Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 08:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: HDTV (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pingu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hej Lars Cetti,

jeg er enig med dig i at de hele blivere mere besværlig og ikke så kunde-venligt som man kunne ønske - jeg tror dog ikke at vi kan ændre på det og så vi forholde os til virkeligheden og forhindre at (for) mange bliver skuffet eller laver fejlagtige investeringer.

Så, er jeg er enig i larl's yderligere kommentar/svar på de forskellige spørgsmål.

Til top Vis Pingu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingu

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Citér:
Jo, men som sagt er det jo ikke bare den digital tuner, men at signalet er krypteret, f.eks. med Viaccess hos TDC eller NDS hos Viasat og så videre. "Desværre" er den digital TV verden ikke så ligetil som den analoge PAL/NTSC eller som PC/Internet verdenen for den sags skyld.

Jeg synes jeg gentager mig, men som jeg også sagde i sidste indlæg, så handler det om markedsdifferentiering - ikke om vi kan bruge den her i Danmark. Mange mennesker vil gerne have integrerede tunere - andre vil ikke. Lige meget om den bedste løsning er en dekoder fra distributøren selv med den fornødne dekryptering, så er det ikke alle mennesker der ønsker at have den. (man kan jo også få integrerede tunere som har CI slot)

Mange mennesker vil styre det hele fra en fjernbetjening uden at købe en universal controller. Det tager producenterne naturligvis også til efterretning - se blot Pioneers annoncering omkring samarbejdet mellem dem og Comcast.

ecozyz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 18 November 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

Mikos skrev:
Her er et tv med hd-tuner indbygget, og ikke kun 'hdtv-ready'. Samsung WS-32Z308P www.samsung.com/dk/products/tv/slimfittv/ws_32z308p.asp">htt p://www.samsung.com/dk/products/tv/slimfittv/ws_32z308p.a spIkke en
fladskærm men jeg ville nok foretrække det her tv fremfor den genereation af fladskærme som vælter ind over os for tiden. 

Så vil du nok føle dig snydt senere hen.

Det TV har ikke HDTV tuner. Det er der iøvrigt ingen modeller i Europa endnu som har, såvidt jeg ved.

Samsung TV'et kan blot modtage HDTV signalet 1080i fra den eksterne HDTV-dekoder eller satbox, via component-indgangen bagpå, præcis
som alle fladskærme mærket HD-Ready kan.

Men det TV kan ikke modtage HDTV signalet 720P, som højest sansynligt er det de fleste TV-stationer herhjemme kommer til at bruge. Ej
heller har det digital indgang (DVI / HDMI) som må formodes at skulle bruges til de fleste eksterne dekodere i fremtiden.

/Lars

Lige en kommentar.
Det er overvældende sikkert at HD standarten ender på 1080i ( for interlaced).
Dette blandt andet fordi EBU ( de europæiske broadcastere) helst ser denne standart, blive standart.
Henne i fremtiden håber de på at kommer til at hedde 1080p ( progressiv)
Dette for at få den bedst muligt "kvalitet" ned til brugerene ( seerne)
Indtil videre er de fleste større broadcastere dog "tilfredse" med 1080i og det i mpeg2, indtil der kommer mpeg4 boxe, der kan håndtere HD
signaler.
Problemet for broadcastere er at HD i mpeg2 sendes i noget der ligner 15-28 Mbit/s ( hvilket på en satellit er mere end en halv transponder) en
transponder, hvor der normalt er plads til hele fire kanaler ( da de sendes i omkring 9 Mbit/s ) der findes mere komprimerede signaler, der
ligesom TDCs signaler "embeddes" altså blandes sammen til en pølse, der dynamisk holder sig inden for en hvis båndbredde. ( f.eks 34 mbit/s)
Det er med andre ord ikke for tidligt at investere i HD TV ( full HD, hvis du ønsker en smule fremtids sikring og "de fedeste" billeder )
Dog kan de HD ready vise HD signaler ( herunder Xbox og senere PS3) De ser dog bare ikke så "godt ud" som full HD monitorer/TV.
Full HD koster dog stadig kassen.. cirka 3000 Euro for 37 tommer og op mens det her Samsung, er rasende billigt, understøtter fuld HD ( full HD ),
og reelt bruger ligeså lidt/meget strøm som LCD TV.
Der findes masser af HD kanaler. Ganske rigtig mest på satellit, herunder Canal digita HD, snart Dicovery og andet ( planen er ti styks HD kanaler
inden næste sommer) ligesom TDC også er på vej. Ellers findes der i belgien og i tyskland et utal af mpeg2 kanaler ( som man kan se gratis med
en HD sat box) ligesom BBC er ude med en HD kanal (vist nok flere ) ligger på sky.. og kan findes, men det skulle være lidt svært ( igen free to
air)
Anyway, efter timer på nettet efter en HD ( full HD ) monitor, tror jeg at jeg ender med en samsung.
IFA i berlin ( 09.06) lover godt nok at Full HD monitorer snart kommer ned på 2200 Euro, men der går et stykke tid, og CRT ser altså bare bedre
ud..
Og i den sammenhæng er samsung ganske enkelt så billig så jeg kan købe en HD sat box også, og så få den byttet når de går MPEG4..
Til top Vis ecozyz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ecozyz

rafalthx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

hej jeg har lige købt viasat+ bakken og jeg tror viasat+ er digitalt  i stedet for canal digital (cmore) og stofa. mvh rafal

Til top Vis rafalthx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rafalthx Besøg rafalthx's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

rafalthx skrev:

hej jeg har lige købt viasat+ bakken og jeg tror viasat+ er digitalt  i stedet for canal digital (cmore) og stofa. mvh rafal

Viasat sender digitalt, men ikke HDTV. Iøvrigt er deres signaler meget komprimerede

Canal Digital har i skrivende stund 5 HDTV kanaler, der kan modtages via parabol.

bøje
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Her er lige en HDTV TV guide (oversigt)

http://www.2tal.dk/default.asp?pageid=2426

Til top Vis bøje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bøje

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

DET Overså jeg!

Det Samsung er jo direkte bygget til modtage 1080i uden nogen som helst dikkedarer. Det var slemt overse, FYYYH. Det skal slet slet ikke de-interlaces.

http://www.samsung.com/dk/products/tv/slimfittv/ws_32z308p.a sp

Direkte skrive dette Tv ikke er HDTV.

Det svarer til at HDTV heller aldrig skulle have været beregnet til Billedrørs Tv, og her ér mine problemer kolonorme. HDTV Standarden 1080i ved 50/60 denne har altid været beregnet til CRT Billedrør. At samme teknik er overhalet af Fladskærmene er noget ganske andet.

Faldt endeligt over Billedrørs Tv med Linie frekvenser på både 32 kHz og Monitorer/HDTV oppe på hele 64 kilo Herz. OG DET ER MEGET.

Databog fra Philips over Linie udganstransistorer/Switching Transistors, årgang 1998

En person skrev at CRT slet ikke havde nok Linie antal hertil _____ Denne eller De personer har misforstået alting der indvolverere CRT og Linie antal. Tilbage i 1993 hvor tankerne om HDTV eksisterede, dengang eksisterede de Flade skærme ikke; og det med HDTV vil jeg faktisk takke STOFA for, altså i 1993.

Hvis jeg kobler et HDTV signal til min Computer monitor (CRT) [som i bund og grund er en, godt nok lille, HDTV skærm], definitionen af HDTV er når produktet af antal linier og hele billeder per sek. er højere end/lig med  28.800; vil det så sige signalet bliver endnu ringere fordi jeg "Kun har VGA indgang end HDMI"? Fascinerende tanke, og hvis nogen tror 1366x768 ved 48/50/60 fps ikke er Fuld HDTV, hvad er så? En teoretisk HDTV standard, uofficielt, ville have været 720p30 men kun i 60 Hz-landene.

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Al tale om HDTV ikke kan vises på Billedrørs Tv burde være forstummet for længst.
Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:
Al tale om HDTV ikke kan vises på Billedrørs Tv burde være forstummet for længst.

Ja, ingen grund til at grave et gammelt emne op

Indlæggene der svares på her er jo fra tiden før Samsung Slimfit, som var det første billedrørs-TV (og vistnok stadig det eneste) på det europæriske marked til HDTV (som opfylder HD Ready kravene).

/Lars

rafalthx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

hej jeg har lige købt viasat plus spørgsmålet er

viasat plus er digitalt legesom canal digital og er der spørsmål om at sende hdready signaler hvilken dato jeg er forviret over det 

Til top Vis rafalthx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rafalthx Besøg rafalthx's Websted

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

rafalthx skrev:
viasat plus er digitalt legesom canal digital og er der spørsmål om at sende hdready signaler hvilken dato jeg er forviret over det 

TV2 Sport Xtra (HDTV) er annonceret til at starte i efteråret.

/Lars

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes