Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 01:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: THE WINNER TAKES IT ALL:RØR! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 18
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 27 November 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Knud98 skrev:

Jeg finder det umådelig besynderligt, at du på den måde går efter manden og hans grej.

Du finder det rigtigt at svine alle andres produkter til uden dog selv at ville fortælle andet om dit udstyr end at du har en Supex/Troika. Det er simpelthen for sølle!

Nu var vi inde på den effektforstærker og den er ikke dårligere end så meget andet, der er bygget fot stort.For det gælder faktisk de fleste..af de helt store effekttrin..de spiller ikke letflydende
Til top Vis Analogical's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogical

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 27 November 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan en overdimensionering påvirke lyden negativt? Det forstår jeg simpelthen ikke.

Det er ej heller noget jeg selv har observeret, snarere det modsatte.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 November 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Hvordan kan en overdimensionering påvirke lyden negativt? Det forstår jeg simpelthen ikke.

Mystisk.For inderkredsen her..gar igennem de seneste 20 år fundet nøjagtig det resultat.Det gælder f.eks også pass forstærkere, hvor de mindst er de mest letflydende

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 November 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Jeg har nu observeret noget i den retning i forstærkere med flere sæt udgangs transer. Det kræver åbenbart en del at få sådan nogen til at arbejde ordentligt sammen?!? Men som sagt tidligere var det ikke noget jeg observerede ved et lyt på gravity. Den mest umusikalske af slagsen uden at det er et helt vildt bæst var LC audios 78W udgave af zapsoluten. Der var deres 42w'er meget mere spændende IMO.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Sendt: 27 November 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:
Knud98 skrev:

Jeg finder det umådelig besynderligt, at du på den måde går efter manden og hans grej.

Du finder det rigtigt at svine alle andres produkter til uden dog selv at ville fortælle andet om dit udstyr end at du har en Supex/Troika. Det er simpelthen for sølle!

Nu var vi inde på den effektforstærker og den er ikke dårligere end så meget andet, der er bygget fot stort.For det gælder faktisk de fleste..af de helt store effekttrin..de spiller ikke letflydende

Kommenter der der skrives og spar mig for sludderen.

Du sviner andres produkter til, men vil ikke nævne din egen samling - for sølle.

Du forsøger at tillægge dine udsang mere værdi ved at fremhæve de tre vise mænd fra det østjyske og deres 20 år - for sølle.

Kom nu ud af busken - eller tør du ikke?

Til top Vis Knud98's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knud98

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 27 November 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:

Kjeldsen skrev:

Jeg har nu observeret noget i den retning i forstærkere med flere sæt udgangs transer. Det kræver åbenbart en del at få sådan nogen til at arbejde ordentligt sammen?!? Men som sagt tidligere var det ikke noget jeg observerede ved et lyt på gravity. Den mest umusikalske af slagsen uden at det er et helt vildt bæst var LC audios 78W udgave af zapsoluten. Der var deres 42w'er meget mere spændende IMO.

Mvh

Det er ikke udgangstrinnet der tales om ved stor forstærker (i dette tilfælde). Det er dimensioneringen. Tag samme forstærker men dimensioner den ene med kraftigere trafo, ladekapacitet, hurtigere ensretning mv.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Granholm skrev:

Kjeldsen skrev:

Mvh

Det er ikke udgangstrinnet der tales om ved stor forstærker (i dette tilfælde). Det er dimensioneringen. Tag samme forstærker men dimensioner den ene med kraftigere trafo, ladekapacitet, hurtigere ensretning mv.

Jamen så er jeg da helt enig! Dog igen ikke altid gode erfaringer med mange lytter. Hellere få gode, men gerne store og så lidt højkvalitet helt fremme ved forbrugeren. Det må være underdimensionerede forstærkere på klippe grænsen der falder i analogicals smag (rørlyd??)

Mvh

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 November 2005 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Hold jer nu til emnet, jeg gider ikke at se flere indlæg med mere personfnidder ! - de bliver slettet promte !
Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 November 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:
Knud98 skrev:

jeg kan godt nævne effekttrin som ikke er grove i lyden, selvom de er store

Mcintosh MC 202 til MC601 effekttrin, samt den gamle Mcintosh MC 2205.

MC 601+ MC 200 forforstærker har jeg hørt på i længere tid, i et optimeret lytterum( målt og trimmet af P. Brandt), da en af mine gode venner ejer denne, og de er både letflydende,åben,dynamiske og frem for alt musikalske, og det både med analog lyd og digital lyd.

den gamle MC2205 har jeg haft hjemme på mit eget anlæg, og den lød aldeles fremragende, jeg havde desværre ikke pengene til at købe den på det tidspunkt, ellers havde den været her nu

så er der også Lamm, YBA, Gamut, PASS Labs,også dem har jeg alle hørt på i længere tid (har selv haft en sirus DMX 100),dog med  undtagelse af  Lamm som jeg har tilgode at høre endnu, men der støtter jeg mig til mange positive tests her i landet og især i udlandet,og det er jo helt legalt @analogical

Hvor mange har du hørt af de store forstærkere, i længere tid end 2 min. i en tilfældig opsætning

jeg tror du er for hurtig til at dømme div. forstærkere ude

Lige en hurtig bemærkning vedr. Troika pick-upen, så er det nok den bedste der er kommet fra Linn incl den nye, jeg har hørt Troika på en LP12 +lingo, ekos opsætning, og det var bestemt en god oplevelse.

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 November 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:
Kjeldsen skrev:
Granholm skrev:

Kjeldsen skrev:

Mvh

Jamen så er jeg da helt enig! Dog igen ikke altid gode erfaringer med mange lytter. Hellere få gode, men gerne store og så lidt højkvalitet helt fremme ved forbrugeren. Det må være underdimensionerede forstærkere på klippe grænsen der falder i analogicals smag (rørlyd??)

Mvh

Nu er jeg ret overbevist om,at hørte vi det samme grej på samme udstyr(afspillekæde) vil vi stort set alle være enige om hifi parametrene.Straks værre bliver det, når vi hver især skal prioritre

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 November 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:
Knud98 skrev:

Well nu har du så været inde på at anbefale EC.
Letflydende??
De bedste egenskaber ved EC´s effektrin var helt klart deres transientegenskaber. Letflydende har de aldrig været beskyldt for at være, uanset størrelse - faktisk jo mindre jo mere markeret.
Fut i fejemøget - ja. Nuancering - nej, grovkornet - ja!

Et eller andet tyder på uballance, som der åbenbart skal kompenseres for.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2005 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Analogical skrev:
Knud98 skrev:

Well nu har du så været inde på at anbefale EC.
Letflydende??
De bedste egenskaber ved EC´s effektrin var helt klart deres transientegenskaber. Letflydende har de aldrig været beskyldt for at være, uanset størrelse - faktisk jo mindre jo mere markeret.
Fut i fejemøget - ja. Nuancering - nej, grovkornet - ja!

Et eller andet tyder på uballance, som der åbenbart skal kompenseres for.

Til oplysning er en reference blot en,du måler og lytter i forhold til.Den behøver ikke være verdens 8.vidunder..den skal blot være kendt...og electroKompagniet outperfomede i den konkrete test..Dalien. De er de hårde facts. Electrokompagniet er ikke noget jeg har....det er en reference vi i inderkredsen anvender

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2005 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:

jeg kan godt nævne effekttrin som ikke er grove i lyden, selvom de er store

Lige en hurtig bemærkning vedr. Troika pick-upen, så er det nok den bedste der er kommet fra Linn incl den nye, jeg har hørt Troika på en LP12 +lingo, ekos opsætning, og det var bestemt en god oplevelse.

Efter FETérnes tilkomst er det ikke længere helt så svært at få noget glat og behageligt ud af en større amp.
Bipolar teknologi er meget mere kontant end FET´s er, det gør BPJ til udprægede GIGO amps.
Af andre væsentlige karaktertræk er BPJ langt mere støjsvage og noget mindre kapacitive end FET´s. FETs belaster til gengæld ikke signalkilden og er meget nemme at bygge med.
Derfor sidder der FETs overalt nu om dage, og derfor kan man efterhånden finde monster store amps, som opfører sig i retning af en kattekilling. Blød lyd med sort baggrund hedder det også.

Men for at vende en tur over trådens emne igen igen, så har Analogical åbenbart fundet en helt afsindig god preamp. Hvis den er så god, så bør den kunne indsættes i en kæde og gain justeres, så man ikke kan høre at den er der, herefter går øvelsen ud på at switche den ind og ud, og lytte efter om der er ændringer i lydbilledet når den er på.
Jeg foretager gerne eksperimentet, det gode ved det er, at man rent faktisk så har et helt objektivt billede af hvad den egentli gør ved lyden.
Det er faktisk muligt at gøre det samme med poweramps, da kræves der blot en spæningsdeler. Man kan tilmed belaste udgangstrinnet imens og lytte efter i roog mag, hvordan det reagerer på ondskabsfuldhederne.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2005 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:

Til oplysning er en reference blot en,du måler og lytter i forhold til.Den behøver ikke være verdens 8.vidunder..den skal blot være kendt...og electroKompagniet outperfomede i den konkrete test..Dalien. De er de hårde facts. Electrokompagniet er ikke noget jeg har....det er en reference vi i inderkredsen anvender[/QUOTE]

En reference er jo en reference og tjener såmænd ikke andet formål end det.
Om factsene er hårde er ikke rigtigt noget der bekymrer mig, jeg kender så udmærket EC, og dem må folk gerne foretrække for min skyld.

Men jeg kender også Supex, som jo altså her er havnet i en historie om halvlederes kvaliteter.
Det egner den slags sig bare ikke til, så enkelt er det.
Ingen vil begynde at vurdere et set-ups 3D kvaliteter med et par Bose HTér.
Det korumperer desværre også alle de apparatafprøvninger du har lagt på nettet, såfremt der indgår den slags elementer i vurderingen. Før man giver sig i lag med den slags, er man pinedød nødt til at finde sig en PU, der er pinligt nøgtern. Ellers bærer det hele præg, hvilket jo ikke er meningen, såfremt det skal gavne andre.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 November 2005 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:
Til oplysning er en reference blot en,du måler og lytter i forhold til.Den behøver ikke være verdens 8.vidunder..den skal blot være kendt...og electroKompagniet outperfomede i den konkrete test..Dalien. De er de hårde facts. Electrokompagniet er ikke noget jeg har....det er en reference vi i inderkredsen anvender

"Det er de hårde facts", skriver du...men det er dog alligevel det blødeste jeg længe har hørt! 

Vi kender ikke dig, vi kender ikke dit udstyr, vi kender ikke dit perfekte lytterum. Vi kender heller ikke noget til hifi og musikgengivelse... Og vi kender heller ikke den omtalte "inderkreds"... Uden disse oplysninger desavouerer du dine egne såkaldte ekspertudtalelser. Og det gælder både med og uden hunde som lydguider.

Kom med et par hints om, hvordan du er kommet frem til det perfekte lytterum? Du ved - materialevalg og placering af komponenter osv.

Hvilke forstærkere bruger du? Bare modelbetegnelser, ikke serienumre...

GØR DOG DINE UDSAGN BRUGBARE FOR FORUMBRUGERNE!

N.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:

Nuvel.Kubiks ærinde er klart.Han skyder på det han ikke har hørt,fordi han hat fået kritik af hans Dali gravity, der egentlig er et godt eksempel på hvor galt det kan gå med en transistoreffekt.

Således er denne Dali i mange henseender en typisk repræsentant for den grovhed, der kendetegner overdimensioneret transistorgrej.

I tidernes morgen valgte jeg den fra efter normal grundighed,dvs AB test i forhold til en kendt forstærker.

Hvad er der galt med den type forstærkere, der bygges alt for ´stort.Jo ..det der går galt er..grovheden...der ikke giver megen lyst til at lytte,thi man kommer til at høre multicolorhifisound..og det er livet for kort til. Alt bliver ligegyldig på den slags transistorgrej.

Det er gråt og grov og uden finesse.Overfor det står der naturligvis både det gode transistorgrej og det gode rørgrej. Gå bare ud og lyt...det er nemt at slå en Dali gravity...

Hejsa!
Mit ærinde, eller om jeg overhovedet har et sådant,  synes jeg egentlig ikke du bør spilde tid på at gætte om.
Det er sagen uvedkommende, jeg kommenterer heller ikke dit.
Faktisk er det altid smartest at holde sig strictly focused, fordi det at slynge om sig med beskyldninger meget ofte retter focus tilbage på én selv.
Så nothing personal - just business.

Du har hørt Gravity i ét eller andet line-up og bryder dig ikke om den, det er fair nok.
Hvis det omvendte var tilfældet ville det jo heller ikke være godt, idet du ikke kan få nogen.

Igennem denne og andre tråde, har du givet udtryk for ganske håndfaste meninger, som i øvrigt er ophøjet til facts i det analogicalske univers.
For at kunne forstå disse postulater, er det vigtigt for andre at kende baggrunden for dem.
Det er egentlig det jeg har forsøgt at forstå noget af, ligesom jeg finder det nødvendigt at kende boniteten af udsagnene.

Testrækken som jeg fandt ét eller andet sted, er jo egentlig også et godt vink.
Jeg kender langt fra alle de nævnte produkter, men enkelte af dem dog.

Her falder jeg specielt over, at du har rost Audio Technica OC30 og dernæst Supex/Troikaen. Her hopper kæden af, for disse 2 er jo vidt forskellige. Hvis den ene af disse har et budskab, så har den anden det ikke. Hvis man skal kunne postulere om én halvleder i enhver disciplin er bedre end en anden, så er man altså nødt til, at have et ganske usædvanligt solidt udgangspunkt. man kan ikke flakke fra mudret til tynd lyd på PU siden, og foretage valide vurderinger.

Også Platter Matter, som for dem der ikke kender den, er en plademåtte der er inspireret af den måtte, som Oracle Delphi i sin tid blev leveret med. Det er klæbrig silikonemåtte, som faktsik kan klæbe sig ret godt fast til pladerne, såfremt den er nyvasket.
Problemet med den er, at den er blød - meget meget blød. Det giver en utroligt afdæmpet opførsel. Den har egentlig sit modstykke i vacuum fastgørelse til en hård tallerken. det er da også ret skægt at opleve lige netop det. Vacuum får markeret alle transienter, så man nærmest føler, at det hele sparkes ud, PM slasker det til, så man næppe tror det. Den æder ganske enkelt en masse energi i et ganske bestemt frekvensafsnit, og får derved resten til at fremstå overdæmpet og med noget nedsat dynamik. 

Det bringer os så egentlig frem til trådens emne igen igen - rør/SS.
For at give dit udsagn vægt og videnskabelig tyngde, så vil jeg foreslå du angriber problemet på en anden måde. Ganske vist er det lidt besværligt, men desværre nødvendigt.
Man bør bygge én buffer med rør og én med transistorer (i øvrigt har du aldrig rigtig været inde på hvilke transistorer der er mest uinteressante).
Begge buffere bør bygges, så de kredsløbsmæssigt har den mindste indflydelse på det passerende signal. Strømforsyningere bør så vidt det er muligt være ens, men med de krævede spændinger.
Herefter skal bufferne efter tur indkobles i afspillekæden, således at den kan switches ud og ind uden at afbryde signalet - en tape loop er nærmest perfekt til eksperimentet (hvis man har 2 tapeloops, så kan man tilmed forsyne nr. 2 med et kabel af samme slags som bruges til bufferen, så er det 100% buffer og 100% ingen buffer man lytter til.)
På den måde kan man afgøre hvilket princip, der har størst indflydelse på lyden. Man kan tilmed finde det ultimative rør nemt og sikkert.
Eksperimentet har tilmed den fordel, at man ikke behøver tænke så meget på det set-up, som man bruger til eksperimentet, idet det alene er forskellen vi er interesserede i. Dog skal det helst have rimeligt fornuftige monitoregenskaber.

Man er også nødt til at finde ud af hvilke transistorer man bruger i den omtalte buffer. FET´s, bipolare, Europæiske, Japanske, HFE matchede eller standard. der er mange ting der skal tages stilling til, men det bør kunne løses.

Men bagefter kan man så også sige, at sandheden er gravet frem. RØR/SS er på den vis afgjort. det skal naturligvis testes i en række forskellige situationer, men det er der jo råd for.

Det er ikke muligt på anden måde, at konkludere det du har gjort, specielt ikke på den baggrund du har gjort det. Det er og bliver "i din situation" at din konklusion muligvis passer.
Der er også vældig stor forskel på, hvor realistisk en lyd det kræver for en given person, at føle sig hensat til en koncertsal. Mange nørder har en imponerende forestillingsevne, så flot at de ofte kommer til at ryste på hovedet af andre, der ikke lige kan følge med ind i deres univers. Det er i øvrigt da en god test, den skal være der instantly (hvis indspilningerne er i orden) og for alle - måske lige med undtagelse af JB.

At få fjernet bias helt og aldeles fra jagten på sandheden vil være i alles interesse, idet den allerstørste hindring for at finde ud af noget nyt er, at man er sikker på, at man ved det hele i forvejen, så jeg håber da du eller andre har lyst til at samle op på eksperimentet - kunne virkeligt være banebrydende.

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Analogical skrev:

Nuvel.Kubiks ærinde er klart.Han skyder på det han ikke har hørt,fordi han hat fået kritik af hans Dali gravity, der egentlig er et godt eksempel på hvor galt det kan gå med en transistoreffekt.

Således er denne Dali i mange henseender en typisk repræsentant for den grovhed, der kendetegner overdimensioneret transistorgrej.

I tidernes morgen valgte jeg den fra efter normal grundighed,dvs AB test i forhold til en kendt forstærker.

Hvad er der galt med den type forstærkere, der bygges alt for ´stort.Jo ..det der går galt er..grovheden...der ikke giver megen lyst til at lytte,thi man kommer til at høre multicolorhifisound..og det er livet for kort til. Alt bliver ligegyldig på den slags transistorgrej.

Det er gråt og grov og uden finesse.Overfor det står der naturligvis både det gode transistorgrej og det gode rørgrej. Gå bare ud og lyt...det er nemt at slå en Dali gravity...

Hejsa!
Mit ærinde, eller om jeg overhovedet har et sådant,  synes jeg egentlig ikke du bør spilde tid på at gætte om.
Det er sagen uvedkommende, jeg kommenterer heller ikke dit.
Faktisk er det altid smartest at holde sig strictly focused, fordi det at slynge om sig med beskyldninger meget ofte retter focus tilbage på én selv.
Så nothing personal - just business.

Du har hørt Gravity i ét eller andet line-up og bryder dig ikke om den, det er fair nok.
Hvis det omvendte var tilfældet ville det jo heller ikke være godt, idet du ikke kan få nogen.Det rager mig en fjer.Den er dømt ude pga. grovhed

Igennem denne og andre tråde, har du givet udtryk for ganske håndfaste meninger, som i øvrigt er ophøjet til facts i det analogicalske univers.
For at kunne forstå disse postulater, er det vigtigt for andre at kende baggrunden for dem.
Det er egentlig det jeg har forsøgt at forstå noget af, ligesom jeg finder det nødvendigt at kende boniteten af udsagnene.

Testrækken som jeg fandt ét eller andet sted, er jo egentlig også et godt vink.
Jeg kender langt fra alle de nævnte produkter, men enkelte af dem dog.

Her falder jeg specielt over, at du har rost Audio Technica OC30 og dernæst Supex/Troikaen. Her hopper kæden af, for disse 2 er jo vidt forskellige. Hvis den ene af disse har et budskab, så har den anden det ikke. Hvis man skal kunne postulere om én halvleder i enhver disciplin er bedre end en anden, så er man altså nødt til, at have et ganske usædvanligt solidt udgangspunkt. man kan ikke flakke fra mudret til tynd lyd på PU siden, og foretage valide vurderinger.Dette her en ikke en en tråd omhandlende pick ups. Men ja...roser de pick ups, der besidder fornuftige ting, hvilket ikke er ensbetydende med at de spiller nu.Jeg har pt. 3 pickups.Den billigste er Linn troika.De 2 andre ´får ingen kommentarer her.

Også Platter Matter, som for dem der ikke kender den, er en plademåtte der er inspireret af den måtte, som Oracle Delphi i sin tid blev leveret med. Det er klæbrig silikonemåtte, som faktsik kan klæbe sig ret godt fast til pladerne, såfremt den er nyvasket.
Problemet med den er, at den er blød - meget meget blød. Det giver en utroligt afdæmpet opførsel. Den har egentlig sit modstykke i vacuum fastgørelse til en hård tallerken. det er da også ret skægt at opleve lige netop det. Vacuum får markeret alle transienter, så man nærmest føler, at det hele sparkes ud, PM slasker det til, så man næppe tror det. Den æder ganske enkelt en masse energi i et ganske bestemt frekvensafsnit, og får derved resten til at fremstå overdæmpet og med noget nedsat dynamik. 

Det bringer os så egentlig frem til trådens emne igen igen - rør/SS.
For at give dit udsagn vægt og videnskabelig tyngde, så vil jeg foreslå du angriber problemet på en anden måde. Ganske vist er det lidt besværligt, men desværre nødvendigt.
Man bør bygge én buffer med rør og én med transistorer (i øvrigt har du aldrig rigtig været inde på hvilke transistorer der er mest uinteressante).Nix.Jeg er en af dem der har bygget mit highend system op på lytning og ikke på små diy ting,,der alligevel ikke duer.
Begge buffere bør bygges, så de kredsløbsmæssigt har den mindste indflydelse på det passerende signal. Strømforsyningere bør så vidt det er muligt være ens, men med de krævede spændinger.
Herefter skal bufferne efter tur indkobles i afspillekæden, således at den kan switches ud og ind uden at afbryde signalet - en tape loop er nærmest perfekt til eksperimentet (hvis man har 2 tapeloops, så kan man tilmed forsyne nr. 2 med et kabel af samme slags som bruges til bufferen, så er det 100% buffer og 100% ingen buffer man lytter til.)
På den måde kan man afgøre hvilket princip, der har størst indflydelse på lyden. Man kan tilmed finde det ultimative rør nemt og sikkert.
Eksperimentet har tilmed den fordel, at man ikke behøver tænke så meget på det set-up, som man bruger til eksperimentet, idet det alene er forskellen vi er interesserede i. Dog skal det helst have rimeligt fornuftige monitoregenskaber.

Man er også nødt til at finde ud af hvilke transistorer man bruger i den omtalte buffer. FET´s, bipolare, Europæiske, Japanske, HFE matchede eller standard. der er mange ting der skal tages stilling til, men det bør kunne løses.

Men bagefter kan man så også sige, at sandheden er gravet frem. RØR/SS er på den vis afgjort.Ald det behøves ikke.Sagen er afgjort forlængst.Der er min transistoreffekt(den eneste af slagsen,der duer) og røreffektsene...sådan er det bare.Det er for småt for mig at beskæftige mig med rene ligegyldigheder som Dali gravity.Beklager..men det er dårlig og grov og nede i tyskland..f.eks. er meningen den samme.Kubikkens ører må imune for grovhed  det skal naturligvis testes i en række forskellige situationer, men det er der jo råd for.

Det er ikke muligt på anden måde, at konkludere det du har gjort, specielt ikke på den baggrund du har gjort det. Det er og bliver "i din situation" at din konklusion muligvis passer.Jo..vi inderkredsen mener at mine forhold er nær objektive
Der er også vældig stor forskel på, hvor realistisk en lyd det kræver for en given person, at føle sig hensat til en koncertsal. Mange nørder har en imponerende forestillingsevne, så flot at de ofte kommer til at ryste på hovedet af andre, der ikke lige kan følge med ind i deres univers. Det er i øvrigt da en god test, den skal være der instantly (hvis indspilningerne er i orden) og for alle - måske lige med undtagelse af JB.

At få fjernet bias helt og aldeles fra jagten på sandheden vil være i alles interesse, idet den allerstørste hindring for at finde ud af noget nyt er, at man er sikker på, at man ved det hele i forvejen, så jeg håber da du eller andre har lyst til at samle op på eksperimentet - kunne virkeligt være banebrydende.

LarsS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 November 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

OK....måske burde tråden bare stoppe her. Der sker jo ikke mere med den holdning til debat. Vi må ikke være personlige siges der, men mage til
selviscenesættelse har jeg sjældent set. Imponerende - du fortjener en masse opmærksomhed, Analogical. Bare ærgeligt du prøver at få den på
denne måde. Jeg har læst hele tråden over weekenden og kan efterhånden konstatere, at det var spild af tid.
Til top Vis LarsS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsS

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Den stopper i hvertilfælde for mit vedkommende! Der må være vigtigere ting i livet... Tak for fisk herfra grantræsølandet.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:

1. Det rager mig en fjer.Den er dømt ude pga. grovhed
  2. Dette her en ikke en en tråd omhandlende pick ups. Men ja...roser de pick ups, der besidder fornuftige ting, hvilket ikke er ensbetydende med at de spiller nu.Jeg har pt. 3 pickups.Den billigste er Linn troika.De 2 andre ´får ingen kommentarer her.
  3. Nix.Jeg er en af dem der har bygget mit highend system op på lytning og ikke på små diy ting,,der alligevel ikke duer.
  4. Ald det behøves ikke.Sagen er afgjort forlængst.Der er min transistoreffekt(den eneste af slagsen,der duer) og røreffektsene...sådan er det bare.Det er for småt for mig at beskæftige mig med rene ligegyldigheder som Dali gravity.Beklager..men det er dårlig og grov og nede i tyskland..f.eks. er meningen den samme.Kubikkens ører må imune for grovhed.
  5. Jo..vi inderkredsen mener at mine forhold er nær objektive

Well!
Jeg prøver da lige at respondere i ovenstående rækkefølge.

1. Det er forstået og taget til efterretning
  2. Nej du har ret, det er ikke en tråd om Pick-ups, men for at forstå dit rationale er det nødvendigt med forudsætningerne.
  3. Se her tror jeg dig gerne, jeg tror såmænd gerne dit system er møjsommeligt opbygget og tilpasset hinanden, hvilket er den eneste option man har, når man baserer sine konklusioner på sin egen og evt. andres subjektivitet.
    I allerbedste fald kan de dygtigste få det til at resultere det i vellyd, hvor der ind imellem er foretaget "ikke helt mislykkede match". Det i sig selv er imponerende når det lykkes, men det kan ikke danne basis for konklusioner af den art du gør. Det kan kun strengt videnskabelige forsøg, hvor enhver subjektivitet forsøges elimineret helt og aldeles. At man ikke føler sig som den der skal rode i materien, er da fint nok, så længe man kan få andre til det, men det må ikke undlades, såfremt man er ude på at konkludere for eller imod halvledere.
    At dit system er opbygget subjektivt siger dit valg af PU alt hvad der er nødvendigt om. En Supex resonator med en ekstra skrue i toppen jager altså ingen kat af fløden, du må undskylde, den kan kun hænge på i et set-up, hvor dynamik og udstrækning ikke prioriteres særligt højt, det har Linn iøvrigt da heller aldrig gjort i deres LP set-ups.
    De 2 hemmelige aftastere du anvender, ville jeg da ellers gerne høre mere om. Det kunne jo være der var noget i dem, som kunne bidrage til lidt fælles forståelse med det øvrige forum.
  4. Nu det der i Tyskland, der må jeg rette på dig, den er faktisk ualmindeligt velanskrevet dernede, omend der kun findes nogle ganske få eksemplarer. Så det meste kommer derfor fra bladene - der blev faktisk kun lavet 20 stk i alt, hvoraf meget få står dernede.
    Men du har således det bedste transistorudgangstrin der kan købes forstås. Den ville jeg da gerne lægge øre til, og hvis den endda er overkommelig, er der sikkert rigtig mange, som kunne have interesse i at prøve sådan en fætter, om den da stadig kan købes.
    Hvordan er trinnet opbygget?
    Er det en bal. amp, eller er det en PP? Er det en FET baseret sag, eller er den bipolareller blandet?Bruges der NFB i den globalt, eller har de undladt dette? Er det en klasse A, B, AB, D eller hvad?
  5. Nå? er det nu noget inderkredsen MENER?
    Jeg troede der forelå klippefaste konklusioner og 100% objektivitet.

Måske kunne det egentlig bedre betale sig at beskrive det man oplever idetaljer, fremfor at udnævne dette og hint til det bedste der findes. Man kan jo af de allerbedste grunde ikke påstå fremfor en hel verden, at man har hørt alt i alle sammenhænge. Det er jo desværre ikke nogen realistisk mulighed.
Derfor går det som regel bedre, hvis man forsøger at beskrive lyden fra de apparater, hvis egenskaber man gerne vil indvie andre i. Det gør det også meget nemmere for andre at bruge de gjorte erfaringer. Hvis man absolut skal prøve alt på egen krop, så ender man jo desværre med ikke at have prøvet ret  meget. Så præcise beskrivelser af lyden fra forskellige komponenter er jo altid i vældig høj kurs.
At postulere frem for sig, at kun det man selv er kommet frem til, og så ikke ville ud med hvordan, gør nok mere skade end gavn i sidste ende. Prøv at sige til ungerne - "gør dit og dat" og de så spørger "hvorfor?" - "Fordi jeg siger det" Så skal du bare se løjer.
I videnskab holder den endda kun til første gang man betjener sig af sligt, så er man ude og kan næsten umuligt komme tilbage igen.
Jeg vil altså stadig gerne høre nærmere om enkeltdelene i dit set-up, eller dem du finder fornuftige og af hvilken specifik grund. Man ved jo aldrig om du endda kunne have ret i nogle af dine betragtninger.

<< Forrige Side af 18 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes