Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 04:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Ny hjemmebio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 December 2005 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
mhansen skrev:

Hej ManicMiner

Jeg er helt rolig. Det er helt fint hvad du skriver.

Jeg har ikke den store tekniske indsigt i hvordan en subwoofer skal være bygget for at spille optimalt.

Men af hvad jeg ved, tror jeg at det er nemere at placere en sub uden bas port end med bas port, igen ikke at jeg har stor erfaring med dette, men hvis det er det samme som alm. højtalere med bas porte bag på, har jeg haft flere problmer der, end der hvor bas porten er på fronten af højtaleren.

Mht. hvor vigtig en sub i et anlæg er,  hører jeg til dem som synes at det meget nemt kan blive for meget, specielt i mindre rum. Så nok er jeg glad for min egen sub, men er der noget i mit anlæg jeg skulle undvære, ville det uden tvivl være den der røg først hvis det kom an på det. Håber man forstår hvad jeg mener.

Hilsen Michael

Om en sub bliver for meget er det kun fordi at den ikke er korrekt justeret. Om jeg spiller musik der ikke går dybere enn 40hz, og holder volumet moderat kan jeg ikke skille mellem om subben spiller eller ej. Det krever at niveauet og fasen er korrekt justeret, og selvfølgelig at subben er plasseret optimalt.

Bagovervendte porter er ikke så slemt som man skulle tro, ikke så lenge vi taler om en sub der er tunet dybt. Min PB12 spiller nu i 16hz tune, og da begynder ikke porten at arbejde meget før ved 25hz. Den har dermed ansvaret for et meget snevert område (9hz), og dermed så er det også begrenset hvor meget skade den rent teoretisk skulle kunne lave. I praksis opstår der ingen problemer, den har ca 10cm til bagvæggen, og der opstår ingen ulyder, eller ujevnheder i frekvensresponsen.

Den opfører sig heller ikke meget anderledes enn min nu solgte PB10 der har porten i front.

Når vi nu taler om porter så er der en fordel ved at bruge sub, og la højtalerene spille som small. Da de ikke lengre kommer så dybt at de når hen til portens arbejdsområde kan man pladsere de meget tettere på væggen, og dermed bliver konemor glad

Jeg hører til dem som så mange andre den første tid jeg havde min sub, spillede alt for højt på den. I dag kan jeg heller ikke høre om den spiller med eller ej. Kun hvis jeg slukker for den, er det som om der mangler noget.

Jeg har prøvet at skrive mit syn på subwoofere nogen gange her på dette indlæg, men har haft svært med at udtrykke mig rigtigt, så derfor jeg har ikke fået sagt det jeg egentlig ville. Så nu vil jeg prøve...

Inden jeg starter vil med det samme sige, at det helt sikkert findes bedre subwoofere end min, og det måske er derfor jeg har denne mening om sub'er.

Jeg synes den bedste og mest rigtige bas kommer fra mine front højtalere. Den er stram præcis, og rigtig fed at høre på. Her taler jeg om stereo. Det sidste hug i bassen kommer naturligvis fra sub'en. Men her er det for mit vedkommende kun fra 60 Hz og ned. Mine erfaringer med subwoofere er at hvis man vil udnytte den optimalt, skal men meget tit ændre på volumen på den, alt efter hvilken cd man nu hører. Nogen cd er der for meget sub, andre er der for lidt. Så det sker jeg slukker for den, så er der den bas, der nu er. Og i de fleste tilfælde er det for mig rigeligt.

Så der jeg vil hen er, at en god forstæker med masser af overskud til at trække nogen  gode højtalere, for mig er bedre end at at sætte front højtalere til small i et givent setup, og lade subben overtage fra eks. 80-100 HZ.

Håber jeg har gjort mig forstålig. Eller så bare spørg

Hilsen Michael

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 December 2005 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Jeg genkenner det du skriver, og jeg er temmelig sikker på at du har minst en frekvens der driller i dit værelse. Jeg har to i mit, 22hz, og 56hz. 22hz er ikke så slem da øret ikke er spesielt følsomt der nede. Men musik der indeholder bass rundt om 56hz er uutholdeligt med subben, med mindre man skrur ned for volumet.

Løsningen for mig var en Behringer DSP1124P, som er en 2x12 bånds PEQ, vha den dempet jeg 56hz toppen, og rettet også op nogle andre små ujevnheder i frekvensgangen.

Når frekvensgangen er jevn vil du opleve at du ikke behøver at justere volumet, og at du vil finde nye detaljer i bassen. CDM subben er så absolut god, og jeg tror du kan få en aha oplevelse om du investerer 700kr i en 1124, og aller helst også ca 500kr i et SPL meter.

Jeg anbefaler også virkelig at køre front som small, om ikke andet så fordi at du på den måden ungår eventuelle faseproblemer. Alternativt skal du la subben overta der hvor højtalerene naturligt ruller af. Dog er det mere besværligt om man også vil bruge subben til film.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Hej ManicMainer

Jeg er ikke meget for at sætte en EQ på mit anlæg. Så vil jeg hellere prøve at få rettet de fejl rummet har i stedet.

Mine problem områder er, løsligt målt med egne ører ca. 80 Hz og 200Hz. Ved det ikke er særlig præcist.

Kristian T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 17 December 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Så er der lidt ny igen

SVS PC12-Plus er på vej med posten

Dali 2.8 Suite er valgt til resten af mit setup.

Forstærker der har jeg bruge for nogle meninger

Denon AVR-4306 med Denon DVD-1920 eller

Yamaha RXV 4600 med Yamaha DVDS 2500

Syntes Denon AVR-4306 lyder rigtig fed med scaler i (ved ikke om der er det i yamaha'en)

Nogle som har nogle fornuftige for og imod

Til top Vis Kristian T's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristian T

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Jeg skal med det samme sige at jeg ikke har hørt nogen af de 3 forstørkere.

Jeg har haft en Denon AVR 3805. Jeg synes betjening messigt at den var god, specielt surround dekoderen synes jeg var god, og vil i den sammenhæng godt kunne anbefale AVR 4306. Jeg tror den har det sidste der skal til mht. forsærker.

Hvad blev der af Marantz SR 8500.

Jeg kan se du er gået lidt ned i DVD afspiller. Er det pga. økonomien?

Hilsen Michael

Kristian T
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

Ja ville hellere have en med HDMI udgange på end DVI samt Denon's er der indbygget scaler i.

Ja desværre  men nu må vi se måske bliver det Denon's 2910 (ska lige have snakket med chefen ), men det er jo nok DVD'en man skifter oftes da det er her der tit sker noget nyt

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Kristian T skrev:
mhansen skrev:

Ja ville hellere have en med HDMI udgange på end DVI samt Denon's er der indbygget scaler i.

Ja desværre  men nu må vi se måske bliver det Denon's 2910 (ska lige have snakket med chefen ), men det er jo nok DVD'en man skifter oftes da det er her der tit sker noget nyt

Hej Kristian.

Jeg tror du får en rigtig god hjemme bio her.

Glæder mig til at høre hvad du synes når det hele er på plads.

Hilsen Michael

Kristian T
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Tak

Ja jeg håber det bliver godt  Det er sku svært når man startet sådan helt fra bunden. Det er jo ikke helt billigt  så man vil jo nødigt lave en masse fejl investeringer

Kristian T
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Så er der købt Receiver og DVD det blev..........

DENON AVR 4306 og DENON DVD 1910

ville gerne have haft DENON DVD 2910, men vil hellere bruge lidt flere penge på højtalere og så senere opgradre DVD'en.

Og så det værste

l**tET ER I RESTORDRE  fandme træls og betale 17K og så ingen ting, at få med hjem...lidt en flad fornemmelse. Skulle kommer i mellem jul og nytår...

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Hek Kristian

Jeg glæder mig til høre hvad du synes om det, når du får det hjem

Hilsen Michael

God jul

Kristian T
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

ja det er jo næsten ikke til at vente  må arbejde videre i hjemmebio'en der er stadig meget som skal laves .

Må også se at få lavet nogle billeder så i kan se hvad jeg har gang i

Go jul til dig også

urte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Kristian T skrev:

ja det er jo næsten ikke til at vente  må arbejde videre i hjemmebio'en der er stadig meget som skal laves .

Må også se at få lavet nogle billeder så i kan se hvad jeg har gang i

Go jul til dig også

Hej Christian

jeg overvejer stærkt at købe AVR-4306. Har du nogle erfaringer med om HDMI forbindelsen, kører den stabilt? Jeg overvejer samme DVD som dig eller nummeret større.

Er der andre hints eller inputs du kan give mig inden køb?

Til top Vis urte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af urte

Kristian T
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

hmm det er måske lidt svært jeg fik den først i går

Vedr. HDMI så nåede jeg ikke at prøve den  pga. min nyindkøbte DVD var noget l**t.

Kvaliteten på AVR 4306 er super og jeg er MEGET glad for min. Havde købt en DENON DVD 1920 til, men leverede den tilbage var bare ikke i samme klasse (plastik front og et meget dårligt kabinet) Jeg købte i stedet DENON DVD 2910 den er tilgengæld lækker.

Men jeg syntes den lyder rigtig godt meget detaljeret. Med mine billige JBL ht'er hælder lyden lidt til den lyse side, men de skal skiftes  til måske noget DALI eller B&W ved det ikke endnu kigger også på lidt DLS endnu...

Den grafiske menu er super, rimelig memt at finde rundt i. Remoten er vild sej at se på, men jeg syntes den er lidt besværlig at betjene.

Jeg skal have kigget på internet delen her i weekenden min plan er at koblet den sammen med en pc og via en toutch skærm bruge denne som remote  hvis jeg kan . Man kan jo tilgå alle opsætninger via en browser.

Jeg skriver lidt om hvad jeg finder udaf. Men jeg tvivler du bliver skuffet.

HDMI kan jeg først afprøve når jeg får min nye DVD hjem skulle komme engang på tirsdag.

urte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

OK jeg afventer
Til top Vis urte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af urte

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes