| Forfatter |
|
Lestat Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 456
|
| Sendt: 05 December 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
| Og når vær 10db ekstra er en fordobling af lydstyrken siger det sig selv at forskellen vil kunne føles. |
|
|
Fixede det lige for dig...
L.
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 05 December 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lestat skrev:
ManicMiner skrev:
| Og når vær 10db ekstra er en fordobling af lydstyrken siger det sig selv at forskellen vil kunne føles. |
|
|
Fixede det lige for dig... 
L.
|
|
|
Absolut alt hvad jeg har lest siger at 6db er det der opleves som en fordobling, men jeg lytter om du vil forklare mig hvorfor det ikke er tilfelde? __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 December 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fant så forklaringen på hvorfor 6db er en fordobling
"
WHAT IS DB AND HOW IT RELATES TO AMPLITUDE?
dB (decibel) is a logarithmic scale for signal level/power. Thus decibel never can give an absolute value of the amplitude, only the amplitude value in relation to some other level. E.g. we can say that one signal is 20dB lower or higher than another, but we cannot say that a signal is 20dB loud.
Decibel scale is always relative.
The relation between dB and amplitude is simple:
dB1-dB2=20 Log10(A1/A2)
That is if A1=2*A2 then dB1-dB2=20 Log10(2)=(approx) 6dB
That is a signal having twice as large amplitude is about 6dB louder
In SynC Modular you can use dB2AF macro to convert dB offset to amplitude factor. E.g. for input of 6 units (+6dB) the output would be 2 (twice as large amplitude), for input of -6dB the output would be 0.5" __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 05 December 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jean M Jarre skrev:
ManicMiner skrev:
| Angående receiver ville jeg også taget de nye Yamaha RX-V1600, og 2600 med i vurderingen. De skal vistnok være meget gode |
|
|
Yamaha ville jeg aldrig vælge, de kommer med nye modeller hvert ½ år, de rasler ned i pris med det samme, så hellere finde en brugt 1500, den kan fåes for ingen penge.
Hvad med at kigge på Harmans nye serie, 335, 435, 635 m.m. den nye chip fra Texas der sidder i slår alt andet til prisen, både til musik og til film.
|
|
|
Jean M Jarre: Dit argument i forhold til Yamahas modeller er ikke særlig godt. Det er da et dårligt råd at give, at man skal se bort fra Yamaha. Det skal man vel kun hvis man har meget høje tanker om at sælge sin nye sourroundsoundforstærker viderere inden der er gået to år, og det går jeg ikke ud fra at trådens bagmand har tænkt sig.
Yamaha laver nogle meget kompetente surroundprodukter, og har vundet utallige priser, så de er bestemt værd at overveje! __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Kristian T Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 05 December 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
|
i forhold til Yamahas modeller er ikke særlig godt. Det er da et dårligt råd at give, at man skal se bort fra Yamaha. Det skal man vel kun hvis man har meget høje tanker om at sælge sin nye sourroundsoundforstærker viderere inden der er gået to år, og det går jeg ikke ud fra at trådens bagmand har tænkt sig.
Yamaha laver nogle meget kompetente surroundprodukter, og har vundet utallige priser, så de er bestemt værd at overveje!
|
|
|
Det er rigtigt jeg vil ikke udskifte forstærkeren så tit 
Jeg syntes jeg har fået SUPER respons her, så nu må det være tid til at presse træskoene i bund og få hørt nogle af de forslag på forstærker og højtalere. Jeg smider lige kommentar med mit endelige valg hvis noget skulle være nysgerrig 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 December 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft 2 Yamaha receivere, og har ikke opplevet at de tabte sig mere i værdi enn de andre receiverene jeg har haft. Den eneste ulempen jeg har fundet med Yamaha er de har en noget begrenset effekt ved fasevridninger, og lave impedanser, og derfor leverer de ikke så meget bass om man har et par tunge højtalere.
De nye RX-V1600, og 2600 har taget på 1.5kg, og jeg håber at det betyder en større strømforsyning, og mere effekt i bunden. Uanset, har du en god sub vil du kunne køre højtalerene som 'small', og la subben spille all bass, dermed bliver receiverns bass egenskaber uvesentlige.
Mine Evidence 470 har ikke spillet noget bass under 80hz på mange måneder nu.
Der kommer snart en test af RX-V2600 over på Audioholics. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 December 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristian T skrev:
Olsen skrev:
|
i forhold til Yamahas modeller er ikke særlig godt. Det er da et dårligt råd at give, at man skal se bort fra Yamaha. Det skal man vel kun hvis man har meget høje tanker om at sælge sin nye sourroundsoundforstærker viderere inden der er gået to år, og det går jeg ikke ud fra at trådens bagmand har tænkt sig.
Yamaha laver nogle meget kompetente surroundprodukter, og har vundet utallige priser, så de er bestemt værd at overveje!
|
|
|
Det er rigtigt jeg vil ikke udskifte forstærkeren så tit 
Jeg syntes jeg har fået SUPER respons her, så nu må det være tid til at presse træskoene i bund og få hørt nogle af de forslag på forstærker og højtalere. Jeg smider lige kommentar med mit endelige valg hvis noget skulle være nysgerrig 
|
|
|
Jeg har tilbragt de 3 seneste årene med at jakte efter de surroundkomponentene der passer mig bedst.
Jeg har i løbet af den tiden haft 6 receivere, 8 par højtalere og 5 subwoofere. Så når jeg udtaler mig er det men en rimelig solid erfaring som ballast 
Så tro mig når jeg siger at af alle de komponentene der har vært nevnt i denne tråden er det i blandt subwoofrene at du vil kunne finde den største forskellen, og uden en god sub er selv det aller største surroundanlæg tamt i mine ører.
Vi kan bruge homers anlæg som eksempel
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=705&KW= homer
Han hadde tidligere en JBL sub, og selv om han har nogle af de alle bedste komponenter penger kan købe foretrakk jeg lyden af mit eget anlæg da bassen var mangelfuld, og da synes jeg at lyden ikke engagerer. Der kom så en god sub på plads, og homers anlæg holder jeg nu som noget af det bedste jeg nogensinne har hørt.
Den samme tanken slo mig også sidst når jeg var på messen i Århus, der var sat op nogle meget gode, og dyre surroundanlæg, men felles for de alle sammen var at subwooferen ikke holdt mål. Lyden i films har blevet meget mere krevende i de seneste år, og desværre så er det derfor kun de alle færrste subs der kan gi dig lyden som den var tenkt fra producentens side __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Kristian T Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg lyttet og kigge på en del efterhånden og syntes dette er et fedt sæt HT'er:
Dali Suite 2.8 Front Dali Suite C0.8 Center Dali Suite R0.8 Rear Dali Suite S1.5 Sub
Er der nogen som kender dette sæt?
Hvad er en passende forstærker på disse Marantz eller Pioneer eller Denon måske Yamaha
jeg syntes det er svært vil gærne have et "Sæt" forstærker og DVD som passer sammen men kvaliteten kommer i første række 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 December 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke hørt S1.5, så jeg kan ikke si noget sikkert, men jeg kan udtale mig lidt generelt.
S1.5 vil neppe spille særlig dybt&højt da den er lukket, og har et lille kabinet set i relation til størrelsen på elementet. Den har heller ikke en stor nok forstærker til at kunne presses dybt vha EQ. Det den nok vil er at spille temmelig højt fra, måske 35hz og opover. I det dybe vil den mest sansynlig komprimere, og forvrænge.
Jeg tror at PB10en vil være en bedre sub, med mindre du prioriterer at spille højt, fremfor at spille dybt.
Jeg ved at man nemt kan blive fascineret af at den har et 15" element, men om du tager arealet af elementet, og ganger med slaglengden (7.5x7.5xpix20)=3534 cu.in, gør så det samme for PB10 (5x5xpix50)=3927cu.in vil du se at PB10 kan flytte mere luft vha elementet alene. I tillæg så har da PB10 porten til hjelp i de dybeste frekvensene, mens S1.5 skal klare det hele med elementet alene.
At PB10 så koster mindre would seal the deal for me :) __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 December 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
|
Jeg har ikke hørt S1.5, så jeg kan ikke si noget sikkert, men jeg kan udtale mig lidt generelt.
S1.5 vil neppe spille særlig dybt&højt da den er lukket, og har et lille kabinet set i relation til størrelsen på elementet. Den har heller ikke en stor nok forstærker til at kunne presses dybt vha EQ. Det den nok vil er at spille temmelig højt fra, måske 35hz og opover. I det dybe vil den mest sansynlig komprimere, og forvrænge.
Jeg tror at PB10en vil være en bedre sub, med mindre du prioriterer at spille højt, fremfor at spille dybt.
Jeg ved at man nemt kan blive fascineret af at den har et 15" element, men om du tager arealet af elementet, og ganger med slaglengden (7.5x7.5xpix20)=3534, gør så det samme for PB10 (5x5xpix50)=3927 vil du se at PB10 kan flytte mere luft vha elementet alene. I tillæg så har da PB10 porten til hjelp i de dybeste frekvensene, mens S1.5 skal klare det hele med elementet alene.
At PB10 så koster mindre would seal the deal for me :) |
|
|
__________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 13 December 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en B&W ASW CDM sub med en 10" enhed og lukket kabinet.
Den er lille og kan få hele huset til at ryste hvis det er det jeg vil. Det er dog ikke særlig behageligt. At en sub med lukket kabinet ikke kan spille særlig dybt, ved jeg ikke hvor nogen for den ide fra. Alle B&W sub har f.eks. lukket kabinet, så en teori om at lukket kabinetter ikke kan gå dybt, tror jeg ikke er helt rigtigt på.
Om en sub kan spille ned til 30 Hz eller 25 Hz er efter min bedste overbevisning fuld stændig lige gyldig. Det er et spørgsmål om kvalitet der tæller her.
Min erfaring siger at en sub er god at have på et surround anlæg, men den skal på igen måde dominære lyd billedet. Det bliver man træt af i det lange løb.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 December 2005 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
|
Jeg har en B&W ASW CDM sub med en 10" enhed og lukket kabinet.
Den er lille og kan få hele huset til at ryste hvis det er det jeg vil. Det er dog ikke særlig behageligt. At en sub med lukket kabinet ikke kan spille særlig dybt, ved jeg ikke hvor nogen for den ide fra. Alle B&W sub har f.eks. lukket kabinet, så en teori om at lukket kabinetter ikke kan gå dybt, tror jeg ikke er helt rigtigt på.
Om en sub kan spille ned til 30 Hz eller 25 Hz er efter min bedste overbevisning fuld stændig lige gyldig. Det er et spørgsmål om kvalitet der tæller her.
Min erfaring siger at en sub er god at have på et surround anlæg, men den skal på igen måde dominære lyd billedet. Det bliver man træt af i det lange løb.
|
|
|
Rolig, jeg skrev kun generelt om subs med specs lignende de S1.5 har. Jeg skrev også:
"Den har heller ikke en stor nok forstærker til at kunne presses dybt vha EQ"
CDM har en atskillig større forstærker enn S1.5, dog vil CDM også være udsat for kompression, og forvrængning i de dybeste frekvensene, når den samtidig bedes om at spille højt. Det er de fysiske love der setter begrensningene, og derfor kan man generalisere om hvordan en sub vil yde udifra dens specs (det om specs stemmer)
Det er da temmelig nemt at tenke sig til at det ikke er direkte logisk at designe en boks der er mindre enn en normalt stor højtaler, også tro at den skal være optimal til at spille bass. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Kristian T Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2005 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm i har begge gode argumenter 
Jeg vil overveje det i aften...
Manicminier har du hørt PB12-Plus/2 er den for vild til 22m2 bio? eller erPB12-Plus'en rigeligt?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 December 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kristian T Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er "kun" en dør som bliver lukket med en dobbeltdør så er der to små vinduer som bliver lukket af. Der er 2.20cm til loft.
Læse lige lidt på LSound.no om dual SV Sub (Altså 2 stk Sub i samme rum )
måske skulle man ha 2 BP10-ISD i stedet, hva mener du?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 December 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til normale lyttevolum vil 1 PB10 være nok i det rummet. Skal det spilles meget højt, eller om du bare vil ha masser af bass så skal du enten ha en Plus, Plus/2, eller 2 PB10.
Fordelen med 2 PB10 vil være at du kan få en jevnere bassrespons i et større område. Det vil sige at om du har mange sittepladser vil lyden være jevnere fordelt over flere sittepladser. Det er lidt sværere at kaliberere 2 subs, men jeg har udstyret der behøves, og skal nok hjelpe dig om det bliver nødvendigt.
Fordelen med en Plus om vi ser bort fra finish er at den kan tunes til at spille dybere enn en PB10, og Plus/2. I 20hz tune spiller den omtrent lige højt som 2 PB10. Den har også en tanke bedre lydkvalitet enn PB10, men forskellen er lille.
Plus/2 er utrolig meget lyd for pengene, jeg tror den har ca 4db mere at gå på sammenlignet med Plus.
__________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Kristian T Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit svar. Du har jo nok også købt din i Norge til "billige penge"  
Jeg har sendt en mail til LSound så for jeg også lige deres mening 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 December 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 13 December 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ManicMiner
Jeg er helt rolig. Det er helt fint hvad du skriver.
Jeg har ikke den store tekniske indsigt i hvordan en subwoofer skal være bygget for at spille optimalt.
Men af hvad jeg ved, tror jeg at det er nemere at placere en sub uden bas port end med bas port, igen ikke at jeg har stor erfaring med dette, men hvis det er det samme som alm. højtalere med bas porte bag på, har jeg haft flere problmer der, end der hvor bas porten er på fronten af højtaleren.
Mht. hvor vigtig en sub i et anlæg er, hører jeg til dem som synes at det meget nemt kan blive for meget, specielt i mindre rum. Så nok er jeg glad for min egen sub, men er der noget i mit anlæg jeg skulle undvære, ville det uden tvivl være den der røg først hvis det kom an på det. Håber man forstår hvad jeg mener.
Hilsen Michael
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 December 2005 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
|
Hej ManicMiner
Jeg er helt rolig. Det er helt fint hvad du skriver.
Jeg har ikke den store tekniske indsigt i hvordan en subwoofer skal være bygget for at spille optimalt.
Men af hvad jeg ved, tror jeg at det er nemere at placere en sub uden bas port end med bas port, igen ikke at jeg har stor erfaring med dette, men hvis det er det samme som alm. højtalere med bas porte bag på, har jeg haft flere problmer der, end der hvor bas porten er på fronten af højtaleren.
Mht. hvor vigtig en sub i et anlæg er, hører jeg til dem som synes at det meget nemt kan blive for meget, specielt i mindre rum. Så nok er jeg glad for min egen sub, men er der noget i mit anlæg jeg skulle undvære, ville det uden tvivl være den der røg først hvis det kom an på det. Håber man forstår hvad jeg mener.
Hilsen Michael
|
|
|
Om en sub bliver for meget er det kun fordi at den ikke er korrekt justeret. Om jeg spiller musik der ikke går dybere enn 40hz, og holder volumet moderat kan jeg ikke skille mellem om subben spiller eller ej. Det krever at niveauet og fasen er korrekt justeret, og selvfølgelig at subben er plasseret optimalt.
Bagovervendte porter er ikke så slemt som man skulle tro, ikke så lenge vi taler om en sub der er tunet dybt. Min PB12 spiller nu i 16hz tune, og da begynder ikke porten at arbejde meget før ved 25hz. Den har dermed ansvaret for et meget snevert område (9hz), og dermed så er det også begrenset hvor meget skade den rent teoretisk skulle kunne lave. I praksis opstår der ingen problemer, den har ca 10cm til bagvæggen, og der opstår ingen ulyder, eller ujevnheder i frekvensresponsen.
Den opfører sig heller ikke meget anderledes enn min nu solgte PB10 der har porten i front.
Når vi nu taler om porter så er der en fordel ved at bruge sub, og la højtalerene spille som small. Da de ikke lengre kommer så dybt at de når hen til portens arbejdsområde kan man pladsere de meget tettere på væggen, og dermed bliver konemor glad  __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |