| Forfatter |
|
T. Funck Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 22 Januar 2011 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg 'genopliver' lige tråden.
Nu har jeg læst rundt omkring på nettet ang. fliser under højttalere, og det lyder som om, det kunne være en idé for mig. Mine højttalere, der vejer omkring 40 kg./stk, står på gulvtæppebeklædt trægulv, som desværre hverken er specielt jævnt eller hårdt. Som jeg har forstået det, vil det i mit tilfælde være en god idé at afkoble højttalerne fra gulvet, men jeg kan ikke blive klog på, om jeg skal have spikes imellem højttalerne og flisen eller imellem flisen og gulvet eller om jeg overhovedet skal inddrage spikes. Desuden nævner en del sider også, at det vil være smart at have f.eks. SDFeet under fliserne. Altså noget i stil med: HT -> Spikes -> Flise -> SDFeet. I øvrigt har jeg ikke huller til spikes i mine højttalere, så jeg ved ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre at bruge sådan nogle. Det skal lige tilføjes, at min højttalere er konstrueret med en fod af 19 mm mdf-plade, hvis det har noget at sige.
Ligesom med så meget andet, er dette noget af en jungle, så hvad hulen gør jeg?
|
| Til top |
|
| |
chrliv Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 23 Januar 2011 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
SD-fødder er lavet til at have under højttalerne. De findes i 2 udgaver til højttalere, de audiophile, som er dobbelt så dyre, er klart de bedste. Efter diverse forsøg er jeg kommet frem til HT-> SD Feet -> granit -> gulv, som værende bedste løsning. Jeg vil mene at andre stenarter/fliser er brugbare, og det er klart bedst når den er større end højttaleren. Har prøvet med spikes og kork, men de audiophile SD-Feet er bare de bedste.
|
| Til top |
|
| |
DIY-Zzz Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 23 Januar 2011 kl. 07:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et par ideer herfra. Hvis dit gulv er meget ujævnt og du gerne vil "afkoble" dine HT. fra gulvet, kan du prøve med en cykel slange med lidt luft i. Der ovenpå kan du så ligge fliser/plader osv. Men pas på de ikke vælter. så lidt luft som muligt er nok bedst. Her må du prøve dig frem. Slanger fåes i alle størrelser og koster ikke meget.  Hvis du der imod gerne vil "koble" noget mere vægt under HT og ikke kan/vil bruge spikes ol, kan du prøve med en skridsikker måtte. Den slags man ligger under dørmåtter, akvarier osv. mange bruger dem i camping vogne mm. Du undgår ihvertfald at ridse dine HT. og igen "det koster næsten gratis" Måtten klistrer nærmest til hvad der bliver stillet på den og under laget. Disse måtter fåes i mange udføresler, kik dig lidt omkring. Jeg ville selv prøve med en der er så tynd som muligt.
|
| Til top |
|
| |
T. Funck Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg siger mange tak for forslagene - jeg må prøve mig frem.
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige fået 2 stk. granit fliser hjem, i målene 300x600x50 mm. og leder efter noget at lægge under dem, således at det bliver HT -
-> spikes --> granit --> "tilkoblings materiale" --> trægulv. Var i silvan for at se på deres slibeklodser i kort, som er blevet foreslået inde
på nerds, syntes desværre bare at det bliver for højt med dem under, de skal nok være 50 mm. ligesom granitten.
Mit spørgsmål ma så være, om der er nogen der har et alternativ der ligger i ca. samme ende prismæssigt?
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med slibeklodser vil du afkoble og ikke tilkoble højttalerne. Et alternativ i kork til slibeklodserne kunne måske være bordskånere.
PS: slibeklodserne ved Harald Nyborg er da kun 98X75X30MM
|
| Til top |
|
| |
sosaudio Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 156
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg kan kun anbefale at prøve med Magnetfødder under højtalere. Derved kommer højtalerne til at svæve på et magnetleje og har ikke nogen kontakt med omgivelserne. En lidt dyr løsning men langt bedre end noget andet jeg har prøve. Lyden bliver mere transparent og flere detaljer.
venligst ole
|
| Til top |
|
| |
Cannonballs Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 97
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jacobjron skrev:
Jeg har lige fået 2 stk. granit fliser hjem, i målene 300x600x50 mm. og leder efter noget at lægge under
dem, således at det bliver HT -
-> spikes --> granit --> "tilkoblings materiale" --> trægulv. Var i silvan for at se på deres slibeklodser i kort, som er blevet
foreslået inde
på nerds, syntes desværre bare at det bliver for højt med dem under, de skal nok være 50 mm. ligesom granitten.
Mit spørgsmål ma så være, om der er nogen der har et alternativ der ligger i ca. samme ende prismæssigt? |
|
|
Slibeklodser er da ikke over 50mm tykke, dem jeg har er kun 25-30mm! __________________ Mvh.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
sosaudio skrev:
Hej Jeg kan kun anbefale at prøve med Magnetfødder under højtalere. Derved kommer højtalerne til at svæve på et magnetleje og har ikke nogen kontakt med omgivelserne. En lidt dyr løsning men langt bedre end noget andet jeg har prøve. Lyden bliver mere transparent og flere detaljer.
venligst ole
|
|
|
Hvor kan man få disse magnetfødder? Og hvordan med stabiliteten af højttaleren, når de er monteret? Står de ikke meget usikkert?
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
@db89
Yup, så vidt jeg har forstået skal man tilkoble hårde flader, og afkoble på bløde flader. Jeg vil så tilkoble HT til granitten med spikes,
og
afkoble granitten fra trægulvet med f.eks. kork.
Den med bordskånerne lyder go', især siden der ikke er en Harald Nyborg lige i nærheden.
@sosaudio
Ville ønske jeg havde pengene, men SU budgettet dikterer at jeg er meget omhyggelig med mine penge, så siden jeg fik granitten
gratis er det denne vej, for nu ihvertfald. Så kan jeg tilgengæld bruge de sparede penge på en pladespiller
Men tak for rådet, jeg holder det i tankerne når jeg skal lege med afkobling og tilkobling igen.
@cannonballs
Jeg er godt nok ikke kendt for mit øjemål, men de virkede meget høje. men selv hvis de kun er 30 mm. høje, hæver jeg stadig
HT'erne med 80mm. og frygter for hvad dette vil gøre ved lydbilledet, mht. reglen om diskanten ud for ørene...
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 12 Marts 2011 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|