Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 09:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye højttaler til ca. 90k (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 November 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Til 90k må det være et sæt Dali Euphonia MS5, B&W 802 eller VA Mahler  (i uprioriteret rækkefølge ). Alternativt et sæt ML Odissey eller AV S6  

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 December 2005 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Jørgen skrev:

jensen skrev:
Jørgen skrev:
Hvis jeg havde 90K til højttalere, ville jeg helt klart vælge B&W 802D. Både teknologisk, håndværksmæssigt samt lydmæssigt ligger den flere længder foran dens konkurrenter. Bare det faktum at B&W selv producere deres enheder giver dem jo et fortrin. Der er utrolig mange producenter der vælger at købe enheder fra Scanspeak eller Vifa. De er godt nok også billige, men er samtidig også noget af det mest uliniære der findes. At konstruere delefiltre til sådan noget er jo en videnskab i sig selv. Og enkle filtre er helt udelukket. Her har B&W et kæmpe fortrin fordi de fra starten laver enhederne til at passe sammen, og derfor kan nøjes med et utrolig simpelt filter. Dernæst har de patent på matrix og nautilus principperne til kabinet opbygning. Dernæst har de patent på en ny måde at mindske portstøj på. Den nye Nautilus D serie er til dato den mest sammenhængende lyd jeg har oplevet.

Fis , det gør bare de tjener mere .

Og skulle det være B&W så må det være D803 den lamme banker alle de andre modeller fra B&W .

Ja, D803 er også den jeg overvejer at købe . Den lammebanker alt hvad jeg tidligere har hørt, uanset pris (har dog ikke hørt D802). Skal så tages med det forbehold at jeg ikke har hørt den hjemme i stuen endnu.

Når man kigger på det håndværk og finnish B&W har lavet på nautilus, så tror jeg ikke de tjener mere. Hvis man samligner med de fineste design møbler fra Thorsen møbler, så er de jo rørende billige.

Hvordan kan det være at du helt klart vil købe 802 D hvis du ikke har hørt den?

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 December 2005 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

tarup 13 skrev:
Prøv at lytte til et par GamuT L3 (der er spillet til) evt. kan der supleres med en sub. De spiller bare

Så hellere GamuT L5 da - så er der også råd til en dejlig forstæker!

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Sendt: 01 December 2005 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

hvad er waf?

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 December 2005 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

tarup 13 skrev:
Jørgen skrev:

jensen skrev:
Jørgen skrev:
Hvis jeg havde 90K til højttalere, ville jeg helt klart vælge B&W 802D. Både teknologisk, håndværksmæssigt samt lydmæssigt ligger den flere længder foran dens konkurrenter. Bare det faktum at B&W selv producere deres enheder giver dem jo et fortrin. Der er utrolig mange producenter der vælger at købe enheder fra Scanspeak eller Vifa. De er godt nok også billige, men er samtidig også noget af det mest uliniære der findes. At konstruere delefiltre til sådan noget er jo en videnskab i sig selv. Og enkle filtre er helt udelukket. Her har B&W et kæmpe fortrin fordi de fra starten laver enhederne til at passe sammen, og derfor kan nøjes med et utrolig simpelt filter. Dernæst har de patent på matrix og nautilus principperne til kabinet opbygning. Dernæst har de patent på en ny måde at mindske portstøj på. Den nye Nautilus D serie er til dato den mest sammenhængende lyd jeg har oplevet.

Fis , det gør bare de tjener mere .

Og skulle det være B&W så må det være D803 den lamme banker alle de andre modeller fra B&W .

Ja, D803 er også den jeg overvejer at købe . Den lammebanker alt hvad jeg tidligere har hørt, uanset pris (har dog ikke hørt D802). Skal så tages med det forbehold at jeg ikke har hørt den hjemme i stuen endnu.

Når man kigger på det håndværk og finnish B&W har lavet på nautilus, så tror jeg ikke de tjener mere. Hvis man samligner med de fineste design møbler fra Thorsen møbler, så er de jo rørende billige.

Hvordan kan det være at du helt klart vil købe 802 D hvis du ikke har hørt den?

Det er basseret på at jeg har hørt 803D som lyder bedere end hvad jeg ellers har hørt. Så jeg burde jo nok ha' skrevet 803D, men stolede på hvad jeg har fået af vide, nemlig at 802D var samme lyd bare en tand bedere.

Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 December 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

banz skrev:

hvad er waf?

Wife Acceptance Factor
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 December 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:

Selv om jeg havde et budget på 90k ville jeg stadig vælge en Duelund DCA 2.0 til 26k www.duelundaudio.com Du kan nok ikke få Gryphon Cantata'en for 90k endnu (brugt) men ellers er det nok nærmeste bud hvis det skal være dyrere (se mere her: http://www.gryphon-audio.dk/content/product.asp?ProductID=9 ) Er du tålmodig og har brug for mere membran til at flytte luft kan du jo snakke med Frederik Carøe om ikke de kan få gang i det dersens 3 vejs projekt ;o) Så kommer du nok tættere på de 90k selv om der sikkert stadig bliver lidt til overs til musik!!

Jeg har fornyligt brugt en aften på at lytte på en DCA 2.0 og de er imponerende. Har ikke før hørt så megen dynamik fra en dynamisk højtaler

Den står højt på min ønskeseddel (højest og det er tæt på den ryger over på ordre sedlen)..

Mvh

Hej...

Jo, de Duelund er fantastiske, men så vidt jeg erindrer kan man næsten få fire sæt Duelund for de 90.000 kroner! Og så er de vel ikke dyre nok for spørgeren? 

Hilsen

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 December 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med jer. Duelunds højttalere er noget særligt.

Men hvis et sæt Martin Logan ligger under MWAT (Maximum Wife Acceptance Threshold) så har et sæt DCA næppe større chancer.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 01 December 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 December 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

kentp skrev:

Hej alle sammen.

Vi har købt et nyt hus, hvor stuen er ca. 38 m2

så jeg er gået igang med at kigge på nye højttaler, men jeg kunne godt bruge nogle forslag på højttaler til max. 90K pr. sæt

Jeg har kigget på B&W 802D

hilsen Kent

Hej...

Hvis du er i 'vildrede' som jeg læser dit indlæg, er det måske lidt voldsomt umiddelbart at investere i omegnen af 90.000 kroner i et sæt højttalere. Mindre kan vel gøre det...især hvis man skal prøve sig lidt frem...

Jeg kan jo kun tale for mig selv, men hvis jeg skulle have højttalere i den prisklasse - ville jeg på forhånd have været vidt omkring på højttalermarkedet og have indsnævret kandidaterne til højst et par stykker. Der skal mange højttalere hjem og spille i stuen før et sådant valg kan træffes. Utænkeligt at komme i den situation, at man f.eks må sige: "Hmm...de er vist lidt for store (eller små) til mit rum"... Og hvor nemt er det lige at komme af med så dyre højttalere igen?

Hilsen

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Sendt: 01 December 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

tak gumle
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

90k er immervæk en slat penge at købe speakers for, hvad med at købe et sæt 803D og bruge resten op til de 90K på en heftig effekt ? Måske noget lettere brugt Mark Levinson eller Accuphase ?  Det er ikke så fedt at købe et sæt krævende 90k-speakers hvis ikke du har noget maskinkraft at fodre dem med

pmoren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Sendt: 01 December 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Hej Kentp !!!

Er den OVC ikke end rør tingest ?? og hvordan vil du så

have den til at trække et par B+W 802 de kræver mindst

et par hundret watt pr side, så køb dig et par Tannoy Westminster Royal

dem kan du nok få brugt til end 60,000kr.

Hilsen Poul Moren.

Til top Vis pmoren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pmoren

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 December 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

"Hvis du gerne vil se på enhder i ordenlig kvalitet, så prøv at kigge på Morel: http://www.morelhifi.com/"
Nemlig - det må være derfor Sonus Faber, Wilson, Audio Physic, Snell, Gamut m.fl. har valgt ScanSpeak/Vifa
Undskyld - men jeg kunne altså ikke dy mig!

Nå, men jeg er enig med Nilau. Der skal lyttes en del hjemme i den pågældende stue. Og hvilken forstærker skal bruges? Hvor meget effekt yder den, og hvordan har den det med vanskelige belastninger? Det er da helt afgørende for valget af højttaler.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 03 December 2005 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

"Hvis du gerne vil se på enhder i ordenlig kvalitet, så prøv at kigge på Morel: http://www.morelhifi.com/"
Nemlig - det må være derfor Sonus Faber, Wilson, Audio Physic, Snell, Gamut m.fl. har valgt ScanSpeak/Vifa
Undskyld - men jeg kunne altså ikke dy mig!

Nå, men jeg er enig med Nilau. Der skal lyttes en del hjemme i den pågældende stue. Og hvilken forstærker skal bruges? Hvor meget effekt yder den, og hvordan har den det med vanskelige belastninger? Det er da helt afgørende for valget af højttaler.

Grunden til at Sonus Faber, Wilson, Audio Physic, Snell, Gamut m.fl. ikke vælger f.eks. Morel enheder, kunne jo ha noget at gøre med, at de koster ca. 3 - 4 gange så meget som Scanspeak/Vifa. De kan jo vælge muligheden mellem dyre liniære enheder med god lyd, eller billige enheder som kræver meget udviklingarbejde på delefiltret for, at få et rimeligt resultat. Man vælger jo selvfølgelig det sidste for at kunne tjene mest muligt par højttaler.

Dem som selv kan udvikle enhederne har en kæmpe fordel, fordi de kan udvikle enheder specifikt til kabinettype, andre enheder, delefilter, kabinet mm. Dernæst skal enhederne ikke gennem et ekstra fordyrende forhandlerled. Så hvis en konstruktion opføre sig underlig en retning, så kan de ændre enhedens konstruktion og dermed dens parametre. På den måde kan man f.eks. lave et meget mere simpelt delefilter. De er ikke begrænset på samme måde...

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 December 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

"de koster ca. 3 - 4 gange så meget som Scanspeak/Vifa" - - - Jørgen, du lever i en anden verden. http://www.madisound.com/cgi-bin/index.cgi?keywords=morel

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 03 December 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

"de koster ca. 3 - 4 gange så meget som Scanspeak/Vifa" - - - Jørgen, du lever i en anden verden. http://www.madisound.com/cgi-bin/index.cgi?keywords=morel

Det ved jeg godt at jeg gør.. Jeg forstår generelt ikke andre "normale menneskers" tankegang og omvendt. Men fordi jeg skiller mig ud fratager det mig ikke at sige min mening. Nå men nok det personlige. De priser jeg har fået oplyst er ved en dansk importør. Men jeg vender lige tilbage med model nr. samt pris. Prisen for et sæt mellemtoner og diskanter endte på ca. 10.000 Kr. ...

Johnson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 04 December 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Tjek Montana Loudspeaker her

www.high-performance.dk

hvaffor en waf?
Til top Vis Johnson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johnson

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 04 December 2005 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Jørgen skrev:
jazzman skrev:

Det ved jeg godt at jeg gør.. Jeg forstår generelt ikke andre "normale menneskers" tankegang og omvendt. Men fordi jeg skiller mig ud fratager det mig ikke at sige min mening. Nå men nok det personlige. De priser jeg har fået oplyst er ved en dansk importør. Men jeg vender lige tilbage med model nr. samt pris. Prisen for et sæt mellemtoner og diskanter endte på ca. 10.000 Kr. ...

Mellemtonen hedder HCW6.5 og diskanten hedder Supremo. De koster ca. 10-12K samlet.

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 December 2005 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Det kan tilsvarende ScanSpeak nu også sagtens koste... En 7000 ring radiator koster 3795 hertil en 18w/4531G00 til 2095. Samlet ville det blive 11.780,00.

I øvrigt siger din pris jo ikke noget om, hvad en producent betaler ab fabrik.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes