Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Heil-diskant DIY (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 December 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke tapen duer, ikke medmindre den er 13cm bred!! Men led endelig videre efter det andet. Godt at vide at det findes, jeg har aldrig selv tænkt eller hørt om bøjelige print. Forresten skal jeg selv på loftet og checke højden på nogle trafoer i forbindelse med din tråd om bestilling af kabinetter.Så vent venligst weekenden over med at bestille, hvis du kan!
Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 02 December 2005 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Kabinetterne... så skal du være hurtig. Deadline for bestilling er lørdag aften, da bestillingen sendes søndag.

Du kan sagtens få en strimmel kobbertape hvis du vil det er kun 10mm bredt, men det har den fordel, at det skaber forbindelse hvis man lægger to lag oven på hinanden, eller lader 2 baner krydse hinanden. Men det er måske ikke optimalt.

Hvis du vil søge efter info om de bøjelige print, mener jeg fagudtrykket på dansk er "flexprint". Søg lidt efter det, så finder nok nogle printfirmaer, der skriver om teknologien.
Du kan helt sikkert finde en type der passer præcis til dine krav mht tykkelse af både kobber og bæremateriale.

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt et firma i støvring Mekoprint som har flexprint. Jeg må prøve at snakke med dem i næste uge en gang. Jeg tror sku det er det helt rigtige at bruge. Kobber som lederbane har en stor fordel. Nemlig at tilledninger kan loddes direkte på lederen.

M.h.t lederevnen/vægt mener jeg at have hørt at der mange gange er forsøgt med alutråd på alm dome diskanter fordi beregninger viser at det vil give en lille vægtfordel fremfor kobber. Men at målinger og lyttetest alligevel har gjort at man blev ved kobberet..

Foresten Hurtig..

Jeg kravler på loftet imorgen lørdag og giver besked på din tråd ved middagstid.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 December 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

De bånddiskanter Fostex laver er lavet på en måde der ligner den du vil forsøge dig med nu. Når man skiller sådan en ad, er der bare et lille flexprint med banerne lagt ud i et fint mønster. Og hvis alu lød godt ville det måske findes i flere kabler end nu, hvor jeg kun kender Isoda med alu i.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Hackenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 December 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hej Drenge (formoder jeg)

Det er en meget inspirerende tråd at følge.

Havde selv engang et sæt original Heil'er men fik aldrig bassen til at integrere.

Idag ville jeg nok eksperimentere med "åbent"kabinet eller ægte dipol-bas.

Prøv lige at reflektere over denne her;

Over magneterne monteres et buet polstykke.

Membranen laves også buet i vandret plan.

Ågene bues så, indover membranen.

Har vi så ikke en enhed der spreder "rigtigt"

og ikke som domer som jo ikke kan bevæge sig udad ?

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Jo det tror jeg kunne blive godt. Jeg har også selv tænkt på noget af det samme. Det største problem umiddelbart er at mine evner og tålmodighed kommer på noget af en prøve hvis jeg skal tilvirke alle de stykker buede stykker metal som så samtidig også skal have en plan anlægsflade der hvor diverse jerndele og magneter skal sættes sammen ( for at overfører feltet).

Iøvrigt tror jeg ikke mine Heiler og de original spreder ens. De orginale havde jo et magnetsystem der ragede godt ud i landskabet og gav en form for konisk horn eller dårligt konstueret waveguide.Denne form har helt sikkert givet nogle problemer på frekvensgangen og har heller ikke været gavnlig i for spredningen.

Jeg har ikke selv et par af de gamle heiler (kun en membran) så jeg kan ikke måle dem. Men jeg vil da prøve at måle frekvengang ved forskellige vinkler på mine egne. Kurverne kan jeg jo så smide ud på denne tråd.

M.h.t dipol kontra lukket hælder jeg mest til det lukkede. Jeg kan faktisk godt lide dipol lyd, men kan ikke rigtig give den plads bag højtaleren som der kræves pga min stues dimensioner så!!!!

mvh

Glowing-Tube
Lukket konto
Lukket konto
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 December 2005 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hej Per

Jeg har fundet lidt måleresultater fra det tyske blad, Hobby HiFi. Håber det kan inspiriere lidt til tråden her.

Med venlig hilsen

Torben

Til top Vis Glowing-Tube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glowing-Tube

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2005 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Wasserfallsspektrum und alles!!

Tak for det Torben det ser for mig ud som at den har over 100 dB følsomhed i et stort område fra 2-20k cirka. Jeg troede faktisk den var nede i omkring 96dB. Det bliver lidt spændende at få målt mine i 30 grader horisontalt.

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Her er frekvensgang i 0-15-30 grader for min Heil:

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2005 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Ja så er der lige et billede mere. Det er de to færdige Neodynium -systemer. Ja mekanisk færdige altså! Jeg mangler stadig nogle membraner. Dem jeg havde tiltænkt og lavet har ikke rigtigt den følsomhed der skal til. Så nu går jeg og venter på membraner fra U.S. som jeg vil prøve at modificere lidt.

Desuden forventer at få noget 45 my alufolie limet på poly-etellerandet inden for et par dage. Så på et eller andet tidspunkt sker der noget rigtigt diy igen. Men det kommer til at tage noget tid.

MVH Per

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 December 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Hey,

Kanon gået der Per. Kæmpe flot DIY

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2005 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Tak for det Syncronic.

Ja så har jeg fået mine nye membraner fra U.S. Og til min overraskelse er de ikke identiske med den gule original jeg har liggende. De nye er dobbeltsidede med lederen forbi en gang på hver side og de virker mere "rigtige" end den gule. De har heller ikke helt samme følsomhed idet modstanden er hævet til 5.6 cirka.

Jeg har pillet nettet foran og bagpå en af de nye af og målt den i en meters afstand med Neosystemet, waveguide og bagkammer.( billedet en halv side op).

Som det ses trækker den rigtig langt nedad. Jeg håber på at uroen under et kilo kan afhjælpes når jeg får den monteret i en baffel plus eventuelt få bygget lidt bølgebrydning inde i bagkammeret.

Stiget opad fra 5 kilo falder meget på plads målt på større afstand og kan iøvrigt altid rettes med shelving.

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 December 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

jeg syntes det ser meget flot ud, men jeg har ikke en sk*d forstand på at lave noget sel. et lidt pinligt spørgsmål hvad betyder diy?
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 December 2005 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
jeg syntes det ser meget flot ud, men jeg har ikke en sk*d forstand på at lave noget sel. et lidt pinligt spørgsmål hvad betyder diy?

Jeg ved det heller ikke men mon ikke det er " do it yourself "

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Renesemann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 December 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Spændende tråd, kommer til at tænke på alukraft, der bliver brugt i byggeriet, bliver lappet sammen med noget tape ca 5 cm bredt, det samme bliver brugt, af folk der isolerer ventilationssystemmer, så ned på den nærmeste rigtige trælasthandel eller ring til en isolatør, mon ikke de kan skaffe tape for en 6 pack

Hilsen Tømreren

Renesemann

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Ja DIY betyder Do it yourself og er jo egentligt ikke særligt dansk. Til gengæld er det et ret godt søgeord til nettet hvis man vil se nogle sider med andet end købegrej.

Jeg er på arbejde i øjeblikket dvs jeg sidder på en platform ude i Nordsøen indtil sidst på måneden så jeg har lidt svært ved at passe min tråd, eller komme i byggemarkedet med 6packs .

Men når jeg kommer hjem skal jeg prøve lidt forskellig tricks med de nye membraner for få dem til at se lidt pænere ud under 1k. Desuden har jeg købt mig et par julegaver. Nemlig en Behringer målemikrofon plus behringer DEQ 2496 som er det tættteste man kommer på ægte digital rumkorrektion for lommepenge (ca 2200kr i tyskland).

God Jul allesammen

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Ja så sker der lidt igen her. Denne gang drejer det sig om en ny lille Heil som jeg er ved at bygge for en kammesjuk. Det er meningen at den skal indgå i en nærfeltsmonitor til studiebrug hvis det falder heldigt ud.

Et par billeder:

Heilerne er ikke så store kun 7.5cm høje og lavet af 3mm pladejern der er lagt i et stykke hjemmestrikket værktøj som holder herligheden sammen inden  de bliver hæftet med en svejsning langs siden.

Lighteren er en jeg har købt.

Med hensyn til membraner er jeg gået lidt i stå. Specielt efter det sidste indkøb af færdige membraner fra speaker....etellerandet.com.

De koster kun 64dollars stykket og er egentligt lavet som jeg gerne vil have dem. Lidt flere end tolv foldninger, højere ohmsk belastning og i en plast type der virker mere blød og elastisk end den "gule" original jeg har liggende.

De "gamle" store heiler "dem med waveguiden" er færdige for nu og venter på nogle højtalerkabinetter så de kan komme action for alvor.

Lige nu er de sat på istedet for den første heil (side1 billede1) uden smålig skelen til ændret impedans og forskel i følsomhed. Altså samme delefilter på og afsted.

Det kan ikke gå godt!? Næh men så tager man sin behringer deq 2496 og bruger dens real time analyser plus målemikrofon i lyttepositionen og vupti ret frekvensgang og acceptabel lyd. Fasen snakker vi ikke om.

Jeg får lige taget nogle billeder af værktøjet til Heilen og det der spiller ligenu plus et på billeder af de kabinetter der er på vej.

HHTurbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2006
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Hej Per

Rigtig interessant tråd og hvor ser den lille Heil dog lækker ud. Super kompakt - det er godt fundet på! Spændende at se hvor effektiv enheden bliver i den konstruktion. Vil du tro den vil have gavn af en bette waveguide også - selv til nærfelts-lytning?

Er der ikke noget med, at varmen fra en svejsning permanent kan beskadige magneternes effektivitet? Eller er de neodynium nogen hårde hunde? Jeg går ud fra at magneterne er monterede når du svejser?

Jeg er spændt på at se målinger på den lille der, fx. frekvensgang ved 0 grader.

Per.G skrev:

Fasen snakker vi ikke om.

Næ du, fase-problemer kan kun detekteres af rigtige lydfolk, som fx. mig eller folk fra PUK. Men jeg kan give et godt råd: når ens hjemmebyggede højttalere lyder som om de står inde ved naboen og spiller - så er den gal med fasen

/Fasesvinet

Til top Vis HHTurbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HHTurbo Besøg HHTurbo's Websted

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Ja hvis det lyder som ens højttalere står og spiller inde ved naboen. Kan man forsøgsvis prøve at vende plus og minus på den ene højttaler. Hjælper det ikke, er der ikke andet at gøre end at gå ind og hente dem.

Nej jeg svejser ikke med magneterne på. Det holder de ikke til.

Her et lille billede af mit værktøj til at hæfte jernet

MDF klodsen er en hurtig løsning på at skulle lave en på 7.5cm istedet for en på 15cm.

Efter hæftning sliber jeg dem plane således at magneterne lægger godt til og overfører så meget som muligt af feltet.

Billedet herover er den hovsa-opstilling med den nye store heil indsat og trimmet ind med apparatet nedenunder her...

Behringer deq-2496 her som kompineret dac og rum/klang tilpasning.

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Ja så sker der lidt igen her. Jeg har fået den store Heil op at køre i et system bestående af en modificeret Vifa 10 tommer og Heilen. Jeg kunne ikke dy mig for at prøve at lave en stor to-vejs

Her er et billede:

Bassen sidder i et matrixkabinet på ca 80 liter med 2 akustiske ventiler bagpå. Ventilerne har jeg pillet noget af glasulden ud af efter gehør og smag. Smagen er ca at der kun må fremkomme en pukkel i basområdet (Ikke 2 som ved basrefleks) dvs ingen resonant bidrag fra porten, men lidt hjælp til til forstærkeren grundet den ændrede pukkel. Sjovt nok har jeg meget besvær med at måle nogen nævneværdig ændring med mikrofonen i Nearfield. Men ørerne siger noget andet. .

Mere luft og frigjorthed jo mindre glasuld i ventilen indtil et vist punkt hvor resonanser indefra kassen begynder at slå igennem.

Filteret er et 2'ordens LR ved 1400Hz og det går fint Både på aksen men også 30 og 45 grader offaxis.

Et par målinger:

Først impedanskurve for systemet.

Herefter frekvensgang 1.2m gated.

Puklen ved 1.4k skal jeg have gjort noget ved. Den stammer fra bassen og jeg har en ide om at det er en resonans i kantophænget der spiller med. Så måske lidt prøven med silicone bagpå eller....

Den generelle uro i det øvre område er noget af det man må tage med hvis man anvender en Heil. Det ser ikke så pænt ud som det en dome eller ringradiator kan præstere på et stykke papir. Men jeg vil aldrig bytte...  Aldrig!. Oplevet lyd er meget andet end målinger med en skallet panasonickapsel. 

mvh

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum