Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 19:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Lade forstærker stå tændt - nødvendigt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 December 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

...Mon højttalernes delefiltre også påvirkes af at stå med strøm på?...

Der er (forhåbentligt) ingen strøm igennem højtaleren, hvis man ikke spiller musik, så hvordan skulle man kunne få strøm på der? OK, når der er tændt kan jeg høre en meget svag susen i diskanterne, hvis man stikker hovedet helt hen til den, men det kan ikke være mange mikroampere.

Til top Vis RolfeZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RolfeZ

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Zenon skrev:

Når vi tænder forstærkeren og den er kold vil transistorene værre hurtigere, åbne og lukke for strømmen meget hurtigt, dette bliver de naturligvis varme af og derfor kølepladerne!!

Når disse bliver varme bliver de langsommere når graderne stiger og begynder en mild forvrængning som vi kan lide, nemlig den "varme lyd"....

Det tror jeg ikke er korrekt. En transistor har typisk en rise-time som måles i nano-sekunder (varm eller kold), så det skulle ikke influere på lyden. Derimod vil dens såkaldte overførselskarakteristik falde på plads ved driftstemperatur og forvrængningen skulle derved blive mindre. Det hele skulle jo gerne være konstrueret til at passe sammen.

Stig Mogensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 December 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Alle disse forklaringer er jo udemærkede. Her er én mere;

Når elektronikken er kold, optages fugt fra luften, svarende til - ja - luftfugtigheden. Det betyder at den elektriske modstand i isolationer, prints, etc., ændres. Derved ændres lyden. Med varme kredsløb er fugten fordampet, og de elektriske egenskaber på sit højeste. Dette betyder at effekten ved at lade apperatet stå tændt 24/7, er størst ved de kasser der ikke bliver så varme.....altså CD-afspillere, forforstærkere, RIAAer etc. 

De lydmæssige forbedringer ved at lade stå tændt 24/7, skal vejes op imod slid ved tomgang. Men slid ved koldstart er også betragtelig....... 

Min CD-afspiller har stået tændt i 3 år nu, kun afbrudt af 2 ugers ferie i 2004. Mine røreffektrin koldstarter jeg altid, men de er også lydmæssigt på toppen efter 1 times tid.

* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*
Til top Vis Stig Mogensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig Mogensen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 December 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Zenon skrev:

Når vi tænder forstærkeren og den er kold vil transistorene værre hurtigere, åbne og lukke for strømmen meget hurtigt, dette bliver de naturligvis varme af og derfor kølepladerne!!De hastigheder der kræves for at spille musik er ingenting for en moderne transistor.Varmen kommer fra strømmen ganget med  spændingsfaldet=W over transistoren og ikke noget somhelst andet!!Det kan man lave en effekt hyperbel over.

Når disse bliver varme bliver de langsommere når graderne stiger og begynder en mild forvrængning som vi kan lide, nemlig den "varme lyd"....

En rørforstærker forvrænger afsindigt, nå gør den det men lyder jo godt!!??? -varmen ligeså....husk at køle rummet ned da lyden får flere luftmolekyler at trænge igennem med....hmm måske ikke flere luftmolekyler men mere stabile og tætliggende, ihvertfald....

En kold og klinisk lyd er altså den mest forvrængningsfrie, men lyder knap så heldigt for os.....

.. Du er ikke tekniker eller noget somhelst som bare ligner , vel??

Måske er det bare et morsomt indslag. Det lykkedes ihverfald at få mig til at grine

mvh..

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

svanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 December 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Nu har min CD stået tændt siden 14. december og jeg synes, den er begyndt at spille meget mere åbent. Mere varme, flere detaljer. Kort sagt: Du havde ret, "IkkeSlips".

JBL 4341, Sony X707ES, AA-DTI, XDP, PS1, PS4, Krell KAV 400xi, Analysis Plus Silver Oval In, AudioQuest Gibraltar, VdH DM300MK2
Til top Vis svanen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svanen

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 December 2005 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Krog: Har du haft det stået i en uge - Hjalp det?

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 26 December 2005 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Nej ikke sådan rigtigt faktisk. Jeg faldt lidt af på den her tråd da alt det vildt tekniske kom på banen.

Men jeg har da konkluderet at min transistor forstærker lyder bedst når den er varm. Den er faktisk meget lys i diskanten når den ikke er varm. Den bliver så lidt mindre lys (og dermed mere til at holde ud) når den har stået noget tid.

Min forstærker med rør i signalvejen har en "Pre Heating" funktion. Det gør så rørene står på standby. Det er en rigtig fin funktion, og når jeg har slået den til kan jeg ikke høre forskel fra om forstærkeren har stået tændt i dage, eller om den har stået på Pre Heating. Dog hvis jeg tænder forstærkeren og den ikke har stået på Pre Heating, så lyder den anderledes.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 December 2005 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

svanen skrev:
Nu har min CD stået tændt siden 14. december og jeg synes, den er begyndt at spille meget mere åbent. Mere varme, flere detaljer. Kort sagt: Du havde ret, "IkkeSlips".

Jamen det er da super, man skal jo have max. ud af de dyre maskiner man går og køber.

Hvis vi taler om helt nye cd maskiner så er der faktisk nogen der skal stå tændt i flere måneder før de spiller optimalt, det har noget med indbrændning af komponenter at gøre osv.

Zenon
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 29 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 December 2005 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt det er effekten som gør transistorer varme......

Ja kl.A forvrænger afsindigt det kan man ikke diskutere, det er derfor de lyder som om de spiller højt skønt forstærkeren blot er på 10-20w. men lyder som en langt større, kl.A forvrænger mere ørevenligt altså noget nær det samme som vores eget øre.....derfor lyder de mere behageligt fordi vi har svære ved at høre forvrængningen i forhold til forstærkningen.....

Bl.a. derfor en forstærker som ser optimal ud på papiret ikke nødvendigvis lyder godt......

Til top Vis Zenon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zenon

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 December 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Zenon skrev:

Ja kl.A forvrænger afsindigt det kan man ikke diskutere, det er derfor de lyder som om de spiller højt skønt forstærkeren blot er på 10-20w. men lyder som en langt større, kl.A forvrænger mere ørevenligt altså noget nær det samme som vores eget øre.....derfor lyder de mere behageligt fordi vi har svære ved at høre forvrængningen i forhold til forstærkningen.....

Bl.a. derfor en forstærker som ser optimal ud på papiret ikke nødvendigvis lyder godt......

Jeg vil meget gerne have forklaret hvorfor Klasse A forstærkere forvrænger mere end klasse AB ???

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 27 December 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Zenon skrev:

Jeg tror at du forveksler klasse A med rør, som har nogenlunde de egenskaber du der beskriver ?

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 December 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Jeg tror at du forveksler klasse A med rør, som har nogenlunde de egenskaber du der beskriver ?

Ja, det tror jeg også... Derfor jeg spurgte

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Som vist tidligere skrevet forvrænger rør generelt noget mere end transistorer, men rørforstærkere har mest lige harmonisk forvrængning (altså frekvens x2, x4 ...) og transistorer ulige harmonisk forvrængning (x3, x5 ...). Lige harmonisk forvrængning er mere ørevenligt. Og så har de fleste rørforstærkere også transformatorer i udgangen som 'glatter' lyden lidt ud og runder den af - igen i forhold til transistorer. De kan så omvendt virke lidt hårde og kolde. Man kan nok ikke få det hele.

RolfeZ

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 December 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig lyttet til rør forstaerker, men hvis man skal tro på hvad RolfeZ, Spencer og XenoCypraZ mener så forvrænger rør forstærker mest, eller hvad?? (Nu bliver jeg næsten tvunget til at lytte til rør og klasse A forstærker)

RolfeZ skrev:

Som vist tidligere skrevet forvrænger rør generelt noget mere end transistorer, men rørforstærkere har mest lige harmonisk forvrængning (altså frekvens x2, x4 ...) og transistorer ulige harmonisk forvrængning (x3, x5 ...). Lige harmonisk forvrængning er mere ørevenligt. Hvorfor det? Og så har de fleste rørforstærkere også transformatorer i udgangen som 'glatter' lyden lidt ud og runder den af Hvad mener du med det? Du skriver udagangtransformatorer glatter lyden lidt og runder den af, Kan du uddybe det lidt mere? - igen i forhold til transistorer. De kan så omvendt virke lidt hårde og kolde. Man kan nok ikke få det hele. Nej det kan man nok ikke.

RolfeZ

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2005 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

@keyvan - Interessant emne ikk' . Det med forvræningen kan jeg ikke give et klart svar på, men øret er logaritmisk indrettet og synes bedst om lige harmoniske. Hvis man fx. trykker tre tilfældige tangenter ned på klaveret lyder det som regel ikke så godt, men ind imellem, når man rammer nogle bestemte forhold i frekvenser, så lyder det godt - harmoni vs. disharmoni.

At trafoer generelt glatter lyder ud eller mere præcist virker langsommere skyldes at det tager lidt tid for magnetfeltet at ændres når primærstrømmen ændres og dermed forsinkes sekundærstrømmen lidt. Vi taler selvfølgelig meget korte tider (mikrosekunder formentligt), men sammenlignet med transistorer, som reagerer på picosekunder, er det langsomt. Et konkret eksempel: Jeg prøvede en Ortofon MC-step up trafo og en Ortofon MC step up forstærker side om side en gang og konklusionen var helt klar: Transistorforstærkeren var meget hurtigere, men også lidt skarpere i lyden. Transienter var hurtigere, mikrodetaljer var mere rene mv. Det var vist med en Tøsedrengene plade

Godt nytår til alle!

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Der er faktisk rigtig mange gode bud på, om det kan/ikke kan betale sig at lade sit hifi stå tændt eller på standby. Jeg har min forstærker og cd-afspiller på standby, hvilket betyder optimal lyd efter ca 1 time. Har det været slukket går der nemt ½-1 døgn før det lyder bare nogenlunde godt.

Klasse A (strømforbrug) og rørslæder (slitage) derimod, bør ikke stå tændt hele tiden, men gerne standby hvis muligt.

Jeg har oplevet at sidde og lytte, lige præcis i det øjeblik hvor anlægget "lukkede op" for lyden, hvilket var ca ½ time efter der var blevet tændt (fra standby). Det var en underlig oplevelse! Det lyder ret mærkeligt, ligesom om det midterste af lydbilledet pludselig bevæger sig væk fra én, det bliver bredere, og det tredimensionale i lyden dukker op, bare sådan lige...

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 November 2007 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Det er vigtigt at få fastslået hvad omdrejningspunktet for debatten egentlig er:

Kører det på - om det lyder bedre ved permanent tændt tilstand?

Kører det på, om apparaterne har bedst af at være tændte permanent eller blive slukket efter endt brug?

Kører det på de økonomiske aspekter?

Kører det på miljøbevidsthed?

Jeg synes, at diskussionen tit fiser fra at handle om apparaternes helbred - til at handle om de lyder bedre. dette forplumrer diskussionen betragteligt. Dertil kan tilføjes at der kommer nogle voldsomme tekniske diskussioner som minder om at banke hinanden i hovedet med bibelcitater - få har reelt en chance for at kontrollere om det er sandt eller bare en art teknikersyndrom.

Min egen mening om tingene er at man tænder sit anlæg, når man gerne vil høre musik - og når dagen er omme eller man VED, at man ikke skal høre mere den dag, så slukker man.

Mange af os har meget gode og meget dyre anlæg af forskellig beskaffenhed - og hvis disse anlæg ikke kan holde til at blive tændt og slukket gennem mange år, så er man blevet taget ved næsen. Jeg kender talrige personer, som har købt et anlæg i Bilka og tænder slukker dem på 10.år uden at der nogensinde har været problemer, såhh..mon ikke de dyrere og større anlæg kan holde til mosten at blive tændt?

Vedr. emnet - om det lyder bedre - er jeg da ret sikker på, at det gør det - jvf. de mange tekniske forklaringer om dette. Jeg vil dog lige minde om, at den psykiske "vandstand" i lytteøjeblikket er en væsentlig faktor.Jeg synes, at man netop i jorden prøve at holde sig en naturlig tilgang til dette emne.

Ganske få tekniske ting er rare at vide desangående- og jeg er sikker på, at "Tube-Mania" har de mest holdbare forklaringer på hvorfor de lyder bedre, men han konkluderer vel egentlig ikke, hvad der er bedst for apparaterne?

Nogle af os (efterhånden ganske få) har mulighed for og har tid til at høre musik mange timer hver dag, men jeg, som familiemenneske og 37 timers arbejdsuge med familiebesøg i weekenden og hvor der skal være plads til at konen kan se "vild med dans" og hvor jeg samlet set vil have mulighed for at høre musik på "den rigtige måde" måske en halv til en hel time dagligt (højt sat!), vil være et skarn, hvis skidtet skulle stå tændt hele tiden for at jeg kan skåne apparatet for en tænding eller høre det afgørende snefnug falde i lydbilledet.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Niko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Sendt: 21 November 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Det jeg er interesseret i at vide er om apparatet har godt af det eller ikke. Det er nærmest blevet allemandsviden at "forstærkeren har bedst af at stå tændt hele tiden". Men der er lige så mange der ikke ved HVORFOR den ikke har godt af at blive slukket efter endt brug - inkl. mig

Men ligegyldigt hvad vil jeg stadigvæk slukke for strømmen for at skåne vores miljø

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 November 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er af den opfattelse, at det først og fremmest er elektrolytkondensatorer, som bliver emnet her:

Jo varmere miljø de står i over tid (langtidstændt tilstand), jo hurtigere tørrer de ud, men moderne typer kan nu holde til høje temperaturer ganske længe.

Hvis en forstærker ikke er i drift i længere tid (nogle år) - kan man risikere, at elektrolytkondensatorerne mister isoleringsevnen mellem + og -  og der kan forekomme en kortslutning med flere fejl i forstærkeren til følge .

Derfor vil jeg anbefale, at man bruger sin forstærker jævnligt, når man nu har den da dette også er med til at holde elektrolytterne friske. Jeg er sikker på, at den er solidt. bygget til alm. brug.

Grunden til, at din forstærker er blevet defekt kan sagtens være fordi den ikke har været tændt i mange år (måske derfor skulle den smides væk). Du har så reddet den på genbrugspladsen og spillet på den, men der kan sagtens have været en lurende fejl grundet den manglende brug, som så er brudt ud i din varetægt.

Jeg ville helt klart få den repareret, som jeg skrev til dig i en anden tråd - med focus på elektrolytterne og evt. diodebroen. Men der kan sagtens være andre ting galt, med det er jo ikke let at gætte "just like that".

Jeg har selv sådan en E-202 og den kører heldigvis fint og jeg er rigtig rigtig glad for den - den spiller fremragende og jeg skal aldrig af med den. Den er forøvrigt også reddet fra skraldepladsen og er i rigtig flot stand. Jeg har en servicemanual til den, hvis du nogensinde skulle få brug for oplysninger derfra.

venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Niko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Sendt: 21 November 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Jo tak - jeg har dog selv alle manualer. Lytterne skiftede jeg selv da jeg fandt den. Jeg tror den blev smidt ud pga en af lytterne lækkede. Da jeg pressede den kunne man også høre klik-lydene i bassen. Men lytterne er jo lette at skifte og man kunne stadig få Elna lytter med de samme specs. Men det er lidt svære nu hvor jeg ikke aner hvad der er galt og jeg er bestemt ikke elektronørd. Men jeg lader en som har forstand på det kigge på den.

Men jeg tror da også helt sikkert at forstærkere har bedst af at blive brugt - har bare svært ved at se hvorfor de ikke skulle have godt af at blive slukket.....?

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes