Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 00:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Køber du hifi efter anmeldelser? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Spørgsmålet: Hvor stor indflydelse har anmeldelser for dine hifi indkøb?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
266 [49,26%]
95 [17,59%]
147 [27,22%]
32 [5,93%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 08 December 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Administrator skrev:

...man skal dog huske på at anmeldelser er subjektive, og alene anmelderens indtryk og opfattelse - og IKKE lig med den endegyldige sandhed!

Enig!  (og den endegyldige sandhed findes slet ikke i hifi

Og netop derfor kan det være en fordel at finde flere test af det samme produkt for at se om der er vurderinger og fænomener der går igen fra de forskellige anmeldere.

Jeg synes test/anmeldelser er et udemærket supplement til forhandlerens "salgstale" og de input man kan få her i forummet.

Men anmeldelser der kun roser synes jeg er ubrugelige. Ligesom al anden feedback er det sundt med konstruktiv kritik på hvad der kan gøres anderledes (bedre?), eller hvilke begrænsninger produktet medfører: man trods alt ikke købe sig til Nirvana

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 December 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Som det er sagt af flere er det en god idé at læse flere anmeldelser af samme produkt.

Personligt kan jeg godt lide de anmeldere der laver sammenligninger/drager paralleller til andre produkter de har testet og som fortæller om deres lyd og musikpræferencer

Hvis nu man har en anmelder der foretrækker stille kammermusik, så skal man måske ikke lægge så meget vægt på hans vurdering af Cervin Vegas seneste

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 December 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Anmelderser er da hamrende god hyggelæsning, men er jo skrevet af et levende væsen som dig og mig , så det styrer ikke mere end jeg og mine egne ører tillader det

Hvis der ikke var anmeldelser i div hifi blade var der kun reklamer tilbage

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 December 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Man har vel kun brug for en god anmeldelse, hvis man skal sælge sit brugte grej igen, uden for stort tab ?

Så hvis man interesserer sig for anmeldelsen, så har man måske allerede en mistanke om at man snart vil sælge igen ?

(Jeg tror ikke at alle tænker sådan, men mange gør nok)

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Man har vel kun brug for en god anmeldelse, hvis man skal sælge sit brugte grej igen, uden for stort tab ?

Så hvis man interesserer sig for anmeldelsen, så har man måske allerede en mistanke om at man snart vil sælge igen ?

Hvorfor dog kun til det? Jeg har da fundet adskillige anmeldelser i forbindelse med mit seneste forstærker indkøb. Flere af dem er modstridende. Men det har da været i forbindelse med købet (hvor den naturligvis var med hjemme på prøve) og for at få andres indtryk af lige netop denne forstærker og forholde dem til mit eget indtryk. Så jeg køber ikke din logik række.

Og nej - min forstærker bliver ikke solgt igen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 December 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:
Spencer skrev:

Hvorfor dog kun til det? Jeg har da fundet adskillige anmeldelser i forbindelse med mit seneste forstærker indkøb. Flere af dem er modstridende. Men det har da været i forbindelse med købet (hvor den naturligvis var med hjemme på prøve) og for at få andres indtryk af lige netop denne forstærker og forholde dem til mit eget indtryk. Så jeg køber ikke din logik række.

Og nej - min forstærker bliver ikke solgt igen

Nej, den bliver ikke solgt igen, men...

Køber du også ting der har fået dårlige anmeldelser overalt, hvis din bekendte siger at det er godt ?

Tør du brænde inde med noget der er usælgeligt igen ?

Selvfølgelig er anmeldelser måske grunden til at du overhovedet hører om et produkt, men måske går du også direkte i forretninger, og ser hvad de har, uden at kigge anmeldelser først ?

Det har jeg selv gjort, i de gamle dage med HiFi-Klubben, hvor deres Audiovis var en slags anmeldelse, uden at være det alligevel. (Reklame)

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Nej, den bliver ikke solgt igen, men...

Køber du også ting der har fået dårlige anmeldelser overalt, hvis din bekendte siger at det er godt ?

Tør du brænde inde med noget der er usælgeligt igen ?

Selvfølgelig er anmeldelser måske grunden til at du overhovedet hører om et produkt, men måske går du også direkte i forretninger, og ser hvad de har, uden at kigge anmeldelser først ?

Nu har jeg jo netop ikke købt udelukkende pga. anmeldelser eller bekendtes udtalelser - førstehånds lytteindtryk er essentielle!

Usælgeligt? Altså som i at alle har rakket det ned? Tjah, måske. Jeg har da haft upopulære (som i ikke-udbredte) højttalere som jeg selv synes var gode.

Og ja, selvfølgelig browser jeg da lokale forretninger hvis jeg er på udkig  Derefter kan man jo finde anmeldelser til at vurdere forhandlerens udsagn - og i sidste ende låne tingen med hjem!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 December 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

@CHTT

Nu er dit setup jo faktisk sammensat af ret flotte ting, så man må da håbe at det spiller godt også (nam nam).

Det kunne være sjovt at lave en konkurrence om at lave det bedste anlæg af komponenter der kun er dårligt anmeldt, lige fra signalkilde og kabler, til højttalere.

Men det er nok de færreste der kan samle et helt anlæg af dårligt anmeldte produkter, og få det til at spille godt.

Nogen der tager denne udfordring op ?

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

LOL - ja det kunne være sjovt. Det kalder jo på en ny tråd: "the best of the worst"

(Og ja tak - mine ting spiller faktisk ligeså godt som de ser ud: homogent, stort og behageligt )

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 December 2005 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er fedt at læse anmeldelser, men bruger dem ikke specielt når jeg skal vælge.

Der hvor jeg synes der er mest sjovt at læse dem, er med de ting jeg selv har i forvejen. Specielt hvis de roser det.

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 December 2005 kl. 06:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har flere eksempler på, at jeg er uenig med anmelderne, end enig med dem.

Seneste eksempel:B&W 804S. Efter mine ører er den totalt udynamisk og små-aggressiv i diskanten, stik imod anmeldelserne. Har hørt den 4 gange i diverse set-ups og lytterum, men MEGET SKUFFENDE!

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Mr.EntryLevel
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 25 September 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 11 December 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Jeg köber efter lyden. Men anmeldelser kan väkke min nysgerrighed og så skal jeg hen og lytte. De bedste anmeldelser er dem hvor man genkender anmelderen og begynder at have et billede af anmelderens og egne referencer. Jeg er f.eks. ikke glad for metaldomer - så jeg vil aldrig tage en anmeldelse af en höjtaler med metaldomer der lovprises for "sine luftge diskant" alvorlig, for jeg vil sikkert syntes det er en skinger höjtaler. Andre der har behov for knald på diskanten vil fise ned i närmeste butik og lytte.

Det er vigtigt at kende sine egne ideer og reference rammer - så kan man have det sjovt med at läse anmeldelser.

Til top Vis Mr.EntryLevel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.EntryLevel

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 December 2005 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Er det ikke lidt sjovt! Procenten for dem der ikke bruger anmeldelser er så stor! Men lige netop tråde omkring anmeldelsers troværdighed, kan blive alen lang, og bringe mange sind i kog….Hmmm…

Der kan i nogle situationer være ret stor forskel på hvad folk siger og hvad de gør - dette er et ret godt eksempel. Det er muligt at man siger man bare læser anmeldelser for at få lidt inspiration, og så iøvrigt vælger ud fra lyttetest - men jeg vil påstå at de fleste ikke er klar over hvor meget de bliver påvirkede af at læse anmeldelsen. Det indtryk man har af et givent produkt _inden_ man giver sig til at lytte, har for langt de fleste en ganske kraftig indflydelse på hvordan man oplever produktet under lytning. Det er bare de færreste der vil indrømme det... Desuden: Hvis anmeldelserne bruges til at indsnævre mulighederne, så har de jo netop i høj grad indflydelse på hvad man køber - eller rettere, hvad man IKKE køber. For en dårlig anmeldelse vil jo så netop betyde at man kigger på noget andet?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 11 December 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Læser anmeldelser som fanden læser en vis bog. Bruger kun anmeldelser til at nyde billeder af udstyret.

Som den kære Jørgen Ryg sagde i en monolog:

Forleden var jeg inde og se et teaterstykke, jeg sad og grinede i to timer, næste dag stod der i avisen at, jeg ikke havde moret mig en skid !

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 December 2005 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger da osse anmeldelser til, at pejle mig ind på hvad der kunne være interessant. Men det er jo ørene der bestemmer i sidste ende.....

Dog har jeg en del gange efterhånden, købt grej uden ordentlig at lytte til det først. Med brugt grej i en hvis klasse, går det næsten aldrig helt galt. Det kan som regel rimeligt nemt sælges igen, uden det helt store tab.

Og ellers så har jeg min egen "lille" private anmelder, som kommer med gode råd i ny og næ....

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 December 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

@Otto

Enhver anmeldelse - selv de hvor man bare læser overskriften - bidrager jo til eksponering og branding af et produkt.

Måske har man kun set det indbydende foto, men dog fået et indtryk af produktet.

Mht. lyd, er der flere typer købere, hvor nogle ser produktets udseende som meget vigtigt, og andre som komplet uvæsentligt.

Personligt har jeg et problem med sølvfarvede TV-apparater, og foretrækker koksgrå her.
Uanset billedkvaliteten, vil jeg derfor end ikke overveje et sølvfarvet apparat, men har jo også projektorer som kan løse mit behov ved filmkigning.

Jeg bruger Usenet utroligt meget, men har dog også interesseret mig en del for brugererfaringer på websites. Usenet indeholder alligevel for meget skrald, og for mange useriøse indlæg.
Google er en stor hjælp her.

Mht. anmeldelser af udstyr, er et parameter som billedkvalitet på DVD-afspillere og projektorer interessant.

Jeg er faktisk meget godt tilfreds med min ti år gamle Barco-projektor endnu, og har ikke behov for digitaliseret pixelskarphed. Filtre i en HTPC kan give mig det billede jeg vil have i mange tilfælde, lige bortset fra der hvor en DVD-udgivelse er med permanent edge enhancement som ikke kan fjernes igen. Min gamle laserdiscsamling er heldigvis blottet for edge enhancement.

En besynderlig oplevelse med projektorer, havde jeg på messen i KBH, hvor 3 projektorer var stillet op ved siden af hinanden, og ikke justeret ind, men blot spillede 'ud af boxen'.

Der skal nok kun én enkelt oplevelse mere til, af den slags, før jeg bliver hjemme fra messer fremover, eller tager en længere pause. Et sted virker det meget useriøst, men der var andre demorum hvor der kom diverse undskyldninger om at tingene ikke var justeret endnu.

God billedkvalitet bør være opnåelig på en messe.

At lyden ikke altid er det, er efterhånden accepteret, men giver også temmelig overfladiske bedømmelser på visse parametre, som især frekvensgang og perspektiv.

Hvad har messer med anmeldelser at gøre ?
Jo, man vil se om produktet lever op til en overdrevent positiv anmeldelse.

Så selv om man er skeptisk overfor anmeldelsen, så skaber den naturligvis en positiv branding af produktet.

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 December 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger anmeldelser til at få kendskab til produkter, jeg måske aldrig selv ville have støvet op. På den måde er de mere en opdagelsesrejse end en egentlige rettesnor.

En helt tredie dokumenteret (jeg kan bare ikke huske hvor) måde at bruge anmeldelser på, er at folk i stort omfang læser anmeldelser af produkter som de allerede har købt. Dette gøres enten for at blive bekræftet i sit køb (det er jo altid rart) eller af ren og skær nysgerrighed, da beslutningen jo er taget. Jeg har da personligt læst anmeldelser af produkter jeg ejer efter de var købt, for at se hvad andre mener.

Til top Vis jetz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetz

KaZZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 11 December 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Det har ingen indflydelse på mit valg! Men det er da sjov læsning, samtide med at der er gode billeder!

B&W DM604 S3/602 S2/CC6 S2
Sanyo Z3/Lissau ProScreen gråt motor.
Technics 1210mkII/Cambridge 640P
Taralabs Axiom
Supra
Van den hul
Til top Vis KaZZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KaZZ

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 11 December 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Anmeldelser bør kun bruges som vejledende og ikke andet fordi:

1. Vi har ikke en bestemt definition på de forskellige begreber som bliver brugt af anmeldere og læsere (Dynamik, Detaljer, opløsning osv.)
  2. Anmeldere bruger ikke en reference model at referer til. (Når en anmelder skriver, produktet levere en velopløst lyd, så spørger jeg i forhold til hvad????)
  3. Det er ikke sikkert at de altid har samme akustiske forhold når de laver en test. (Selvom man laver alle test i samme rum, så er det ikke ensbetydende at man har haft samme akustiske forhold i rummet hele tiden. Prøv selv bytte rundt på møbler så kan i hører hvad jeg mener, f.eks. ved at fjerne gulvtæppe.)
  4. Alt andet udstyr man anvender ved f.eks. test af en CD afspiller er sikkert ikke det samme som anmelderen brugte ved en tidligere test af en anden CD afspiller. (I det her tilfælde tænker jeg på kabler, højttalere og forstærker)

Det er min holdning til anmeldelser, men dermed ikke sagt jeg ikke sætter pris på anmelderes arbejde i at teste forskellige produkter. De skal have tak for deres arbejde og den tid de bruger på at teste forskellige produkter. Men som sagt tager jeg deres anmeldelser som vejledende.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 December 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

hej,
for mit vedkommende betyder anmeldelser ikke "alles" - som en anden har skrevet er det for spinklet grundlag at bygge på.
Selvfølgelig kan man blive klogere på folks meninger f.eks. via dette glimrende forum og venners meninger er jo ej heller at foragte.
Det vigtigste er stadig selv at lytte.... Dette er jo ikke nogen ny betragtning, men allligevel

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes