Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Slettet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 08 December 2005 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

forstil dig at det optimale er kabel uden stik, jo længere du kommer fra dette jo værre er det!

Jeg har faktisk noget kabel på bedding, der kan monteres uden brug af stik...
 - hvordan det lyder skal jeg nok vende tilbage med.

EDIT: ARRGH - fik slettet det oprindelige indlæg  - håber du fik det på mail.

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 December 2005 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Erik D skrev:
kyhn skrev:

forstil dig at det optimale er kabel uden stik, jo længere du kommer fra dette jo værre er det!

Det er meget muligt du har ret - jeg har ikke sammenlignet forskellige stiktyper.

Dog klarede det samlede emsemble sig glimrende i test med en række "fabriksfremstillede" kabler til en højere pris, så helt ødelæggende kan plugs'ne nok ikke være

Jeg mener at have fået forklaret at coaxkablets 75 ohm måles mellem leder og skærm - er det rigtigt ?

- hvis ja, er det vel relativt let at måle efter selv ?

desværre er det ikke så let at måle, men skal lige se om jeg kan grave beskrivelsen frem!

lyder spændende med dit forsøg, jeg har tidligere skiftet bøsninger og kabel til BNC

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2005 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
Erik D skrev:
kyhn skrev:

Det er meget muligt du har ret - jeg har ikke sammenlignet forskellige stiktyper.

Dog klarede det samlede emsemble sig glimrende i test med en række "fabriksfremstillede" kabler til en højere pris, så helt ødelæggende kan plugs'ne nok ikke være

Jeg mener at have fået forklaret at coaxkablets 75 ohm måles mellem leder og skærm - er det rigtigt ?

- hvis ja, er det vel relativt let at måle efter selv ?

desværre er det ikke så let at måle, men skal lige se om jeg kan grave beskrivelsen frem!

lyder spændende med dit forsøg, jeg har tidligere skiftet bøsninger og kabel til BNC

Tak for genetablering af det oprindelige indlæg

Ja, BNC ville være optimalt . jeg forstår heller ikke hvorfor det ikke er mere udbredt.
Mit gamle drev/dac sæt havde det, og det var bestemt ikke nemt at teste nye kabler

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 December 2005 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=080cfdb2e3ab 64f52a525b56152d7606&threadid=38076&highlight =

http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/42483/

+ lidt info fra VdH

9-8 Q: A lot of video and digital cables have an impedance of 75 Ohm. What does this mean ?

A: The 75 Ohm impedance is a world-wide accepted value for all kinds of coaxial high frequency signal connections. Impedance is another word for the value of electrical resistance for alternating current: An alternating voltage applied at one cable end results into an alternating current flowing into the cable. The voltage to current ratio is the impedance.
When you measure a coaxial 75 Ohm cable between its shield and core with an Ohm meter you will however measure an open circuit and not 75 Ohm. This because your meter measures using direct current, i.e. measures DC resistance, not AC resistance.
A coaxial cable’s AC resistance (= impedance) value arises from the electrical capacitance between the centre conductor and screen as well as from the electrical series inductance of the centre conductor and screen. This capacitance and inductance are distributed along the entire cable length and at higher frequencies their interaction allows for the electrical signal energy to travel along the cable in the form of an electromagnetic wave - just like radio waves or waves in a pond, but very effectively channelled within the cable. The cable’s capacitance and inductance values per meter constitute the typical construction parameters of a coaxial cable. This capacitance and inductance must exhibit low electrical losses and be very stable along the entire cable length to achieve a good 75 Ohm impedance cable which allows maximum signal energy transfer over a wide frequency spectrum. This maximum energy transfer is much like with an amplifier and speakers: Your power amplifier for instance produces the highest output power (voltage x current) at 8 Ohm.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Hmmm - det lader til at man skal have fat i sådan en antenne-dims for at kunne måle
- det dropper jeg vist bare

VdH understøtter umiddelbart min udtalelse om hvor de 75 ohm skal måles, desværre er det ikke lige sådan at måle  

Tak for opklaringen kyhn

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 December 2005 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Lige et lille indspark til det oprindelige spg.

Jeg ville klart vælge lange signalkabler og korte Højttalerkabler. Forsøgte mig i sin tid med begge varianter, og lydmæssigt fandt jeg løsningen med korte højttalerkabler bedst. Jeg har ikke haft problemer med støj på trods af at jeg kører med uskærmede Argento-kabler (ca 3,5m) - Måske har jeg bare været heldig

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes