Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 08:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: dali 40 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Henrik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

CPH-R

er den diskant jeg har i så ok eller er den dårliger.end den der sad i før AUDAX HD-100.

Til top Vis Henrik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik D

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Henrik D skrev:

CPH-R

er den diskant jeg har i så ok eller er den dårliger.end den der sad i før AUDAX HD-100.

Hej,

Den oprindelige AUDAX HD-100 var en ret god diskant! faktisk var der sådan helt kult omkring den, men AUDAX havde lavet en fejl i deres pris på den "så de IKKE tjente nogle penge" med det resultat, at de lod den udgå.

Der måtte findes en afløser! Og der blev så en VIFA. Personligt syntes jeg den var/er bedre! AUDA X diskanterne kunne ikke tåle ret meget effekt, og den olie de brugte i gabet blev hurtig sej, det sidste blev forstærket af, deres meget tynde svingspole tråd, blev meget varm. Og til sidst var der tit 3-6 db forskel på hvor højt de kunne spille.

Og VIFA diskanten var en meget nyere og bedre konstruktion. Så hvis jeg var dig ville jeg ikke være nervøs for det.

Det du kan gøre! hvis det IKKE er en SE model, er at skifte den store spole i delefiltret, med en luft spole uden kærne. "den kærne spole der sad i de første tog simpelthen for meget effekt, da tråden ikke var særlig tyk, og den gik i mætning"

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Hvordan er det med flanken på den vifa diskant. Passer den ikke til en ss9300 enhed ?

I øvrigt står der på en lille hvid mærkat i bunden af min ht Dali 40 S.E. 0204 og så et serienummer. Der er 3 huller ind til delefilteret, hvor de to sidder bagpå.

Billede af audax mellemtone (16ohms udgave):

http://www.audaxspeaker.de/mda116.htm

Photo

Frequenzgang

Så vidt jeg kan se på delefiltret ordnes impedans korrektionen med en enkelt modstand. Bas skæres med 2 ordens. Mellemtone med 2 ordens nedad, 4 ordens opad. Og diskant med 3 ordens.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Kramer71@

Hvis dine er SE modeller sidder der vel en ScanSpeak 9300 i den..?

Flanken betyder ikke noget, men jeg mener at SS9300 er en del mere effektiv end både AUDA og VIFA. "men ikke helt sikker"

Peter

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Der sad oprindeligt en ss9000 enhed i. Magen til 9300 men med en anderledes coatning - mere klistret. Jeg synes i øvrigt at den lyder bedre end 9300. Jeg har skiftet den ud med en 9700 enhed. Indsat korrektionsfilter (lyttet ind - men det er ikke nødvendigt), samt skiftet til Jensen kondensatorer som du kan se. Jeg vurderer at Jensen passer klart bedre til 9700 enheden. Det er en god dynamisk kombination under ~10kHz.

Jeg tænkte ift. flanken om det umiddelbart var til at skifte til en 9300 enhed fra vifa ? Det kan ikke være meget den er mere følsom, 89-90 db ? jeg ville have troet det var omvendt. Men det kan let rettes ved at skifte modstand. 9700 enheden er efter min løse vurdering for hurtig til de gamle audax mellemtoner og den lyder også mere korrekt med impedanskorrektion og andre kondensatorer. 9700 er mere besværlig end en 9300, som er en dejlig nem fætter.

Jeg synes der er stor lydmæssig kvalitetsforskel på en standard 40 og se modellen. Mellemtonegengivelsen fra se modellen hæver sig som jeg kan vurdere det, med en svag hukommelse, over både standard 40 og en Grand. Den er desværre ikke tilstrækkeligt dynamisk og hurtig (kødfuld og støvletramp), men den er glat og neutral på en helt uforlignelig måde.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes