Forfatter |
|
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
Sendt: 02 December 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
bobill skrev:
3) Købe en Squeezeboks og sende signalet via et optisk kabel. Pris 2600+400 = 3.000 Karakter 90%.
|
|
|
Med Squeezebox sender du ikke signalet via optisk kabel.
Fra Squeezebox til forstærker er det et normalt phono kabel som følger med. Hvis du ikke bruger DAC'en i Squeezebox, så skal du bruge et digitalt kabel.
Mellem Squeezebox og pc bruger du et almindeligt netværkskabel/Ethernetkabel/Patch kabel som ikke koster så meget, eller du kan bruge trådløst (wireless)
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|
Jeps Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 21
|
Sendt: 02 December 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dit eksterne lydkort eksempel bliver kun så dyrt fordi du har kigget de forkerte steder efter dem, computerforetninger har næstent intet udvalg i lydkort.
Du skal i stedet se i større musikforetninger, som den jeg har handlet behringer lydkortet hos, som også understøtter aiso, her kan også M-audios lydkort anbefales, jeg har prøvet deres audiophil firewire kort, som ihvertfald lød bedre end konverterne i min Rega Planet cd spiller.
Hvis du hellere vil handle herhjemme prøv f.eks. www.aage.dk
Venlig hilsen Jesper
|
Til top |
|
|
bobill Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 03 December 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jesper
Tak for rådet ;o)
Skal lige høre... hvilket lydkort vil give det bedste resultat...
BEHRINGER F-Control Audio FCA202, som er et 24-Bit/96 kHz FireWireAudio Interface
Eller det interne EMU 0404...
Tænker at det interne til prisen umiddelbart må have bedre konvertere, men at det eksterne kommer væk fra strømledningerne og måske alligevel giver det bedste resultat ;o)
Torben: Tak for bemærkningerne... Det sparer jo en del... så behøver man jo heller ikke et billigt lydkort, der kan sende optisk, med den løsning du foreslår ;o)
P.s.
En af jer eksperter skulle altså skrive en artikel om det her emne . De forskellige muligheder, deres kvalitet/pris fordele og ulemper. Tror den vil blive læst flittigt.
Ha´en god weekend

|
Til top |
|
|
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
Sendt: 03 December 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af de løsninger du selv nævner, ville jeg helt klart vælge SqueezeBox'en. Hvis du har et trådløst netværk slipper du for et kabel mellem computer og anlæg, du får en fjernbetejning, så du ikke nødvendigvis skal bruge computeren til at vælge musik med og du kan opgradere systemet ved at tilslutte en DAC via den digitale udgang på SqueezeBox'en.
Min eksterne USB-lydkort / DAC-løsning står ihvertfald til udskiftning med en SqueezeBox...
Ang. at rippe til WMA lossless med EAC kan du læse lidt om det her: http://www.avsforum.com/avs-vb/archive/index.php/t-500337.ht ml - har dog ikke selv prøvet det __________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
Til top |
|
|
bobill Forum Bruger

|
Sendt: 03 December 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mark
Sjovt du skriver lige nu... Jeg er lige præcis i dette øjeblik ved at følge dit råd fra igår... Har netop installeret EAC. Lige nu prøver jeg at rippe en cd til mpp3 fil... Og når det er gjort vil jeg prøve at rippe dem til det du anbefalede "lossless format (WMA..". Er lidt spændt på om jeg kan få sat det rigtigt op... Prøver dit link om et nanoskund ;o)
Jaaaaa.... Jeg ved jo godt den SqueezeBox er populær... Men som sagt så er der ikke så langt ind til min pc, og jeg er ikke sååå begejstret for ideen om endnu en fjernbetjening... Er jo en mådeholdende ikke it-haj, og som jeg har forstået jer, så er selve lydkvaliteten med et internt eller eksternt lydkort næsten det samme. Ps. Hvilken én af de to lydkort/løsninger jeg lige nu har kig på ville du anbefale?

|
Til top |
|
|
Mark.S Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke selv hørt nogle af kortene, så ved ikke hvor meget min mening er værd, men ud fra det jeg har læste, ville jeg vælge EMU 0404-kortet. Det har været ude et stykke tid nu, og fået rigtig mange gode anmeldelser, så tror det er et rimlig solidt køb. Behringer-kortet er helt nyt, så har ikke hørt så meget om det endnu. Hvis du har en billig strømforsyning, kan det måske have større indflydelse på EMU-kortet end på Behringer'en, da den har egen strømforsyning. Det smarteste du kunne gøre var nok at bestille begge kort hjem fra aage.dk og lytte dig frem, så er du sikker på at få det du synes lyder best.
Du må også gerne lige melde tilbage på, hvordan det går med at få EAC til at encode til WMA lossless __________________ Mit setup:
|
Til top |
|
|
bobill Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mark
Jeg beklager, at jeg ikke har skrevet tilbage før...
Jeg har fået sat EMU kortet til side, og regner med at købe det i første omgang. Jeg vender tilbage med info så snart det er sat til ;o)
Og det med EAC til at encode til WMA lossless.... AAARHG..... Jeg har brugt mere end én time på at klikke rundt i forsøget på at blive klogere...(blandt andet på det udemærkede link, som du gav). Jeg har også fundet denne side, som har hjulpet noget: http://www.virroaudio.net/ripping/EACconfig.htm
Men det er altså ikke lykkedes for mig endu, at sætte EAC op til at kopiere filerne til WMA lossless endnu. Skal vidst sætte en aften af og prøve igen ;o)
Meeeen...der er vidst også et problem udover det.... I Itunes kan man jo slet ikke vælge at gemme filerne i WMA-Lossless... Så som jeg forstår det, så vil Itunes alligevel lave filerne om, når jeg importere dem i Itunes. Det er da ikke særlig snildt . Så lige nu er jeg lidt på bar bund.. Tænker det måske er smartere at sætte sig ind i Windows Media Player og så bruge den... selvom jeg umiddelbart synes Itunes er lettere at finde rundt i.
;o)
Bo
|
Til top |
|
|
Mark.S Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2005 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
bobill skrev:
Jeg har fået sat EMU kortet til side, og regner med at købe det i første omgang. Jeg vender tilbage med info så snart det er sat til ;o) |
|
|
Hold dig endelig ikke tilbage, når du får det - tror der er mange, der gerne vil vide mere om det kort.
bobill skrev:
Og det med EAC til at encode til WMA lossless.... AAARHG..... Jeg har brugt mere end én time på at klikke rundt i forsøget på at blive klogere...(blandt andet på det udemærkede link, som du gav). Jeg har også fundet denne side, som har hjulpet noget: http://www.virroaudio.net/ripping/EACconfig.htm
Men det er altså ikke lykkedes for mig endu, at sætte EAC op til at kopiere filerne til WMA lossless endnu. Skal vidst sætte en aften af og prøve igen ;o) |
|
|
Ja, EAC kan være svær at sætte op, men det skulle jo så give nogle gode resultater i den anden ende 
bobill skrev:
Meeeen...der er vidst også et problem udover det.... I Itunes kan man jo slet ikke vælge at gemme filerne i WMA-Lossless... Så som jeg forstår det, så vil Itunes alligevel lave filerne om, når jeg importere dem i Itunes. Det er da ikke særlig snildt . Så lige nu er jeg lidt på bar bund.. Tænker det måske er smartere at sætte sig ind i Windows Media Player og så bruge den... selvom jeg umiddelbart synes Itunes er lettere at finde rundt i. |
|
|
Hvis du vil bruge iTunes, har Apple faktisk sit eget lossless format: ALAC. Det kan iTunes også afspille. Dog vil jeg ikke fortrække iTunes som afspiller, da den mangler nogle rimlig væsentlige muligheder i forbindelse med hifi-afspilning (ASIO eller Kernel Streaming support). WMP skulle vist være udemærket som afspiller, hvis man altså kan lide interfacet  Jeg bruger selv WinAmp, da jeg rigtig godt kan lide interfacet, samtidig med at det understøtter de funktioner jeg har brug for (ASIO). __________________ Mit setup:
|
Til top |
|
|
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
Sendt: 14 December 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ripning til WMA med EAC synes jeg er noget bøvlet da jeg ikke kunne få fornuftige tags ud.
Hvis du vil bruge EAC og WMA-lossles så brug daemon tools til at mounte et image inden du ripper med WMP (søg efter det i HTPC forum). Jeg har skrevet en udførlig guide her på sitet. Virker uden problemer og så får du tags mv. som ripning med WMA.
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
Sendt: 16 December 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
Hej,
Jeg kan også kun tilslutte mig! Råddet de gav dig med at købe, en god hi-fi forstærker. Så du kan høre noget god musik i stereo.
Men! Du siger selv at du går meget op i musikken!? Så syntes jeg også at du bør investerer i en god CD-afspiller! Her er utroligt meget at hente, frem for at lytte via. PC.
Mht. den digitale indgang, så det rigtigt! At der findes en sådan på surround udstyr, men desværre IKKE på stereo forstærker, så det du skal gøre, hvis du vil trække et 7m kabel. Er af finde/købe en D/A konverter, disse er dog ikke altid så nemme at finde mere ”altså med mindre det bliver noget super eksotisk high-end” men de findes af og til på brugt markedet til få hundrede kroner.
Men igen vil jeg helt sikkert anbefale dig! Kraftigt at overveje at supplere dit stereo-anlæg med en cd.
Peter
|
|
|
jeg bliver lige nød til at sige at det passer ikke helt med at man ikke kan få god lyd fra pc en der er blevet lavet nogle test med lydkort fra pc og 2 af dem klarede sig SUPER godt Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS og Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music som begge klarede sig ligeså godt som cd afspillere til 18000 - 25000 kr... hvilket må siges at være ret imponerede. har også selv Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music. det koster omklring 900kr med fragt fra www.edbpriser.dk. og har selv sammenlignet med nogle high end cd afspillere og er enig med de test jeg har set.. SUPER SUPER SUPER god lyd gennem digital port til en taralaps d/a conveter. kender ikke model typen men en ret god en synes jeg... fik 2 gratis så jeg kan ikke klage. men det andet lydkort koster kun 550 kr med fragt fra www.edbpriser.dk
så vælg et pc lydkort og spar pengene. og hvis din pc larmer kan du jo bruge pengene på at gøre den mere støjsvag hvis du ikke vil forstyres af larmen
håber det var til hjælp
fra Casper
|
Til top |
|
|
Wonderboy Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 205
|
Sendt: 16 December 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, når i nu snakker D-link, så er der en til salg her!!
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
Sendt: 16 December 2005 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wonderboy skrev:
Hejsa,
når i nu snakker D-link, så er der en til salg her!!
|
|
|
jeg har hørt RIGTIG MEGET DÅRLIGT om de fleste af alle de media centers.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 16 December 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til CasperCU:
Som jeg læser din test har du ikke testet lydkortet, men drevet. Du
tager signalet digitalt fra PC'en og sammenligner med digitalt signal
fra en high end CD afspiller. Det der gør en CD af spiller dyr/high end
er bl.a. drevet men i højere grad analog delen og dertilhørende
strømforsyninger.
En mere retfærdig sammenligning må være lydkortets analoge udgang
sammenlignet med en integreret CD afspiller. For at får high end lyd
med Creative kortet i din test koster det jo 900 kr. + en high end DAC
(+10000 kr.)
|
Til top |
|
|
Wonderboy Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 205
|
Sendt: 17 December 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
jeg har hørt RIGTIG MEGET DÅRLIGT om de fleste af alle de media centers.
|
|
|
Ja, det har jeg også  - ikke desto mindre fungerer denne upåklageligt. Eneste tidspunkt hvor der kan være lidt hakker er hvis der trådløst bliver afspillet en 4gb film (rippet fra DVD). Og specielt til musik er den bare super. Med COAX udgang ind i forstærkeren. Jeg tror grunden til at det "spiller" er at jeg bruger Tversity til share i stedet for D-links eget software. (jeg kører trådløst).
|
Til top |
|
|
bobill Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2005 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev det endelig jul *S*
Var inde i butikken for at hente det EMU lydkort jeg havde fået sat til side... Men inden jeg glad strøg dankortet igennem maskinen spurgte jeg - på anbefaling af IT-guren fra mit arbejde - om jeg ikke kunne få et ligeså godt audiosignal fra creativ soundblaster x-ifi platinium inkl. mulighederne for spil. Til min store overraskelse bekræftede ekspedienten detl....
Så for det første... stor tak til "www.aage,dk" for ikke at gå på nogle kompromis i forhold til deres rådgivning! Heller ikke når det kan skade deres salg. Håber det kommer dem til gode på sigt 
Fortalte historien videre, og fik på hjemmefronten besked på at vente med at købe lydkortet til efter juleaften... ... Har netop sat gaven i maskinen ;o) Hvordan det lyder?? Det kan jeg ikke fortælle endnu, da kablet til mit stereoanlæg er under al kritik (og stereoanlægget ligeså lidt endnu...). Men selv på mine monitor-paphøjtalere, synes jeg at kunne høre lidt forske og glæder mig til det hele er sat rigtigt opl 
Har også kæmpet... måske 8-10 timer med at få WMA filer ved hjælp af EAC... 
Havde stort set opgivet, men ville lige se om nogle havde skrevet her...
      X 1000 og en meget stor juletak dk2000 guruen, hvis vejledning har været helt fantastisk. Det virkede sgu!!!!
Så nu kan jeg omsider få hele samlingen lagt ned - lige som jeg ønskede mig ;o)
Så blev det alligevel jul 
Glæder mig til at komme tilbage hertil, og læse flere gode råd ;o)
Mange hilsner
Bo
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 25 December 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
PAS PÅ Når du kobler pc til amp! Pga. ofte store forskelle på stel, så skal begge apparater være slukket på kontakten, når du kobler dem sammen. Eller risikerer du at brænde noget af!
Jeg kører selv med mine filer pakket som ape via EAC. Du behøver ikke være bange for kvaliteten, jeg har haft meget forskelligt (dog ikke decideret highend) anlæg, men dette er det bedste hidtil, rent lydmæssigt. Nu mangler jeg bare en pda til remote...kommer tid kommer råd. Mine 380 cd'er fylder i ape ca. 105 gb. Jeg har et m-audio lydkort til ca. 800 kr, som klart har slået en dvd til 9kkr.
mvh. Per.
|
Til top |
|
|
bobill Forum Bruger

|
Sendt: 26 December 2005 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Tak for de gode råd ;o) Æhm...ville ønske jeg havde læst dit indlæg lidt tidligere ... men er glad for det holdt ;o)
Jeg har nu kopieret de første cd'ere... også nogle, som havde temmelig mange ridser. Til trods for at jeg i "Drive options" kører i secure mode, så er den "frygtelig" hurtig... ca. 7x normal hastighed... og der er ikke mange "røde knapper" (hvis nogle?) i boksen "Erro corection".
Derfor er mit spørgsmål, om EAC er ligeså omhyggelig, når det laver en img. fil, som når den laver normale waw filer???
|
Til top |
|
|
Sedgwick Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 30
|
Sendt: 26 Marts 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, Jeg bryder lige ind i denne gamle tråd, da jeg også leder efter et eksternt lydkort. Fik du lydkortet? Jeg kan se på billedet at man kan styre volumen foran på det. Er det selve udgangen, eller kun til høretelefonerne? -Edie s
|
Til top |
|
|
Jeps Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 21
|
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Edie
Jeg har fåed kortet.
Jeg har mest brugt det til hjemmestudie og ikke så meget til hifi. Det lyder absolut hæderligt, især prisen taget i betragtning. Hovedtelefonudgangen er dog for svag.
Volumenknappen er kun til hovedtelefonudgangen
|
Til top |
|
|