Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 16 December 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
@RolfeZ
Se det er egentlig en interessant diskussion mht fasen på en stortromme.
JBL som har leveret højttalere til mange studier, har nemlig nogle 3-vejs højttalere, hvor bassen er 180 grader fasevendt i forhold til diskanten.
Det specielle delefilter drejer nemlig bas og diskant 90 grader i hver retning, og når man så fasevender bassen, så passer det indbyrdes faseforhold igen.
De som har JBL bør udføre testen med et lille 1½V batteri, og se om basenheden bevæger sig udad når plus på batteriet sættes til plusterminalen !
Hvordan markeres så fasen på højttaleren ? Skal den markeres i forhold til basenheden eller diskanten ? 
Problemet med at holde styr på den absolutte fase i selve produktionen, er nok også meget kompleks. Jeg tror ikke at mange er klar over om diverse effekter og forstærkere fasevender lyden på den absolutte fase.
Pink Floyd brugte Quad 303 i meget stor stil i de gamle dage, og den er jo inverteret. Trommeslageren selv, sidder i øvrigt bag trommen, og hører stortrommen på en anden måde, da han hører bølgen fra den anden side af skindet tættest på. Hvem ved egentlig hvad der er 'korrekt' ?  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 16 December 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Må det være tilladt en gammel tekniker at forklare hvad der sker med fasen i en forstærker.
Det er sådan at for hvert spændingsforstærkende trin vendes fasen en gang. Dvs. 2trin ingen vending 3 vending etc.etc. Strømforstærkende trin vender ikke fasen.
Ofte består en forstærker af tre spændingsforstærkende trin og 2 strømforstærkende. Den vender fasen. vælger man at lave den med fire måske fordi der anvendes intern modkobling i hvert trin og deraf følgende lav forstærkning vendes fasen ikke. Håber det kaster lys over sagen. Det er det samme med rør.
mvh
|
|
|
Tjaa... Det er nu ikke helt korrekt... Man kan sagtens lave en spændingsforstær der ikke inverterer signalet. Men hvis du kigger på en enkelt transistor i sin enkleste opkobling som spændingsforstærker, så har du i princippet ret. Men sådan konstruerer man trods alt ikke forstærkere hvis man vil tages alvorligt. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 December 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
RolfeZ skrev:
Zenon skrev:
Nogle bruger NPN effekttrin, andre PNP.....det siger blot om transistorene skubber eller hiver i membranerne......en forklaring på forskellen af et hav af diverse problemer man kan finde.....
Sæt aldrig to forstærkere til samme højttaler med mindre du ved hvilke typer det er.....
|
|
|
Ofte vil (klasse B og A/B) effekttrin have et udgangstrin bestående af en NPN og en PNP oven over hinanden med udgangen (emitter) af NPN'en koblet til højtalerudgangen OG til indgangen (collector) på PNP'en for netop at skubbe strøm ud hhv. hive strøm ind. Et klasse A trin vil typisk kun have én transistor i udgangen, som så til gengæld ligger halvvejs oppe af sin karakteristik i hvile og svinger ud fra det punkt, men det er en anden snak :-)
|
|
|
@Zenon: Først det med 2 forstærkere til samme højtaler... Hvad nytter det, at man ved hvilken type det er??? Tror der er tale om en lille hjemmefilosofi... Som udgangspunkt skal man ALDRIG sætte 2 forstærkere til samme højtalerterminal. I så fald vil de bruge al deres energi på at modarbejde hinanden! Typisk vil den ene eller begge ret hurtigt brænde af.
@RolfeZ: Det med at en klasse-A forstærker typisk kun har en transistor... Vil du ikke vise et par eksempler herpå. Jeg kender en del klasse-A forstærkere, men ingen af dem har kun en enkelt transistor i udgangen. Det kræver enten at denne ene transistore spiller ind i en transformator, eller at man har en simpel emiterfølger med én transistor og én modstand i udgangen... Og det har jeg endnu ikke set i praksis hos nogle producenter. Til gengæld buggede jeg selv en for MANGE år siden for sjov. Det lød i øvrigt forfærdeligt, me det var sjovt!!
Hvor du har det fra med kun en enkelt transistor i udgangen, er jeg meget interesseret i at høre. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
Zenon Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 29 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 153
|
Sendt: 16 December 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved godt at klasse A/B-B er opsat med NPN og PNP men det vil altid være emitter som vender mod udgangen af effekttrinnet med en modstand fra hver i serie.....
Jeg er selv ved at bygge et effekttrin med single-end udgangstransistorer med kun 1 transistor pr.udgang.....Bruger NPN typen.
Der er ingen facit hvordan en forstærker bør være konstrueret da der er uendeligt mange måder at gøre dette.....
Der er da en lille hjemmefilosof i os alle eller er du holdningsløs....."hurtig"??
En anden ting er at jeg er da stødt på nogle som har spurgt om man kan sætte to forstærkere sammen for at få mere effekt, så jeg skrev egentlig ikke til de "klogeste hoveder" da jeg frabad man gjorde dette......
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 16 December 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
>> Zenon Det du snakker om, vil man ofte kalde en push-pull kobling, og faktisk virke med et "rigtig" nulpunkt som stel... Men med en DC spærring i udgangen (hvilket man typisk bruger på små trin, f.eks. for-forstærkere e.lign.) kan man jo opnå samme virkning, men dog med en ekstra komponent, bestående af mindst én kondensator i signal vejen... Men det "spare" på den anden side behovet for +/- forsyning.
Men har som sådan ikke direkte noget at gøre med klasse A eller B trin...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 December 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zenon skrev:
Jeg ved godt at klasse A/B-B er opsat med NPN og PNP men det vil altid være emitter som vender mod udgangen af effekttrinnet med en modstand fra hver i serie..... |
|
|
Ikke korrekt... Rigtig mange forstærkere har collector mod udgangen. Eks hvis man benytter en CFP kobling i udgangen.
Hvad med den klasse-A du selv er ved at lave... må vi ikke se et diagram og lidt billeder. Det er altid spændende med DIY!! Du skal i øvrigt vide, at du med den kobling du benytter, med en transistor og en modstand som udgangstrin, får forholdsvis dårlig kontrol over højtaleren... Til gengæld er den formentlig meget musikalsk. Husk i øvrigt, at det på ingen måde er muligt at trække mere strøm ud af denne kobling end dens tomgangsstrøm. Hvis du eks kører med 2 Ampere tomgangsstrøm, og din højtaler et eller andet sted har et impedansdyk der gør, at den trækker mere strøm... Så klipper forstærkeren signalet totalt firkantet. Derfor vil jeg anbefale dig, at du regner den nominelt højeste strøm højtaleren kan trække fra udgangen (udgangsspænding/impedans) ud, og så lader tomgangsstrømmen være det dobbelte. Det betyder dog, at din virkningsgrad bliver noget i omegnen af 10%. Altså 100watt i tomgangsforbrug, for at levere 10 watt. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 16 December 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
tube mania skrev:
Må det være tilladt en gammel tekniker at forklare hvad der sker med fasen i en forstærker.
Det er sådan at for hvert spændingsforstærkende trin vendes fasen en gang. Dvs. 2trin ingen vending 3 vending etc.etc. Strømforstærkende trin vender ikke fasen.
Ofte består en forstærker af tre spændingsforstærkende trin og 2 strømforstærkende. Den vender fasen. vælger man at lave den med fire måske fordi der anvendes intern modkobling i hvert trin og deraf følgende lav forstærkning vendes fasen ikke. Håber det kaster lys over sagen. Det er det samme med rør.
mvh
|
|
|
Tjaa... Det er nu ikke helt korrekt... Man kan sagtens lave en spændingsforstær der ikke inverterer signalet. Men hvis du kigger på en enkelt transistor i sin enkleste opkobling som spændingsforstærker, så har du i princippet ret. Men sådan konstruerer man trods alt ikke forstærkere hvis man vil tages alvorligt.
|
|
|
Mit indslag var ikke møntet på folk med større indsigt i forstærker konstruktion, men det var heller ikke meningen at jeg skulle fremstå som mindre vidende.
Sååå lad os få noget gang i den.
Jeg siger jo også når man bruger flere trin (læs:eller transistorer) behøver den ikke at vende fasen, men for at forklare pricippet så simpelt som muligt valgte jeg at gøre det med en transistor som udgangspunkt. Synes du ikke det er pædagogisk korrekt? Jeg ved da godt at næsten alle forstærkere er modtaktkoblet hele vejen og inkluderer mange trin, differentialforstærkere og strømgeneratorer, men det kan man da ikke forvente at alle kan forstå. Man skal vel begynde et sted..eller hva.. Du tror vel ikke jeg er dum... ..
Ps , jeg har repareret forstærkere i 35 år. Bla.for Flemming Rasmussen i 20år
Kt radio, Sk sound. Scala HIFI mm. Det er blevet til mellem 10.000 og 15.000 forstærkere (måske flere) på de år har jeg regnet ud ved at kigge på gamle arbejdssedler. puha.
mvh
Ærede publikum. Følg med her for det næste svar kan meget vel blive meget spændende og lærerig læsning. Emne:Viden demonstration.
Men det var ikke meningen.
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Zenon Lukket konto

|
Sendt: 17 December 2005 kl. 03:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig.....
Lyder ret informativt....lad mig høre lidt mere, fordi jeg har problemer med at sikringerne ryger sig en tur og har læst lidt om emnet, med en softstart.....
Min trafo er af ringkernetypen på 225va samt 2 x 24v, 2 x 4,7A ca. Jeg har simpelthen bare sat 4 transistorer "3055" nogle langsomme men skulle lyde ok, med henholdsvis 4 udgange for at biampe totalt, næsten, fordi den ene trækker en 12" bas og den anden trækker en 8" mellemtone samt en 0,75" softdome diskat....delefiltret er special lavet med egen opskrift som jeg selv synes virker ret godt.....dog passivt!!
Indgangsimpedancen bliver 24k. udgangsimpedancen 150ohm, burde egentlig sidde 125ohm men kan altid udskiftes!!
Ret simpelt men for mig et lækkert valg, men du siger så at det vil være en god ide med en tomgangsstrøm....
Når surround lyden kriller i fingrene bliver en extra effekttrin bygget med stort set samme opbygning så jeg ialt får 8 små trin, er hug på single end men er dog ikke rigtig klasse A for mig, som mere er med rigtige rør!!
|
Til top |
|
|
Zenon Lukket konto

|
Sendt: 17 December 2005 kl. 04:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Micma18....
Jeg har en gammel B&O en såkaldt Beolab 1700 som bruger det du siger en push-pull udgangstrin med et sæt modstande men oveni det har de placeret en elektrolyt på 3000uf efterfølgende til udgangsterminalerne som jeg godt kan undre mig over men som du skriver er en dc-spærre!!
Selv for 30år siden brugte B&O deres egen hjemmelavede "ringkerne" transformatorer som nærmere er ovale.....
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 17 December 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zenon skrev:
Micma18....
Jeg har en gammel B&O en såkaldt Beolab 1700 som bruger det du siger en push-pull udgangstrin med et sæt modstande men oveni det har de placeret en elektrolyt på 3000uf efterfølgende til udgangsterminalerne som jeg godt kan undre mig over men som du skriver er en dc-spærre!!
Selv for 30år siden brugte B&O deres egen hjemmelavede "ringkerne" transformatorer som nærmere er ovale.....
|
|
|
Det kan jo være de bruger den som filter...? Men i teorien burde det jo ikke være nødvendigt med en kondensator i udgangen, sålænge der ikke ligger DC på udgangen.
|
Til top |
|
|
RolfeZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 292
|
Sendt: 18 December 2005 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
@hurtig et al. ups, blev lige væk der. Kommentar vedr. én transistor var en forsimpling for ikke at blive for teoretisk ift. det oprindelige spørgsmål. I den virkelige verden er der oftest flere transistorer koblet i parallel for at kunne levere tilstrækkelig strøm. Min egen Nakamichi har vist 10-15 stykker i hver kanal og kører klasse A indtil 5-10W og A/B resten af vejen. Jeg tror også de større Krell kl. A fætre er konstrueret på den måde. Problemet er så selvfølgelig at matche dem, så de 'roer på samme måde'.
|
Til top |
|
|