larl skrev:
Så vil du nok føle dig snydt senere hen.
Det TV har ikke HDTV tuner. Det er der iøvrigt ingen modeller i Europa endnu som har, såvidt jeg ved.
Samsung TV'et kan blot modtage HDTV signalet 1080i fra den eksterne HDTV-dekoder eller satbox, via component-indgangen bagpå, præcis
som alle fladskærme mærket HD-Ready kan.
Men det TV kan ikke modtage HDTV signalet 720P, som højest sansynligt er det de fleste TV-stationer herhjemme kommer til at bruge. Ej
heller har det digital indgang (DVI / HDMI) som må formodes at skulle bruges til de fleste eksterne dekodere i fremtiden.
/Lars |
|
|
Lige en kommentar.
Det er overvældende sikkert at HD standarten ender på 1080i ( for interlaced).
Dette blandt andet fordi EBU ( de europæiske broadcastere) helst ser denne standart, blive standart.
Henne i fremtiden håber de på at kommer til at hedde 1080p ( progressiv)
Dette for at få den bedst muligt "kvalitet" ned til brugerene ( seerne)
Indtil videre er de fleste større broadcastere dog "tilfredse" med 1080i og det i mpeg2, indtil der kommer mpeg4 boxe, der kan håndtere HD
signaler.
Problemet for broadcastere er at HD i mpeg2 sendes i noget der ligner 15-28 Mbit/s ( hvilket på en satellit er mere end en halv transponder) en
transponder, hvor der normalt er plads til hele fire kanaler ( da de sendes i omkring 9 Mbit/s ) der findes mere komprimerede signaler, der
ligesom TDCs signaler "embeddes" altså blandes sammen til en pølse, der dynamisk holder sig inden for en hvis båndbredde. ( f.eks 34 mbit/s)
Det er med andre ord ikke for tidligt at investere i HD TV ( full HD, hvis du ønsker en smule fremtids sikring og "de fedeste" billeder )
Dog kan de HD ready vise HD signaler ( herunder Xbox og senere PS3) De ser dog bare ikke så "godt ud" som full HD monitorer/TV.
Full HD koster dog stadig kassen.. cirka 3000 Euro for 37 tommer og op mens det her Samsung, er rasende billigt, understøtter fuld HD ( full HD ),
og reelt bruger ligeså lidt/meget strøm som LCD TV.
Der findes masser af HD kanaler. Ganske rigtig mest på satellit, herunder Canal digita HD, snart Dicovery og andet ( planen er ti styks HD kanaler
inden næste sommer) ligesom TDC også er på vej. Ellers findes der i belgien og i tyskland et utal af mpeg2 kanaler ( som man kan se gratis med
en HD sat box) ligesom BBC er ude med en HD kanal (vist nok flere ) ligger på sky.. og kan findes, men det skulle være lidt svært ( igen free to
air)
Anyway, efter timer på nettet efter en HD ( full HD ) monitor, tror jeg at jeg ender med en samsung.
IFA i berlin ( 09.06) lover godt nok at Full HD monitorer snart kommer ned på 2200 Euro, men der går et stykke tid, og CRT ser altså bare bedre
ud..
Og i den sammenhæng er samsung ganske enkelt så billig så jeg kan købe en HD sat box også, og så få den byttet når de går MPEG4..