Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvor vigtig er pickup slibningen? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Moef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 November 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg har set forholdvis dyre Mc pickup'er med en alm. eleptisks slipning. Og så findes der MM pickup'er såsom Ortofons OM30 m. fine line slipning til billigere penge. Er slipningen ikke det vigtigste, ell. er det opbygningen MC kontra MM som er meget vigtig for lydkvaliteten?

Mvh. Moef
Til top Vis Moef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moef

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Sendt: 23 November 2005 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Hej Moef

Det er selvfølgelig en kombination. Du kan få fremragende pickupper med "almindelige" slibninger, og få knap så gode pickupper med avancerede slibninger.

En tommelfingerregel er at du skal gå efter MM hvis du søger pickupper under 1000-1500kr,  over det beløb er det efter min mening og mange års erfaring klart MC du bør gå efter. MC'er er ofte langt mere dynamiske end MM, der ofte kan virke "venlige" og lidt kedelige i sammenligning. Mange billige MM'er har tendens til "loudness".

Avancerede slibninger giver ofte bedre detaljering, men er sværere at få "lige i skabet", da VTA (højden på tonearmen) bliver meget vigtig.

Derudover skal man selvfølgelig også tænke på at MC'er kræver en speciel MC indgang, eller en stepup-trafo - og i udstyr i den billigere ende, ender det ofte med at fordelene ved MC pickuppen drukner i dårlige "op-amps".

Så RIAA'en er mindst ligeså vigtig som selve pickuppen - og sidst men ikke mindst, er man ofte bedre hjulpet med at ofre 80/20 på pladespiller-tonearm/pickup, end f.eks. 50/50.

Mvh

Poul

Til top Vis slotman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slotman

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 November 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

slotman skrev:

Hej Moef

Det er selvfølgelig en kombination. Du kan få fremragende pickupper med "almindelige" slibninger, og få knap så gode pickupper med avancerede slibninger.

En tommelfingerregel er at du skal gå efter MM hvis du søger pickupper under 1000-1500kr,  over det beløb er det efter min mening og mange års erfaring klart MC du bør gå efter. MC'er er ofte langt mere dynamiske end MM, der ofte kan virke "venlige" og lidt kedelige i sammenligning. Mange billige MM'er har tendens til "loudness".

Avancerede slibninger giver ofte bedre detaljering, men er sværere at få "lige i skabet", da VTA (højden på tonearmen) bliver meget vigtig.

Derudover skal man selvfølgelig også tænke på at MC'er kræver en speciel MC indgang, eller en stepup-trafo - og i udstyr i den billigere ende, ender det ofte med at fordelene ved MC pickuppen drukner i dårlige "op-amps".

Så RIAA'en er mindst ligeså vigtig som selve pickuppen - og sidst men ikke mindst, er man ofte bedre hjulpet med at ofre 80/20 på pladespiller-tonearm/pickup, end f.eks. 50/50.

Mvh

Poul

Det kunne ikke skrives bedere - lige mine ord

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 November 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart vil jeg sige at det er selve opbygningen af pick uppen der betyder mest, altså matrialevalg, men eksvis ortofons spu fås med faktisk alle slipninger, så slipningen har nok også en stor betydning.

Men Mc pick upper, kraver jo mere og bedre udstyr for at yde sit optimale, hvor en mm næsten altid vil give et fremragende resultat.

Det kunne være sjovt om Ortofon ville give en demo på lyden af de forskellige spu'er, så ville der nok komme et godt svar

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 November 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

MC pick upper er det eneste der dur,når der bortses for MM's ofte mere homogene mellomtonegengivelse
Til top Vis Analogical's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogical

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Noget andet omkring forskællige slipninger er tempoet!

Under et møde i vinylklub sjælland, prøvede vi en hel del forskællige pu'er.

Men vi havde tre Ortofon spu'er til rådighed, min med konisk nål r 0.17, en spu gold strippet, og i 1/2 tomme hus, og en en spu moddet med en Van den hull slipning.

Her var der faktisk meget forskel på opfattelsen af tempoet i musikken, med den koniske gik det virkelig stærkt, hvor ved de to andre et mere ens tempo, har faktisk også oplevet det med mm'ere som jeg har prøvet og hørt rundt omkring.

Moef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Men hvordan lyder high output MC pickup'er sammenlignet med en en MC m. lavt output + stepup transformer (tænker specielt på Ortofon MC-3 som jeg er brændt lidt varm på pga. slipningen, high output - så jeg slipper måske for stepup?).

Efter hvad Slotman skriver, så skal stepup forstærkeren være af god kvalitet, ellers kan den "ødelægge" signalkvaliteten , korrekt? Dvs. at man så nemt kommer af med rigtige mange penge, hvis det både skal være pickup + forstærker i super kvalitet. Jeg havde nu egentlig ikke lige tænkt mig at bruge meget mere en ca. 1500 kr. Jeg mener at Ortofons MC-3 ligger i det prisleje, men jeg er stadig ikke tvivl omkring lyden kvaliten. Vil MC-3 lyde bedre en f.eks. en MM stylus 20, 30, som jo er lidt billigere?

Findes der andre MC high output, som lyder bedre end Ortofons MC-3 i nævnte prisleje, og som passer til den halvtunge SL1200 S arm?

Moef

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 November 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Moef skrev:
Men hvordan lyder high output MC pickup'er sammenlignet med en en MC m. lavt output + stepup transformer (tænker specielt på Ortofon MC-3 som jeg er brændt lidt varm på pga. slipningen, high output - så jeg slipper måske for stepup?).

Efter hvad Slotman skriver, så skal stepup forstærkeren være af god kvalitet, ellers kan den "ødelægge" signalkvaliteten , korrekt? Dvs. at man så nemt kommer af med rigtige mange penge, hvis det både skal være pickup + forstærker i super kvalitet. Jeg havde nu egentlig ikke lige tænkt mig at bruge meget mere en ca. 1500 kr. Jeg mener at Ortofons MC-3 ligger i det prisleje, men jeg er stadig ikke tvivl omkring lyden kvaliten. Vil MC-3 lyde bedre en f.eks. en MM stylus 20, 30, som jo er lidt billigere?

Findes der andre MC high output, som lyder bedre end Ortofons MC-3 i nævnte prisleje, og som passer til den halvtunge SL1200 S arm?

Moef
glem alt om HO mc. Køb en goldring 1042

Moef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Okay, goldring 1042.. jeg må lige søge lidt på den, tak for tippet :-)

Tja.. Goldring pickup'en har endda højere output end f.eks. MC-3 modellen. Og compliancen ser ud til at være ok, det samme som ved MC3. Men vil (i) mene, at goldring'en lyder bedre / slider mindre en MC3, Ortofon Stylus 20, 30?

Moef

Aecrewboss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 23 November 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:
Moef skrev:

Moef
Det var da en være omgang p... at lukke ud.Du kan da ikke sige at HO pu ikke er sagen.Prøv at lytte til en Dynavector 10x5 så kan det være du ændrer opfattelse.

mvh

Til top Vis Aecrewboss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aecrewboss

PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 November 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:
Moef skrev:

Moef

Denon's DL-110 og DL-160 high output MC pickup's til ca. 800,- kr og 1000,-kr er faktisk rigtigt gode, og vil umiddelbart passe godt i din halvtunge arm.

Mvh Peter 

Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 November 2005 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Aecrewboss skrev:

Analogical skrev:
Moef skrev:

Moef
Det var da en være omgang p... at lukke ud.Du kan da ikke sige at HO pu ikke er sagen.Prøv at lytte til en Dynavector 10x5 så kan det være du ændrer opfattelse.

mvh

den er ikke god nok den dynavector baby.Selv en denon 103 til 900 kr. er bedre.Så nej..jeg ændrer ikke opfattelse. dynavector er klassificeret som classe c i stereophile. En clearaudio mm kan ordne den nemt .Clearaudio virtouso wood til ca.2800 kr. i tyskland ligger i stereophile classe b..og er følgelig klasser bedre end dynavectoren

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2005 kl. 05:26 | IP-adresse registreret  

Nu gik spørsmålet vel påom en given pick up's slipning, og ik hvor vidt den er klasse a, c, deller b

Så du kan jo nok forstå at du skal da bare lade et tysk tidsskriftblad bestemme dit anlæg, de er jo bedrevidende, og hører helt klart bedre pga de er skribenter

moef, du skal ik vælge en om20/30 pick up til din t arm, der vil mc'ern være bedre pga compliance.

Men som Aecrewboss siger er en Dynavector 10x5 en fremragende pu, men om den compliancemæssigt passer din arm, skal du nok forhøre dig om, Denon 160'eren kører ik godt i sådan en arm, har haft den kombo, der skal det nok være 110'eren

Moef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Tak R.P. - ja det med MC pickup'en er vidst vejen at gå i forbindelse med min Tonearm. Hvis armens bevægelige masse er på 12 gram (hvilke jeg dog ikke syntes er meget), men i ægte hifi sammenhæng er det vidst en hel del til en Ortofon MM pickup.

Jeg fandt i øvrigt ud af, at min nulevende disco pickup ikke kan justeres for - overhang, Azimuth - hvilke jo er helt galt hvis man holder af sine plader og musik. Mine gamle MM pickup concorde 20 kan dog justeres for overhang, azimuth.

Jeg skal nok søge lidt mere rundt på nettet omkring data på de nævnte pickup'er. Jeg er dog stadig lidt hooked på Ortofon MC-3, som skulle passe perfekt til min tonearm. Jeg er bare stadig lidt forvirret omkring det med en step-up tranformation, om jeg skal bruge en sammen med f.eks. en MC-3, den har jo high output?! Men det vil nok blive for dyrt, hvis jeg skal købe pickup til et par tusind, samt en step-up til måske endnu flere kroner. Så jeg håber på, at MC-3 kan bruges direkte, med god lyd og det hele *smiler*

Moef

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 24 November 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Tysk tidsskrift!!!!

For mig er der absolut ingen tvivl om at de mere moderne nåleslipninger kan grave flere detaljer op af rillerne, samtidigt med at pladesliddet så vidt jeg ved også er væsenntligt lavere.

Hvis man så absolut skal kæde det sammen med typen af pickup, så kan man vel sige, at man først rigtigt får udbytte af de avancerede slipninger når man kommer over i low output MC.

Et glimrende eksempel er Ortofon Kontrapunkt A, som jeg selv har. Den har en Nude Fine Line slibning, og den lyder fint, men man må også erkende at der er mere luft og flere detaljer med på Kontrapunkt B der har en Nude FG 80 slibning.

Og ja det er korrekt at de "finere" slibninger er mere krævende mht. opsætningen, men det er jo også en del af udfordringen og charmen. 

SATMIT

Moef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hey Satmit, det med slibningen ville jeg egentlig også konkludere. I hvertfald det med detaljerne, men det var også min overbevisning, af pladeslidet jo er anderledes og sandsynlighvis mindre med bedre slibning. Kontrapunkt er nok lige en tand for vildt til undertegnet mht. prisen. Dertil kommer jo stepup m.m. så jeg holder mig til det billigere. Deruover har jeg ikke gear til den ultimative lyd oplevelse, så det ville nok ikke hjælpe meget med en super dyr pickup, hvis ikke mine Afspiller, kabler, højtalere mv. levede op til det. Jeg har et hjemmestudio, og mine højtalere er ikke dårlige (Aktive Genelec 1031A), men derimod ganske dynamiske og neutrale i forbindelse med at gengive musik neutralt og fladt. Og de lyder bestemt ikke kedelige, men som sagt meget dynamiske og tight.

Moef

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 November 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Moef,

Jeg er helt med, ... du skal ikke være ked af dine Genelec ... dog tror jeg at jeg vil advare mod lystklingende pickupper og kabler, idet de jo ikke ligefrem skjuler fejl og mangler ved optagelserne.

SATMIT  

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 November 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Vil mene at slibningen ikke betyder det store, i modsætning til princippet.

MC pick upper er bedst

MM er gode under 1500,-

HO MC duer stort set ikke

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 November 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Analogical,

Generelt sidder der vel bedre og nyere slibninger på de bedste pickupper - om det så er hønen eller ægget ... og er ellers 100% enig.

SATMIT

Moef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2005 kl. 02:42 | IP-adresse registreret  

Nyt spørgsmål vedr. pickup køb MC ell. MM:

Jeg har snakket lidt med Knud fra NBradio, som nu gør mig opmærksom på, at det afgørende for hvilken pickup man vælger er ens musikstil. Selv høre jeg 80'er maxier med pop, rock, synthpop o.s.v.

Knud sagde, at hvis det var nævnte type musik, så skulle det være en MM Ortofon Stylus 20 ell. 30 pickup?! Til klassisk en MC pickup!

Kan det passe, at MC pickup's ikke er specielt gode til musikgengivelse med en hård ell. stram bass, samt en piftende diskant?

Jeg bliver klogere hele tiden, så det ender nu nok med, at jeg kan vælge den optimale super duper pickup til min arm. Og det er pga. jeres hjælp, mange tak for det!! *smiler*

Mvh. Moef

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum