| Forfatter |
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 18 Oktober 2003 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor har THX-godkendet biografer dårlig lyd
THX skulle ellers være så godt.
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
| Sendt: 18 Oktober 2003 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Hvad er forøvrigt jeres indtryk af kontrasten i biograferne rundt omkring, var fornylig inde for at se "Det hemmelige selskab", forøvrigt en ganske fornøjelig film, og jeg kan altså ikke lade være med at sidde at blive bare lidt skuffet over det dårlige kontrastforhold i billedet.
Sort er i bedste fald mørke gråt, det kan DVD-mediet sgu' da gøre 100 gange bedre, og så siger "de" at film skal ses i biografen 
|
| Til top |
|
| |
chrliv Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 18 Oktober 2003 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
JA, billedet i biffen er ikke lige så skarpt som hjemmebio'en, men det er jo som bekendt STORT. Lyden: Tjaa... er den ikke næsten lige så god i hjemmebiografen med noget ordentligt surround ? Hjemme kan man da selv bestemme volume, sub osv. Så, er der nogle der siger de savner stemningen i biografen. Hvad er det præcis de savner ? Er det stanken af folks popkorn ? Eller det, at folk snakker og prutter, og hvad ved jeg under filmen? Hvad med raslen med slikposer ? Derfor ser jeg helst film i hjemmebiografer, og pengene jeg sparer i biografbilletter kan så bruges til hifi, dvd film osv.
Hilsen Christian.
FILM SKAL SES I HJEMMEBIOGRAFEN.
|
| Til top |
|
| |
afm| Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 18 Oktober 2003 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm
Jeg syns nu ellers det er meget hyggeligt at være i biografen!!!
meen det koster kassen!, så hellere vente, og så købe den og se den 30 gange!
Jeg syns det er 2talt fedt a komme i biografen 1) der er kanon lyd 2) Der er en dejlig stor skærm (som du ikk kan ha derhjemme) 3) Du kan side og smide affald i hovedet på dem foran, hvis filmen er AALLT forkedlig
Her går jeg i biograffen: www.scala-svendborg.dk Tag et kig på salene, og så kig på sal 2! læg mærke til antallet af HT'erne
Den blev 100% renoveret for et års tid siden  __________________ Søren
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 18 Oktober 2003 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
|
|
|
|
Du har måske været i samtlige THX-biografer og hermed konkluderet at det hele sutter??
Så svar mig på hvorfor der er så mange såkaldt almindelige biografer der har så dårlig lyd - det skulle jo være det vildeste flip at gå i biografen?!
Jeg gør opmærksom på at man ikke skal huske at udstyr kan gå ud af kalibrering, brænde af, blive gammelt eller simpelthen bare ikke være til stede! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
| Sendt: 19 Oktober 2003 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Webmonkey skrev:
Under Matrix: Reloaded var det ikke bare buksebene der blafrede, men også maveskindet....
|
|
|
Så vil jeg klart anbefale lidt styrketræning hvis det står så galt til hos dig Eller trækker "airbagen" ind når du går i biffen *LOOL*
|
| Til top |
|
| |
Bjørn B Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1592
|
| Sendt: 19 Oktober 2003 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her i Århus er der ikke rigtigt noget at sætte fingre på i vores BioCity som den hedder, store flotte sale med gode pladser, men god hældning og masser af benplads, lyden er kanon, dog har de en tendens til at spille meget højt en gang i mellem, vi har nu også fået CineMaxx biograf i Århus, men jeg har dog ikke være inde og se en film i en af disse, men har fået af vide at billederne på de enorme skærme ikke skulle være særlig gode...

|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 19 Oktober 2003 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
dfms skrev:
|
|
|
|
Du har måske været i samtlige THX-biografer og hermed konkluderet at det hele sutter??
Så svar mig på hvorfor der er så mange såkaldt almindelige biografer der har så dårlig lyd - det skulle jo være det vildeste flip at gå i biografen?!
Jeg gør opmærksom på at man ikke skal huske at udstyr kan gå ud af kalibrering, brænde af, blive gammelt eller simpelthen bare ikke være til stede!
|
|
|
Hej Rotnhixn
Jeg tænkte nok det var dig der ville reagere
NEJ jeg har ikke været i alle biografer, men når man læser hvad skriver om dårlig bio-lyd så er der jo noget galt.
Er det ikke THX-folkene der skal søgere for at alt er OK!!
|
| Til top |
|
| |
Martin-M Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 19 Oktober 2003 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
| [QUOTE=Ronin][QUOTE=dfms]
|
|
|
Nej det er det bestemt ikke. De skal bare godkende salen. Alt hvad der sker imellem godkendelsen af salene er helt og aldeles op til biografens personale. Biografer uden THX godkendelsen kan jop levere et mindst lige så godt resultat som biografer med THX godkendelsen. Man skal jo også huske at godkendelsen er en ret kostbar affære. penge som jo skal komme et sted fra!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 19 Oktober 2003 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Ronin skrev:
dfms skrev:
|
|
|
|
Jeg gør opmærksom på at man ikke skal huske at udstyr kan gå ud af kalibrering, brænde af, blive gammelt eller simpelthen bare ikke være til stede!
|
|
|
Hej Rotnhixn
Jeg tænkte nok det var dig der ville reagere
NEJ jeg har ikke været i alle biografer, men når man læser hvad skriver om dårlig bio-lyd så er der jo noget galt.
|
|
|
Jo,det er det vel - men så er det jo sjovt at det er ikke-THX biografer der sutter mest! Kig Aalborg-biografernes teknik efter og du vil forstå hvad jeg mener! Hvad de har vedkommer ikke THX for de er ikke lavet efter THX-normer og godkendelser!
Hvis du tror at det er det der er formålet med THX så har du helt misforstået det, min ven! De optimerer jo af gode grunde ikke det der ikke er tjekket efter af dem og har fået stemplet - de servicerer jo kun dem der har betalt for deres ydelser, og det er kun THX-biograferne der har det!
Jeg har ikke rigtigt hørt en THX-biograf sutte endnu, men det kommer nok! Man kan ikke altid give biografen skylden ligesom man heller ikke kan ved hjemmebiografen - det kan ligeså godt være materialet der har dårligt lydspor osv.!

__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
tranum1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
| Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg var for 10 år siden inde at se Jurrassic Park i en THX-biograf i London. Det var dengang den vildeste oplevelse. Hver gang de skide dinoer brølte følte jeg virkeligt at jeg blev blæst ad h til. Så kom jeg hjem til Aalborg, og alle mine venner sagde at sådan var det da også ude i den store sal i Scala.....hmm de måtte da vist have fået ny lyd siden jeg havde været der sidst, men det skulle da tjekkes. Føj for den lede, hvor det stank . Og pointen er at det gør det faktisk stadig.
Jeg har siden Hjørring åbnede deres nye biograf, totalt boykottet Aalborg biograferne, og tager istedet til Hjørring nu. Men øv hvor var jeg træt af det, i al den tid vi ikke havde noget alternativ. Jeg kørte til Århus (Cinecity) for at se Star Wars 4-6 + 1'eren i kanon lyd.
Det der har gjort mig mest harm er at hele Danmark efterhånden fik THX-godkendte biografer, ja selv små byer, men ikke Aalborg . Arghh hvor har jeg været sur, det ligner da ikke noget at tage fuld pris for billetten når omgivelserne er så ringe.
Men nu får vi snart ny biograf i Aalborg, og den skulle efter sigende være i top .
Så fik jeg luft .
|
| Til top |
|
| |
Digga Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 18 November 2003 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej til alle!
Jeg synes det er trist når folk udtaler sig om ting de tydeligvis ikke har forstand på! For eksempel denne THX snak, For det første misforstår folk begrebet fuldstændig.
I dette begreb ligger en godkendelse af salen, der under ligger lydstandard, støjforhold, tykkelse af vægge osv.! Biografen betaler et engangs beløb på 500.000 for tilladelsen, Derefter kommer der et årligt gebyr og tjeckup på ens grej! THX folkene er MEGET strenge, de efterser ALT, og hvis der er noget der ikk er iorden, skal det laves før end man kan kalde sig THX bio igen!
I nye biocentre ser man OFTE skiltet THX, umiddelbart skulle man tro at alle sale var godkendte, Dette er langt fra altid tilfældet! ofte er det kun den største sal der opnår godkendelsen! Men ALT nybyggeri er bygget efter disse regler, blot har man ikk altid råd til at opnå endelig godkendelse!
Diskusionen om billedskarbhed er os lidt misforstået! Hvis man ellers besøger et nyt og veludstyret biocentre så skulle billeder være flottere end det hjemme i tv stuen!
Idag bygger man jo som bekendt gerne et lærred der siger spar2, Og derfor kan billedet komme til at virke uskarbt idet man sidder for tæt på i forhold til størrelse! Men, er objektiverne på fremviser indstillet ordentligt så Kan et tv billed godt gå hjem og ligge sig.
Er der for øvrigt nogen i dette forum der er tilknyttet biografbrancen, eller er det "bare" ren fritids interresse!
OG i øvrigt så blevet SRD introdukseret i 1993 til premieren på Jurrasic park! Og IKKE i midt firserne! 
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 18 November 2003 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velkommen Digga! Du lægger hårdt ud. 
Jo SRD, eller Dolby SR, som det hedder rigtigt er fra midt-firserne. Jurrasic Park var den første film som blev spillet med DTS og det var i 1993.
Plot:
March 1986
- Dolby SR (spectral recording) introduced at AES in Montreux. Dolby Cat. Nos. 280 (single-track) and 431 (multitrack) modules shown.
- Out of Africa (1985) is ninth consecutive Dolby Stereo release to win Academy Award for Best Achievement in Sound.
__________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
Digga Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 18 November 2003 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for velkomsten!
Det er sandt at Dolby SR er fra 80érne!
MEN Begrebet SRD står faktisk for "Spectral recording digital" Eller Dolby 5.1
Det er sQ let at blive forvirret over disse udtryk! Selv i "brancen" kan man ikk finde ud af dem! Men det officelle begreb er altså SRD= dolby 5.1!
Dette samt DTS blevet for første gang præsenteret i 1993 til jurrasic park!
Film hilsner fra MIG! Eller noget..!
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 19 November 2003 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Jamen! Jamen! Jamen!
Nu er jeg måske også en smule gammel, men hvad er det dog i snakker om? Hvornår er der kommet lyd på film? Er der noget jeg er gået glib af måske?
|
| Til top |
|
| |