Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 10:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Heil-diskant DIY (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Imponerende arbejde, Per G.

Jeg er også begyndt at overveje, om det skal være en Heil AMT i mit selvbygprojekt i stedet for en alm. dome.
Kender du eller andre læsere af dette til Mundorf / Holographic Sound Devices AMT-drivere http://www.mundorf.com/english/speakerschassis/Air-Motion-Tr ansformer.pdf
hører jeg meget gerne fra jer!

vh sven

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke hørt dem så jeg kan ikke rigtigt sige andet end at de ser lækre ud men koster også en del penge.

Er der nogen derude der har kendskab til dem?

mvh

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G

Allannn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Hej Per G.

Dine Heil-tingester ser spændende ud, kunne tænke mig at prøve selv og vil gerne vide hvordan de foldede membraner er ophængt. I siderne giver det næsten sig selv men hvordan er det gjort i enderne?

MVH

Til top Vis Allannn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allannn

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Hej

Lidt kort fortalt foregår en fastsætning af membran på en ramme således.

Jeg har skåret mig en del stænger i maghoni på rundsav på 5 gange 5mm. Dem klipper jeg til og hæfter med cyano hurtiglim således at rammen fremstår færdig.

Skær membranen til så den passer i højden indeni rammen. Herefter er det tid til at folde membran. Dette foregår på et almindeligt bord og det har ikke drillet mig så meget som jeg frygtede inden jeg startede på projektet, idet at foldningerne helst vil ligge sig der hvor membranen er tyndest og mest fleksibel (Der hvor der ingen aluminium er).

Altså man folder i hånden og når du slipper det folder det hele sig ud igen( næsten) Så folder man igen og et par gange mere indtil membranen alligevel begynder at føje sig.

Få membranen lagt på plads i rammen oven på et stykke vitavrap og hold membranen på plads med lidt vægt. I mit tilfælde en lafolia-magnet fra gamle dage.

Herefter har jeg brugt en tandstik til at rette foldningerne ind så de ligger så homogent så muligt inden limning.

Herefter har jeg anvendt den hurtige aradit (2timers) til lime det øverst og nederst område af membranen til rammen. Limen er tyk nok til ikke at løbe og iøvrigt gør det ikke noget at smøre lidt ekstra på ned mellem foldninger i de yderste 5mm af top og bund idet at lederen vender i dette område og derfor ikke spiller aligevel. Sæt evt en varme-blæser på svag varme henover herligheden så du kan gå videre med processen efter en halv time.

Araldit hæfter ikke så godt på vitavrap så når du løfter membran plus ramme væk vil vitaen måske nok hænge lidt i men kan pilles af (eller pilles itu) uden problemer. Gentag limeprocessen på den anden side.

Siderne har jeg gjort med kontaktlim men andet kan også bruges.

Spørg endelig hvis der er mere du vil vide.

mvh Per.G

Allannn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Marts 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hej Per!

Mange tak for svaret, nu tror jeg det kan lade sig gøre at lave en kopi af dine Heil-enheder.Jeg glæder mig til at komme igang. I øjeblikket er jeg ved at lægge sidste hånd på diy bånddiskanter med hjemmelavede impedansomsætningstrafoer. 

MVH.

Til top Vis Allannn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allannn

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Hej Allannn.

Har du nogle billeder eller en tråd med de bånddiskanter du har gang i? Jeg har selv tænkt mig at forsøge mig på et eller andet tidspunkt når ånden kommer over mig og køen af halvfærdige strandede  projekter mindskes en smule.

Det rigtig gode ved lige præcis små bånd og heiler er jo at de er relativt tidskrævende i forhold til prisen på materialer samt at de næsten altid kommer til at lyde godt. Så jo mere af den slags projekter jo billigere hobby.

mvh

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Ja jeg ved godt at jeg springer lidt frem og tilbage mellem forskellige hjemmebyggede Heiler og højttalere hvori de skal sidde. Håber ikke det er alt for forvirrende. Denne omgang handler om de store Heiler med neosystem og waveguide. Sidst jeg bragte nogle målinger på dem var de i free air med alle de uskønheder det nu bringer på frekvenskurven. Nu da de er anbragt i det kabinet hvori de skal være er det vel på sin plads med et par målinger her også.

Først en frekvensresponse i 1m

Det er vist ikke helt tydeligt men sort er on axis, rød 30 grader, blå 45 grader.

Som det ses er uroen i det lave område under 1k Hz væk. Dette skyldtes nok mest at gatetiden bare stod på uendelig. Der er stadigvæk meget mere "bund" end alle andre bånd og domer i den håndholdte størrelse jeg kender til. Fuldt niveau til et stykke under 500 Hz. Yes Sir! siger Dolph og B.S.Kristiansen.

Den stigende tendens opad er ikke til at løbe fra, til gengæld er den nem at lægge ned i et filter så det er ok. Uroen deroppe må jeg leve med. Den er heller ikke større end ca +- 3dB når jeg får target kurven lagt rigtig.

Impedansen udgør sådan set bare en streg på 5.6 Ohm. Hva kan man sige!?

Jeg betragter denne diskant som færdig og gør ikke mere ved den som sådan. Den indgår i den store 2-vejs hvor jeg i øjeblikket leger med delefilteret som bliver et 2 ordens LR ved ca 1300Hz.Det spiller allerede fint men der er stadig et par ting jeg gerne vil have bedre på plads i filteret.

Ligeledes afstemning af kassen vedr akustisk ventil, lukket, basrefleks ligger også og venter på en omgang mere.

Målinger på det endelige filter og hvad der ellers måtte komme vedr dette system lægger jeg ud på denne tråd.

Så må jeg vist hellere komme ud og handle magneter til en Stor Heil mk3.

mvh Per.G

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

mon det var her du har prøvet at bestille de membraner???

http://www.speakerrepair.com/ocsdiaphragms.html der løber 2 styks op i 1200kr plus moms og told efter hva jeg lige ku se.. men det ku da være sjovt at prøve en dag.. det ser jo godt ud

Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Jeg købte dem her:

http://www.simplyspeakers.com

De har afbilledet en af de gule men sendte mig som jeg vistnok skriver et eller andet sted nogle andre typer som egentligt er bedre og enten minder om eller er de rigtige gamle membraner.

Nelson Pass skrev i et eller andet forum at de første havde sytten foldninger og var lavet af emballage (poser) til peanuts og var de bedste. Senere kom modellen 12 folninger som jeg har set i 2 forskellige varianter. Så hvad mine med sytten foldninger er for nogle står hen i det uvisse.

Jeg må lige sige at jeg havde nogle problemer med handlen idet at de hævede det fulde beløb for de 5 membraner bestilte og så skete der ikke mere. Jeg spurgte til det og de svarede at den ene var i restordre. Da jeg så skrev at det var et problem at jeg mistede min sikkerhed mht handlen pga indsigelsesfristen i forhold til den dag de hævede beløbet ja vupti så var den kommet og alt var godt.

Egentligt har jeg dem mistænkt for at have rodet og glemt min bestilling for så komme med en dum forklaring når de blev gjort opmærksom på det. Nå alt endte godt og jeg køber der igen når jeg mangler flere membraner.

mvh Per.G

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2006 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Ja så er den lille heil ved at være klar til indsats.

Forpladen er ca 10 gange 10cm. Det er meningen at den skal indgå i en nærfelts-monitor i en størrelse der svarer til det der er normalt for et system bestånde 6-6.5 tomme enhed i basrefleks.

Men bestykningen bliver noget anderledes.

Top: Heil.   Mellem: Vifa bas-mellem i 5tommer.    Bas: Tangband W8-740E.

Bassen kommer om på siden af kassen for at kunne være der.

Ideen er at lave den som en aktiv monitor med egen forstærker til hhv bassen og mellem/diskant sektionen. Bassen skal endvidere have noget eq da det bliver et lukket (utæt lukket) system.

Håbet er at kunne få det her til at spille godt og præcist med en bedre kontakt til suboktaven end der er normalt for en højttaler af denne størrelse.

Jeg er i øjeblikket igang med prototypekabinettet der er lavet af  rester af møbelplade og en hylde jeg havde i overskud. Det må slå det meste i mangel på æstetik, men skal jo også bare bruges til at måle og dimesionere filtre på og i det hele taget afprøve om ideen holder vand i virkeligheden.

Der kommer lidt flere billeder i ugen der kommer

mvh

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2006 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes at min tråd her begynder at køre i flere retninger så jeg har valgt at fortsætte beskrivelsen af den lille Heils videre skæbne i en aktiv monitor i en ny tråd.

mvh Per.G

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 April 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Per.G skrev:

Jeg syntes at min tråd her begynder at køre i flere retninger så jeg har valgt at fortsætte beskrivelsen af den lille Heils videre skæbne i en aktiv monitor i en ny tråd.

mvh Per.G

Vil du ikke lige linke til den tråd, så vi kan finde den?

Jeg fandt ellers et link med gode fotos: http://www.unitedhomeproducts.com/id101.htm

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 April 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Per.G skrev:

mvh Per.G

Vil du ikke lige linke til den tråd, så vi kan finde den?

Jeg fandt ellers et link med gode fotos: http://www.unitedhomeproducts.com/id101.htm

Virkelig godt link Spencer , sikke nogle ht´ere .

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Herunder ses frekvenskurverne for hhv 10 tommer og stor Heil (plus target). Filteret er et 2ordens LR ved 1300Hz. (Der er et billede af den på side 2)

Og summationen.

Filteret er blevet til ved brug af simulatoren i speakerworkshop og jeg må sige at det er utroligt nemt at bruge og har skabt pålidelig resutater når jeg har kontroltmålt resultatet bagefter. Både hvad angår frekvensgang og impedans.

Tilbage er der nu kun lige at afprøve at erstatte mine akustiske ventiler med en portafstemning. Via speaker workshop box-simulator har jeg lavet en custom afstemning som går dybt og supplerer med lidt ekstra niveau i den helt lave ende. Om det kan erstatte det lille løft jeg nu laver via en behringerer deq 2496 vil tiden vise.

mvh

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 02 Juni 2006 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Det lyder virkelig spændende, Per. Sørg for at lave en blød afstemning, hvor enheden ruller jævnt af - det giver den bedste impulsgengivelse.

Hvordan er  10" Vifa´en modificeret?

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Så mødes vi igen Jazzman, blot i en anden tråd.

Vifa'en som jeg havde liggende fra gamle dage er ikke længere i deres katalog. Men er en fætter der fra frabrikkens side er udstyret med dobbelt magnet.

Inspireret af Holstein fra et gammelt HF blev støvhætten skåret væk (Dengang). Da jeg fandt enheden frem igen lod jeg mig inspirere lidt af en Duelund 12 jeg havde i hænderne.

Den del af spoleformen der ragede op over membrankanten blev pillet af med skalpel og fingrene (aluminium). Duelund havde sat en balsaprop i som støvhætte og stabilisering af aluspoleformen.

I mangel af balsa brugte jeg 2 stykker bølgepap limet sammen på kryds, skar/sleb den rund så den kunne presses på plads med araldit. Lavede den sort med en tusch og lakerede den med et lag araldit yderligere. Den ser lidt vintage ud og opfører sig ret pænt opad.

Apropos (fra den anden tråd). Qms så ligger på 4.3 og dermed tæt på de 5 og ihvertilfælde højere end det meste. Og de lyder netop godt også ved lave niveauer, så jeg køber den med det mekaniske Q skal være højt.

Når jeg får tid lægger jeg lige den simulering af en blød afrullet basrefleks kontra lukket system ind her til beskuelse. Om det så holder i den virkelige verden må tiden vise. Jeg er lidt betænkelig ved om den matrix jeg har i kabinettet gør at kabinettet ikke rigtigt giver den fjedervirkning som en port betjener sig af. Time vil show.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 02 Juni 2006 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Hvis bare der er en zigzag- eller lige linie fra enhed til port, der ikke er fyldt op af skum, er det intet problem. Det vigtigste i både lukkede og reflekskabinetter er, at dæmpematerialet ikke må kunne bevæge sig - det giver tab og dårlig impulsgengivelse.

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Her er simuleringer på lukket og basreflex plus virkeligheden målt (akustisk ventil).

Sort: målt

Rød: simuleret lukket

Blå: custom basreflex.

Grunden til at den er custom er at den netop ikke følger de gængse metode med butterworth, bessel, boombox afstemning og hva de nu hedder. Jeg har jo væsentligt mere volumen til rådighed og kan dermed lave en dybere afstemning som så ikke er en ret line ned til en skarp afskæring. Men derimod en kurve der bare giver lidt niveau til det dybe område.

Nedenunder impedansforløb af min reflexafstemning.

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Hov jeg glemte lige at sige at transientrespons simuleringen indikerer at denne løsning vil ligne det lukkede system meget mere end en basreflexresons plejer at gøre.

Nu må jeg ud og lede efter nogle paprør til at prøve det af med

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Ja. Her er et par billeder som mine ht'er ser ud nu. De har fået en gang sort maling m.m.

Filteret mangler lige det sidste. Idet jeg har fået fat i et par fladvalsede jensen spoler til diskantsektionen.  Ligenu prøver jeg dem af op mod de spoler fra monacors sortiment som jeg anvender i forvejen.

Jeg er sikkert døv for jeg kan ikke høre nogen særlig forskel. Så selvom at de jensen-sager ryger i mit filter denne gang, så tror jeg at min konklusion bliver: at fremover satse på selv at kunne vikle de spoler jeg har brug for. Det er ihvertilfælde langt det billigste. Længe leve mine smådøve øre!

Et billede fra lyttepositionen.

Iøvrigt endte systemet som en basrefleks. Jeg har prøvet meget frem og tilbage med længde på rør, målinger og simuleringer. Jeg har haft svært ved at få simuleringer og målinger til at stemme ordenligt overens. F.eks lå de 2 impedanspukler aldrig samme sted på simulering og måling hhv. Jeg prøvede så at korriger volumen, portlængde eller enhedens parametre lidt for at få det sammenfald mellem teori (simulering) og praksis (måling) men... Så hvis der er nogen der ved noget om dette hører jeg meget gerne derom.

Nå men alligevel gav simulering og måling et fingerpeg hvad der skal til. Men i virkelighedens verden endte jeg med et noget kortere rør end forudsagt måske 35-40%. DEt er dog også helt tydeligt for mig at den rigtige port ikke findes men at der indgår både smag og rummets karakter og højttalerens placering i rummet i valg af den port der gør jobbet "bedst".

Jeg har også leget propper til porten bestående af de store sugerør. Det er et gammelt trick der skulle give en øget kontrol af porten. Det gør de også: jo længere sugerør jo mere dæmpet bliver porten (det kan sagtens både høres og måles). Jeg har ligenu propper på ca 5 cm længde. Igen er der ikke noget rigtig eller forkert her kun smag og tilpasning. Så hvis din port bulrer lidt for lystigt og en sok i porten giver fornemmelsen af at have sokker i ørerne så er dette måske mellemvejen der duer. Om ikke andet købte jeg for kun 18kr sugerør i søstrene greene's og det rakte rigeligt. Så tweaket er da noget billigere end så meget andet.

Fik jeg skrevet at de lyder rigtig godt?

mvh Per

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum