Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 07:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: surroundanlæg købsråd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 29 November 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Banz: Det er helt klart en god ide at tage forbi Tapeconnection og Hifiklubben. De to tilsammen har et ret bredt udvalg af højttalere. Det er nok en ide at snakke med dem på forhånd og gøre klart at du gerne vil høre nogle forskellige højttalere, så de ved du kommer og måske kan fortælle dig hvornår der ikke er så travlt. (Så du ikke bliver forstyrret af andre der kommer og skal høre grej - man kan ikke være 2 der auditioner i samme rum, ikke effektivt).

Sørg ihvertfald for også at høre B&W (mine personlige favorit, mest fordi de passer godt til mit HK udstyr) og også System Audio der også laver fornuftige højttalere. (SA har de i TC, men vist ikke i nogen af HFK'erne - ikke i Århus ihvertfald IIRC).

Seeker: Kabler burde kunne gøres for mindre end 2000,-, personligt mener jeg det er begrænset hvor meget det kan svare sig at bruge på f.eks. højttaler kabler lige så snart vi er ovre det tynde skidt og oppe i en ordenlig gauge. Især når hver krone man bruger skal trækkes fra f.eks. højttalere hvor de er langt, langt bedre investeret - her får man virkelig en reel forskel langt op i prisen.

L.

Til top Vis Lestat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lestat Besøg Lestat's Websted

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 November 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

tak lestat jeg vil tage ind i min lokale hfk og tc, kan man ikke booke en tid på hfk's hjemmeside? og så kan man vel bare ringe ind til tc og booke en tid. hvilken b&w ville du anbefale? jeg syntes nemlig at de er lidt dyrer. du skal tænke på at jeg tjener kun cirka 30 kroner i timen så alt er hårdt tjent (syntes jeg) men mange tak for forslaget.
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 November 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Lestat:
2K for kabler er i mine øjne ikke helt galt.
Et par hundrede til scart, et par hundrede til digi-kabel, en del hundrede til et sub kabel (alt efter hvor langt det skal være naturligvis). Og hvis man skal bruge 30m HTkabel til 30,- meteren. Så er det jo en lille tusse i sig selv. Så 2K måske overkill, men det er tættere på 2 end 1
Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Jeg vil heller ikke mene der er nogen særlig fordel i et optisk kabel til 200,- over et til f.eks. 100,-.

Mit udstyr er ikke i den dyre ende, men det er nok lidt dyrere end hvad banz ender op med, og jeg har ikke hørt den store forskel på det clicktronic optiske kabel jeg har nu og det el-cheapo optiske kabel det afløste.

Og hvorfor skal et sub kabel koste en del hundrede, er det ikke bare et kabel med RCA stik? Hos AV-connection koster 3m Clicktronic (ikke dyre kabler, men med god skærmning og solide stik) kun ca. 100,-.

Men ok, det er måske kun 5-600,- ved siden af at sige 2.000,-, de 30m højttaler kabel bliver omkring 1000,- i sig selv.

L.

Til top Vis Lestat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lestat Besøg Lestat's Websted

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

SUB:
Jeg kender ikke clicktronic sub kabel, men jeg ville anbefale at man ikke købte det billigste. Supra SubLink har fået meget godt kritik og er billigt. Og jo, have nok overvurderet subkabel prisen lidt. Og nej, sub kabler er typisk designet specielt til formålet (se under højtalerkabler->subkabler->signalkabler)

Optisk:
Alt efter om han vælger at køre optisk eller coaxialt, så har kabel kvalitet større eller mindre betydning. Dine erfaringer siger måske blot at el-cheapo er meget kval for få pengene, men personligt ville jeg selv ligge det extra, selv i små anlæg. Men jo hvis du udelukkende kikke på av-connection, så er clicklink eneste fornuftige, da supra er overkill og alt andet er skod

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 30 November 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Min mening om kabler er at det skal være det siste man køber, da det kun kan bruges til at tweake lyden.

Det at kabler har blevet en hellig ko henger nok nøje sammen med at det er på kablene forhandlerene har højest avance, så selvfølgelig vil de da fortelle dig at kabler vil kunne gøre en oh så stor forskell for lyden. Jeg er nu en gang så heldig at jeg har til dags dato ennu ikke kunnet høre forskell på kabler, og jeg håber at det fortsetter.

Jeg forsøger alltid at bruge de kablene jeg allerede har, og har ved flere anledninger brugt lampeledning til højtalerene uden at lyden blev dårligere af det. Mine subwoofere er tilkoblet vha noget lakridssnøre der fulgte med nogle computerhøjtalere  Når jeg en sjelden gang køber et kabel er det som oftest fordi jeg har penger til overs, og ikke aner hvad jeg skal bruge til

Så start med at købe de billigste kablene du kan finde, de koster aligevel så lidt at om du så siden finder ud af at du vil ha bedre kabler vil du ikke ha tabt nogle store summer, køber du derimod nogle dyre kabler, og siden finder ud af at du ikke kan høre/se forskellen mellem de og billige kabler, da har du tabt en anseelig sum penger

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

MM:
Jeg vil mener at du er galt på den. Jeg vil meget gerne starte en større diskution om emnet, men lad mig for trådens skyld fatte mig i korthed. Det vigtigste er i første omgang at man bruger rigtig højtalerkabler da de er bygget til at beskytte/forbedre lydkvalitet og lampe-snor er bygget til at transportere elektroner fra A til B så billigt som muligt.

Der er KÆMPE forskel på kabler og jeg vil på det kraftigste fraråde at bruge lampe-snor til noget som helst (selv den i mange tilfælde er bedre end hvad der følger med fx kompaktsystemer, hvor de så ville være et rimmeligt alternativ), med mindre man husker at holde øjnene åbne. Får du fat i noget solid-core eller noget tykt MotherFårker, så kan man være heldig at det har kvaliteter som kan bruges til Hi-Fi.

Jeg skal gerne indrømme at jeg selv bruge lidt elektrikerledning i mit setup, men det er en 4Ø som er købte til formålet, alene fordi der skulle være massere af hul i gennem (bas wire til fronter) og jeg kan tydeligt høre at de ikke spiller optimalt (oveni det skal siges at det ikke er helt udueligt kabel i de test jeg har givet det så jeg tror jeg har været temmelig heldig med det køb).

Subwooferkabel er kritisk, da det er et uforstærket signal der sendes og evt støj der måtte gå ind under transport, så også bliver forstærket i subben.

Optisk har jeg svært ved at forklare hvorfor der er så stor forskel, men sad faktisk og legede med kabler i går (discount, Haman og techlink) og kunne mærke tydelig forskel på dem (specielt discount, som jeg faktisk valgte at smide ud, af frygt for at jeg blev fristet til at bruge det igen).

Om med scart kabel der vil jeg æde min hat på at du vil kunne se mange klassers forskelle med det blotte øje. Jeg købte selv i sin tid et tech+link 1m scart for 250 (på tilbud) og jeg har aldrig fortrut det siden, så efter jeg fik ny DVD, så går jeg faktisk og spare sammen til et Tech+Link XS (550 for en meter) og taget i betragtning, det faktisk er mere end jeg har givet for min DVD, så siger det jo nok lidt om min kabel prioitering (eller mine evner til at krejle brugt udstyr :)

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Hmm. Ja ok... Korthed var vist så meget sagt 

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 30 November 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Oehlbach kan fås i udvalgte Fona forretningen og er et ganske godt kabelmærke til en pris der er til og betale.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Har selv noget Oehlbach liggende. Men da jeg testede dets bas performance mod 4Ø'en fra elektrikkeren, så blev det stadig kasseret.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 November 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Hehe, det tok mig ikke mere enn 1 minut at læse det, så det går fint  Det er så mulig at der findes teorier som understøtter at der er forskell på kabler, men i praksis kan jeg ikke høre forskellen. Det viktigste for mig er at kablet sitter godt fast, og at det ikke plukker op støj undervejs. Og jeg ved at jeg ikke er alene om at ha det sådan.

Det man også skal huske er at komponenterne i enden af kablet ikke bliver bedre af et dyrere kabel. jeg købte på et tidspunkt et dyrt techlink scart kabel, men hvad hjalp det når dvdspilleren er den billigste Pioneeren, og TVet et rimeligt Sharp. Jeg kunne ikke se nogen forskell i billedet.

Kabler anser jeg som et tweak hvor de som kan høre forskellen kan bruge kablene til at tilpasse lyden i anlegget dithen hvor de vil ha den.

Det hjelper ikke da at bare købe et tilfeldigt sæt dyre kabler fra dag 1. Du skal ud og låne med dig hjem kabler for at selv finde frem til det kablet som eventuelt kan gi dig den lyden du vil ha. Og før du kommer dithen skal anlæget spilles til, plasseres, og lyttes til for at finde de eventuelle svagheder man vil gøre noget ved

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hehe.. Så må du da gerne sælge mig det Tech+Link hvis du ik mener du kan se forskel :)

Jeg tror du bør prøve at tage en lytte session en dag. Mit primære problem med kabel lytning, er ikke at høre forskel, fordi jeg mener der er STOR forskel kabler imellem. Mit største problem er at finde ud af hvilken lyd der passer mig bedst. Så hvis du slet ik kan høre forskel på kabler, så bør du nok overveje en øreskyldning :)

Men omvendt, så siger jeg ikke at han skal gå ud og investere i TaraLabs Air som første kabel og personlig har jeg kun 10meter HT kabel som har kostet mere end 20,- meteren, så det er klart at der skal være mening i vandvidet. Men omvendt så er det små penge at spare, da kablerne alligevel skal købes, så kan man lige så godt undgå det aveste lård og gå en klasse eller 2 op til at starte med.

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 30 November 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt, at der er stor forskel på kabler. Jeg startede med de billigste kabler der var, ikke de medfølgende afprøvningskabler, og spillede anlægget til med disse. Jeg var så heldig, at kunne låne forskellige kabler. Det første var mellem DVD til receiver for, at høre primært om der kom flere detaljer frem ved andre kabler. Og så til ht kablerne som jo farver lyden i den retning man syntes om. Nogen giver mere fylde og andre mere luft osv. Og det der passer til ens ører er jo heldigvis forskelligt.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 November 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se at vi nesten er enige  Bare husk at tage højde for at der findes mennesker der ikke kan høre forskellen på kabler. Jeg hadde en kamerat der i fra jeg var 16, til jeg var 25 forsøgte at demonstrere forskellen for mig uden at det hjalp 

De signalkablene jeg har fundet der passer mig bedst er nogle PA kabler der hedder Ssnake. De er myke, og stikkene sitter utroligt godt fast når de plugges ind. At de så koster et slik gør det heller ikke dårligere (jeg tror et 3m kabel jeg bruger fra min PEQ til den ene subben kostet 20-30kr)

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Seeker: Jeg er lige nødt til at spørge, har du lavet ABX tests? Ikke bare tests mellem to kabler, men blindetests?

Jeg spørger fordi når jeg siger at jeg ikke vil investere i dyre kabler, især i denne prisklasse, så læner jeg mig ikke bare op ad de erfaringer jeg selv har gjort, men også en del forskellige beretninger fra nettet med folk der har forholdvis dyre anlæg (i 250.000,-+ klassen) der har lavet "for-sjov" blindetests med andre og konstateret at dem de testede på i de fleste tilfælde ikke kunne klare mere end ~50% rigtigt gæt mellem et 800,-/m og et 30,-/m kabel i blindetests - eller med andre ord de kunne overhovedet ikke høre forskel.

Jeg vil ikke trække diskussionen over i hvorvidt kabler gør en stor forskel eller ej, jeg mener ikke de gør og andre mener de gør - jeg er bare interesseret i om du har lavet en rigtig ABX test eller om du har lavet en test hvor du har lyttet på kendte kabler.

Mht. AVconnection vil jeg sige at deres Clicktronic kabler er rimeligt prissat, har en rigtig god kvalitet (tykke kabler med et godt lag isolering, hvilket sådan set er det primære for at holde indstrålingen ude), og meget solide stik der har en god vægt og sidder solidt monteret.
Om man mener at dyrere kabler vil gøre en forskel må være op til den enkelte, men i denne prisklasse vil jeg sige Clicktronic er et ideelt mærke prismæssigt da man får god kvalitet til en lav pris.

Alternativet er Manic's meget fornuftige input med at starte med billige kabler og så senere lave nogle (ABX?) tests for at se om man skal opgradere. Man skal ikke opgradere kablet (eller lade være) fordi andre siger at det gør en forskel (eller ikke), man skal gøre det fordi man selv kan høre en forskel.

L.

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
tak lestat jeg vil tage ind i min lokale hfk og tc, kan man ikke booke en tid på hfk's hjemmeside? og så kan man vel bare ringe ind til tc og booke en tid. hvilken b&w ville du anbefale? jeg syntes nemlig at de er lidt dyrer. du skal tænke på at jeg tjener kun cirka 30 kroner i timen så alt er hårdt tjent (syntes jeg) men mange tak for forslaget.

Glemte lige dit indlæg her, i kabel fanatismen. ;)

Jeg ville helt klart lige lytte på 602 S3 - der er imponerende meget lyd i de små kasser. Jeg hørte 601 S3 da jeg skulle købe baghøjttalere, og det var virkeligt utroligt så god lyd der var i så små højttalere. Det er klart de højttalere jeg skal have op i mit kontor sluttet til Zone2 på min AVR-635! Men nu er jeg også personligt glad for kombinationen af Harman Kardon og B&W - de udligner hinanden ret godt så lyden bliver relativt neutral, måske med en tendens til den varme side hvilket er rart synes jeg.

Jeg har ikke et konkret bud på hvilke SA'er der ville være værd at høre, men det kan de nok hjælpe med i TC.

I sidste ende kommer det også an på hvilken amp du vil have - med en lys forstærker som Yamaha kan B&W'erne nok blive lidt skingre, det er der ihvertfald mange der mener.

L.

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 November 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Det er totalt åndsvagt at gå hen og invistere i kabler som er over 2,5mm2! 

Kender en udviklingsingeniør indenfor akustik som har lavet mange subwoofere, filtre, kabler osv..

Han har lavet en meget dyb test af kabler og tykkelsen, og det er meget minimalt hvor meget bedre det er at have et 2,5mm2 i forhold til et 4mm2!

Enten må i tage det til jer, eller også må i bare leve med, at han sidder og griner af folk som køber store, dyre kabler...

-------------------------------

Banz - du kan sagtens finde nogle gode, billige kabler - kører selv med Clicktronic fra av-connection.dk og det ha rgjort underværker!

Men jeg synes også du skal vente, indtil du har købt det meste af de andre ting, for så kan du bedre se/høre forskellen, og det er en fed og dejlig fornemmelse, i stedet for bare at købe noget, og så sætte det hele til!
- Der er da ikke noget bedre end at købe noget hen ad vejen, og så få en stor oplevelse ud af det?

Synes du skal skrive nogle alternativer op til, hvad dugodt kunne tænke dig, og hvad du har af krav...

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 November 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

mage tak for forslagene.... jeg tror jeg har besluttet mig for at købe nogle brugte concept 8 til at starte med og derefter en receiver (har allerede en gammel stere forstærker) og sådan hen af vejen. i er stadig meget velkomne til at skrive og seeker bare skriv at det du vil om kabler
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Lestat skrev:

Seeker: Jeg er lige nødt til at spørge, har du lavet ABX tests? Ikke bare tests mellem to kabler, men blindetests?

Nu er det ualmindeligt svært at lave en blindtest når man tester alene. Men jeg lå i går og legede med kabler (også derfor debatten er så aktuel for mig) ved at sætte de 2 højtalere op med hver sin konf og så lege med balance knappen. Jeg skal gerne give en dybere analyse, men det er mindre relevandt for tråden.

I en virkårlig blindtest vil jeg æde min hat på at jeg vil kunne høre forskel på de fleste kabler og højst sandsynligt også kunne komme med et kvalificeret bud på hvad jeg syntes lød bedst/rigtigst. Men jeg, jeg ville sq ikke kunne navngive dem eller komme med gæt på deres pris.

Lestat skrev:
Jeg spørger fordi når jeg siger at jeg ikke vil investere i dyre kabler, især i denne prisklasse, så læner jeg mig ikke bare op ad de erfaringer jeg selv har gjort, men også en del forskellige beretninger fra nettet med folk der har forholdvis dyre anlæg (i 250.000,-+ klassen) der har lavet "for-sjov" blindetests med andre og konstateret at dem de testede på i de fleste tilfælde ikke kunne klare mere end ~50% rigtigt gæt mellem et 800,-/m og et 30,-/m kabel i blindetests - eller med andre ord de kunne overhovedet ikke høre forskel.

Jeg vil ikke trække diskussionen over i hvorvidt kabler gør en stor forskel eller ej, jeg mener ikke de gør og andre mener de gør - jeg er bare interesseret i om du har lavet en rigtig ABX test eller om du har lavet en test hvor du har lyttet på kendte kabler.

Selfølgelig gør de en forskel, hvilket du også selv har sagt i og med at det farver lyden.
Problemet er at det kan være meget svært at identificere "den sande vellyd", så selv om du høre to kabler hvor der er nat og dag forskel, er det ikke sikkert at du ville kunne sige at det ene er bedre end det andet. Og præcis det samme gør sig gældende i ovenstående blindtest, der bliver jo netop ikke skrevet at de ikke kunne høre forskel, blot at de ikke kunne identificere det ene ud fra det andet.

Lad mig ligge en teori ud: Hvis du kører med skod kabler og skifter til gode kabler, vil du kunne høre forskel, men ikke kunne vurdere hvad der er bedst. Hvis du kører med kvalikabler og skifter til skodkabler, vil du kunne mærke en tydelig forværring i kvaliteten fordi du er vandt til at køre med kvalikabler.

En af årsagerne til denne teori var en meget indsigtsfuld artikel her på sitet for nogle år siden: "Sådan lærer du at lytte"
Det var en virkelig øjnåbner for mig og jeg har efterfølgende kunne konstantere (løbende) at jeg er begynd at ligge mærke til nyt ting i musik og setup.

Min konklusion på alt dette var at der er 2 vigtige faktore i forbindelse med lytning: øvelse og smag.

Lestat skrev:

Mht. AVconnection vil jeg sige at deres Clicktronic kabler er rimeligt prissat, har en rigtig god kvalitet (tykke kabler med et godt lag isolering, hvilket sådan set er det primære for at holde indstrålingen ude), og meget solide stik der har en god vægt og sidder solidt monteret.
Om man mener at dyrere kabler vil gøre en forskel må være op til den enkelte, men i denne prisklasse vil jeg sige Clicktronic er et ideelt mærke prismæssigt da man får god kvalitet til en lav pris.

Clicktronic er et fantastisk kabel til prisen, men jeg ville stadig ikke bruge deres subkabel. Optisk, måske, men jeg lyttede engang til et af deres phonokabler... Det var ik lige min smag, så jeg stoler ik længere på dem med analogt. Men igen, dette er en personlig preferance.

Lestat skrev:

Alternativet er Manic's meget fornuftige input med at starte med billige kabler og så senere lave nogle (ABX?) tests for at se om man skal opgradere. Man skal ikke opgradere kablet (eller lade være) fordi andre siger at det gør en forskel (eller ikke), man skal gøre det fordi man selv kan høre en forskel.

Well. Jeg vil stadig mene at man lige så godt kan spendere lidt på det til at starte med. De priser jeg har lagt ud er så absolut i lavenden af hvad man kan få alligevel, så jeg mener stadig at et kabel budget på 1500-2000 ville være penge godt givet ud.

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
seeker bare skriv at det du vil om kabler

HAHAHA.. Jamen det gør jeg så.