Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvor vigtig er pickup slibningen? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Status: Offline
Sendt: 25 November 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Det er helt og aldeles en misforståelse at sige at MC pickupper er til klassisk og at MM pickupper er til pop, rock mv.

Det må være en sælger der ihærdigt forsøger at sælge dig en MM Ortofon fordi det har han på lager, el.lign.

Og nej det er forkert at sige at MC ikke har gode musikalske egenskaber med musik med hård og stram bas. Gode MC pickupper tromler efter min mening MM pickupper på alle punkter - bas såvel som diskant mv.

Det du skal vurdere er hvor mange penge du vil bruge - hvor god din RIAA er - og sidst men ikke mindst hvilken tonearm du har. Passer den bedst til lette pu. med blødt ophæng, eller tunge pu. med stift ophæng.

Tommelfingerreglen er at jo billigere arm, jo bedre passer den til bløde, lette pu. Mens næsten alle bedre tonearme er dimentioneret til at spille bedst med pickupper med stift ophæng og som vejer lidt.

En AudioNote IO vejer 18gram, og en OM30 vejer 5gram så vidt jeg husker - 2½gram uden lod i. Blot for at tage et eksempel.

Mvh

Til top Vis slotman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slotman

Moef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 25 November 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Det er jeg meget glad for du siger slotman, eftersom jeg lige var blevet
glad for det med MC compliancen og så min halvtunge tonearm. Men RIAA er ikke specielt god, eftersom jeg benytter en alm. phone indgang på en mixer. Jeg ved ikke helt hvor stor forskel der er på en alm. billig RIAA og så en forholdvis dyr, da jeg spiller rock, pop og oldies populær 12inch plader. Lydkvaliteten er selvfølgelig vigtig for mig, men det er mindst ligeså vigtigt, at pladeslides er minimalt og korrekt på mine gamle plader. Derfor hælder jeg lidt til Ortofons MC-3 turbo, hvor jeg  slipper for ekstra stepup/RIAA, og hvor compliancen er perfekt til min tunge arm, samt at slipningen er fine line, og så er den billig til min pengepung :-).

Men efter det med klassisk musik vs. pop rock kom ind i billidet, så er jeg blevet i tvivl igen, eftersom jeg ikke er interesseret i, at mine plader lyder for "fine" og kolde" hvis du forstår m. en MC pickup u. ekstra RIAA. Men derimod kunne jeg godt tænke mig noget varme i bunden, dynamik, crisp top - hvis det overhovedet kan lade sig gøre med en MC-3 ell. lignende?

Jeg har som sagt 2 stk Concorde 20 shells (incl pickup'er), men kun den ene nål er vidst brugbar. tilhørende disse pickup'er, fik jeg også et par hvide overhang's målere med til concorde fatning. Kan disse stadig bruges, ell. skal man rode med andre overhangs måleløsninger?
Man skyder bare pickup fatningen ind i måleren, og løsner en skrue. Så kan man skyde hele pickup'en frem og tilbage til diamanten er lige udfor et lille mærke, der har jeg sat den. Samtidig kan man også stille azimuth da Concorden også kan justeres højre/venstre.

En dejlig ting på Ortofons hifi concorde modeller, derværre kan disse ting ikke udføres på deres Disco pickup's :-(   (Men her er folk sikkert også ligeglade)

Mvh. Moef
Til top Vis Moef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moef

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Sendt: 25 November 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

MC-3 turbo lyder efter min mening langt dårligere end OM30. Lyden er "klodset" og unuanceret i forhold til. Jeg personligt ville gå efter en Denon DL160, som er en HO.

Hvis virkelig skal flotte dig, kunne en Micro Benz MC Silver 2 være et rigtig godt bud. Uden at kende den nøjagtige pris mener jeg at den koster 17-1800kr. MC Silver er en HO, og MC Gold er LO. Begge koster det samme. Fås hos AudioArt på Danasvej.

MC Silver lyder bestemt ikke kold en kedelig. Du får utrolig meget PU for pengene.

http://www.musicalsurroundings.com/goldsilv.html

Mvh

Til top Vis slotman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slotman

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 November 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

slotman skrev:

MC-3 turbo lyder efter min mening langt dårligere end OM30. Lyden er "klodset" og unuanceret i forhold til. Jeg personligt ville gå efter en Denon DL160, som er en HO.

Hvis virkelig skal flotte dig, kunne en Micro Benz MC Silver 2 være et rigtig godt bud. Uden at kende den nøjagtige pris mener jeg at den koster 17-1800kr. MC Silver er en HO, og MC Gold er LO. Begge koster det samme. Fås hos AudioArt på Danasvej.

MC Silver lyder bestemt ikke kold en kedelig. Du får utrolig meget PU for pengene.

http://www.musicalsurroundings.com/goldsilv.html

Mvh

det her er let..

der er 2 muligheder til prisen.

Dene ene er en goldring 1042 til ca.1800,-

Den anden mulighed er til samme pris, men svært at få fAT I.dET ER EN GARROT P77.den kan købes i australien til 1822,- og de sender den gerne, men husk at der sikkert kommer lidt "told" oveni.

Sidstnævnte er suverænt den bedste pick up til under 2000,der forener mc og mm.Den fåes i  dk i teknifi udgave til 4995,-..

Til top Vis Analogical's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogical

Moef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 22 December 2005 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Blot for at konkludere på dette indlæg, så har jeg købt en Stylus 30 til min gamle hifi Concorde. Den passer heldigvis fint på concorde kroppen, så det er bare dejligt.

- Overhang, har jeg justeret efter den overgangsmåler der fulgte med til Technics SL1200mk2 pladespilleren. Ortofon siger selv 16 mm. som standard idag, men jeg er ikke sikker på, at Technics tilbage i 70'er og 80'erne mente det samme. Men udfra måleren, er det lige i øjet :-)

- Nåletryk, der har jeg for det første brugt en speciel vægtklods på tonearmen, som vidst nok fulgte med concorde pickup'en. Den gør, at det ikke er nødvendigt, at monterer ekstra vægt på fronten af armen, grundet den meget lette pickup. Derved skulle den effektive arm masse på 12 gram også helst bliver der. Jeg havde også en lille Ortofon Vægt, som jeg så brugte til nåletryks justering, eftersom jeg jo havde afmonteret den normale vægtklods med gram scala på.

- Azimuth, her er jeg godt nok stadig i tvivl. Concorden ligner jo ikke lige en standard monteret hus-pickup, så jeg har meget svært ved at justere den 100% parallelt på et spejl. Og jeg kan dårlig nok se hvad der egentlig foregår nede ved selve nålen. Faktisk er nålen noget mindre end på min gamle Stylus 20. Jeg må bruge lup, for at se noget der ligner en diamant :-)

Jeg har heller ikke nogen mono plade, som måske kunne have gjort tingene lettere :-

Er der nogen af jer, som kan give mig et godt tip til, hvordan jeg nemmest for justeret Azimuth på min concorde? (som kan drejes højre/venstre.. ved at løsne en lille skrue!)

Mvh. Moef

Til top Vis Moef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moef

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes