Forfatter |
|
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
Sendt: 13 December 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fremmede skrev:
Hej
Jeg vil mene, at man forlænger apparaternes levetid ganske markant. Intet kredsløb har godt af forskellige temperaturer. At lade stå tændt giver jo en stabil temperatur Bliver electrolyttere ikke hurtigere slidt på grund af varme, hvis forstærkeren stå tændt hele tiden? . Mit setup; Pre, pladespiller, tuner, DA og drev bruger omtrent 200 watt hele tiden. Kun når der er lyn or torden i farvandet trækker jeg stikket. Dog er mine effektblokke sat på standby. Jeg har ikke lyst til at betale for kontinuert drift af dem. ( 1200W ) i tomgang!
Jeg er ikke så glad for elregninger men jeg sparer på fjernvarmen!
mvh |
|
|
|
Til top |
|
|
keyvan Forum Bruger

|
Sendt: 13 December 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
slotman skrev:
Den mest fornuftige forklaring på forbedring i lyden, når anlægget varmes igennem, er at komponenterne i udstyret virker optimalt når de er varme. Ligeledes vil man kunne forlænge levetiden på komponenterne ved at lade dem stå tændt døgnet rundt Hvorfor bliver komponenternes levetid forlænget, hvis anlægget står tændt hele tiden? (med rørforstærkere, klasse A forstærkere undtaget, da disse ofte bliver så varme at det vil reducere levetiden).
Men udstyr som CD, forforstærker, tuner mv, ja selv pladespilleren vinder ved at lade pladetallerkenen rulle døgnet rundt Hvorfor har det en positiv indflydelse på pladespilleren? Her er jo kun en mekanisk del involveret og ikke noget elektronik.  
Det er min erfaring at langt det meste udstyr forbedres i step, hvor den første ½-1time selvfølgelig giver den største forbedring - igen efter 4-5timer, faktisk også efter et døgnstid eller så. Forbedringen kan bedst beskrives som at lyden "bliver varmere". Man kan høre flere microdetaljer, lyden får "mere magi" over sig. Ofte er lyden rå og kold i starten. Specielt på f.eks. klasse A forstærkere. Jeg har ligeså en klasse A-A/B omskifter på mine effekttrin, hvor jeg lader den køre i A/B når jeg ikke lytter, og A når jeg lytter. Men de er tændt døgnet rundt.
Et andet aspekt af det samme, er tilspilning af produkter, der kan have endog meget stor forskel på lyden. Meget mere end en kold enhed.
Mvh
Poul |
|
|
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 13 December 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
keyvan skrev:
tube mania skrev:
Jeg kan da godt komme med lidt teori. Når vi taler om lyd så er det i forstærker sammenhæng tale om at små signaler (vekselspændinger med forskellig frekvens) skal forstærkes op til adskillige volt. De forkellige trin i fortærkeren henter deres energi fra en eller flere DC fosyninger.
For at trinene arbejder korrekt er der fastlagt såkaldte DC arbejdspunkter Hvad er et arbejdspunkt? Hvordan fastlægger man arbejdspunkt temperaturen?. Dette gælder rør såvel som transistorer. Disse arbejds punkter kan ikke forventes helt på plads fra kold tilstand Hvorfor ikke det?. Eks.der står i service manualer at bias skal justeres på drift varm forstærker. Dette er bare et simpelt eks. Jeg ville let kunne overbevise enhver om at der er forskel på kold og varm tilstand vha. mine måleinstrumenter Hvilket måleinstrumenter tænker du på? . Hvormeget det så betyder lydmæssigt afhænger af den der lytter og især anlæggets beskaffenhed. Jeg stiller spørgsmålene af ren nysgærighed og ikke andet.
mvh
|
|
|
|
|
|
Hej keyvan
Det er da rart med reaktioner. Dem oplever jeg ikke for mange af
Et arbejdspunkt? Der er forstærkere som ud af en enkelt dc spænding skal generere en ac spænding, altså et signal. For at den kan gøre dert skal den have et arbejdspunkt . I dette tilfælde skal arbejdspunktet fastlægges til præcis det halve af forsyningen. Eks fors 12V arbejdspunkt 6V. Så kan den levere +-6 volt minus tab. Dette vil kræve en elektrolyt i serie med udgangen som fjerner de 6V. Kondensatorer tilader kun AC pasage. Dette er den simpleste beskrivelse af et arbejdpunkt.Sådan et punkt vil ikke være stabilt førend arbejdstemp er opnået. Der der er meget drift i halvledere.
Måleinstrumenter?
Bryel&kKjær forvrængsanalysator vil afsløre stor forskel 2og 3 ordens harmoniske. Især er forholdet vigtig mellem de to. 2 Ordens forvrængnig er ørevenlig 3ordens ikke.
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Fremmede Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 07 Oktober 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 450
|
Sendt: 13 December 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fleste elektrolytter har både en kapacitet og temperatur stående. Jo længere tid en lyt bliver udsat for høj temperatur jo kortere holder den. Gode lytter vil typisk kunne klare en højere temperatur. Der står måske 85 eller 105 grader. her vil den typisk holde f.eks 10000 timer. Jo længere ned temperaturen kommer, jo længere holder lytten. Hvis man kigger på en kl. A forstærker skal den have nye lytter af og til. Det kunne være, at Kurt von kubik kunne bruge nye lytter i Gravity. Ellers en fed forstærker. Restlageret af forstærkersættet Detal, Gravity blev forresten solgt til klubbens egne medarbejdere for kostprisen tilbage i midt halvfemserne. 60000 kr for sættet.
Nu er det sjældent at varme er et problem i en signalkilde eller kontrolforstærker så der oplever man ikke udtørring. Lad det bare stå tændt!
Metallers modstand stiger med temperaturen så det har muligvis en betydning for lydkvaliteten på en tændt forstærker. Jeg går iøvrigt uden om produkter med kombineret rør/ transistorer. De kan ikke rigtig klare en kontinuelig drift.
mvh
|
Til top |
|
|
keyvan Forum Bruger

|
Sendt: 13 December 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
keyvan skrev:
tube mania skrev:
Jeg kan da godt komme med lidt teori. Når vi taler om lyd så er det i forstærker sammenhæng tale om at små signaler (vekselspændinger med forskellig frekvens) skal forstærkes op til adskillige volt. De forkellige trin i fortærkeren henter deres energi fra en eller flere DC fosyninger.
For at trinene arbejder korrekt er der fastlagt såkaldte DC arbejdspunkter Hvad er et arbejdspunkt? Hvordan fastlægger man arbejdspunkt temperaturen?. Dette gælder rør såvel som transistorer. Disse arbejds punkter kan ikke forventes helt på plads fra kold tilstand Hvorfor ikke det?. Eks.der står i service manualer at bias skal justeres på drift varm forstærker. Dette er bare et simpelt eks. Jeg ville let kunne overbevise enhver om at der er forskel på kold og varm tilstand vha. mine måleinstrumenter Hvilket måleinstrumenter tænker du på? . Hvormeget det så betyder lydmæssigt afhænger af den der lytter og især anlæggets beskaffenhed. Jeg stiller spørgsmålene af ren nysgærighed og ikke andet.
mvh
|
|
|
|
|
|
Hej keyvan
Det er da rart med reaktioner. Dem oplever jeg ikke for mange af
Et arbejdspunkt? Der er forstærkere som ud af en enkelt dc spænding skal generere en ac spænding, altså et signal. For at den kan gøre dert skal den have et arbejdspunkt . I dette tilfælde skal arbejdspunktet fastlægges til præcis det halve af forsyningen. Eks fors 12V arbejdspunkt 6V. Så kan den levere +-6 volt minus tab. Dette vil kræve en elektrolyt i serie med udgangen som fjerner de 6V. Kondensatorer tilader kun AC pasage. Dette er den simpleste beskrivelse af et arbejdpunkt.Sådan et punkt vil ikke være stabilt førend arbejdstemp er opnået Hvorfor kan arbejdspunktet ikke være stabil før et bestemt temperatur? . Der der er meget drift i halvledere. Vil du forklare det sidste lidt mere?
Måleinstrumenter?
Bryel&kKjær forvrængsanalysator vil afsløre stor forskel 2og 3 ordens harmoniske. Især er forholdet vigtig mellem de to. 2 Ordens forvrængnig er ørevenlig 3ordens ikke. Vil du forklare det lidt mere?
|
|
|
|
Til top |
|
|
svanen Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 154
|
Sendt: 13 December 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min forstærker står i stand-by mode hele tiden. CD'en tænder jeg når jeg kommer hjem fra arbejde og slukker når jeg går i seng.
Jeg ved ikke, om det er bedst at lade CD'en stå tændt hele tiden. Udover start/sluk-knappen bliver belastet, er der vel ikke andre komponenter, der bliver "skadet" af tænd/sluk! Eller hvad? Jeg har ikke den store forstand på det, men er også meget interesseret i at høre kompetente indslag i forbindelse med det! __________________ Mvh Svanen
JBL 4341, Sony X707ES, AA-DTI, XDP, PS1, PS4, Krell KAV 400xi, Analysis Plus Silver Oval In, AudioQuest Gibraltar, VdH DM300MK2
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 14 December 2005 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
til keyvan og hvem der ellers gider læse det.
Pga af at dtrømmen i en transistor stiger med temperaturen(drift) gøe man trinne selvstabiliserende. Dette betyder at et kredsløb førsøger at holde strømmen gennem transistoren konstant., men det virker først når den forudbestemte strøm er opnået . Dette sker når transistoren er er varmet op. Der er et utal af måder det kan gøres på skal jeg komme det nærmer bliver jeg nødt til at tegne og fotælle og det er for besværligt i dette forum.
Hvad ang forvrængning foreslår jeg at du prøver at spørge google. Det er et stort emne at uddybe her.
mvh
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 14 December 2005 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
svanen skrev:
Min forstærker står i stand-by mode hele tiden. CD'en tænder jeg når jeg kommer hjem fra arbejde og slukker når jeg går i seng.
Jeg ved ikke, om det er bedst at lade CD'en stå tændt hele tiden. Udover start/sluk-knappen bliver belastet, er der vel ikke andre komponenter, der bliver "skadet" af tænd/sluk! Eller hvad? Jeg har ikke den store forstand på det, men er også meget interesseret i at høre kompetente indslag i forbindelse med det!
|
|
|
Jeg synes det er i orden det du gør.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
svanen Forum Bruger

|
Sendt: 14 December 2005 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo ingen "Stand-by"-knap på Accuphasen, derfor slukker jeg. Har en "teori" om at jeg "slider" på et eller andet, når den står tændt hele døgnet. Men jeg ved ikke om det er rigtigt! Strømmen er ikke så vigtig, det er små watt, vi snakker om! __________________ Mvh Svanen
JBL 4341, Sony X707ES, AA-DTI, XDP, PS1, PS4, Krell KAV 400xi, Analysis Plus Silver Oval In, AudioQuest Gibraltar, VdH DM300MK2
|
Til top |
|
|
Kunuk Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 29
|
Sendt: 14 December 2005 kl. 02:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad så med en CD afspiller med rør i udgangen? Min Opera CD-Droplet står tændt hele tiden, og den bliver varm..... Forkorter man ikke rørenes levetid på denne måde, eller...?
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 14 December 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
svanen skrev:
Der er jo ingen "Stand-by"-knap på Accuphasen, derfor slukker jeg. Har en "teori" om at jeg "slider" på et eller andet, når den står tændt hele døgnet. Men jeg ved ikke om det er rigtigt! Strømmen er ikke så vigtig, det er små watt, vi snakker om!
|
|
|
Hvis du slukker din cd afspiller som du gør der, så har du med statsgaranti aldrig hørt hvad den kan yde,sådan en fætter er ca 48 timer om at nå den rigtige drift temperatur og først der lyder de rigtig godt. Prøv det og vend så tilbage med nogle lytteindtryk.
PS: Du slider mere på elektronikken ved tænd og sluk så tit som du gør. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
svanen Forum Bruger

|
Sendt: 14 December 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej "Ikke Slips"
Jeg vil prøve at følge dit forslag og så får vi se. __________________ Mvh Svanen
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
Sendt: 14 December 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget intr. tråd det her.
Mine erfaringer fra mine tidligere PA dage var at der skulle spilles 1 til 1½ time før det blev fyret op under kedlerne. Er ikke sikker på hvor meget det betød for lyden, men holdbarheden blev klart forlænget.
Mht. til mit 2 kanals så åbner mit anlæg op efter ca. 2 timer. Jeg er ikke i tvivl om hvornår det er "oppe og kører" så når der skal lyttes for alvor så står det tændt hele tiden. __________________ Hilsen Henrik
|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3134
|
Sendt: 14 December 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hey.
Jeg skal ikke gøre mig klog på de elektriske teorier bag, blot bidrage med lidt erfaringer.
Mit forstærker sæt er Thule Pr/Pa 250B. Da jeg købte det, tændte og slukkede jeg hver dag.
På opfordring lod jeg det stå tændt i 14 dage, og lyttede undervejs.
Og jeg skal lige love for, at der ER hørbar forskel.
Her er lidt, ganske subjektive, indtryk:
Den første time er lyden lidt pappet og kedelig. Indelukket, om man vil.
Efter 2-3 dage åbnes der gevaldigt op, mere varme, bredde og dybde. Subjektivt nås der dybere i basområdet.
efter 14 dage er der ro, ro, ro og afslappethed. Det er som om hele lydbilledet falder helt på plads, små detaljer fremstår endnu tydeligere, og musikken får mere liv.
Behøver jeg nævne, at anlægget nu står tændt konstant?
Om det alene er den aktive elektronik, der nyder godt af at stabilisere sig over tid, skal jeg lade usagt.
Mon højttalernes delefiltre også påvirkes af at stå med strøm på?
Brok
__________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
Lydpeter Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 14 December 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min erfaring er at det afhænger af forstærkeren. Mit tidligere forstærker-sæt (Pioneer) havde absolut gavn af at stå tændt. På mit nuværende sæt (Cayin) kan jeg knapt høre forskel.
Jeg mener dog at man skal have et meget godt forstærker-sæt for at det kan betale sig at lade det stå tændt. Jeg har tidligere haft mit sæt (Pioneer-sættet) stående tændt 24/7, og det kostede ca. 1500 kr. på et år. For det beløb kan man med den nuværende lave rente finansiere et brugt forstærkersæt fra ML eller Krell.
Så, medmindre man har en meget dyr/god forstærker, tror jeg bedre det kan betale sig at opgradere, hvis man vil forbedre sin lytteoplevelse.
|
Til top |
|
|
slotman Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Status: Offline Indlæg: 84
|
Sendt: 14 December 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
keyvan skrev:
slotman skrev:
Den mest fornuftige forklaring på forbedring i lyden, når anlægget varmes igennem, er at komponenterne i udstyret virker optimalt når de er varme. Ligeledes vil man kunne forlænge levetiden på komponenterne ved at lade dem stå tændt døgnet rundt Hvorfor bliver komponenternes levetid forlænget, hvis anlægget står tændt hele tiden? Fordi de ikke har godt af at skulle udsættes for store temperaturforskelle, og stresses med store startstrømme, når man tænder udstyret.(med rørforstærkere, klasse A forstærkere undtaget, da disse ofte bliver så varme at det vil reducere levetiden).
Men udstyr som CD, forforstærker, tuner mv, ja selv pladespilleren vinder ved at lade pladetallerkenen rulle døgnet rundt Hvorfor har det en positiv indflydelse på pladespilleren? Her er jo kun en mekanisk del involveret og ikke noget elektronik.  Samme årsag som det andet. Motoren er af stor betydning for lyden - også selvom den afkobles igennem en rem. Motoren kører mere smidigt og derved inducerer mindres støj, og som følge deraf bedre lyd. Prøv f.eks. at se på de mange forskellige måder at en Linn LP12 har haft motoren kørende igennem årene. Med interne og eksterne strømforsyninger - og AC eller DC motorer.
Det er min erfaring at langt det meste udstyr forbedres i step, hvor den første ½-1time selvfølgelig giver den største forbedring - igen efter 4-5timer, faktisk også efter et døgnstid eller så. Forbedringen kan bedst beskrives som at lyden "bliver varmere". Man kan høre flere microdetaljer, lyden får "mere magi" over sig. Ofte er lyden rå og kold i starten. Specielt på f.eks. klasse A forstærkere. Jeg har ligeså en klasse A-A/B omskifter på mine effekttrin, hvor jeg lader den køre i A/B når jeg ikke lytter, og A når jeg lytter. Men de er tændt døgnet rundt.
Et andet aspekt af det samme, er tilspilning af produkter, der kan have endog meget stor forskel på lyden. Meget mere end en kold enhed.
Mvh
Poul |
|
|
|
|
|
|
Til top |
|
|
keyvan Forum Bruger

|
Sendt: 14 December 2005 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
slotman skrev:
keyvan skrev:
slotman skrev:
Den mest fornuftige forklaring på forbedring i lyden, når anlægget varmes igennem, er at komponenterne i udstyret virker optimalt når de er varme. Ligeledes vil man kunne forlænge levetiden på komponenterne ved at lade dem stå tændt døgnet rundt Hvorfor bliver komponenternes levetid forlænget, hvis anlægget står tændt hele tiden? Fordi de ikke har godt af at skulle udsættes for store temperaturforskelle Hvorfor ikke det? , og stresses med store startstrømme Stresses med store startstrømme??? Hvad mener du med det? jeg kan godt forstille mig hvordan et mennesket har det med at blive stresset, meeeeen et stykke elektronik..... vil du være venlig at forklare det lidt mere? , når man tænder udstyret.(med rørforstærkere, klasse A forstærkere undtaget, da disse ofte bliver så varme at det vil reducere levetiden).
Men udstyr som CD, forforstærker, tuner mv, ja selv pladespilleren vinder ved at lade pladetallerkenen rulle døgnet rundt Hvorfor har det en positiv indflydelse på pladespilleren? Her er jo kun en mekanisk del involveret og ikke noget elektronik.  Samme årsag som det andet. Motoren er af stor betydning for lyden - også selvom den afkobles igennem en rem. Motoren kører mere smidigt og derved inducerer mindres støj Hvorfor mener du at motoren vil køre mere smedig ved at køre rundt dogen rundt???? , og som følge deraf bedre lyd. Prøv f.eks. at se på de mange forskellige måder at en Linn LP12 har haft motoren kørende igennem årene. Med interne og eksterne strømforsyninger - og AC eller DC motorer. Vil du forklare de forskellige principper ved motorer på Linn Lp12???
Mvh
Poul |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Til top |
|
|
Zenon Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 29 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 153
|
Sendt: 14 December 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når vi tænder forstærkeren og den er kold vil transistorene værre hurtigere, åbne og lukke for strømmen meget hurtigt, dette bliver de naturligvis varme af og derfor kølepladerne!!
Når disse bliver varme bliver de langsommere når graderne stiger og begynder en mild forvrængning som vi kan lide, nemlig den "varme lyd"....
En rørforstærker forvrænger afsindigt, men lyder jo godt!! -varmen ligeså....husk at køle rummet ned da lyden får flere luftmolekyler at trænge igennem med....hmm måske ikke flere luftmolekyler men mere stabile og tætliggende, ihvertfald....
En kold og klinisk lyd er altså den mest forvrængningsfrie, men lyder knap så heldigt for os.....
|
Til top |
|
|
Zenon Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 29 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 153
|
Sendt: 15 December 2005 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte at skrive at der normal vis er en mindre tomgangsspænding, typisk på forforstærkerdelen som men som også kan være i effektforstærkerdelen.....
Klasse A- A/B vil tomgangspænding altid forkomme og naturligvis rørforstærkere.....
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 15 December 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zenon skrev:
Når vi tænder forstærkeren og den er kold vil transistorene værre hurtigere, åbne og lukke for strømmen meget hurtigt, dette bliver de naturligvis varme af og derfor kølepladerne!!
Når disse bliver varme bliver de langsommere når graderne stiger og begynder en mild forvrængning som vi kan lide, nemlig den "varme lyd"....
En rørforstærker forvrænger afsindigt, men lyder jo godt!! -varmen ligeså....husk at køle rummet ned da lyden får flere luftmolekyler at trænge igennem med....hmm måske ikke flere luftmolekyler men mere stabile og tætliggende, ihvertfald....
En kold og klinisk lyd er altså den mest forvrængningsfrie, men lyder knap så heldigt for os.....
|
|
|
Hvordan hænger en større forvræning så sammen med at en gennemvarm forstærker tillige også gengiver flere detaljer, mere luft, bedre opløsning etc.......? __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|