Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 07:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sten under højttalerne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 December 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Det var cirka sådan jeg havde tænkt mig at prøve, Toftdahl :-)

Jeg har gulvtæppe på et gammelt bræddegulv i lejlighed - det ligger bare på strøer. Og er temmelig sikker på at gulvet synger med...
 Det burde give noget med en flise under!

mvh S.R.
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

lau16
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 December 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Granit kork også højttaler så spiller det der skal spille og det der ikke skal spille, spiller ikke

PIONEER DV-686AV-S
PIONEER DVR-550HX-S
AUDIOVECTOR M3 SUPER
AUDIOVECTOR AV3CI SUPER
JBL CONTROL 1
TMC WHITE & YELLOW
VDH CLEARWATER X2
Til top Vis lau16's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lau16 Besøg lau16's Websted

Jacob V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 December 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har personligt eksperimenteret rigtig meget med tunge ting under højtalerne, lige fra 25 kg støbejern til nu havefliser fra silvan til 18 kr stykket.

Min erfaring siger mig helt klart og uden tvivl, at hvis man decideret spænder flisen fast under højtaleren, og så eventuelt monterer nogen store runde spikes under flisen, så får man en markant bedre løsning, end bare at stille højtalerne på fliserne, dog har både rum, gulv og vægge en inflydelse på løsningen.
De fleste gulvhøjtalere har idag fra fabrikken monteret skruehuller til spikes, disse er glimrende til at spænde flisen fast med, eventuelt med et stykke kork mellem flise og højtaler.

Der er i hvert fald rig mulighed for at eksperimentere, og det kan også hjælpe store højtalere til at fungere i mindre rum, med ganske tilfredsstillende resultat.

MVH

Jacob V.

Til top Vis Jacob V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob V

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 12 December 2005 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Jacob V

Du har nok ret i at det kunne være bedre at spænde flisen fast på højtaleren, men en del besværligt for mange. Jeg har rodet enormt meget med det, og det er en god løsning bare med flisen. Prøv at stille flisen op på tre punkter, så den ikke vil stå og vippe, som den gør på 4. Det kan bare være noget som 3 stk. 10 mm møtrikker eller lignende i samme størrelse, det må ikke blive for højt. Den fremgangsmåde giver også en forskel.

Men jeg så en her i tråden, der havde stillet dem på nogle tynde fliser, det er absolut en dårlig løsning, det giver et helt forkert resultat.
Den med flere lag tynde fliser og kork imellem de enkelt lag fliser, det kunne sikkert også være en ganske udmærket ting at prøve - det har jeg ikke selv prøvet. 
Jeg har i et par tilfælde oplevet at fliser og alt andet lignende ikke duede??? hvor gode afdæmpnings fødder var det bedste. 

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl 

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Dejligt med lidt forskellige erfaringer! Man må vist prøve sig lidt frem, kan jeg høre :-)

mvh S.R.

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 December 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

peterakastorm skrev:
Jeg har sådan nogle dæmpe-skum fødder, fra hifiklubben under mine B&W 602'ere.... vil det hjælpe at sætte en flise under hver? Og skal flisen så direkte under højtaleren, og derefter dæmpe fødder, eller omvendt?

Det er ikke lige til at svare på - ligesom med så meget andet om hifi. Prøv dig frem...

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

blackhawk skrev:
freako skrev:

banz skrev:
duer det ik bare at have et tykt stykke gulvtæppe under? det har jeg og syntes det hjæpler ret godt. jeg ved selvfølgelig ikke om det med sten er bedre da jeg ikke har prøvet det.

Jo, det hjælper da, men prøv bare at kigge rundt i HiFi4all og læs om dem der bruger fliser, granit eller marmor under højttalerne. I øvrigt er der dem der sværger til sten under alle komponenter, især pladespillere, cd-afspillere osv. Det gør noget fantastisk ved lyden. Prøv det!

Har prøvet netop dette, mere ro og fastere samt dybere bas. Derudover ser det godt ud synes jeg, ikke mindst når man går skridtet videre til granit istedet for de havefliser jeg brugte

Har de samme oplevelser... fedt ikke?

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

peterakastorm

Jeg mener man skal glemme skumfødderne i forbindelse med fliserne, det arbejder modsat. Fliserne skal ligge på 3 punkter (f.eks. 10 mm møtrikker eller lignende) så de ikke vipper eller bærer på hele fladen.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Prøver lige at live lidt op i denne gamle tråd.

Jeg har et par Evidence 870 - og et par tunge granit-fliser.

Hvordan skal det makkes sammen hvis det skal stå på et træ-gulv ?

Er det her fremgangsmåden nede fra ?
3 gummi-klodser --> tung flise --> spikes --> højtaler

Vil de ikke "hoppe rundt" på flisen? Og hvad hjælper den tunge vægt hvis der er spikes imellem - så kommer der vel ikke så meget lyd den vej igennem ?

Nogen der her et hurtigt svar selvom tråden er gammel vil jeg være taknemlig 

Hilsen Hillig

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Hillig skrev:

Prøver lige at live lidt op i denne gamle tråd.

Jeg har et par Evidence 870 - og et par tunge granit-fliser.

Hvordan skal det makkes sammen hvis det skal stå på et træ-gulv ?

Er det her fremgangsmåden nede fra ?
3 gummi-klodser --> tung flise --> spikes --> højtaler

Vil de ikke "hoppe rundt" på flisen? Og hvad hjælper den tunge vægt hvis der er spikes imellem - så kommer der vel ikke så meget lyd den vej igennem ?

Nogen der her et hurtigt svar selvom tråden er gammel vil jeg være taknemlig 

Hilsen Hillig

Du kunne jo prøve dig frem... Personligt ville jeg vælge at forsøge gummi nederst, flise ovenpå, gummi, gulvtæppe el. lign. ovenpå, og øverst højttaleren. Nogle vil nu rive sig i håret over mit forslag, men husk lige at én siger spikes, en anden ingen spikes, én siger møtrikker og en tredie siger noget helt fjerde. Du må drage dine egne erfaringer, og derefter gøre os andre misundelige med dem. mvh

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Hillig

Det er fremgangsmåden - den store døde flade af granit og så dine højtalere med spikes. Og så placerer du granitflisen på 3 punkter - møtrikker eller andet lignende, i en højde så flisen kommer fri af gulvet, på den måde vil den støtte 100% / ikke vippe. Det samme med højtalerne - tre spikes, hvis muligt, men en ændring til 3 punkter for spikes er jo nemt at foretage. 
Det er næsten umuligt at få den til at støtte ordentligt hvis du har noget under / i de 4 hjørner.

Prøv dig frem, og nej de vil nødvendigvis ikke danse rundt - dog har du jo den mulighed, at du evt. tager en boremasine og et 5 mm. beton bor, og laver en lille fordybning/undersænkning der hvor spikes vil stå, så står de der og ikke andre steder - men det venter du med indtil du er færdig med at eksperimentere. Alternativt kan du jo prøve med andre fødder end spikes, det er jo altid til debat, men jeg ville starte med spikes og som jeg har beskrevet det. 
De tre punkter under flisen kunne som også være tre stykker tæppe i 5 x 5 cm., istedet for møtrikker eller andet hårdt materiale. 
Prøv dig frem og skriv om dine erfaringer - hvergang du tester en af metoderne / opstillingerne spiller du i en uge og lytter, før du skifter om, så har du lært lyden og hører hurtigt forskellen.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl 

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

peterakastorm

Jeg mener man skal glemme skumfødderne i forbindelse med fliserne, det arbejder modsat. Fliserne skal ligge på 3 punkter (f.eks. 10 mm møtrikker eller lignende) så de ikke vipper eller bærer på hele fladen.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Toftdahl: Du skriver "fliserne skal..."  Hvis nu nogen her har andre erfaringer, hvad så? Jeg benytter selv skum/granit/skum/højttaler nævnt nedefra. Det virker rigtig godt, men højttalerne står til gengæld ikke på gulvet, men på et par lette reoler, som har spillet temmelig meget med (- har ikke plads til standere).

Og hvad mener du med "arbejder modsat"??? Kender du udtrykket sandwich-konstruktion, som er noget af det bedste til at fjerne uønskede resonanser med?

Bare lige et par venlige forespørgsler...

mvh Freako

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

freako

Jeg blander mig ikke i hvad du gør, men jeg svarer på det anviste materiale som Hillig ønsker at anvende / har til rådighed, i forbindelse med gulvhøjtalere.

Så stor respekt for din sandwich konstruktion til / i reolen - jeg tror det virker fint, og det kan gøres på mange måder. Spørgsmålet er bare hvad man vil opnå og på hvilken måde og i forhold til hvilken højtaler. Som jeg altid siger og skriver - der skal forsøges og eksperimenteres, og lad os andre høre om erfaringerne. 
Jeg tror jeg har haft en tons af forskellige materialer og alverdens ting, slæbt ind i hytten op igennem årene, sammen med alverdens grej. Men jeg har ingen erfaring med reolhøjtalere, desværre, så der må vi læne os op af dig og dine erfaringer. 
Og det er også værd at bemærke, det kan og risikere at give det udslag - at fliser, garanit og alverdens ting under højtaleren, giver dårlig effekt. Hvorimod højtalerens egen konstruktion er det bedste - nogen gange skiftet ud til et sæt bedre fødder / spikes / andet.
Det hele skal ses og prøves i forhold til rum og højtalertype, så man må altid starte med et udgangspunkt, og der virker det ofte bedst med flisen og det jeg beskrev tidligere - men man må forsøge sig frem.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

freako

Jeg blander mig ikke i hvad du gør, men jeg svarer på det anviste materiale som Hillig ønsker at anvende / har til rådighed, i forbindelse med gulvhøjtalere.

Så stor respekt for din sandwich konstruktion til / i reolen - jeg tror det virker fint, og det kan gøres på mange måder. Spørgsmålet er bare hvad man vil opnå og på hvilken måde og i forhold til hvilken højtaler. Som jeg altid siger og skriver - der skal forsøges og eksperimenteres, og lad os andre høre om erfaringerne. 
Jeg tror jeg har haft en tons af forskellige materialer og alverdens ting, slæbt ind i hytten op igennem årene, sammen med alverdens grej. Men jeg har ingen erfaring med reolhøjtalere, desværre, så der må vi læne os op af dig og dine erfaringer. 
Og det er også værd at bemærke, det kan og risikere at give det udslag - at fliser, garanit og alverdens ting under højtaleren, giver dårlig effekt. Hvorimod højtalerens egen konstruktion er det bedste - nogen gange skiftet ud til et sæt bedre fødder / spikes / andet.
Det hele skal ses og prøves i forhold til rum og højtalertype, så man må altid starte med et udgangspunkt, og der virker det ofte bedst med flisen og det jeg beskrev tidligere - men man må forsøge sig frem.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Hvis det var det, du mente i dit svar til Hillig, forstår jeg dig meget bedre nu. Undertegnede har det bare ikke så godt med udtryk "skal" og "duer ikke" el. lign. ifm hifi. Der er jo, som du jo garanteret også ved, da du åbenbart har haft gang i masser af forskelligt udstyr o.a., ingen faste regler for hvad der virker hos hvem og hvorfor. Når så mange forskellige parametre (apparater, kabler, højttalere, underlag, gulv, rumdimensioner, -materialer, isolering, personlige præferencer, naboer m.m.) skal bringes til at arbejde hen imod noget så svært definerbart som hifi-lyd, kan der bare ikke være sådan noget som én sandhed. Derfor er jeg glad for at du siger: PRØV DIG FREM!

Det samme siger jeg, for i de ca. 30 år, jeg har interesseret mig for hifi, er det sådan omtrent det eneste jeg har lært. Ingen kan eller skal fortælle mig, hvad jeg synes er det rigtige. Sådan har vi det alle sammen, hvilket faktisk er super, for ellers var der jo ikke meget at snakke om mht begrebet hifi.

Men der er sikkert stor forskel på, hvilke materialer og mængder, der er optimale, ved "isolering" af hhv gulv- og reolhøjttalere. Da jeg havde store JBL højttalere i sin tid, sværgede jeg til standere. Store tunge diy-ting, som virkede fremragende. Sådan nogen har jeg bare ikke plads til nu. 500 LP'er, 500 CD'er samt bøger m.m. fylder jo desværre også en del.
Derfor står de på reolmoduler, og måske derfor virker min opsætning med skum på begge sider af granitten, da det ikke var gulvet som "spillede med", men reolmodulerne. Disse vejer jo heller ikke meget, og ht'erne vejer kun ca. 6 kg stykket.
Jeg tror nemlig at der bør være forhold mellem vægten af hhv flise og højttaler: Tung højttaler = tung flise, og omvendt. Men graden af vibrationer i selve kabinettet, basenhedernes placering ift underlaget, har nok også betydning.

Alt det her halløj med at lægge/spænde fliser eller sten under højttalerne, er jo basalt set en lille del af operationen: At beklæde sine kabinetter med granit = sandwich-konstruktion. Er vi enige?

Godt Nytår & mvh

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

denne tråd er da "sten"-død, hva'?
mvh

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jamen så genopliver vi den da bare

Mine erfaringer ud i betonklodser under højtalere: jeg havde på et tidspunkt Linn Keilidh. Til disse nydelige højtalere kan man købe nogle KU-stones - en granit-pulver-compound ting der spændes under højtalerne. Well nordjyde eller ej, jeg valge den økonomiske løsning, at spænde en haveflise under istedet for (at ofre 2K+) og monterede spikes under. I mit setup (dengang) gav det en klar forbedring. Jeg prøvede senere at skrue flisen af og stille højt ovenpå med dels spikes dels diy-silikone-støbt-i-fyrfadlysmetalforme under flisen. Højt blev koblet med spikes til flisen. NO GO for mig: jeg kan sandt for dyden ikke se meningen med, at koble højtalere til beton vha spikes. For mig virkede det kun, at skrue flisen direkte i højtaleren.

Idag har jeg højtalere, som runder de 50 Kg og der er min erfaring - på parket - at kork eller omtalte diy-dimser virker rigtigt godt. Men videre eksperimenter skal da forsøges. Men bottom-line: jeg tror ikke rigtigt på ideen om, at spike højtalere direkte i beton...

Mvh
Mike

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

ja, jeg er lige ved at være klar til at prøve et par ting af, her i huset.
 Var faktisk lige ved at befri Fredriksberg kommune for et par fliser på vej hjem idag - men bare rolig Frb-skattebetalere, det blev ved tanken .
 Må vist lige runde Silvan, selvom jeg ikke just er nogen stor fan...

S.R

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Advarsel,

Ville lige komme med en lille advarsel omkring emnet og nej den går ikke på ondt i ryggen.

Jeg har 140 kg granitfliser liggende bag mine højtalere, ja bag dem!!!

Med stenene under mine spikede ht'ere forplantede vibrationerne sig som en spejling tilbage til højtaleren, med mere vibration og klart dårligere lyd til følge.

Tidligere havde jeg på mine gamle ht'ere rigtig gode erfaringer med SD-fødderne. Dette passede ikke på mine nuværende, som faktisk viste sig at have godt af at gulvet, fik, modtog og transporterede vibrationerne væk fra højtalerne. Jeg tror mange oplever bassen som bedre kva, mere kvantitet som følge af spejlingerne.

Parolen er vær klar på en stor forandring, men vær kritisk omkring dette skulle være en forbedring. 

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

vil gøre, Mercury!

Jeg har forøvrigt en ide om at granit er for hårdt, så htérne ikke kan koble ordentligt med spikes. I betonfliser kan de da grave sig en smule ned...

S.R

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2006 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

MikeAalborg skrev:

Hejsa

Jamen så genopliver vi den da bare

Mine erfaringer ud i betonklodser under højtalere: jeg havde på et tidspunkt Linn Keilidh. Til disse nydelige højtalere kan man købe nogle KU-stones - en granit-pulver-compound ting der spændes under højtalerne. Well nordjyde eller ej, jeg valge den økonomiske løsning, at spænde en haveflise under istedet for (at ofre 2K+) og monterede spikes under. I mit setup (dengang) gav det en klar forbedring. Jeg prøvede senere at skrue flisen af og stille højt ovenpå med dels spikes dels diy-silikone-støbt-i-fyrfadlysmetalforme under flisen. Højt blev koblet med spikes til flisen. NO GO for mig: jeg kan sandt for dyden ikke se meningen med, at koble højtalere til beton vha spikes. For mig virkede det kun, at skrue flisen direkte i højtaleren.

Idag har jeg højtalere, som runder de 50 Kg og der er min erfaring - på parket - at kork eller omtalte diy-dimser virker rigtigt godt. Men videre eksperimenter skal da forsøges. Men bottom-line: jeg tror ikke rigtigt på ideen om, at spike højtalere direkte i beton...

Mvh
Mike

Jeg mener du har fat i det rigtige, for det handler jo basalt (!) set om at tilføre en voldsomt stor masse til højttalerens vægt. Naturligvis kan man være så uheldig at ramme højttalerkabinettets egenresonans, og det skal klart undgås. Spikes dur slet ikke altid, og slet ikke sammen med tunge underlag. Det ultimative er at beklæde hele kabinettet med lækker granit el. lign., meeeeen....
Små reolhøjttalere kan derimod afkobles fra underlaget med en eller to tykke skumklodser.

mvh

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes