Emne: HDTV ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Peter_N Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhh nu er jeg også forvirret 
Vil det sige at selvom man har en satboks fra C.D. og man ser en HD-film på sin HD-fladskærm så er det alligevel ikke et rigtigt HD signal fordi boksen ikke er HD-ready.
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter_N skrev:
Øhh nu er jeg også forvirret
Vil det sige at selvom man har en satboks fra C.D. og man ser en HD-film på sin HD-fladskærm så er det alligevel ikke et rigtigt HD signal fordi boksen ikke er HD-ready. |
|
|
Du skal have en speciel HD satbox, for at kunne modtage og dekode HDTV fra satellit.
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |
Peter_N Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok tak så blev jeg klogere, så skal man altså også ud og investere i sådan en fætter.
Jeg har lige fået Sattelit, Plasma tv er på vej, men det er så ikke nok 
|
| Til top |
|
| |
Ricky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Ricky skrev:
| Det er ikke rimeligt at man som forbruger, udover fjernsynet, skal ud og invistere i flere bokse for at kunne se de licensbetalte stationer. |
|
|
Det skal du heller ikke. Det skal du muligvis på et tidspunkt, når de analoge sendere slukker, men så er du jo ikke anderledes stillet end alle de andre med almindelige CRT-fjernsyn. Det mener jeg ikke man kan lægge tv-producenterne til last.
|
|
|
Du kan tildels havde ret i, at man måske, på nuværende tidspunkt, ikke kan laste tv-producenterne for ikke at includerer digitale tuner. Med hensyn til snakken om digital tuner, så var det blot et råd til nph12, hvis han skulle ud og kigge efter et nyt TV. Så er det en god feature at skrive sig bag øret
Men køber man nyt fjernsyn idag, så vil det jo meget vel kunne "overleve" den tid hvor det analoge signal bliver slukket, også ville det jo være en god feature, hvis skærmen så allerede er forberedt til det. Som jeg sagde tidligere, er denne problematisk med eller uden digital tuner højst sansyndligt et overgangsfænomen. Om nogle år vil alle skærme sikkert havde det som standart.
__________________ Venligst
Ricky - Husk film skal ses i hjemmebiografen
|
| Til top |
|
| |
Ricky Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter_N skrev:
|
Ok tak så blev jeg klogere, så skal man altså også ud og investere i sådan en fætter.
Jeg har lige fået Sattelit, Plasma tv er på vej, men det er så ikke nok 
|
|
|
For at se HDTV skal du havde fat i en sat-boks, som kan afkode HDTV signalet.
Canal Digital har endelig fundet nogle anvendelige HD - satbokse og regner med at kunne lancerer dem først på året. Den vil selvfølgelig kunne afkode det alm. satellit-signal. __________________ Venligst
|
| Til top |
|
| |
Ricky Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
Ricky skrev:
| Det er ikke rimeligt at man som forbruger, udover fjernsynet, skal ud og invistere i flere bokse for at kunne se de licensbetalte stationer. |
|
|
Tjo, men sådan syntes jeg ikke man kan stille det op.
Hvis du har valgt at investere i en Selector, så er det fordi:
- Du har kabel-tv allerede (med DR, TV2 og de andre) og nu vil du gerne have noget ekstra udover de analoge kanaler. Det kunne være DR digitalt, EPG, 5.1 lyd eller måske blot nogle ekstra kanal-pakker (etniske, filmkanaler eller andet).
Det har ikke så meget med licens at gøre, det er en del af det antenne anlæg som du enten har valgt eller boligforeningen/udlejeren har valgt for dig.
En Selector koster iøvrigt 1595,- for selve hardwaren incl. 1 års abonnement, og derefter 199,- per år (dertil kommer øvrige abonnementer).
En DVB-T modtager koster jo også penge...
/Lars |
|
|
Hmm...
Min pointe er:
At Hr. og fr. Jensen fra Søndrebøvle ude fra provinsen bør kunne modtager DR1 og TV2 via deres UHF - antenne, selvom de køber nyt TV.
Har bare på fornemmelsen af mange sælgere har så travlt med at sælge fladskærme, at de ikke er opmærksom på, at fortælle det til forbrugerne det...!?__________________ Venligst
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
| Har bare på fornemmelsen af mange sælgere har så travlt med at sælge fladskærme, at de ikke er opmærksom på, at fortælle det til forbrugerne det...!? |
|
|
Hvad er alternativet? Skal de så også gøre opmærksomme på det hver gang folk køber et CRT Tv? Det er jo lidt det samme, som EB artiklen handlede om og jeg synes nu ikke det skal ses fra den vinkel.
Jeg tror det er fordi fladskærme i sin tid blev introduceret, som fremtidens Tv. Det er dog blot et slagstrick og sådan lyder det i alle segmenter af markedet, når der introduceres en ny teknologi. Det er klart at fladskærme bygger over en digitalisering, men folk køber vel ikke kun en fladskærm for at være forberedt på fremtiden? Det kan lige så vel være af designmæssige grunde og i fremtiden skal min stue da heller ikke skæmmes af en stor CRT eller bagprojektionsskærm - det er jo så blot mit syn på sagerne. Men at sige, at folk bliver snydt fordi producenterne ikke integrerer en DVB-T tuner fra start af, synes jeg ikke er fair for begge parter. EB bladet fremlægger det jo, som om, at skærmene reelt set er ubrugelige i fremtiden, men hvilken producent med respekt for sig selv ville sælge et sådan produkt? – om ikke andet, så har de jo også et navn i fremtiden.
Men det svarer vel lidt til, at man skal have en antenne for at se antennesignaler eller en parabol for at se satellit. Det er vel mere fordi det bare er blevet en selvfølge at antennerne efterhånden sidder på taget. Hvis vi skal videre, så må vi også tage et par konsekvenser. Jeg synes ikke det er sælgernes sag at informere om det - nærmere Tv stationerne. De kunne let gøre det gennem deres eksisterende medienet i form af Tv. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
O'Brian Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 173
|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ricky :
Hvor har du læst/set det med CD og HD-satboxe ? Det blir jo FEDT!!! 
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
O'Brian skrev:
|
Ricky :
Hvor har du læst/set det med CD og HD-satboxe ? Det blir jo FEDT!!! 
|
|
|
Kig på tv-reklamerne 
|
| Til top |
|
| |
Ricky Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rasmus Larsen skrev:
|
Citér:
| Har bare på fornemmelsen af mange sælgere har så travlt med at sælge fladskærme, at de ikke er opmærksom på, at fortælle det til forbrugerne det...!? |
|
|
Hvad er alternativet? Skal de så også gøre opmærksomme på det hver gang folk køber et CRT Tv? Det er jo lidt det samme, som EB artiklen handlede om og jeg synes nu ikke det skal ses fra den vinkel.
Jeg tror det er fordi fladskærme i sin tid blev introduceret, som fremtidens Tv. Det er dog blot et slagstrick og sådan lyder det i alle segmenter af markedet, når der introduceres en ny teknologi. Det er klart at fladskærme bygger over en digitalisering, men folk køber vel ikke kun en fladskærm for at være forberedt på fremtiden? Det kan lige så vel være af designmæssige grunde og i fremtiden skal min stue da heller ikke skæmmes af en stor CRT eller bagprojektionsskærm - det er jo så blot mit syn på sagerne. Men at sige, at folk bliver snydt fordi producenterne ikke integrerer en DVB-T tuner fra start af, synes jeg ikke er fair for begge parter. EB bladet fremlægger det jo, som om, at skærmene reelt set er ubrugelige i fremtiden, men hvilken producent med respekt for sig selv ville sælge et sådan produkt? – om ikke andet, så har de jo også et navn i fremtiden.
Men det svarer vel lidt til, at man skal have en antenne for at se antennesignaler eller en parabol for at se satellit. Det er vel mere fordi det bare er blevet en selvfølge at antennerne efterhånden sidder på taget. Hvis vi skal videre, så må vi også tage et par konsekvenser. Jeg synes ikke det er sælgernes sag at informere om det - nærmere Tv stationerne. De kunne let gøre det gennem deres eksisterende medienet i form af Tv.
|
|
|
Jeg har ikke set artiklen i EB, så den kan jeg desværre ikke snakke med om.
Rasmus Larsen skrev:
Hvad er alternativet? Skal de så også gøre opmærksomme på det hver gang folk køber et CRT Tv?
|
|
|
Er det ikke det de er der for??
Jeg vil ikke ligefrem sige, at forbrugeren bliver snydt fordi producenterne ikke integrerer en DVB-T tuner fra start af. Men jeg vil sige, at gøre sælgeren ikke den uvidne køber opmærksomhed på DVB-T, så læner der sig kraftigt op af en mangelfuld rådgivning.
Men jeg mener bestemt godt at man kan forlange, at en sælger af radio/tv, er klar over at det analog antenne signal slukkes i 2009. (som det ser ud nu).
Men du har da ret i at sælgeren står ikke alene med ansvaret om denne information. Vi har alle sammen et ansvar for at informerer forbrugerne - incl. HIFI4ALL.dk.
__________________ Venligst
|
| Til top |
|
| |
O'Brian Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ricky :
Jamen det sgu ikke nemt når jeg er på job i Holland, og har været her siden 10 okt. 
Jeg vil hjem og se HD-TV...
|
| Til top |
|
| |
O'Brian Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry. det var til jdg1.
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ricky skrev:
| Men jeg mener bestemt godt at man kan forlange, at en sælger af radio/tv, er klar over at det analog antenne signal slukkes i 2009. (som det ser ud nu). |
|
|
Jeg er enig, i at oplysning er nødvendig. Omvendt, så lever butikkerne også af at sælge de varer der står i butikkerne.
Du har ret i at en DVB-T tuner kan være nyttig at have efter 30 oktober 2009, men måske kun for en 30-40% af hustandene (dem med egen antenne). Men endnu mere nyttigt kunne være en indbygget DVB-T tuner som også kan bruges til HDTV, men det findes ikke endnu.
Skal butikkerne så ikke sælge noget, fra nu og frem til det tidspunkt hvor der kan leveres indbyggede HDTV-tunere !? Nej, vel.
Men det er en underlig tid som forbrugerelektronikken befinder sig i. For mange ved at de TV-apparater som sælges i dag ikke er tilstrækkelige til fremtidens krav. Men omvendt, det er dem der findes på markedet lige nu. Det er på en måde langt værre end udviklingen på computere i 90'erne, dengang alt var forældet senest 3 år efter. For dengang håbede man måske på, at udviklingen havde toppet. Men nu ved vi, at udviklingen indenfor fladskærme slet ikke har toppet endnu og næppe gør det sådan lige indenfor de næste 7-8 år.
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ricky: Det med snyd og producenterne var heller ikke så meget rettet mod dig. Det er det man hører i EB og andre store tidsskrifter, fordi de kører lidt på den der: "butikkerne og producenterne snyder forbrugerne". Man kunne da godt forvente, at det blev mere almindeligt med en integreret DVB-T tuner, men der er jo også en meget stor gruppe mennesker, som kører over kabel-tv. Denne gruppe kunne jo så forvente, at der var integreret DVB-C tuner, så man kunne opfange de samme signaler, som Selectoren, men så er man pludselig ude i en masse ekstra udstyr, som en helt anden gruppe af befolkningen aldrig vil få brug for.
En bedre mulighed er at gøre som Loewe og give forbrugerne mulighed for selv at vælge tunerne. Så kan man selv vælge, hvilke tunere man vil have i, og så selv have mulighed for at opgradere senere hen. Se, så har man fat i den lange ende, uden at høre på beskyldninger om snyd og bedrag fra medierne 
I fremtiden er jeg sikker på at kravene skifter. Inden længe vil nogle måske også forlange, at man skal kunne tilslutte IPTV til et input, og det ville da også være en løsning, som hele landet kunne blive enige om, men der er jo så meget.
Jeg kan dog ikke se at integrationen af en DVB-T tuner ligger uden for emnet, som altid har været aktuelt. Indtil nu har man haft mulighed for kabel, parabol og antenne. Lige meget hvad du valgte, skulle du bruge en modtageenhed. Enten antenne, kabel-tv installation eller en parabol. Ingen af disse dekodere har været indbygget direkte i Tv'et, så hvorfor det lige pludselig er blevet et så stort krav må hænge sammen med en påvirkning udefra. EB? - det er bare gas.  __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Madman Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 20 December 2005 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jer mener at en DVB-T er fuldstendig ligegyldig, alle eller næsten alle der køber er dyrt fladtv enten har kabel eller sat, hr og fru DK har også kabel eller sat.
Kan man bruge en DVB-T tuner uden kort.
Det er sku noget l**t, at der er 3 standarter i stedet for en.
Mit ønske er et 50" fladtv med DVB-C, kortlæser, en opløsning på 1920*1080 og 1:1 til ca. 20K
|
| Til top |
|
| |
Riise Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 20 December 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ricky skrev:
Jeg vil ikke ligefrem sige, at forbrugeren bliver snydt fordi producenterne ikke integrerer en DVB-T tuner fra start af. Men jeg vil sige, at gøre sælgeren ikke den uvidne køber opmærksomhed på DVB-T, så læner der sig kraftigt op af en mangelfuld rådgivning.
|
|
|
Måske, men jeg vil også sige (lidt ligesom Rasmus Larsen er inde på), at det vel heller ikke kan være meningen at man som almindelig forbruger skal betale for en integreret DVB-T, hvis man ikke har nogen stueantenne? Jeg ville da hellere have en DVB-C tuner integreret, men jeg forventer det ikke, netop fordi at så vil andre forbrugere forvente det samme, og så ender skærmen med at blive meget, meget dyrere, hvis den skal ha' integreret 3-4 forskellige typer af tuner. I virkeligheden burde f.eks. TDC sælge selectorboksen som en uløselig del af kabel-tv pakken, ligesom paraboludbyderne også nærmest forærer tuneren, og tjener pengene på content i stedet for. Det er en pointe, som jeg mener mange overser. Når DR begynder at sende HDTV "gennem luften", så vil jeg da også forvente, at jeg ikke skal betale license, hvis mit TV ikke har en DVB-T tuner indbygget. Jeg kan jo ikke se deres transmission, hvorfor skal jeg så betale? Det må være udbyderens ansvar/pligt at sørge for, at den forbruger, som betaler for indholdet, også kan se det - ikke forbrugerens ansvar, sådan groft sagt. Selvfølgelig skal man ikke ha' et TV foræret, men man skal ha' et signal i stuen, som kan "ses" af et standard TV. HDTV har enten HDMI eller DVI som standard, og sætter nogle minimumsbegrænsninger for signalets opløsning. Der står intet om tunere, hvilket også er derfor at f.eks. EB fuldstændig har misset pointen.
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 22 December 2005 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
| Det betyder at tv'et har minimum 720 vandrette linier, og kan modtage 720P og 1080i ved både 50 og 60 Hz, ved både component og HDMI/DVI m. HDCP. Kort sagt: Det sikrer dig at du kan bruge tv'et til at vise HDTV. |
|
|
I samme ombæring bør jo også nævnes, at et HD-signal på et "HD Ready" -mærket Tv, langt fra altid bliver vist i high definition. Kort sagt: Det sikrer dig, at du kan bruge tv'et til at vise HDTV - men ikke nødvendigvis i high definition. Jeg kan som et eksempel også få et 10 år gammelt 14" CRT-Tv, til at vise HDTV.
Ricky skrev:
| Husk så, at når en skærm er HD-ready, betyder det at skærmen kan modtage og vise HDTV, men det siger intet om hvordan eller hvor godt den gøre det!! |
|
|
Korrekt, hvilket også er en pointe jeg synes i bør få med i den kommende artikel. "HD Ready" -klistermærker og fysisk panelopløsning betyder nødvendigvis ikke, at HD-signaler bliver vist i high definition. Til interesserede kan mere læses her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29928&P N=1.
|
| Til top |
|
| |
larsrn Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 28 December 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Loewe Xelos er en HDtv LCD med DVB-C tuner. Dog ikke til at se om det understøtter MPEG-2 og 4 eller blot 2. Med CI er vel muligt at undgå at skulle investere i Selector eller er jeg forkert på den? Lars
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
larsrn skrev:
| Loewe
Xelos er en HDtv LCD med DVB-C tuner. Dog ikke til at se om det
understøtter MPEG-2 og 4 eller blot 2. Med CI er vel muligt at undgå at
skulle investere i Selector eller er jeg forkert på den? |
|
|
Det er sansynligvis kun MPEG-2 endnu.
Men for at bruges som Selector skal der være kortlæser i, og mulighed
for at indtaste de kabelnet-numre som åbner for program-pakkerne mv. Og
så skal der være adgang til de interaktive ting som EPG mv.
Almindelige DVB-C tunere har vist ikke den mulighed med kabelnet-numrene,
som er integreret i Selector, og der er vist heller ikke kortlæser i
Loewe fjernsynet. Så desværre - den indbyggede DVB-C kan du nok ikke
bruge til noget fornuftigt.
/Lars__________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 28 December 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|