Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Aldi´s nye tilbud 40´LCD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 13 December 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

lennon skrev:
Udover,at der ikke er audiooverførsel v DVI,er der så noget m,at DVI også har en eller anden marginal overførselsbegrænsning i forhold til HDMI ??

Nej. Det er de samme signaler der går i begge kabler. Dog er der, som du nævner ingen lyd med i DVI.

Der er vist noget med at et HDMI kabel må være længere end et DVI kabel, men IMHO er en DVI forbindelse bedre end HDMI da der er bedre kontakt i stikkene.

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 December 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:
lennon skrev:
Udover,at der ikke er audiooverførsel v DVI,er der så noget m,at DVI også har en eller anden marginal overførselsbegrænsning i forhold til HDMI ??

Nej. Det er de samme signaler der går i begge kabler. Dog er der, som du nævner ingen lyd med i DVI.

Der er vist noget med at et HDMI kabel må være længere end et DVI kabel, men IMHO er en DVI forbindelse bedre end HDMI da der er bedre kontakt i stikkene.

Hvad bygger du bedre kontakt på? At stikket kan låses fast?

Med de digitale billedesignaler sker der ingen forværring/forringelse - enten kommer signalet frem, eller også gør det ikke. Så medmindre man har problemer med meget låse HDMI inputs eller stik, så kan det vist være ét fedt.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 14 December 2005 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

powda skrev:

Med de digitale billedesignaler sker der ingen forværring/forringelse - enten kommer signalet frem, eller også gør det ikke. Så medmindre man har problemer med meget låse HDMI inputs eller stik, så kan det vist være ét fedt.

Det er en helt generelt misforståelse du giver udtryk for der.

Et "digitalt" signal kan (præcis som et analogt signalt) påvirkes af ydre omgivelser. Dvs. at det ikke er enten eller.

Det er jo ikke 0'er og 1-taller, der sendes gennem de "digitale" kabler, men analoge signaler, der representere de digitale bit (eller symboler hvis mere end et bit bliver kombineret inden de sendes).

Det er modtageren, der laver en digital detektion af det indkomne signal. Groft sagt så sampler modtageren ved en given frekvens og vurderer så den værdi, der er kommet ind om det er et 0 eller 1. Hvis signalet er blevet påvirket af støj på vejen kan modtageren taget fejl så den tror at den har modtaget et 1-tal, når der egentlig blev sendt et 0.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
powda skrev:

Med de digitale billedesignaler sker der ingen forværring/forringelse - enten kommer signalet frem, eller også gør det ikke. Så medmindre man har problemer med meget låse HDMI inputs eller stik, så kan det vist være ét fedt.

Det er en helt generelt misforståelse du giver udtryk for der.

Et "digitalt" signal kan (præcis som et analogt signalt) påvirkes af ydre omgivelser. Dvs. at det ikke er enten eller.

Det er jo ikke 0'er og 1-taller, der sendes gennem de "digitale" kabler, men analoge signaler, der representere de digitale bit (eller symboler hvis mere end et bit bliver kombineret inden de sendes).

Det er modtageren, der laver en digital detektion af det indkomne signal. Groft sagt så sampler modtageren ved en given frekvens og vurderer så den værdi, der er kommet ind om det er et 0 eller 1. Hvis signalet er blevet påvirket af støj på vejen kan modtageren taget fejl så den tror at den har modtaget et 1-tal, når der egentlig blev sendt et 0.

Så synes jeg det er bemærkelsesværdigt, at alle jeg indtil videre har hørt udtale sig, har givet udtryk for, at et HDMI/DVI signal ikke kan forværres ligsom et scart eller component signal.

Flere har klart givet udtryk for, at kommer signalet frem uden artifacts, så kan man være sikker på, at der ikke er sket forringelse.

Min egen oplevelse har været et noname DVI-HDMI kabel til 100kr. mod et mærkevarekabel på den anden side af 500kr., hvor der absolut ingen synlig forskel var.

Jeg må sige, at jeg synes det lyder som en plausibel forklaring det først skrevne, men vil ikke lægge hovedet på blokken for det.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 14 December 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

powda skrev:
Så synes jeg det er bemærkelsesværdigt, at alle jeg indtil videre har hørt udtale sig, har givet udtryk for, at et HDMI/DVI signal ikke kan forværres ligsom et scart eller component signal.
Flere har klart givet udtryk for, at kommer signalet frem uden artifacts, så kan man være sikker på, at der ikke er sket forringelse.
Min egen oplevelse har været et noname DVI-HDMI kabel til 100kr. mod et mærkevarekabel på den anden side af 500kr., hvor der absolut ingen synlig forskel var. Jeg må sige, at jeg synes det lyder som en plausibel forklaring det først skrevne, men vil ikke lægge hovedet på blokken for det.

Jeg skal prøve at forklare det på en simpel måde:
At et signal sendes "digitalt" betyder ikke at det nødvendigvis når frem i samme tilstand som det blev afsendt.
Hvis du forestiller dig et binært system hvor man altså sender enten 0'er eller 1-taller.
En simpel måde at sende det på er vha. Pulse Amplitude Modulation, dvs. 0'et repræsenters ved at sende en spænding på fx -2 V og 1-tallet ved at sende en spænding på fx 2 V.

Udover at kablet i sig selv vil dæmpe de afsendte spændinger afhængig af længden, vil andre udefrakommende kilder også have indflydelse på hvad modtageren rent faktisk modtagere.

Modtageren vil ikke have noget problem med at gætte, at hvis der modtages en spænding på 1,5 V så var det et 1-tal, der blev afsendt, men hvad hvis der modtages en spænding på 0,1 V? Var det så mon stadig et 1-tal, der blev sendt, eller var det mon et 0 (altså -2 V) som blot har været udsat for en del ydre påvirkning (støj)?

Dine erfaringer med de to kabler, er ikke i modstrid med hvad jeg skriver herover. Et billigt kabel kan være lige så godt som et dyrt, men er det ikke nødvendigvis.

Håber at det hjalp lidt på forståelse, ellers må jeg prøve igen...
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
powda skrev:
Min egen oplevelse har været et noname DVI-HDMI kabel til 100kr. mod et mærkevarekabel på den anden side af 500kr., hvor der absolut ingen synlig forskel var. Jeg må sige, at jeg synes det lyder som en plausibel forklaring det først skrevne, men vil ikke lægge hovedet på blokken for det.

Jeg skal prøve at forklare det på en simpel måde:
At et signal sendes "digitalt" betyder ikke at det nødvendigvis når frem i samme tilstand som det blev afsendt.
Hvis du forestiller dig et binært system hvor man altså sender enten 0'er eller 1-taller.
En simpel måde at sende det på er vha. Pulse Amplitude Modulation, dvs. 0'et repræsenters ved at sende en spænding på fx -2 V og 1-tallet ved at sende en spænding på fx 2 V.

Udover at kablet i sig selv vil dæmpe de afsendte spændinger afhængig af længden, vil andre udefrakommende kilder også have indflydelse på hvad modtageren rent faktisk modtagere.

Modtageren vil ikke have noget problem med at gætte, at hvis der modtages en spænding på 1,5 V så var det et 1-tal, der blev afsendt, men hvad hvis der modtages en spænding på 0,1 V? Var det så mon stadig et 1-tal, der blev sendt, eller var det mon et 0 (altså -2 V) som blot har været udsat for en del ydre påvirkning (støj)?

Dine erfaringer med de to kabler, er ikke i modstrid med hvad jeg skriver herover. Et billigt kabel kan være lige så godt som et dyrt, men er det ikke nødvendigvis.

Håber at det hjalp lidt på forståelse, ellers må jeg prøve igen...

Med den forklaring kan vi vist begge to forstå hinanden :]

Som du skriver det, så er der efter hvad jeg lige kan se vel tale om, at der kan forekomme artifacts, som opstår pga. en forringelse i signalgangen. Altså kommer signalet frem uden artifacts, så kan man være sikker på, at alt er i skønneste orden. Modsat et analogt signal, hvor man ikke får artifacts, men derimod en generel forringelse, ex. udviskede farver.

Er jeg på sporet?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes