Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 22:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Svagt signal fra grammofon (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Hej igen

ja, så har jeg endelig fået testet  

Jeg fandt lige nogle OPA2134PA, som jeg også prøvede. Nedenunder er min vurdering af de op-amps jeg har prøvet. tl71cp er som tidligere nævnt ikke sagen. OPA2134PA giver ikke rigtigt nogen forskel i forhold til de standardmonterede. NE5532AP giver en forbedring med mere "hul igennem" og mere klar og luftig lyd, og det var jo netop det jeg håbede på.

tl71cp - dårligere
OPA2134PA - ingen forskel
NE5532AP - forbedring!

Der er dog stadig plads til forbedringer. Måske var det en idé at udskifte nogle af kondensatorerne i signalvejen til nogle bedre typer. Det kunne jeg godt finde på at prøve en gang, men det bliver sikkert ikke før end til vinter 

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Maj 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Nu er TL071 og OPA2134 jo begge med FET i indgangen og alene af den årsag er de ikke særligt egnede, specielt ikke hvis de sidder som første led i en RIAA. NE5532 derimod er med bipolar input.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 13 Maj 2006 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Hej igen

ja, så har jeg endelig fået testet  

Jeg fandt lige nogle OPA2134PA, som jeg også prøvede. Nedenunder er min vurdering af de op-amps jeg har prøvet. tl71cp er som tidligere nævnt ikke sagen. OPA2134PA giver ikke rigtigt nogen forskel i forhold til de standardmonterede. NE5532AP giver en forbedring med mere "hul igennem" og mere klar og luftig lyd, og det var jo netop det jeg håbede på.

tl71cp - dårligere
OPA2134PA - ingen forskel
NE5532AP - forbedring!

Der er dog stadig plads til forbedringer. Måske var det en idé at udskifte nogle af kondensatorerne i signalvejen til nogle bedre typer. Det kunne jeg godt finde på at prøve en gang, men det bliver sikkert ikke før end til vinter 

Hvis man så som jeg gør, nemlig bruger mc indgangen, er det vel nødvendigt at udskifte alle 4 til NE5532AP ?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Maj 2006 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Nu er TL071 og OPA2134 jo begge med FET i indgangen og alene af den årsag er de ikke særligt egnede, specielt ikke hvis de sidder som første led i en RIAA. NE5532 derimod er med bipolar input.

Ja, der kan man bare se. Det var jeg ikke klar over, men min lyttetest bekræfter jo 100% det du skriver.
Fiddoo skrev:

Hvis man så som jeg gør, nemlig bruger mc indgangen, er det vel nødvendigt at udskifte alle 4 til NE5532AP ?

Ja, så er det alle 4 kredse der skal skiftes. Om NE5532AP vil være egnet hele vejen igennem ved jeg ærligt talt ikke. Jeg har ikke særligt meget forstand på hvilke komponenter der lyder bedst til hvad og hvorfor. Derfor er jeg nødt til at lytte mig frem til hvad der er bedst. Måske du har et bud McAllan? Du virker til at have erfaring med den slags.

larsl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Nu hvor jeg alligevel har fat i loddekolben:

Lysdioden lyser alt for kraftigt efter min mening, kan man dæmpe den ved at lodde en modstand på lysdioden og hvis ja, hvilken størrelse modstand skal man bruge??
Så vidt jeg kan se sidder der allerede en 2k2 ohms modstand på printkortet ved dioden.

På forhånd tak for hjælpen

Lars L.

Til top Vis larsl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larsl

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hvis den sidder i serie direkte til lysdioden, kan du skifte den til højere værdi. f.eks. 4K7 eller et tak højere. Er du fingersnil, sætter du et trimmepotmeter på f.eks. 10Kohm i serie. Så kan du selv skrue op og ned som det passer dig.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes