Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 02:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: THE WINNER TAKES IT ALL:RØR! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 18
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 28 November 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Analogical skrev:

1. Det rager mig en fjer.Den er dømt ude pga. grovhed
  2. Dette her en ikke en en tråd omhandlende pick ups. Men ja...roser de pick ups, der besidder fornuftige ting, hvilket ikke er ensbetydende med at de spiller nu.Jeg har pt. 3 pickups.Den billigste er Linn troika.De 2 andre ´får ingen kommentarer her.
  3. Nix.Jeg er en af dem der har bygget mit highend system op på lytning og ikke på små diy ting,,der alligevel ikke duer.
  4. Ald det behøves ikke.Sagen er afgjort forlængst.Der er min transistoreffekt(den eneste af slagsen,der duer) og røreffektsene...sådan er det bare.Det er for småt for mig at beskæftige mig med rene ligegyldigheder som Dali gravity.Beklager..men det er dårlig og grov og nede i tyskland..f.eks. er meningen den samme.Kubikkens ører må imune for grovhed.
  5. Jo..vi inderkredsen mener at mine forhold er nær objektive

Well!
Jeg prøver da lige at respondere i ovenstående rækkefølge.

1. Det er forstået og taget til efterretning
  2. Nej du har ret, det er ikke en tråd om Pick-ups, men for at forstå dit rationale er det nødvendigt med forudsætningerne.
  3. Se her tror jeg dig gerne, jeg tror såmænd gerne dit system er møjsommeligt opbygget og tilpasset hinanden, hvilket er den eneste option man har, når man baserer sine konklusioner på sin egen og evt. andres subjektivitet.
    I allerbedste fald kan de dygtigste få det til at resultere det i vellyd, hvor der ind imellem er foretaget "ikke helt mislykkede match". Det i sig selv er imponerende når det lykkes, men det kan ikke danne basis for konklusioner af den art du gør. Det kan kun strengt videnskabelige forsøg, hvor enhver subjektivitet forsøges elimineret helt og aldeles. At man ikke føler sig som den der skal rode i materien, er da fint nok, så længe man kan få andre til det, men det må ikke undlades, såfremt man er ude på at konkludere for eller imod halvledere.Det er noget sludder, thi ingen videnskab kan "overtage" ørets rolle og de tror derpå er fortabte udi at lytte til musik.
    At dit system er opbygget subjektivt siger dit valg af PU alt hvad der er nødvendigt om. En Supex resonator med en ekstra skrue i toppen jager altså ingen kat af fløden, du må undskylde, den kan kun hænge på i et set-up, hvor dynamik og udstrækning ikke prioriteres særligt højt, det har Linn iøvrigt da heller aldrig gjort i deres LP set-ups.
    De 2 hemmelige aftastere du anvender, ville jeg da ellers gerne høre mere om. Det kunne jo være der var noget i dem, som kunne bidrage til lidt fælles forståelse med det øvrige forum. Jeg orker ikke det der hifi vurderen.Jeg lytter til musik og Linn'en bidrager forbilledligt.Det skal nævnes at de 2 væsentlige dyrere pick ups,jeg kører med på ingen måde overgåes nævneværdigt dynamisk og også de..er absolut reference rundt omkring..og nej..det får du ikke at vide.
  4. Nu det der i Tyskland, der må jeg rette på dig, den er faktisk ualmindeligt velanskrevet dernede, omend der kun findes nogle ganske få eksemplarer. Så det meste kommer derfor fra bladene - der blev faktisk kun lavet 20 stk i althvilket siger alt om lyden!!!, hvoraf meget få står dernede.
    Men du har således det bedste transistorudgangstrin der kan købes forstås. Den ville jeg da gerne lægge øre til, og hvis den endda er overkommelig, er der sikkert rigtig mange, som kunne have interesse i at prøve sådan en fætter, om den da stadig kan købes.
    Hvordan er trinnet opbygget?
    Er det en bal. amp, eller er det en PP? Er det en FET baseret sag, eller er den bipolareller blandet?Bruges der NFB i den globalt, eller har de undladt dette? Er det en klasse A, B, AB, D eller hvad?
  5. Nå? er det nu noget inderkredsen MENER?
    Jeg troede der forelå klippefaste konklusioner og 100% objektivitet.Det er klippefast ,når inderkredsen har talt

Måske kunne det egentlig bedre betale sig at beskrive det man oplever idetaljer, fremfor at udnævne dette og hint til det bedste der findes. Man kan jo af de allerbedste grunde ikke påstå fremfor en hel verden, at man har hørt alt i alle sammenhænge. Det er jo desværre ikke nogen realistisk mulighed.
Derfor går det som regel bedre, hvis man forsøger at beskrive lyden fra de apparater, hvis egenskaber man gerne vil indvie andre i. Det gør det også meget nemmere for andre at bruge de gjorte erfaringer. Hvis man absolut skal prøve alt på egen krop, så ender man jo desværre med ikke at have prøvet ret  meget. Så præcise beskrivelser af lyden fra forskellige komponenter er jo altid i vældig høj kurs.Dette hifi snak er uinteressant.I mit system vurderer jeg aldrig hifiparametren.Hos mig taler musikken og instrumneters timbre...oohh hvilken fryd
At postulere frem for sig, at kun det man selv er kommet frem til, og så ikke ville ud med hvordan, gør nok mere skade end gavn i sidste ende. Prøv at sige til ungerne - "gør dit og dat" og de så spørger "hvorfor?" - "Fordi jeg siger det" Så skal du bare se løjer.Det er ikke desto mindre et princip,jeg anvender i børneopdragelsen uanset det er blevet umoderne.Og der er ingen løjer her.
I videnskab holder den endda kun til første gang man betjener sig af sligt, så er man ude og kan næsten umuligt komme tilbage igen.
Jeg vil altså stadig gerne høre nærmere om enkeltdelene i dit set-upmed den stil du har lagt for dagen,har du ingen chance herfor.Videre er det ikke enkeltdelene, der er interessante,hvilket derimod er musikken,der kan opstå på magisk vis og sende mig til koncertsalene..;se dette er målet, eller dem du finder fornuftige og af hvilken specifik grund. Man ved jo aldrig om du endda kunne have ret i nogle af dine betragtninger.

Til top Vis Analogical's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogical

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 November 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Hejsa igen igen Analogical!

Fantastisk:
Det er ikke enkeltdelene der er interessante??
Hvordan kan man så foretrække rør?
Det er jo dejligt med musikalsk fryd og gammen, timbre og den slags, hvis det vel at mærke er på pladen.

Nu er der faktisk kun et meget begrænset antal klipper her i østjylland.
Så jeg er bange for, at de kun erklipper ud fra et subjektivt syn.

Og så er vi vi da vist ved at have forstået, at det hele drejer sig om subjektivitet ud over enhver grænse. Selv spæde forsøg på objektivisering er jo lige blevet afslået - nuvel so be it.

Hos mig arbejdes der anderledes på den i øvrigt samme sag.
Jeg vil gerne overlade til performerne(n) at skabe det musikalske budskab, mine ting skal derfor enkeltvis være så anonyme som overhovedet muligt, mere er der såmænd ikke at fortælle om det.

Men jeg vil meget gerne høre eksempler på plader, der giver dig mulighed for den glæde du beskriver, du får gerne en række titler af mig, men jeg er jo ikke så meget inde i, om de findes på vinyl, men måske nettet kan hjælpe.
Kan du give eksempler?

Her er i øvrigt en sjov historie om vinyl http://mitglied.lycos.de/carawu/hifiscene/Artikel_RLA.pdf

PS!
Det der med, at der kun blev lavet 20 stk. hænger vist mere sammen med, at det var en ganske usædvanlig dårlig forretning. Og tyskerne er stadig vilde efter den.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2005 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Fantastisk:
Hvordan kan man så foretrække rør?Fordi det simpelthen er mr nærværende og ægte.
Det er jo dejligt med musikalsk fryd og gammen, timbre og den slags, hvis det vel at mærke er på pladen.

Og så er vi vi da vist ved at have forstået, at det hele drejer sig om subjektivitet ud over enhver grænse. Selv spæde forsøg på objektivisering er jo lige blevet afslået - nuvel so be it.

Jeg vil gerne overlade til performerne(n) at skabe det musikalske budskab, mine ting skal derfor enkeltvis være så anonyme som overhovedet muligt, mere er der såmænd ikke at fortælle om det. Dette synspunkt er jeg enig i, men understreger at jeg ikke mener at hvad der spiller grovt er neutral som sådan.Herudover er der at tilføje at der tillige må være glød og nerve i musikken, hvilket igen er rørets måde at performe på

Men jeg vil meget gerne høre eksempler på plader, der giver dig mulighed for den glæde du beskriver, du får gerne en række titler af mig, men jeg er jo ikke så meget inde i, om de findes på vinyl, men måske nettet kan hjælpe.
Kan du give eksempler? Er i den lykkelige situation at alt musik formidles spændende og involverende her, men egentlig transoprt til koncertsalene er udelukkende muligt med klassisk musik indspillet uden digital mastering.

Her er i øvrigt en sjov historie om vinyl http://mitglied.lycos.de/carawu/hifiscene/Artikel_RLA.pdf

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:

Er i den lykkelige situation at alt musik formidles spændende og involverende her, men egentlig transoprt til koncertsalene er udelukkende muligt med klassisk musik indspillet uden digital mastering.

Hvem har lavet minimalistmikrofoni på rene analoge optagelser?
Jeg kender ikke rigtigt andre end RR, Opus3, Harmonia Mundi, Proprius og måske enkelte BIS.
Hvem er det du her tænker på specifikt?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2005 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:

Fantastisk:
Hvordan kan man så foretrække rør?Fordi det simpelthen er mr nærværende og ægte.

Jeg vil gerne overlade til performerne(n) at skabe det musikalske budskab, mine ting skal derfor enkeltvis være så anonyme som overhovedet muligt, mere er der såmænd ikke at fortælle om det.
Dette synspunkt er jeg enig i, men understreger at jeg ikke mener at hvad der spiller grovt er neutral som sådan.Herudover er der at tilføje at der tillige må være glød og nerve i musikken, hvilket igen er rørets måde at performe på

Jeg forstår.
Det er altså et subjektivt datum.
Rør leverer exact det der skal til, for at lige netop de involverede personer føler sig til stede - OK!
Det er jo fint.

Glød og nerve??
Hvad er det så lige det er sådan helt nøjagtigt?
Det vil jeg gerne vide, er det en bestemt skæring på en bestemt plade der hedder sådan.
Vi er vist igen ovre i noget som røret gør.
Faktisk er det reelle mål vel, at det netop IKKE skal gøre noget andet end at reagere promte på det indkomne signal, og lave en forstærket kopi, nøjagtigt som det originale signal.
Alt andet skal jo bindes op på synergi og tilpasning. Det ender efter min erfaring ofte galt.

Et af de sjoveste eksempler på forsøgt synergi som jeg kender er netop Linn.
Ved et tilfælde havde hr. Bojer en dag et Linn HT kabel med. I alle mine hellige hifidage, har jeg aldrig oplevet noget mere besynderligt. Det forklarer helt perfekt, hvorfor Linn bør bruges sammen med andre Linn produkter. Senere læste jeg en anmelder omtale netop dette kabel i en massetest af HT kabler, sjovt nok var hans karakteristik lige på pletten magen til min egen. Han anmeldte tilfældigvis andre jeg også kendte, og hans beskrivelse var ganske enkelt lige på. Jeg mener han var fra Stereophile faktisk. Næh det var her http://www.hifichoice.co.uk/archive/perl/295_printreview.htm

Men den slags added sound binder én på hænder og fødder desværre. Tænk hvis et apparat går kaput, så er du på bar mark. Dernæst har jeg aldrig hørt det rigtig lykkes at kompensere for noget der allerede er gået lidt galt.

Så min musik skal være på mine skiver - ikke i mit system - rør eller ej.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 November 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Til A.

Prøv 112...for din egen skyld! 

N.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 November 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Fantastisk:
Hvordan kan man så foretrække rør?

Kan du give eksempler?

PS!
Det der med, at der kun blev lavet 20 stk. hænger vist mere sammen med, at det var en ganske usædvanlig dårlig forretning. Og tyskerne er stadig vilde efter den.

@analogical

det er noget du bør læse, inden du kommer for højt op himlen, med absolute sandheder

det forudsætter selvfølgelig at du kan læse tysk

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Hej igen igen Analogical!

Jeg kunne enormt godt tænke mig, at du scorede denneher, og smed en kommentar omkring din oplevelse af den.

SB5K 87882 0878822001 Det er optagelser af Sibelius i Pittsburg.
De findes delvist på vinyl osse, har jeg hørt.
Steven Epstein har optaget dem på 20 bit udstyr.
Det er dog de mest analogt klingende CDér jeg nogensinde har hørt.
Måske det kunne være spændende at teste om hundende tissede på gulvet, når de afspilles på en Supex/Troika.

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2005 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hej igen igen Analogical!

Jeg kunne enormt godt tænke mig, at du scorede denneher, og smed en kommentar omkring din oplevelse af den.

SB5K 87882 0878822001 Det er optagelser af Sibelius i Pittsburg.
De findes delvist på vinyl osse, har jeg hørt.
Steven Epstein har optaget dem på 20 bit udstyr.
Det er dog de mest analogt klingende CDér jeg nogensinde har hørt.
Måske det kunne være spændende at teste om hundende tissede på gulvet, når de afspilles på en Supex/Troika.
de duer ikke

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 November 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Denne tråd kommer ikke videre - det eneste den ikke indeholder, er en holdbar debatform. Adskillige brugere har nu forsøgt at frembringe en god debat, men der er kun en der har ret uanset hvad der skrives eller spørges om og der skilles vandene så for det er ganske enkelt ikke holdbart.

Ude i det ganske samfund er der heller ikke kun en person der har ret eller besider den absolutte sandhed - sådan er det også herinde. Ophavsmanden til denne tråd har endda opfordret til en god og åben debat, men det er absolut det eneste der ikke er tilfældet i denne tråd.

Så inden der er flere der - endnu en gang - farer i flint, slutter vi her!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 18
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes