Kurt von Kubik skriver :
DIY kan være mange forskellige ting, og kan anskues fra mange vinkler.
Mht. højttalere, så er det jo der de fleste begynder. Det hænger sammen med, at der sjældent eksploderer for flere tusinde kroner komponenter, såfremt der er lavet en lille fejl.
De fleste af slagsen opdages nemt med et simpelt ohmmeter, så her er de fleste på banen.
I gamle dage var der tillige Demko og punktafgifter, som man måtte tage hensyn til, om man måtte få den syge idé at gentage eksperimenterne for vennerne.
Desværre er højttalere noget mere højteknologisk end det blotte øje skuer.
Ja vist! men ikke noget alle der gider og har den fornødende vilje ikke kan sætte sig ind i..
Højtalere bygger ALLE! uden undtagelse på bestemte principper, der er relativ overkommeligt at mester.. (dette er min erfaring)
Standard enheder i rimelig kvalitet er tilgængelige, men det ender som oftest med at være en enkelt enhedsleverandørs high end program, der havner i konstruktionen. Kun sjældent søges der udenfor, hvilket får resultaterne dirigeret i ganske bestemte retninger.
Hummm... nogen der husker sageligt Sten Duelund??? 
Han var jo da om nogen bevis på at ALT! ja! ALT! og vitterligt ALT! kan laves fra bunden!... og at div. fabrikker og højtaler producenter ikke er ene om at kunne lave enheder efter egen specefikationer og ønsker.
Og hvorfor søge ringere enheder end de bedste?.. (selv om der da er eks. på billige enheder der rykker og bare er p***e gode!)
"Standard" enheder i dag er af en sådan kvalitet for de bedste af slagsen og de nyere modeller at der ikke er nogen forskel kvalitativt på disse og specielle versioner div. producenter får lavet, forskellene ligger i individuelle smags ønsker / lyd filosofi samt anvendelsels formål.. (lyd filosofi er som bekendt ganske subjektiv)
Man kan også selv skifte membran materiale og coate mm.
Man kan sagtens tage en god eks. Vifa enhed og montere en anden membran fra en anden enhed og få noget helt anden end de oprindlige enheder.. NO PROBLEM.. mulighederne er ubegrænsede!.. kun viden , indblik, fantasi og fingerfærdighed sætter grænserne!.. (hvad det også gør for alle andre så som div. producenter) Husk hvad Duelund gjorde i sin tid!! han tog gode enheder og endda til tider middelmådige enheder og byggede helt om fra bunden og opnåede noget ganske unikt! (om man så ku li det eller ej er noget HELT! andet)
Sagt lige ud: At bygge sin egen højttaler i et universelt anvendeligt design, mener jeg er utopi.
Universelt anvendeligt design / universel anvendelig højtaler UANSET HVOR DEN KOMMER FRA! OM DET ER AB. FABRIK ELLER "KØKKENBORD" er en utopi!...
Skulle DIY indenfor netop HTér retfærdiggøres, så bør det være for at tilgodese nogle helt specifikke forhold. I mine øjne ville det være total integration med det rum, som jeg spillede i.
Altsåen egoist HT, hvor alle elektriske data i filteret var ideelle, og hvor enhederne var placeret ultra præcist i forhold til netop dette. Måske endda reflektionsmønsteret skulle tilpasses eller omvendt. Så er det bare DIY der kører klatten.
Precis! NO COMPROMISE!!
Og husk at for lant de fleste mere kritiske personer er der altid tale om et kompromis når der skal købes højtalere..
For de fleste starter første kompromis ved prisen (økonomi) næste er plads, og så kommer alle de lydmæssige parametre..
At finde en højtaler der klare de to første kompromisser og som er optimal på alle ønskværdige lyd parametre er også lidt af en utopi, med mindre man er sjofelt heldig!..
Næsten alle højtalere er et udtryk for en given konstruktørs / firmas lyd filosofi / smag.
Man skal altså ud og finde en anden person / personers lyd filosofi / smag, der stemmer overens med ens egen ( hvis man har nogen dog!??) eller kommer nærmest! (og nærmest er et kompromis!)
Dette behøver man IKKE som DIY.
DIY som en egentlig HT, der kan flyttes rundt i verden og reproduceres, da tror jeg næppe selvbyggeren har mange chancer.
Hvis man finder ud af at det men er kommer frem til har det? er man pludslig ikke DIY. mere men højtaler producent, har har gået fra hobby til levevej!.. (sådan starter/startede de fleste fabrikanter)
Specielle enheder, udvalgte komponenter, egne specifikationer m.m. gør en meget stor forskel.
Ja & nej!... Specielle enheder??? tjaaa.. de KAN! det kommer an på hvad man vil lydmæssigt, og om dette kan opnås med standard enheder eller ej?..
Udvalgte komponenter?? tjaa.. vi udvælger vel alle de komponenter vi finder bedst? eller???
Egne specefikationer.. jaaa... smag & behag!.. Audiotech tilbyder denne løsning ab. fabrik!... for andres vedkommende, så må man jo bare gå igen med at ændre de parametre man nu ikke er tilfreds med.. 8igen et spørgsmål om indsigt, viden, erfaring og fingerfærdighed og at vide hvad man vil og hvor man vil hend!??)
Al respekt for standardenheder, men de er altså sjældent de hurtigste dyr i skoven - sorry!
Kommer MEGET! an på hvilke!...
kan nævne nogle ekkelte der er precis så gode som noget "modeficeret" efter eget ønske..(hvilket ikke betyder lavet til SANDHEDEN! og det ultimative! men snare smag og behag for den enkelte producent! samt behov)
ScanSpeak D2904/7100 - R2904/7000 - 15W/8531 - 15W78530 - 18W78531 - 18W78530
Stort set samtlige Audiotechnologys Flex & C-Quence enheder, og Thill. samt Focal's enheder.
Blot for at nævne nogle!... (der er uomtvistelig andre)
Her er der sgu efter min mening ik meget at komme efter for pilfingere..
De fleste tilfælde jeg har hørt af større modefikationer af disse har ik just været nogen sucess.. (men igen smag & behag)
Ældre ScanSpesk enheder, Vifa og nogle Seas og stort set alle Peerless indbyder rigtig meget til pilfingere!.. (og mange andre spændende mærker der er at finde lige så)
Men det er altså grunden til at der overhovedet findes special konstrurede ditto.
Nej! det er fordi smag & behag variere mere blandt div producenter end standard enheder kan leve op til..
Selv SS må endda nok under pres indrømme, at omsætningen i standard enheder er noget begrænset og kun ment som et udgangspunkt, idet de mest betydende aftagere allesammen forlanger egne specs.
Der er heller ik meget fidus for div. producenter at lave en højtaler med eks. en ScanSpeak 7000 diskant en 15W/8530 mid. og en 18W/8530 bas.. hvis 10 andre også gør det, med standard enheder.
Vælger man en optimal delefrekvens, volumen, så er der kun designet at lege med!.. her udover vil de lyde temmelig ens!.. hvilket ikke behøver at betyde at resulteterne vil være dårlige eller ringere! NEJ! bestemt ikke! standard enhederne her nævnt giver en kvalitativ preformance der ikke overgås af nogen specielle udgaver af disse!.. forskellene ligger hovedsaglig i det klanglige og funktions mæssige samt et logo printet på dem! (hvilket ofte er den største modefikation!)
NEj! der er bare ikke meget profilering i at lave noget der ligner de andre lydmæssigt!... og herved ik meget buisnis!...
Man kan SAGTENS! lave en god, vellydende, "rigtig" lydende, korekt reproducerende (eller tilnærmelselsvis) højtaler med gode standard enheder!.. hvor alle parametre er i orden (frekvensgang, fase, homogenitet, dynamik og alt det der) og få en kvalitativ ydelse på højde med det aller bedste der kan købes!...
Man kan måske nok derimod ikke direkte kopiere en given lyd filosofi en og anden producent har, der så får speciel lavet enheder til at leve op til denne!... (men ønsker man denne lyd filosofi så køb da DEN! højtaler og spar en masse besvær!!)
Tag ALLE! højtaler producenter og alle deres lyd filosofier.. og stil dem overfor din egen! har de mere ret end dig??? NEJ!! siger jeg!..
Nogle af dem VIL ramme DIN smag!.. men måske lidt fra en og lidt fra en anden osv!... og her må færdigkøberen så vælge, og stå i et dilemma ofte og her kommer de forbandede kompromisser ind i billedet!..
Kun sjældent rammer en enkelt producent 100% i øjet, hos mig i hvertfall!! mange har lidt her og lidt der men sjældent i EN! samlet pakke! og de der har... koster mere end jeg kan magte.. her kommer det økonomiske kompromis ind og bider en i røven oftest!
Kan du helt ærligt sige at DIN Dali Diva er 100% efter din smag og der INGEN kompromisser er eller har måtte tages? hvis JA! så er du sjofel heldig!!
De fleste der ikke har lyst, interesse, tid, mulighed osv... for at gøre det selv, men blot køber færdig, MÅ! indgå kompromisser..
Jeg selv har i mange mang år måtte leve med div. kompromisser i en evig søgen efter HØJTALEREN!... og startede på DIY. fordi det var sjovt og en mulighed der skulle prøves af!... det skulle tage mere en 10 år. før jeg kunne sige at NU! er den hjemme! nu kan jeg ej længere finde noget realistisk jeg vil bytte med.. ( i det meste af den tid har jeg haft div. færdig højtalere som referance og som egen hjemme højtaler at lytte på når DIT. projecktet var kørt på vildspor eller det hele splittet ad igen..)
NU! for første gang i mit "hifi liv" har jeg nu en højtaler jeg er fuldtud tilfreds med!.. uden kompromisser og svage punkter jeg ikke kan abstrahere fra eller leve med osv... og det er noget der bare ikke er at finde på "færdigmarkhedet" (og de der kommer nærmest koster urealistisk for min øknomi meget!)
Og så er der lige DET! at mange laver DIY. for fornøjelsens skyld, fordi det er spændende, lærerigt og interasant og en fornøjelig hobby! lidt som at rode med Amerikaner biler!...
Disse kan heller ik rigtigt konkurere med dagens teknologiske vidundre!.. men de er sgu lækre og en fornøjelse at rode med!... og nogle der roder med ikke lige Amerikaner biler men biler generelt kan dog også lave noget der sparker røv på færdig producerede biler!.. måske ikke en F1 eller Lambogini men helt sikkert alm. kvalitets biler som flest..
Men jeg vil give ret i at DIY. til noget der vitterligt kan konkurere eller matche med færdig lavet og måske endda udkonkurere noget af det, ikke BARE er noget man gør fra den ene dag til den anden..
Ingen hopper bare lige ud i DIY. og laver noget der er lige så godt eller bedre end hvad man ellers ku få færdigt til samme penge!.. DET KRÆVER ERFARING, VIDEN, INDSIGT, TID OG STOR INDSATS OG INTERESSE!... noget man ikke bare lige finder, den skal være der og udvikles og opsøgse!..
Så set fra den vinkel er DIY. ikke nogen farbar vej for mange!..
Men for den dedikerede og stædige! så kan det være vejen til noget man ellers aldrig kunne opnå.
mvh.