Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 02:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: THE WINNER TAKES IT ALL:RØR! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 18
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 24 November 2005 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Rør kan nogle gode ting - transistorer kan også nogle gode ting og når kontruktørerne blander de 2 teknikker - lyder det forfærdeligt
Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 November 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

skruerselv skrev:
Rør kan nogle gode ting - transistorer kan også nogle gode ting og når kontruktørerne blander de 2 teknikker - lyder det forfærdeligt

Så kan du kigge lidt her: http://www.arcdb.ws/SP11/SP11.html

Der er diagrammer med.

Det er en forforstærker med rør og mosfets, hvor de er koblet på en speciel måde, så de ophæver hinandens uliniariteter.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 November 2005 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Til Analogical:

Det kunne være rart med helt konkret viden fra din hånd. Du har selv nævnt du kun anvender rør i forforstærker, men transistor med rørlyd i effektforstærker. Effekten er australsk og et gæt kunne være Metaxas, som netop fremhæver rørs gode egenskaber og prøver at efterleve disse i transistor effekttrin.

Om jeg har forstået ret, er ene af rørerenes store force, at en god strømforsyning nemmere konstrueres ift. et transistorbaseret trin.

Jeg ikke den store teknikhaj, men det er ovenstående tekniske forskelle jeg efterlyser i debatten omkring rør kontra transistor.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 November 2005 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Måske er jeg blevet lidt "psudonysgerrig" nu taget med i forholdet at jeg selv ejer en Leak Stereo 20'er men nu er jeg blevet nysgerrig efter at vide hvad folk her (og gerne hr. Analogical selv) mener er nogle af de billigste rørforstærkere med de fantastiske lydegenskaber som han nævner? Med andre ord: hvad er entry level til den mageløse rørlyd?

Jeg har som sagt selv en Stereo 20'er og ja, den er da meget rar og sjov, jeg synes bare lyden er en smule tynd i det (minder faktisk ikke om det de fleste tænker på når man siger rørlyd) så jeg er gået tilbage til transistorer. Stadig er nysgerrigheden efter at opleve "himmelsk rørlyd" dog intakt, dog helst uden at det skal koste en formue.

Nogen der kan hjælpe mig på vej måske?

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2005
Sendt: 24 November 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Til Analogical:

Det kunne være rart med helt konkret viden fra din hånd. Du har selv nævnt du kun anvender rør i forforstærker, men transistor med rørlyd i effektforstærker. Effekten er australsk og et gæt kunne være Metaxas, som netop fremhæver rørs gode egenskaber og prøver at efterleve disse i transistor effekttrin.

Om jeg har forstået ret, er ene af rørerenes store force, at en god strømforsyning nemmere konstrueres ift. et transistorbaseret trin.

Jeg ikke den store teknikhaj, men det er ovenstående tekniske forskelle jeg efterlyser i debatten omkring rør kontra transistor.

Det ender jo i den store gætteleg, hvad mit setup består af.Nuvel. Bryd ikke hjernen med det.

Det,der er pointen,er enkelt set, at transistorer altid jaa altid ved langtidslytning spiller klemt og dåset og direkte uægte...som var det *multicolor*lyd.

Til top Vis Analogical's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogical

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 November 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:
Det,der er pointen,er enkelt set, at transistorer altid jaa altid ved langtidslytning spiller klemt og dåset og direkte uægte...som var det *multicolor*lyd.

I en anden tråd, var vi vist inde på, at den skæremaskine der laver masteren til vinyl, er en kraftig transistorbaseret forstærker, der endda køres på klippegrænsen, og med kraftig kompression.

Der er vist heller ikke mange rørbaserede mixerpulte tilbage, og de der er, bliver vist nærmest vist frem som musæumsgenstande.

I produktionen og mixningen, passerer signalerne et utal af transistorer.

Hvis virkningen af disse, kan ophæves i aller sidste led, er det jo fint.
Helt så enkelt tror jeg nu ikke at det er.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2005 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Jeg vil egentlig helst følge med fra sidelinien pga. min manglende tekniske indsigt. Men her er lidt tekst sakset fra http://www.metaxas.com. Denne side kan varmt anbefales til alle teknikinteresserede da alle produkter gennemgås med usædvanlig grundighed.

citat:
The most significant difference between VALVE and TRANSISTOR circuits is the amplifier/power supply regulator circuit interaction which is far more critical in Transistor circuits.
To illustrate this phenomenon using the the most basic amplifier gain stage, let us assume that our input signal is a 1.0 Volt peak to peak, 1 kHz sine wave and the amplifier stage has a gain of 10 so that the output voltage is 10 Volts peak to peak. For simplicity, resistor R is the load resistor which dictates the overall gain.
If this was a VALVE amplifier, the high voltages which are typical in valve circuits (from 200-400 Volts DC) would result in a valve of around 50,000 to 100,000 Ohms for resistor R.
The equivalent transistor amplifier using much lower voltages (from 12-15 Volts) would have a substantially lower value of R between 200 Ohms-100 Ohms. Therefore the power supply used in the transistor amplifier is virtually directly linked to the transistor amplifier circuit compared to the isolation of over 50,000 Ohms in the Valve circuit.
If we study this basic circuit to analyse the behaviour of the input signal we can see that the 10 Volt output signal not only appears on the output of the amplifier circuit, but in fact also travels through resistor R towards the power supply.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Der er vist heller ikke mange rørbaserede mixerpulte tilbage, og de der er, bliver vist nærmest vist frem som musæumsgenstande.

Ikke korrekt. Rørbaserede studier er især in i den alternative pop/rock produktion. Den specielle sound fra svunden tid har gjort at flere studier bygges op efter gammel opskrift, og med de gamle pulte, compressorer mv. Generelt er rør meget udbredt i studieproduktioner.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 November 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Spencer skrev:

Ikke korrekt. Rørbaserede studier er især in i den alternative pop/rock produktion. Den specielle sound fra svunden tid har gjort at flere studier bygges op efter gammel opskrift, og med de gamle pulte, compressorer mv. Generelt er rør meget udbredt i studieproduktioner.

I så fald må du gerne nævne et par selskaber og udgivelser hvor teknikken er gennemført.

Problemet med de gamle pulte er nemlig tiden det tager at lave mixningen, og den høje konkurrence på prisen.

Abbey Road Studios har vist gemt alt det gamle grej, og det står klar til at rulle ind.
Men man smider jo heller ikke noget ud, hvis det virker. Det står der mest for de besøgendes skyld.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

http://www.interstage.dk/Sider/Produkter/Varegrupper/FS_Vare grupper.shtml

Lidt mere: Først et citat.

Anyone who listens to phonograph records closely can tell that tubes sound different from transistors. Defining what this difference is, however, is a complex psychoacoustical problem. Any investigation of this admittedly subtle phenomenon must really begin with a few human observations. Some people try to point out and describe valid differences. Others just object to the entire thesis and resort to spouting opinions. It is the listener's job to sort out the facts from the fiction.

link: http://en.wikipedia.org/wiki/Tubes_vs_transistors

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 November 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

@Kjeldsen

Dit Wikipedia-link er skabt ud fra følgende reference:

Reference

• Russell O. Hamm, Tubes Vs. Transistors: Is There An Audible Difference? Journal of The Audio Engineering Society. 43rd Convention of the Audio Engineering Society, New York, September 14, 1972.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 November 2005 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:

Kjeldsen skrev:
Til Analogical:

Det ender jo i den store gætteleg, hvad mit setup består af.Nuvel. Bryd ikke hjernen med det.

Så gør dog en ende på gættelegen ved at svare på det konkrete spørgsmål vedr. dit setup. Er det for meget forlangt?

Jeg har to ekstra spørgsmål:

Er du ikke længere lam i armen?

Hvem fodrer hundene?

N.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 November 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Analogical skrev:

Kjeldsen skrev:
Til Analogical:

Så gør dog en ende på gættelegen ved at svare på det konkrete spørgsmål vedr. dit setup. Er det for meget forlangt?

Jeg har to ekstra spørgsmål:

Er du ikke længere lam i armen?

Hvem fodrer hundene?

N.

Jo..er stadig lammet i den ene arm..og jo...hundene får stadig mad

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 November 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Det er således i og for sig ikke et spørgsmål om rør er bedst eller ej, for det er det.

Det er mere et spørgsmål om, hvilke rør...........Mærket

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 November 2005 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Et eksempel på test af rør

Reviews performed with a Mesa Boogie Mark IV thru 2x12 Celestion speakers with SED 6L6GC power tubes. Tubes were listened to with both clean tone and overdrive channels using a US made 1993 Fender Strat.

EH 12AX7 - The spiral wound filament makes this a very quiet tube, perfect for modern high-gain. Crispy highs and great frequency response throughout the spectrum. All around great choice for all styles of music.

Ei (Standard) - Great, warm tone. Headroom and action! These tubes are great for both guitar and hi-fi. Excellent response through all frequencies. Clarity and joy, especially if you order with the microphonics test, for all systems. Also, come in gold pin version.

Ei 12AX7EG - Coming Soon!

JJ / Tesla ECC83 - great for vintage amps and clean tone players. A flat response that doesn’t drastically affect any one frequency.

JJ / Tesla ECC803s ‘high gain’ - Hotter and fatter than the regular JJ, this tube gives more headroom once in the circuit. Creamy tones and great low end.

Sino 12AX7 - good tone at an affordable price.

Sovtek 12AX7 Versions

12AX7WA / 7025 - lower gain than other 12AX7s. Flat response and saturated overdrive.
12AX7WB / 7025 - Coming Soon!
12AX7WC - a little more headroom than the Sovtek 12AX7WA.
12AX7LP - even more headroom. Big warm sounding long plates.
12AX7LPS - spiral wound filament for extra quiet performance, recommended for modern, hi-gain amps. This is our favorite Sovtek 12AX7 with maximum output.

Tung-Sol 12AX7 new production - Beefy, clean and quiet. clean mid and treble response with plenty of headroom. Lush overtones, especially when overdriven.

GE 12AX7 NOS - very quiet and tame medium gain tube. These were very well constructed back in the day and will provide hours and hours of vintage tone.

Sylvania 12AX7 NOS - Old-school warmth and tone with an affordable price...“Its like butta baby!”

RCA 12AX7 NOS - Great gain, perfect clarity and frequency response. Awesome! Our favorite American NOS 12AX7.

Telefunken Smooth Plate ECC83 - Premium quality performance in every way. Quiet tone exuberance for every setting.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus

Analogical skrev:

Det er således i og for sig ikke et spørgsmål om rør er bedst eller ej, for det er det.

Well!
Og hvad mon så er den så længe oversete årsag?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Analogical skrev:

Vel ikke blot mærket, men også hvilken type, kobling, m.m. ?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2005 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

@Kjeldsen

Reference

• Russell O. Hamm, Tubes Vs. Transistors: Is There An Audible Difference? Journal of The Audio Engineering Society. 43rd Convention of the Audio Engineering Society, New York, September 14, 1972.

Det er ikke alderen på linket, der her er vigtigt (begrund venligst hvorfor du fremhæver dette). Jeg prøver blot at kører en teknisk tilgang ind i debatten, og ligeldes få lidt empiri (ovenstående fra 1972) med ind over, fremfor den evindelige "jeg ved bedst".

Mht. til studier kan "tabourine" nævnes som et meget kendt og anerkendt analogstudie (dog ikke 100% rørbaseret). Studiet anvendes af bl.a. Cardigans samt Superheroes.

Konstruktive indlæg læser jeg gerne. Men dit indlæg, hvor du blot markerer et årstal med rødt giver jeg ikke meget for.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2005 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Analogical: Din henvisning til test af rør stammer fra en side der henvender sig primært til guitarister.
Testen er baseret på lytteerfaring på et guitar setup!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 November 2005 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Spencer skrev:

@Kjeldsen

Reference

Det er ikke alderen på linket, der her er vigtigt (begrund venligst hvorfor du fremhæver dette). Jeg prøver blot at kører en teknisk tilgang ind i debatten, og ligeldes få lidt empiri (ovenstående fra 1972) med ind over, fremfor den evindelige "jeg ved bedst".

Mht. til studier kan "tabourine" nævnes som et meget kendt og anerkendt analogstudie (dog ikke 100% rørbaseret). Studiet anvendes af bl.a. Cardigans samt Superheroes.

Konstruktive indlæg læser jeg gerne. Men dit indlæg, hvor du blot markerer et årstal med rødt giver jeg ikke meget for.

Jeg klikkede på et link til en online netshop hos dig ? Er det noget jeg kan bruge ?
Jeg har altså arbejdet for et studie i 1½ år, og kender godt lidt til gates, limiters, compressors osv. og ved at rør er vellidte mange steder. De gamle Neumann mikrofoner f.eks.

Men et cut and paste fra noget materiale fra 1972 er sgu ikke noget der siger en d** om hvor langt udviklingen er nået med transistorer. Det er direkte vildledende.

<< Forrige Side af 18 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes