| Forfatter |
|
boborg Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 105
|
| Sendt: 29 December 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabelnet numre er altså ikke noget problem. Man kan godt modtage Selector på andre DVB-C modtagere end Selector. Man kan sagtens søge sig frem til kanalerne på disse. Kabelnet numre er kun til for at Selectoren automatisk finder kanalerne.
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 29 December 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
boberg: Det var også det jeg prøvede at angive i sidste indlæg ved at linke til en erfaring. :-) __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
boborg Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 105
|
| Sendt: 29 December 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det var også bare for at bakke op
|
| Til top |
|
| |
nph12 Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 123
|
| Sendt: 02 Januar 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er stadigvæk meget i tvivl
Som jeg forstår det, så er HDTV langt ude i fremtiden og ligger ingen fast standard på HDTV endnu.
Man kan godt se digital TV på TDC kabel TV via Selector. Der er nævnt i dette forum et tv som kan modtage det digitale signal uden selector. Vil der komme flere TV som kan det samme? Hvad skal jeg kigger efter? Alt andet lige, så må et digital signal være bedre end et analog.
|
| Til top |
|
| |
Pingu Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 02 Januar 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
HDTV's fremtid i DK:
TDC sagde på en konference i Dec 2005 at de vil starte med et par HDTV kanaler hen mod sommeren. Håbet er også at kunne sende fodbold VM i HDTV - det gør det i hvert fald i nogle andre lande.
Canal Digital er jo allerede igang også - omend de skal skifte fra MPEG-2 til MPEG4-10 her i 2006.
Generelt vil alt HDTV i Europa blive sendt i MPEG4-10 (H.264) da de fylder mindre end med MPEG-2.
HDTV standarder:
Stort set alt er standardiseret m.h.t. HDTV. "HD Ready" siger noget om at skærmene skal kunne vise et HDTV signal fra en kilde - både nu og om 5 eller 10 år - så, køb kun en ny skærm som er "HD Ready".
Kilden kan så være en kommende Blue_ray/HD-DVD afspiller, eller nok tidligere en STB til kabel eller satellit. Disse vil generelt bruge MPEG4-10 som beskrevet foroven og vil komme på markedet her i løbet af 2006.
Det er vil adskille de forskellige STB er typisk hvilken SW de bruger for at køre avancerede applikationer (ej standardiseret ud over MHP som ikke har vundet meget frem endnu) og så kodningssystemet (d.v.s. NDS, Irdeto, Viaccess etc.). Et CI interface vil give lidt flexibilitet men man kan ikke stole på det.
D.v.s. skærmene kan bruges til alle kilder og alle steder når de er HD Ready, men STB vil afhænge hvem du skal få HDTV signalet fra (TDC, Stofa, Canal Digital, Viasat, etc.) - akkurat som med almindelig digital TV idag.
Det betyder også at det ikke giver meget mening at indbygge selve STB funktionaliten i et TV - der er simpelhen for mange kombinationsmuligheder både i hvert land (folk flytter også) og mellem landene, og så er levetiden af "STB funktionaliteten" typisk mindre end skærmen. Altså, man bør holde disse to adskilt. Også for almindelig TV.
HDTV optagelse
Det vigtigste bliver også at STB bør være en DVR med indbygget HDD. Dette vil nemlig være den eneste mulighed for at optage HDTV udsendelserne på. Jeg forventer faktisk at langt de fleste HD-STB som bliver solgt fra slut 2006 og frem vil være DVR (med HDD).
|
| Til top |
|
| |
nph12 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2006 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror, at jeg blev lidt klogere, men har stadigvæk ikke helt styr på det
Hvis standarden bliver MPEG4-10 (H.264), hvorfor kan man så ikke indbygge selve tuneren TV´et? Jeg tror ikke, at jeg er den eneste som meget gerne vil være fri for en set-up box...
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 03 Januar 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
nph12 skrev:
|
Jeg tror, at jeg blev lidt klogere, men har stadigvæk ikke helt styr på det
Hvis standarden bliver MPEG4-10 (H.264), hvorfor kan man så ikke indbygge selve tuneren TV´et? Jeg tror ikke, at jeg er den eneste som meget gerne vil være fri for en set-up box...
|
|
|
Det kan man principielt også sagtens, det kommer bare til at tage lang tid før dit drømmeprodukt kommer og det bliver måske dyrt.
Hvis alle skal kunne bruge den, skal den både kunne modtage digitalt signal via kabel, fra luften og fra satellit. Dvs. at alle kommer til at betale for noget de ikke skal bruge, mens en ekstern boks lettere kan kombineres med forskellige skærme, udbydere etc.
|
| Til top |
|
| |
nph12 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
|
Det kan man principielt også sagtens, det kommer bare til at tage lang tid før dit drømmeprodukt kommer og det bliver måske dyrt.
Hvis alle skal kunne bruge den, skal den både kunne modtage digitalt signal via kabel, fra luften og fra satellit. Dvs. at alle kommer til at betale for noget de ikke skal bruge, mens en ekstern boks lettere kan kombineres med forskellige skærme, udbydere etc.
|
|
|
Hvis tuneren var indbygget i TV´et, så havde jeg allerede købt et LCD TV. Så reelt køber man ikke et TV, men en monitor, da der ikke er nogen tuner til at modtage de digitale kanaler.
Hvis man skal købe en selector før man kan se de digitale kanaler, så kommer det også til at koste en del (det er jo TDC )
http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&_p ageLabel=slctr_priser
Jeg forstår det bare ikke, at i denne tid hvor man samler enhederne (fx Media center), så skal man have en ekstra enhed for at se TV (digital tv). Det fylder og man får en ekstra fjernbetjening. Ikke lige noget efter min smag!
Hvad gør man, hvis man køber en HDD-recorder og henter de digitale kanaler via selectoren? Så bliver man jo nød til at hente signalet fra selectoren, hvis man vil optage noget på HDD-recorderen. Selectoren har, hvad jeg ved, et scart-stik og ikke et HDMI-stik så det holder heller ikke helt.
Så kan man vel heller ikke se et tv program samtidig med at man optager et andet (håber jeg tager fejl)?
|
| Til top |
|
| |
nph12 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været nede og spørge i forskellige Radio/TV forretninger, men er ikke blevet meget klogere
De kan alle sammen sige HDReady, men når man spørger dem om noget konkret, så er der ikke meget hjælp af hente
|
| Til top |
|
| |
Pingu Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej nph12
Ja, i forretningerne kan de sige "HD Ready" fordi de primært sælger skærme. Eller "monitore" som Vanderlay kalder det. Hvis en skærm er "HD Ready" vil den kunne vise HDTV programmer - både nu og om 5 år.
Men, disse HD programmer skal jo komme et sted fra og skal sendes digital (med MPEG4-10 kompression) da de ellers ville fylde formeget. Samtidigt har dem som sender (f.eks. TDC) jo betalt for indholdet hos film/TV selskaberne (f.eks. Discovery HD) eller FodboldVM kampe i HDTV format. For at beskytte dette, skal de krypteres (akkurat som alle andre betalingskanaler idag). Da der findes mange forskellige krypteringssystemer og f.eks. slags SW som bruges til f.eks. at vise en program guide eller noget andet interaktivt TV, skal der bruges en STB som er specifik for hver operatør (f.eks. TDC, Stofa, Viasat, CanalDigitat, etc.). Derfor kan STB funktionaliteten ikke være i TV'et. Teknisk kunne den, men ikke politisk eller markedsmæssigt.
M..h.t Selector, så er den kun til SD (Standard Definition TV), og her kan du bruge en SCART connector til the HDD recorder - men, som du siger, er der kun een tuner i en Selector, ergo kan du kun se (eller optage) et program ad gangen.
I andre lande er der kommet de såkaldte "DVR" - Digitial Video Recodere som har en HDD indbygget i STB og også 2-3 tuner for at optage/se flere programmer samtidigt. TDC og andre vil formenligt lancere sådanne produkter i løbet at 2006 også.
Disse vil sikkert også kunne bruges til HDTV og således også kunne optage HDTV programmer.
Så, snip snap snude - har du dit "Mediacenter" i form at STB med HDD (senere måske også med en DVD R/W) med en funktionalitet som er meget bedre en nudagens DVD recodere med HDD. De er bedre fordi de har: 1) minimum 2 tuner - optage et program - se et andet timeshifted, 2) en fler-ugers EPG service for one-click recording 3) fuld digital kvalitet 4) HDTV support etc.
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 06 Januar 2006 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 06 Januar 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad kan den HDTV tuner modtage ? Kan den overhovedet bruges i Europa ?
/Lars
__________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 06 Januar 2006 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Demomodellen er til NTSC baserede lande, men som det er endnu kun i præsentationsstadiet. Sanyo har desværre ikke sendt mere ud, så på nuværende tidspunkt ved jeg ikke mere end hvad der står i nyheden. Derfor kan jeg heller ikke sige om det er til kabel, satelit eller jordbaserede signaler.
Der kommer nok mere information når CES messen slutter her i næste uge. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Pingu Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2006 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
De nævnte Sanyo skærme vil komme med "Clear QAM" Cable tunere - men kan altså kun modtage ikke-krypterede HD signaler via kabel - d.v.s. ikke brugbart mange steder i verden. Se mere her: http://biz.yahoo.com/prnews/060104/law075.html?.v=38
Visse andre modeller har også HDTV cable tuner med et CableCARD slot - her kan så et krypteringsmodul sættes ind - lidt ligesom "Common Interface" i Europa. Men igen, så skal man få disse CI moduler og kort og kan stadigvæk ikke modtage interaktive tjenester såsom Video-on-Demand (SD eller HD) eller lignende.
Derudover vil man jo ikke kunne optage eller timeshifte de dyrebare HD programmer hvis man bare havde en tuner i skærmen.
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 06 Januar 2006 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se, at der er lidt mere information der end i den pressemeddelelse jeg modtog.
Jeg kan dog ikke se, at det har den store betydning. Så længe tuneren er en 256 QAM over 6MHz og kan dekode HDTV signalet - hvilket vel egentlig er idéen med 256 QAM frem for de begrænsede 64 QAM - så vil den kunne bruges i de lande, hvor Sanyo ved de kan bruge tuneren.
Jeg synes stadig det er et skridt fremad og ligemeget hvad, så ville de jo også integrere en anden tuner til det europæiske marked - den sender den ikke med den tilsvarende Clear QAM tuner. Som nævnt skal Tv'et jo også først lanceres senere på året og her kan porteføljen være udvidet til en mere omfattende karakter.
Det er præcis ligesom alle andre modeller findes i NTSC og PAL versioner. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Pingu Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2006 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, men som sagt er det jo ikke bare den digital tuner, men at signalet er krypteret, f.eks. med Viaccess hos TDC eller NDS hos Viasat og så videre. "Desværre" er den digital TV verden ikke så ligetil som den analoge PAL/NTSC eller som PC/Internet verdenen for den sags skyld.
En STB/DVR er alt i alt den bedste løsning idet den er specifik for operatøren og håndeterer den specifikke kryptering, interactive services såsom VOD (med retur kanal) og optagelse på en HDD. Samtidig kan skærmere fokusere på at være skærme og laves i store styktal (i ens konfiguration) og dermed billigt.
|
| Til top |
|
| |
Lars Cetti Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 07 Januar 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pingu...
Det virker som om at du decideret bifalder de vilkår der er blevet sat, på "digital-sending-markedet". De er efter min mening helt ude i hampen de vilkår! Bevares... Man kan rette ind til højre og sige "jamen jeg kan alligevel ikke gøre en skid ved det, så jeg må bare acceptere det som det er", (hvilket jeg synes er fair nok og dybest set nok det eneste man kan gøre, selvom man plejer at sige at forbrugerne har magten). Så en STB/DVR er nok den bedste løsning udfra de vilkår vi har i dag, men jeg synes bare at "bedste" er for positivt et ord at bruge, når man kan tænke sig til hvor godt det faktisk KUNNE være! :
I min utopiske lyserøde verden (som teknisk set kan lade sig gøre), er der ikke noget som hedder DVB-S, DVB-S2, DVB-T og DVB-C! Det hed bare DVB! Og kodningssystemet var et fælles universelt kodningssystem (som kunne opgraderes via nettet, når nogen havde hacket det eksisterende). Så kunne man snildt implementere det i alle skærme og så bare lave 2-3 smartcard-slots så man både kunne have abonnement hos Viasat og Canal Digital. Mht. DVR-funktionen skulle man selv kunne skifte harddisken efter størrelsesbehov. Hele herligheden blev så pænt pakket ind i en Mediacenter ala Pioneer´s og blev så styret med bare én fjernbetjening!
Så brast drømmeboblen! 
Ved godt at det nok aldrig sker, men for dælen hvor har content-providerne dog besværliggjort det for os forbrugere! DRM DRM DRM ! Det er det eneste det hele handler om. For at vi forbrugere skal æde det, så har de fundet den ultimative gulerod : HDTV! De har i mange år været sure over at det var så nemt at optage i SD. Man kunne tilmed få smarte recordere der sprang reklamerne over... Nu er det slut... prisen for ultimativ billedkvalitet, er ultimativ kontrol til content-providerne. En lidt for høj pris efter min mening!
For når du så får din elskede HD-STB med DVR, så kan du ALLIGEVEL ikke være sikker på at kunne optage det du ser. Content-providerne kan simpelthen kontrollere hvad du må optage og hvad du ikke må. Og det du må optage, må du kun have gemt på din STB i fx. 3 dage, derefter bliver det automatisk slettet! Dvs. fuldstændig kontrol over Hr og Fru Danmarks mulighed for at optage! Hvor grotesk er det lige at abonnere på et abonnement eller betale licens og så ikke måtte optage programmerne!? Det er helt ude i hampen! Tænk engang når DR sender i HD og du vil optage en film og der kommer en ækel neonfarvet "recording not allowed"-skilt på dit TV, når du trykker på "record"-knappen!!! Amerikanerne har fået HDTV på disse vilkår nu.... mon resten af verden, deriblandt Danmark, vil acceptere diktaturet fra Hollywood !?
Uden at kunne kigge ind i glaskuglen, tror jeg at der vil komme restriktioner på HD-optagelser som beskrevet ovenfor, her i DK, men at man kunne få lov til at optage alle programmer i SD. Dvs. så maskinen konverterede HD-signalet ned og gemte det i SD.
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2006 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lars
Lars Cetti skrev:
I min utopiske lyserøde verden (som teknisk set kan lade sig gøre), er der ikke noget som hedder DVB-S, DVB-S2, DVB-T og DVB-C! Det hed bare DVB! |
|
|
Men det er så her teknikeren løfter en pegefinger, og siger: Pyha 
- Teknisk muligt? - måske.
- Utopisk? - ja.
- Realistisk? - nej - hverken praktisk eller teknisk.
Lars Cetti skrev:
Tænk engang når DR sender i HD og du vil optage en film og der kommer en ækel neonfarvet "recording not allowed"-skilt på dit TV, når du trykker på "record"-knappen!!! Amerikanerne har fået HDTV på disse vilkår nu.... mon resten af verden, deriblandt Danmark, vil acceptere diktaturet fra Hollywood !? |
|
|
Det er nok ikke et spørgsmål om at ville. Hollywood er - desværre - magtfulde nok til at trumfe den slags igennem næsten uden modstand. Det handler om rettigheder - og prisen for at vise det indhold de leverer. Der vil *altid* være nogen som er villige til at udsende det Hollywood producerer - og derfor kommer den digitale rettighedsbeskyttelse uanset at vi ikke ønsker den.
Men bare den er copy-once går det nok til de fleste behov. Det er langt værre hvis de lægger copy-never på...
Lars Cetti skrev:
| Uden at kunne kigge ind i glaskuglen, tror jeg at der vil komme restriktioner på HD-optagelser som beskrevet ovenfor, her i DK, men at man kunne få lov til at optage alle programmer i SD. Dvs. så maskinen konverterede HD-signalet ned og gemte det i SD. |
|
|
Og ellers kører du signalet ud igennem en ekstern digital box, HDMI - HDMI, som fjerner beskyttelsen. Der vil altid findes vejen uden om den slags beskyttelser.
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |
adolf Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 08 Januar 2006 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvorfor er fladskærmene mærket "HD-READY" hvis man ikke kan se HD TV på dem uden HD Tuner?
hvornår vil der blive sendt HD TV i DK?
der vil blive sendt digital fra april men det er da ikke det samme vel?
jeg er total lost 
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2006 kl. 02:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
adolf skrev:
| hvorfor er fladskærmene mærket "HD-READY" hvis man ikke kan se HD TV på dem uden HD Tuner? |
|
|
Det ene udelukker ikke det andet. Skærmen skal kunne vise HDTV, og dernæst skal du kunne levere et HDTV signal til den. Det signal kan komme fra en DVD-afspiller (i fremtiden), fra en PC, fra en spillekonsol, fra Internet eller fra en direkte TV-kanal.
Den direkte TV-kanal i HDTV kan komme fra satellit, fra kabel-tv, fra internet eller fra sendere på landjorden.
For at modtage fra TV-kanaler, skal man bruge en HDTV-dekoder.
Men afhængig af hvor du modtager HDTV fra, er dekoderen forskellig. Det er en forskellig dekoder der skal bruges til satellit, til kabel-tv, til internet og til senderne. Så derfor findes det ikke til indbygning endnu - men måske kommer det. Omvendt udelukker det jo ikke at skærmen bruges til alle de andre HDTV kilder, ligesom den dekoder kan være en box ved siden af TV'et.
adolf skrev:
| hvornår vil der blive sendt HD TV i DK? |
|
|
Der vil komme HDTV fra forskellige kilder over de kommende år. Men forvent ikke dansk HDTV sådan rigtigt - før i år 2010. Altså regelmæssige udsendelser fra DR og TV2 i HDTV. Men DR vil sansynligvis starte forsøg med HDTV på satellit om et par år.
Imellemtiden vil vi se flere kanaler med udenlandsk indhold. Det bliver både på satellit og kabel-tv.
adolf skrev:
| der vil blive sendt digital fra april men det er da ikke det samme vel? |
|
|
Nej. Til april starter Digital TV op i Danmark - via sendere på landjorden. Men det er almindelig standard TV - blot digitalt istedet. Det giver bedre kvalitet, og på sigt flere muligheder. Men det er ikke HDTV (endnu ihvertfald - men det kommer muligvis i 2010).
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |