| Forfatter |
|
s991116 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 25 November 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Her er så min ProAc historie.
Jeg har valgt at tage udgangspunkt i Troels Gravesens dokumentation på ProAc'en (43 sider!)
Jeg har valgt at udskifte diskanten med en Scan Speak 9500 og bruge filteret på side 26.
Komponenterne er kommet fra Frequence, og enhederne kommer forhåbenligt snart fra Q-sound.
Tegningerne har jeg valgt at lave i AutoCad, da det trods sin kompleksitet er rimelig nemt at gå til!

Jeg har valgt 22 mm MDF. Til opskæring af træet havde jeg først valgt Silvan, men efter at have ventet en halv time på en Silvan-arbejder, og det første stykke var skåret 2 cm forkert, og der var 1 cm forskel på top og bund, valgte jeg bare at gå og lade Silvan manden tilbage med sin skæve plader. Jeg ved godt der er andre der har god erfaring med At få opskåret deres plader. Jeg har bare ikke haft det. :o/
Heldigvis har vi mulighed for at låne værktøj på arbejdet. Her har vi en rundsav med en tilhørende metalskine (omkring 2 m lang) Denne skinne kan med de tilhørende skruetvinger spændes på alt træ der har en længde på under 2m. Nå skinnen er spændt op kan rundsaven køre på skinnen og skære pladen over, KNIV SKARPT. Her ser i resultatet af 3 timers arbejde.

Alle mellemstykkerne skulle der skæres huller i. Der var 4 mellemstykker pr højtaler som hver skulle have 4 huller, det giver 32 huller. Hulsaven kunne ikke skære hele vejen igennem, så der skulle skæres frra begge sider, altså 64 gange, ialt!
Kabinetterne var rimelig nemme at samle, takket være den store præcision fra rundsaven.

I bunden skal delefilteret side, så det kan udskiftes uden at resten af højtaleren skal skilles ad.

Bunden har fået en skrå kant, den er lavet med båndsliberen, da jeg ikke er blevet helt fortrolig med min overfræser. :o)

Tilsidst ses delfiltere (højtaleren står på hoved)
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 27 November 2005 kl. 06:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser godt og solidt ud.
Hvilken finish vil du lave på dem? Finer?
|
| Til top |
|
| |
s991116 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har valgt krydsfiner. Jeg mener det hedder Finsk Birk, men er ikke sikker.
Fineren er 4mm tyk.
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 27 November 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
End nu en kopi................. Af en af de bedste højtaler til prisen !
Det ser jo godt ud end til nu ! __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
s991116 skrev:
|
Jeg har valgt krydsfiner. Jeg mener det hedder Finsk Birk, men er ikke sikker.
Fineren er 4mm tyk.
|
|
|
Hvis du bruger de kvadratiske (125 x 125) finerstykker, så se dig godt for. Mange af dem er reparerede, og derfor er der brud i træ-mønstret.
Vil du lade finerkanterne stå frem, så de kan ses?
Kom endelig med flere billeder!
|
| Til top |
|
| |
s991116 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til finn52
Ja, kanterne vil komme til at stå frem, de vil ikke være skåret med en 45 graders vinkel. Fineren er købt i Silvan, og er 1.2m x 2.24m. Jeg har selvfølgelig kigget træet grundigt igennem for fejl inden jeg valgte det.
Det jeg gruer mest for er finishen, jeg kunne godt tænke mig at fremhæve de åretegninger der er i træet, og få den helt blanke overflade (Piano lak). Men det kræver masser af tid og tålmodighed, tror jeg.
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alene det, at du lakerer fineren, vil gøre at årerne træder tydeligt frem. Hvis du ikke vil have tydelig misfarvning, med tiden, bør du nok lakere!
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 28 November 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor har du ikke lagt spolerne i hvert sit hjørne så de ikke generer hinanden? Ser lovende ud ellers
|
| Til top |
|
| |
s991116 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Martin
Ja, Det er et godt spørgsmål. tror ikke det har den store betydning, men vil jo minimere risikoen for at de påvirker hinanden. Heldigvis er de kun limet med silikone, og derfor lette at flyte rundt på.
|
| Til top |
|
| |
s991116 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2005 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jeg kommet lidt længere i processen.
Jeg har fået limet x-finer på bagsiden og slebet det til, samt fået skåret ud til basporten.

Hullet til basporten er lavet med en overfræser, hvor der er sat en træsål på. På træsålen er der så boret hul, som overfræseren kan roteres omkring.

Basporten passer perfekt! :o)
Nå jeg skal stille på længden af basporten, skal det være så det indre volume er det samme som for den originale basport, ik??

Desværre skete der det uheldige at mit fræsejern blev for varmt (Midt i den iskolde vinter), og lavet brændemærker. :o(
Så det var ikke lige så fedt, heldigvis var det på bagsiden, og måske det kan slibes lidt væk.
|
| Til top |
|
| |
s991116 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jeg kommet lidt længere i processen, der er nu kommet dæmpemateriale i kabinettet, og den fronten er limet på.

|
| Til top |
|
| |
sonyes Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 475
|
| Sendt: 28 December 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
ser godt ud! har selv en proac klon som spiller kanon. skal til at opgradere mit delfilter som ligger i seperat kabinet. hvilke kabler bruger du internt?
mvh rune
|
| Til top |
|
| |
Bob Dylan Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 350
|
| Sendt: 08 Januar 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kommer der ikke Bitumen i ?
Vh/Bob 
|
| Til top |
|
| |
s991116 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Bob D.
Jo, der er bitumen i. Fik anbefaldet af Henrik Høegh fra Q-sound, ikke at smide alt for meget Bitumen i, så jeg har beklædt omkring 1/3 af siderne (minus fronten).
Til Rune
Kablet som jeg bruger er fra Frequence 2.5 mm, men kan ikke finde det på deres hjemmeside.
Det virker ret solidt.
|
| Til top |
|
| |
s991116 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, nu er jeg så kommet lidt længere med projektet.
Det tager Godt nok laaaaaaaang tid. Der er også 5 højtalere (2ProAc, 2 VP5 og en VP5-center)
Den sidste tid har jeg brugt alle mine friweekender på at x-finer på siderne (Der er ialt 28 stk finer der skal skæres til, limes og slibes). Nu mangler jeg kun at lime 2 sider.
Foden som ProAc'erne skal stå på er ved at blive malet sort. Foden skal stå på Vin-korkproppe, som vi er i fuld gang med at skaffe  
Der ud over mangler jeg at slibe siderne helt til, og skære ud til enheder.
Så skal der prøvelyttes, det bliver en S T O R dag.
Tilsidst skal de lakeres med klar lak, så åretegningerne kommer til sin ret.
Her er lidt billedere af projektet

|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
s991116 skrev:
|
|
|
Husk at den skal spilles til. Bliv ikke skuffet før efter 50-100 timer
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
hansson Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 437
|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
s991116 skrev:
|
|
|
/vilmann |
|
|
Pessimist  Det kan være de lyder godt fra start, og lyder endnu bedre efter 50-100 timer. Flot projekt. Jeg så også dit update af dit VP5-projekt. Hvad med den centerhøjtaler du skrev om i din anden tråd? Du nævner også noget om at du ville lave alle kabinetter med samme buede sideform som din VP5. Men det er måske blevet droppet til fordel for en eksakt kopi af Proac'en? /hansson
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
hansson skrev:
vilmann skrev:
s991116 skrev:
|
|
|
/vilmann |
|
|
Pessimist
|
|
|
Been there - done that!
Men lidt ret har du. De lyder ikke helt tosset fra starten, men efter 100 timer giver de noget mere fra sig. Dynamisk er de meget bedre efter noget tid.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
s991116 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med chance for at blive forvist fra dette forum, røber jeg nu at mine nuværende højtalere er et par Bose, som jeg købte dem i Elgiganten for 100 år siden.
Dengang virkede det som en god højtaler (d.v.s. der kom lyd ud af dem). Så med det i mente, vil jeg nok regne/håbe på at ProAc'erne sparker r..
Men jeg vil også forvente at de skal spilles til.
Til Hansoon
Centeren bliver lavet sideløbende med de andre højtaler, men er ikke så spændene at tage billeder af.
Ideen med buede kabineter er jeg gået lidt væk fra, efter jeg startede på det med baghøjtalerene (VP5). Det tager rigtig lang tid, og kræver en stor præcision.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
s991116 skrev:
Med chance for at blive forvist fra dette forum, røber jeg nu at mine nuværende højtalere er et par Bose, som jeg købte dem i Elgiganten for 100 år siden.
Dengang virkede det som en god højtaler (d.v.s. der kom lyd ud af dem). Så med det i mente, vil jeg nok regne/håbe på at ProAc'erne sparker r.. |
|
|
Det kan du vist roligt regne med, så
Hvilken forstærker har du til at drive dem?
/vilmann
|
| Til top |
|
| |