| Forfatter |
|
nph12 Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 123
|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ricky skrev:
|
Hvis du ikke står og skal havde nyt tv her og nu, så ville jeg vente. Hvis du skal invistere i tv nu, så kig efter HD-ready mærket, samt om skærmen har digital tuner.
Husk så, at når en skærm er HD-ready, betyder det at skærmen kan modtage og vise HDTV, men det siger intet om hvordan eller hvor godt den gøre det!!
|
|
|
Jeg står ikke og skal investere i et nyt TV i morgen, da jeg har lånt et TV. Det er et lille TV så spørgsmålet er, hvor langt tid vi kan holde det ud, og hvornår vi bliver nød til at investere i et nyt.
Når du siger digital tuner, hvad er det helt præcis? Nu bliver jeg lidt i forvirret
|
| Til top |
|
| |
nph12 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ricky skrev:
|
Hvis du ikke står og skal havde nyt tv her og nu, så ville jeg vente. Hvis du skal invistere i tv nu, så kig efter HD-ready mærket, samt om skærmen har digital tuner.
Husk så, at når en skærm er HD-ready, betyder det at skærmen kan modtage og vise HDTV, men det siger intet om hvordan eller hvor godt den gøre det!!
|
|
|
Jeg står ikke og skal ud og investere i et TV i morgen, da jeg har lånt et TV. Det er et lille TV så spørgsmålet er, hvor langt der går for jeg skal ud og investere i et nyt TV.
Digital tuner hvad er det helt præcis? Nu bliver jeg lidt forvirret over alle de standarder og tunere
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vil du nok føle dig snydt senere hen.
Det TV har ikke HDTV tuner. Det er der iøvrigt ingen modeller i Europa endnu som har, såvidt jeg ved.
Samsung TV'et kan blot modtage HDTV signalet 1080i fra den eksterne HDTV-dekoder eller satbox, via component-indgangen bagpå, præcis som alle fladskærme mærket HD-Ready kan.
Men det TV kan ikke modtage HDTV signalet 720P, som højest sansynligt er det de fleste TV-stationer herhjemme kommer til at bruge. Ej heller har det digital indgang (DVI / HDMI) som må formodes at skulle bruges til de fleste eksterne dekodere i fremtiden.
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
nph12 skrev:
Digital tuner hvad er det helt præcis? Nu bliver jeg lidt forvirret over alle de standarder og tunere |
|
|
Når der snakkes om digital tuner i TV, er det oftest en DVB-T tuner til modtagelse af digital TV via sendemaster på landjorden.
Det er vigtigt at bemærke, at flertallet af danskerne ikke kan bruge sådan en tuner til noget. Det er kun dem med egen antenne som kan. Har man satellit eller kabel-tv du'r den ikke.
|
| Til top |
|
| |
nph12 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man vil se HDTV, så må man vente til standarderne er helt på plads og at HDTV system er udbredt, hvilket vil sige om et par år.
Er det ikke konklusionen på al denne HDTV snak?
|
| Til top |
|
| |
Mikos Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
|
Så vil du nok føle dig snydt senere hen.
Det TV har ikke HDTV tuner. Det er der iøvrigt ingen modeller i Europa endnu som har, såvidt jeg ved.
Samsung TV'et kan blot modtage HDTV signalet 1080i fra den eksterne HDTV-dekoder eller satbox, via component-indgangen bagpå, præcis som alle fladskærme mærket HD-Ready kan.
Men det TV kan ikke modtage HDTV signalet 720P, som højest sansynligt er det de fleste TV-stationer herhjemme kommer til at bruge. Ej heller har det digital indgang (DVI / HDMI) som må formodes at skulle bruges til de fleste eksterne dekodere i fremtiden.
/Lars |
|
|
Jep, du har ret Lars - [selvfølgelig, tænker du sikkert:)] - jeg føler mig allerede snydt. HD Ready
|
The new European standard for HDTV
Branch
organisation of European Information & Communications Technology
Industry Association (EICTA) has decided the official demands for a TV
to wear the symbol of HDTV Ready. The demands are not lower resolution
than 1280 x 720 as well as be able to receive HDTV-signal format as
following:
|
|
|
|
|
|
| ·
Minimum resolution has to be 720 physical lines in “wide screen”
format. The TV MUST have video inputs such as YPbPr1, and DVI or HDMI.
· HDTV-capable inputs shall
accept both formats 1280 x 720 progressive (720p) and 1920 x 1080
“interlaced” (1080i), in both 50- and 60 Hz.
· The DVI- and HDMI-input MUST support the HDCP-standard. Both HU2713 and HU3221 fulfil these demands! | |
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
nph12 skrev:
| Hvis man vil se HDTV, så må man vente til standarderne er helt på plads og at HDTV system er udbredt, hvilket vil sige om et par år.
Er det ikke konklusionen på al denne HDTV snak? |
|
|
Ja, der er ingen fornuft i at købe et nyt TV nu, hvis eneste formål er at kunne se HDTV om 3-5-7 år eller hvornår man nu syntes udbud og pris passer til både ønsker og pengepung.
De TV der er på markedet om 3 år er både bedre og billigere.
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikos skrev:
| Jep, du har ret Lars - [selvfølgelig, tænker du sikkert:)] - jeg føler mig allerede snydt. |
|
|
It's a jungle out there! Markedet for TV-apparater lige nu, ligner mest af alt computer-markedet i begyndelsen af 90'erne. Det fyger gennem luften med udtryk, specifikationer og lovprisninger, og aligevel kan man knap nok vide om det er "fremtidssikret nok" - om investeringen nu vitterligt er "god nok". Og hvad med Digital-TV, HDTV og fremtidens DVD og spillekonsoller. Og jeg kan ikke komme med nogen gode råd, andet end at se sig godt for - og spørge så mange "eksperter" til råds som muligt. Finde de gode forretninger, opsøge de gode forums på nettet osv. Ikke at rådene i forums nødvendigvis er den skinbarlige sandhed, men de er trods alt for det meste uvildige - og det betyder jo også noget  /Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |
Mikos Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
Mikos skrev:
| Jep, du har ret Lars - [selvfølgelig, tænker du sikkert:)] - jeg føler mig allerede snydt. |
|
|
It's a jungle out there!
|
|
|
Ja det er det uden tvivl! Men vi lader os jo rive med af alle de der 'buzz words' , og glemmer næsten alt om fornuft. Jeg har ingen anelse om, hvordan HD ser ud, dårligt nok et 100 hz billede, og alligevel skal jeg have et tv med hele 'svineriet, og så tyndt som muligt, som også lige kan bruges til pc´n - selvom jeg ingen intentioner har, endnu, om at sidde i stuen og surfe, skrive, spille osv. Ja intet hd-format er sikkert endnu, derfor foreslog jeg samsung´et fordi jeg selv er i tvivl om fladskærmene og fremtidsformaterne, og med dette tv er der idet mindste mulighed for at modtage de jordbaserede digitale signaler (?) - Køber jeg nævnte samsung kan jeg godt vente 3 år endnu med fladskærmene....tror jeg
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikos: Jamen du tager da bare den første og bedste 17" fladskærmsmonitor og afspiller en af de gratis IMAX demo'er, som du kan hente på nettet. Nu har du så set HDTV :-)
Spøg til side. Det _er_ et forvirrende marked lige i øjeblikket. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Mikos Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rasmus Larsen skrev:
Mikos: Jamen du tager da bare den første og bedste 17" fladskærmsmonitor og afspiller en af de gratis IMAX demo'er, som du kan hente på nettet. Nu har du så set HDTV :-)
|
|
|
NICE!  lol...
|
| Til top |
|
| |
Ricky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
nph12 skrev:
Ricky skrev:
|
|
|
|
Jeg står ikke og skal ud og investere i et TV i morgen, da jeg har lånt et TV. Det er et lille TV så spørgsmålet er, hvor langt der går for jeg skal ud og investere i et nyt TV.
Digital tuner hvad er det helt præcis? Nu bliver jeg lidt forvirret over alle de standarder og tunere
|
|
|
Du er skam ikke den eneste der er forvirret Tror der er rigtig mange derude, som har smidt håndklædet i ringen, med hensyn til at finde hoved og hale i alle de forkortelser og nye apparater.
Derfor er vi også igang med en uddybende artikel om HDTV.
For at svare på dit spørgsmål. Idag sidder der en analog tuner i alle fjernsyn som kan omforme signalet fra de antenne master som står rundt omkring i landet. Antenne nettet sikre at alle egne af landet, som minimum, kan se de to public-service stationerne, DR1 og TV2. Om ikke så forfærdiglig længe bliver det analog signal erstattet af et digital. Det betyder, at alle fjernsyn skal havde en tuner som kan omforme det digitale sende signal.
Den samme omskiftning har satellit - platformen været igennem for en par år siden, nu er turen kommet til antenne-nettet
Husk en digital tuner er ikke det samme som en HDTV - boks. En digital tuner vil ikke kunne afkode et HDTV - signal.
__________________ Venligst
Ricky - Husk film skal ses i hjemmebiografen
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ricky skrev:
| Idag sidder der en analog tuner i alle fjernsyn som kan omforme signalet fra de antenne master som står rundt omkring i landet. Antenne nettet sikre at alle egne af landet, som minimum, kan se de to public-service stationerne, DR1 og TV2. Om ikke så forfærdiglig længe bliver det analog signal erstattet af et digital. Det betyder, at alle fjernsyn skal havde en tuner som kan omforme det digitale sende signal. |
|
|
Det er nu kun dem med egen antenne der kan bruge en indbygget DVB-T tuner (!)
Det må du huske at få med i artiklen...
/Lars
__________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |
Ricky Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
Ricky skrev:
| Idag sidder der en analog tuner i alle fjernsyn som kan omforme signalet fra de antenne master som står rundt omkring i landet. Antenne nettet sikre at alle egne af landet, som minimum, kan se de to public-service stationerne, DR1 og TV2. Om ikke så forfærdiglig længe bliver det analog signal erstattet af et digital. Det betyder, at alle fjernsyn skal havde en tuner som kan omforme det digitale sende signal. |
|
|
Det er nu kun dem med egen antenne der kan bruge en indbygget DVB-T tuner (!)
Det må du huske at få med i artiklen...
/Lars
|
|
|
Jeg går ud fra du mener egen antenne der kan modtage DVB-T?! Ellers skriv evt. en PB.
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ricky skrev:
| Jeg går ud fra du mener egen antenne der kan modtage DVB-T?! |
|
|
Det jeg tænkte på, er at du skriver:
"Om ikke så forfærdiglig længe bliver det analog signal erstattet af et digital. Det betyder, at alle fjernsyn skal havde en tuner som kan omforme det digitale sende signal."
Jeg ville blot understrege vigtigheden af at oplyse, at de TV der findes på markedet i dag med indbygget digital tuner er beregnet til modtagelse af DVB-T.
Og flertallet af husstandene i Danmark kan jo ikke bruge en indbygget DVB-T tuner til noget, nemlig de ca. 1.500.000 som er tilsluttet kabel-tv. DTT nettet er kun for dem med egen antenne.
Det var bare dét 
|
| Til top |
|
| |
Ricky Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
Ricky skrev:
| Jeg går ud fra du mener egen antenne der kan modtage DVB-T?! |
|
|
Det jeg tænkte på, er at du skriver:
"Om ikke så forfærdiglig længe bliver det analog signal erstattet af et digital. Det betyder, at alle fjernsyn skal havde en tuner som kan omforme det digitale sende signal."
Jeg ville blot understrege vigtigheden af at oplyse, at de TV der findes på markedet i dag med indbygget digital tuner er beregnet til modtagelse af DVB-T.
Og flertallet af husstandene i Danmark kan jo ikke bruge en indbygget DVB-T tuner til noget, nemlig de ca. 1.500.000 som er tilsluttet kabel-tv. DTT nettet er kun for dem med egen antenne.
Det var bare dét 
/Lars
|
|
|
Det er rigtigt. 
DVB-T er i princippet blot en digitalisering af Antenne-nettet, så derfor bør den digitale tuner være indbygget på sammen måde, som den analoge tuner er idag. Dette er jo sikkert også et "overgangsproblem", fordi der jo nok ikke går lang tid før skærme har en digital tuner indbygget, så alle har mulighed for at kunne modtage licens-betalte public-service stationerne uden bokse og andre finur'lige dåser.
|
| Til top |
|
| |
Mikos Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af antenner kan man anvende uhf-antenne, eller stueantenne...men det virker ikke så relevant med en dvb-t tuner hvis man har kabel, (eller sat?), som du pointerer Lars...
|
| Til top |
|
| |
Ricky Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikos skrev:
| Af antenner kan man anvende uhf-antenne, eller stueantenne...men det virker ikke så relevant med en dvb-t tuner hvis man har kabel, (eller sat?), som du pointerer Lars... |
|
|
Jeg er helt enig i, at de der modtager kabel-tv, ikke behøver en DVB-t tuner.
Men koster selectorboksen til kabeltv ikke ekstra ud over licensen?? (har selv satellit)
Når folk invisterer i et fjernsyn bør det som minimum kunne modtage de to licensbetalte public service stationer - DR1 og TV2. via antenne nettet, som idag. Man kan sige at det skal kunne modtage den laveste fællesnævner. Det er ikke rimeligt at man som forbruger, udover fjernsynet, skal ud og invistere i flere bokse for at kunne se de licensbetalte stationer. __________________ Venligst
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ricky skrev:
| Det er ikke rimeligt at man som forbruger, udover fjernsynet, skal ud og invistere i flere bokse for at kunne se de licensbetalte stationer. |
|
|
Tjo, men sådan syntes jeg ikke man kan stille det op.
Hvis du har valgt at investere i en Selector, så er det fordi:
- Du har kabel-tv allerede (med DR, TV2 og de andre) og nu vil du gerne have noget ekstra udover de analoge kanaler. Det kunne være DR digitalt, EPG, 5.1 lyd eller måske blot nogle ekstra kanal-pakker (etniske, filmkanaler eller andet).
Det har ikke så meget med licens at gøre, det er en del af det antenne anlæg som du enten har valgt eller boligforeningen/udlejeren har valgt for dig.
En Selector koster iøvrigt 1595,- for selve hardwaren incl. 1 års abonnement, og derefter 199,- per år (dertil kommer øvrige abonnementer).
En DVB-T modtager koster jo også penge...
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ricky skrev:
| Det er ikke rimeligt at man som forbruger, udover fjernsynet, skal ud og invistere i flere bokse for at kunne se de licensbetalte stationer. |
|
|
Det skal du heller ikke. Det skal du muligvis på et tidspunkt, når de analoge sendere slukker, men så er du jo ikke anderledes stillet end alle de andre med almindelige CRT-fjernsyn. Det mener jeg ikke man kan lægge tv-producenterne til last. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |