Jo det er! Argument: Vil du måske benægte at det fx kan være monster sjovt at lege med legoklodser? Og vil du benægte at det er en ligeså god tilgang til hifi som din?

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 November 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:
Analogical - Jo det er! Argument: Vil du måske benægte at det er monster sjovt at lege med legoklodser? Og vil du benægte at det er en ligeså god tilgang til hifi som din?
Jeg benægter ikke at det er sjovt og udviklende for små drenge at lege med legoklodser.Men for fuldvoksne mænd er en aktivitet, der modsvarer dertil ikke funderet i andet end regressionstilbøjeligheder.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 November 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Der er også den fabrikant der offentlig deres kommercielle konstruktioner for DIY folket (Pass Lab) og tilbyder aktiv hjælp (DIY forum). På den måde kan man vurdere produktet inden det bygges, selv vælge detailjer, ændre efter behov.....

Og en tæt forbunden, kloningen, hvor ProAc Responce er bedste eksempel. Her er det blot med fabrikantens modvilje

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 23 November 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

hvorfor ikke lade empirien råde? Her findes folk med rigtigt seriøst færdigkøbt high end grej. Samtidig findes her kompetente folk der ikke blot ved hvordan en loddekolbe vendes, men faktisk kan designe fra bunden.

Lad dog de to verdener mødes udenfor dette forum. Der vil aldrig komme noget konstruktivt ud af skriblerierne her. Jeg er udemærket klar over mine egne konstruktioner (højttalere) ikke står mål med kommercielle produkter på brugtmarkedet til samme pris.

Noget andet er medbyg, eller hvor man får hjælp af professionelle fagfolk. Her kan resultatet sagtens være bedre eller overgå færdige konstruktioner.

Jeg er selv begyndt at samle et færdigt anlæg, men jeg vil aldrig stoppe med at bygge selv. Derfor er jeg både enig og uenig i at selvbyggeri er overvurderet. Det kommer helt an på hvilket tilgang til emnet man tager.

I dette indlæg skal de øverste linier læses igen, der er heri mit egentlige bidrag ligger.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Analogical - og hvad så? Nogle vil også sige at musik er sjovt og udviklende for små drenge - selv meget "intellektuel" musik. Derfor falder dit regressions argument til jorden.

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 November 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:
Analogical - og hvad så? Nogle vil også sige at musik er sjovt og udviklende for små drenge - selv meget "intellektuel" musik. Derfor falder dit regressions argument til jorden.
Musik er den eneste form for sansning, der går ram forbi sprogcenteret og deri ligger forcen, der således bliver dionysisk..en menneskelig urdrift..der slet ikke har noget med små drenge og umodne mænds kompensatoriske gøren at gøre 

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Analogical - Okay! Men er det for dig helt umuligt at forestille sig forcen kan overgås / komplementeres igennem summen af de andre interesser/tilbøjeligheder DIY udfylder?

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 November 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:
Analogical - Okay! Men er det for dig helt umuligt at forestille sig forcen kan overgås igennem summen af de andre interesser/tilbøjeligheder DIY udfylder?
Du misforstår. Jeg kan godt se alle de, hvor summen...udviser størrelse. Jeg konstaterer blot,at det er hvad det er, nemlig kompensatorisk regression...og jeg har intet problem med at andre har dette/gør dette...bare jeg er fri

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Analogical - Jamen det er jo kun én af mange fænomener der kan være forbundet til DIY. Hvad med glæden ved at se noget blive til og virke? Eller det sociale? Eller udfordringerne? Betyder den slags slet ikke noget for en sund og rask mand som dig?

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 November 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:
Analogical - Jamen det er jo kun én af mange fænomener der kan være forbundet til DIY. Hvad med glæden ved at se noget blive til og virke? Eller det sociale? Eller udfordringerne? Betyder den slags slet ikke noget for en sund og rask mand som dig?
Min eneste grund til at bekæftige med mig musikreproduktion er den dionysiske fornøjelse.Det er det hifi handler om. Hvis det kribler i fingrene hos en lytter,kan han strikke medens han lytter

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 November 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

En anden grund til DIY, kunne være at den hifirigtige løsning ikke kan CE-godkendes, og måske er direkte farlig ?

Jeg husker svagt noget om nogle temmeligt farlige uortodokse løsninger i Analogicals setup ?

Hvad med dette anlæg, og CE-godkendelse?:

http://www.teresaudio.com/haven/friends/oreyb.html

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 November 2005 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

En anden grund til DIY, kunne være at den hifirigtige løsning ikke kan CE-godkendes, og måske er direkte farlig ?

Jeg husker svagt noget om nogle temmeligt farlige uortodokse løsninger i Analogicals setup ?Der imidlertidigt udelukkende handler om strøm og som sådan ikke er      diy

Hvad med dette anlæg, og CE-godkendelse?:

http://www.teresaudio.com/haven/friends/oreyb.html

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Analogical - okay. Er der overhovedet nogle fornøjelser du foretrækker på lige fod, eller mere end det at lytte til musik?

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 23 November 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

DIY er totalt overvurderet !!!!

Fortæl mig så venligst Hvor man køber en forstærker (til "menneskepenge") som den jeg har stående - eller hvor, uanset penge.

Fortæl mig derefter (efter du har hørt dem) hvor jeg får en højttalerkombination (til "menneskepenge") der spiller som min - eller hvor uanset penge.

Fortæl mig derefter hvor man køber et "rack" hvori jeg kan have mine ting at stå - der skal være plads i det - som det jeg har stående i samme farve osv.

At skrive DIY er totalt overvurderet, UDEN at begrunde det ordentligt - udover at sige at man har verdens bedste anlæg (og hvad er det) - Svarer til at sige at det IKKE kan svare sig at brænde en cd-kopi.

Diverse bløde, mellembløde, hårde "fødder" til app / ht + f.eks spikes til ht - SKAL man gi 450,- for fire "fødder" fremfor at klippe 200 stk. selv, ud af et liggeunderlag til 55,-  - - - - bare fordi sidste løsning er DIY ?

I morgen kan jeg gå igang med f.eks at bygge en Dali Gravity - til 1/3 af hvad jeg kan købe den til brugt - - - dog meget sikkert grimmere, men nu er jeg ikke den der mener at PÆNT hifi også lyder bedre - - - - Jamen gi mig en grund til IKKE at begynde at bygge den DALI GRAVITY - jeg kan godt bygge den, jeg kan spare en masse penge, den vil ikke være så køn, den vil spille på samme måde.

Kunne jeg li lyden af et sæt DALI MS5, ja så ku jeg også starte på DET i morgen - lave et sæt der spiller fuldstændigt som originalen - - igen sikkert grimmere, men igen sikkert også til 1/3 af prisen - - - - Gi mig grunden til IKKE at gøre dette - designet er for mig uden betydning.

------------------------------------------------------------ ---------------------------------------------------

Hvorfor findes der en optageknap på en video / en båndoptager / en DVDoptager / MP3 ------ man kan jo bare købe det man vil se/høre !!!!!

ok, i bruger den til at optage det man IKKE kan købe  på den ----- Ja ja, sådan gør vi DIY-folk også, skruer det sammen man kan li og som man ikke kan købe - - - - oveni det, er der en hobby og en FANDENS STOR GLÆDE ved hobbyen og ved selv at ha lavet det.

Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes