Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 13:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Ingen garanti på AE700 pære?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 14 December 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

powda skrev:
Af nysgerrighed - hvilke CRT projektorer har du ?

En billig Vidikron VP40SE, og en næsten lige så billig Barco Data 701s med NEC farvekorrektionslinser (HD144).

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 14 December 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

200 timer i forhold til hvor gammel den PTAE100 må have været kan næppe bruges som en generel model for hvor meget det koster folk at se film på en LCD projektor. Et lavt time antal har jo intet at gøre med værdiforingelsen på den projektor og derigennem hvad det koster per fim. Den er faldet så meget i værdi fordi der er udviklet adskillige modeller i den serie efterfølgende og den derfor ikke er synderligt eftertragtet.

Jeg har også haft en CRT projektor og den tabte jeg faktisk en del penge på. Hvis jeg skulle regne det ud i hvor meget det kostede per film så ville jeg bare komme til at sidde og tude:-P

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 December 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

200 timer i forhold til hvor gammel den PTAE100 må have været kan næppe bruges som en generel model for hvor meget det koster folk at se film på en LCD projektor. Et lavt time antal har jo intet at gøre med værdiforingelsen på den projektor og derigennem hvad det koster per fim. Den er faldet så meget i værdi fordi der er udviklet adskillige modeller i den serie efterfølgende og den derfor ikke er synderligt eftertragtet.

Jeg har kigget en del på hvad folk køber, og syntes ikke at 25k for en projektor er et særligt sjældent syn.

Hvis vi antager at man ikke sælger sin projektor igen, er der ingen grund til at kigge værdiforringelse, men blot anskaffelsespris.

Typisk er der også mange der giver fuld pris for en DVD og kun ser den én enkelt gang.
Derfor kan man ikke generalisere med hvor meget folk ofrer pr. film de ser, men der er nogle meget dyre hjemmebiografer der ikke bruges ret meget.

De højeste billetpriser vil nok chokere lidt.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 December 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:
Jeg har også haft en CRT projektor og den tabte jeg faktisk en del penge på. Hvis jeg skulle regne det ud i hvor meget det kostede per film så ville jeg bare komme til at sidde og tude:-P

Du har sikkert solgt den til mig.

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Nej, for min var nemlig en Ampro 4200 med HD10 linser. Det var en fyr fra Jylland som købte den.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 December 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

Nej, for min var nemlig en Ampro 4200 med HD10 linser. Det var en fyr fra Jylland som købte den.

Ham her måske ?

Den er bare STOR ! 

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

Sygt nok, det er faktisk den som at jeg solgte.

Jeg er ikke skide overrasket over at den ikke endte med at blive monteret i loftet:-P

Det er en super fed projektor men den er lidt af et håndfuld hvis man ikke ved hvad man går ind til. Jeg er ihvertfald glad for at ham som købte den vidste så meget om den på forhånd som at han nu engang gjorde.

Han har faktisk lavet nogle pænt blærede DYI løsninger på den såvidt jeg kan se.

Ludo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 15 December 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Inden denne tråd løber af sporet kunne det være interesant at høre om der er nogen, som har anvendt sin AE700 i +1000 timer og stadig har en velfungerende pære?

I følge anmeldelser på projektorcentral ser det ud til nærmere at være reglen end undtagelsen at pæren kun holder mellem 300-800 timer.

Til top Vis Ludo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ludo

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 December 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Ludo skrev:

Inden denne tråd løber af sporet kunne det være interesant at høre om der er nogen, som har anvendt sin AE700 i +1000 timer og stadig har en velfungerende pære?

I følge anmeldelser på projektorcentral ser det ud til nærmere at være reglen end undtagelsen at pæren kun holder mellem 300-800 timer.

Er den ikke næsten så ny en model, et man skal være meget filminteresseret for at have nået de 1000 timer ?

Men hvis den ikke holder 1000 timer, så er kølingen for ringe.
Det må være noget med at opnå lave støjtal på blæserene, men en dyr løsning.

Jeg har brugt ASK og Toshiba til prof. brug, og de holder nogenlunde det lovede.
Her er det vigtigt at man ikke slukker den, blot fordi man holder 30min. frokostpause.

Tænd/sluk slider meget på pæren, og også på selve projektoren.

Ludo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 15 December 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Er den ikke næsten så ny en model, et man skal være meget filminteresseret for at have nået de 1000 timer ?

Jo det er den måske, men det er også derfor det bekymrer mig lidt, at der allerede er så mange der har oplevet at den sprænger efter alt mellem 300-700 timer - især når panasonic hævder at den skal kunne køre i 2-3000 timer.

Står og skal ud og hente min AE700 i dag - havde selv valgt Z3 i stedet, hvis det ikke var fordi jeg skal bruge zoom effekten.

Til top Vis Ludo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ludo

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 December 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Ludo skrev:

Spencer skrev:

Jo det er den måske, men det er også derfor det bekymrer mig lidt, at der allerede er så mange der har oplevet at den sprænger efter alt mellem 300-700 timer - især når panasonic hævder at den skal kunne køre i 2-3000 timer.

Står og skal ud og hente min AE700 i dag - havde selv valgt Z3 i stedet, hvis det ikke var fordi jeg skal bruge zoom effekten.

På visse projektorer kan en servicetekniker tvinge blæserhastigheden op inde i en særlig servicemenu.

Det ville jeg kraftigt overveje, hvis jeg var dig, selvom det betyder højere blæserstøj.

USA har i mange stater, meget varmt klima om sommeren, og kan nok ikke helt bruges til sammenligning. Men det med at sætte blæserhastigheden op, er der mange der gør på de modeller der kan.

EDIT: Jeg tror ikke at kølingen på Z3 er mere effektiv end på AE700. Der er meget hård konkurrence om at støje mindst muligt på blæserne, og de er nok begge lige gode om at sylte den gode køling i konkurrencens navn.

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Ludo skrev:

Spencer skrev:

Tjahh, Z3 har nu også en del ridser i lakken. De 3års garanti som bliver tilbudt på den har nemlig i flere tilfælde vist sig at være komplet ubrugelig.

Inden Z3 ejerne går i panik bør det nok nævnes at det primært er i USA at jeg har læst at folk har det problem.

På AE700 kan man sætte blæseren i low og normal mode afhængigt af hvor meget man vil have den til at larme.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 December 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:
På AE700 kan man sætte blæseren i low og normal mode afhængigt af hvor meget man vil have den til at larme.

Hvis det er muligt at bruge blæseren i highmode samtidig med at pæren kører i lowmode, så har man god køling og godt sortniveau samtidig.

Der er flere projektorer der kan det - men altså ikke fra den almindelige brugermenu.
Her er det en særlig servicemenu med de mere tekniske indstillinger.

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 15 December 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

Nu er det ikke ret meget jeg kan huske fra dengang jeg havde erhversret på mit studie så jeg vil undlade at kvaje mig med alle mulige forkerte udtaelser omkring ens rettigheder og holde mig til de mere generelle faktorer i dette forløb.

1: Hvis man sætter garantien 300 timer eller 3 månder (og såfremt den ene er overskredet så gælder den anden ikke) så vil det svare til at du skal have projektoren kørende 4 timer hver dag i 3 måneder for at have en chance for at se om pæren ikke går i stykker indenfor de 300 timer! Det er der fandme ikke ret mange mennesker, der kan opfylde. Den garanti er ikke det papir værd den er trykt på (eller lige netop i dette tilfælde ikke er trykt på!). 300 timer er kun 10% af den påståede levetid, Panasonic kan da ikke seriøst mener at det er ok hvis en kunde skal skifte sin pærer ud 10 gang indenfor hvad der burde være en 1 pæres levetid.

2: Der er rigtig mange af disse pærer som er gået i stykker på netop AE700 og det har faktisk været sådan at der i lange perioder slet ikke var nok pærer til folk pga af at alle de defekte pærer som skulle udskiftes. Søg evt. på avsforum.com omkring bulb og ae700. Jeg har nok læste de første 50 eksemplar på det som din ven har oplevet.

Jeg vil mene at netop dette punkt kan være vigtigt da det jo viser at det ikke er noget enkeltstående tilfælde og at det er mange mennesker som har oplevet at pæren ikke holder særligt længe og at de derfor for en stor dels vedkommende må være defekte.

3: Hvis din ven vil forsætte med at klage så er det nok en god ide at tage billeder af støvfilteret og selve rummet den har stået i så han kan vifte dem i hovedet på Panasonic. Billederne er sikkert ikke en skid værd i forbindelse med det juridiske men det er jo ikke uset at firmaerne tilsidst bare giver en ret for at slippe for at man mailer og ringer konstant.

OK, det er sgu skummelt at bondefange folk på den måde. Først skrive at pæren kan holde i 3000 timer og så bagefter når en masse folk har købt projektoren og de begynder at sprænge pærer til højre og venstre endda nogen før 100 timer, sige der kun er 3 mdr. eller 300 timers reklamationsret. Utroligt at de er sluppet fra det indtil nu. Man burde lave det til en sag hos forbrugerstyrelsen. Gad vide om problemet er ligeså slemt på AE900?
Til top Vis Adam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Ludo skrev:

Arg, det er sgu for langt ude!

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Hvis det er muligt at bruge blæseren i highmode samtidig med at pæren kører i lowmode, så har man god køling og godt sortniveau samtidig.

Det gjorde min kammerats AE700 faktisk. Så det hjælper øjensynlig ikke.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 December 2005 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Det virker lidt som om at flere af de store projektorfabrikanter ofrer forbrugeren, i deres iver på at opnå gode støjtal på projektoren.

Hvis pærerne så samtidig er af en ringere kvalitet end lovet, så opstår de absurde tilfælde.

Det bør helt klart nævnes over for forbrugerklagenævnet, det med de meget korte (og måske ulovlige) garantier, så vi kan få mere klare linier.

Da jeg i sin tid blev opmærksom på det, med min AE100, valgte jeg at springe til da der kom nogle fornuftige priser på CRT-projektorer.

Der er meget der tyder på at AE100's pære heller ikke holder så længe som lovet.
Dog skulle selve projektoren også være noget skrøbelig mht. holdbarheden.
Strømforsyningerne gik i stykker på de første der kom frem, men det rettede fabrikken.

Der er en gammel tråd om en pære fra Z2 der røg, længe før tid.
Måske han vil være med i en fælles klage til forbrugerklagenævnet, mht. de absurd korte 'garantier' ?

Hvis garantierne er ulovlige, vil det være rart at få det frem.

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
EDIT: Jeg tror ikke at kølingen på Z3 er mere effektiv end på AE700. Der er meget hård konkurrence om at støje mindst muligt på blæserne, og de er nok begge lige gode om at sylte den gode køling i konkurrencens navn.

Tja, det ser ikke ud til at Z3'eren har nogen problemer med pærer der springer før tid overhovedet. Har siddet og kigget brugeranmeldelserne igennem og der var ikke en eneste der havde haft det problem, mens næsten hver anden AE700 ejer havde. AE900 har samme pære og der var allerede folk der havde fået problemer med deres selvom den lige er kommet ud!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 December 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Adam skrev:
Spencer skrev:

Tja, det ser ikke ud til at Z3'eren har nogen problemer med pærer der springer før tid overhovedet. Har siddet og kigget brugeranmeldelserne igennem og der var ikke en eneste der havde haft det problem, mens næsten hver anden AE700 ejer havde. AE900 har samme pære og der var allerede folk der havde fået problemer med deres selvom den lige er kommet ud!

Så må det jo være selve pæren der har en medfødt konstruktionsfejl, når det er så konsekvent et problem. Dog er AE700 og AE900 måske identiske i deres kølesystem ? (samme gennemgående fejl måske)

EDIT: Fandt lige den gamle tråd, der ikke ligefrem siger godt for Z1 og Z2.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23848
Måske Z3 er bedre på det punkt.

Den defekte pære her.

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Så må det jo være selve pæren der har en medfødt konstruktionsfejl, når det er så konsekvent et problem. Dog er AE700 og AE900 måske identiske i deres kølesystem ? (samme gennemgående fejl måske)

Godt spørgsmål..

Spencer skrev:

EDIT: Fandt lige den gamle tråd, der ikke ligefrem siger godt for Z1 og Z2.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23848
Måske Z3 er bedre på det punkt.

Den defekte pære her.

Ok, ja det lød ikke godt, men ja der må være forskel på Z2 og Z3 på det punkt, for jeg har ikke kunnet finde en eneste Z3 ejer på projectorcentral der har brokket sig over en pære med dårlig levetid.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes