Forfatter |
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 05 Marts 2006 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
S.R Vaughan skrev:
Og geniale højttalere for en der har kat - og det ser ud som om du hører til dem ...
S.R
|
|
|
Jo tak, 2 stk abdicerede hanhatte på 2 år, går relativt fint i spænd med husets egentlige 4 benede konger, hunnierne 
Men den kat skulle jo åbenbart op på den ene intermistiske højtalerløsning og væltede diskanten med et brag. Heldigvis for den (og mig) faldt den ikke ned (......diskanten)!!
Jeg er lidt forbløffet over det output der er i bassen, selv ved det jeg mener er pænt niveau kan man ikke med det blotte øje se membranbevægelsen, kun med fingerne mærke at sagerne vibrere. Et af målene er i hvertfald så nået med lav membranvandring (=lav forvrængning).
Basserne spiller ligenu uden filter og derfor er der meget øvre mellemtone og egentlig mellemtone med ud. Jeg tror jeg kan ligge første knæk ved 900 Hz og derfor have bedre kobling til mellemtonehornet der helst vil starte der Første indtryk er en dyb (når der er noget), kraftig og meget transientvillig bas. HT er placeret på den korte side og derved, tror jeg, plages jeg derfor af nogle relative irreterende resonanser på 30 og 60 Hz. Men i forhold til mine Dali Skyline er der med min neddrosslede TVA-1'er (30 - 40 W) kommet fart over feltet.
Flemming 
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot, flot! Mht. de 30Hz, er det jo meget muligt, at rummet assisterer lidt der - og det er vel OK?
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 06:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Mht. de 30Hz, er det jo meget muligt, at rummet assisterer lidt der - og det er vel OK? |
|
|
Jo det er sådan set helt fint. Hvad jeg kan høre, er som om 30, 35, 40, 45 (dog er 30 mere resonans agtig, blødere..eller sårn') relativt ens men den anden rumresonans på lidt over 60 trækker niveauet på 70 og 80 op og falder igen tilbage til nievau. 120 Hz igen igen op (2.nde harm af 60 Hz).
Nu har jeg valgt at slå mig til tåls med det og så må jeg se hvad det fremtidige filter kan hjælpe med (køre helt uden filter lige nu, så der er masser af output højere oppe i tonerne som også farver godt i bassen.)
Hilsen Flemming
P.S. Det er ikke fordi jeg har ekstrem lydhør for specifikke frekvenser men jeg har lavet en CD med 20, 25, 30, 35, 40, 45.....100, 150, 200, 300.....1000, 1500, 2000, 2500... 10000, 11000... 20000 Hz 
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smart ide! De kommercielt tilgængelige test-CD'er har som regel ikke en så fin opløsning. Hvilket indtryk har du af følsomheden og dynamikken?
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Hvilket indtryk har du af følsomheden og dynamikken? |
|
|
Halløjsa
Mht følsomhed tror jeg ikke at jeg har de teoretiske 8- 9 db (hjørneplacering) oven i enhedens følsomhed. Mine diskanter har 105dB/W og de hylede noget op oven på kassen. Dem har jeg her til aften dæmpet 4.5 dB (der skal lige abstraheres fra den manglende mellemtone, men basserne løber ellers et godt stkke derop ad). Det var lidt for meget så jeg tror at følsomheden for bassen er 101-102dB/W.
Dynamikken er forbløffende, det der imponere mig pt (ved kun at lytte på basserne) er evnen til at "eksplodere" i et ellers kraftigt lydbillede. Det skyldes nok også at min "rørfætter" slet ikke er presset. Med samme forstærker spiller de her horn mindst 10 dB højere end de gjorde med mine dali skyline2000. Fedt 
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej forum,
Jeg har gået og nusset lidt rundt med lyden og mener at bassen lige trængte til noget "wanna be" uld, så det stoppede jeg nedom og faktisk holder det lidt igen på overtonerne.

For de interesserede har jeg fundet et "cut" igennem en driver (AlNiCo model) men princippet er det samme som i mine 2445'er.

Membranen er bagud formet for at have et fokus punkt fra 4" til 2". De mørke streger i "svampen" foran membranen, virker som fase udligning.
Og et billede ned i halsen på 2445'eren hvor det er muligt at se fase plug'ets cirkulære udløb.

Nå, men jeg kunne ikke vente på at få fat i komponenterne til delefilteret så jeg satte dem til med et behersket 6dB (den hvide kondensator). Ta-daaaa..

Jeg er ikke kommet igang med kassen til toppen, simpelhen fordi jeg ikke lige endnu har en god løsning til at "tøjrer" driveren i forhold til mellemtonehornet. Man kunne forestille sig at top kassen blev flyttet eller sat skævt ned med det sørgelige resultat at hornhalsen straks ville knække 
Nå, lige et forfra billed.

Efter min smag lykkedes det mig at dæmpe (med modstande) diskant og mellemtone i forhold til hinanden og i sidste ende bassen, jeg må sige at resultatet er meget bedre en forventet. Fantastisk tydelig gengivelse, hvor musik som Dizzy miss lizzy, Lenny Krawitz, Rush, Guns'n roses etc.. rigtigt ligger fra land 
Flemming
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers en flot kat der (ligner en ægte kat jeg havde engang)!
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 12 Marts 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imponerende mellemtone-horn! Men du skal nok dele med mere end 6dB, ikke(?). Skal kammeret til bassen ikke lukkes, for øvrigt? Pæn kat...
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 12 Marts 2006 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Imponerende mellemtone-horn! Men du skal nok dele med mere end 6dB, ikke(?). Skal kammeret til bassen ikke lukkes, for øvrigt? Pæn kat...  |
|
|
Yep, mellemtonen var også det der ikke helt var beskrevet overfor konen (yderliger højde på kabinettet) men efter forhandling "må" de gerne være der, hvis de bliver pakket pænt ind 
Delfilter stejlheden bliver med tiden 24dB/okt. Kammeret til bassen er skam lukket Det som diskant/mellemtone står på er den "service"-låge (med skrå kanter) til bassen.
Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan mellemhornet 'nå' diskanten? Såvidt jeg husker, skal den lille JBL deles ret højt...
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Kan mellemhornet 'nå' diskanten? Såvidt jeg husker, skal den lille JBL deles ret højt... |
|
|
Hejsa,
Her har du fat i noget væsentlig . Jeg ved godt at skidtet ikke er særlig lineært, men det er der iøvrigt ikke mange højtalere der er i en stue. Nå, jeg har brugt lang tid på at finde et sted at placere knækket.
Her er lige kurven for de to enheder:
Mellemtone + horn.

Og diskanten:

Som det kan ses kan diskanten starte fra ca. 4000 Hz, hvis jeg acceptere de dyk på 5 dB (eller +/- 2.5 dB afhængig af temperement).
Jeg har indtil videre langt mig på 6000 Hz, fordi hornet der ikke helt er rullet af endnu og diskanten undervejs op. Den farvning (el. rippel i frekvens omr.) mit hornsystem system tilbyder er prisen for noget dynamik jeg ikke vil undvære 
Hvis andre forslag er jeg lutter øre. Jeg har ivrigt skabt mig et stort problem, mit ene mellemtone hor knækkede ved halsen fordi jeg lige ville rette på driveren . P.... surt 
Så, er der nogle her på forumet der kender til en lim der kan lime "molded structural foam" som det hedder om plasten, så kom med det!!!
Det skal lige siges at hornet har været limet med 2 komponent før (pga det fik jeg det relativt billigt, men det skulle pokkeme' have holdt noget længere ) men det ser ud til at jeg kan kradse det af med en kniv !
Hil Flemming
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at vide det kan du måske lime med ARALDIT - og så supplere med lidt "gaffatape", hvis der er plads
Delefrekvens - det er jo sådan at mellemtonehornet ikke bliver belastet af en høj delefrekvens medens diskanthornet kan lide alvorlig skade af en lav delefrekvens - jeg ville prøve lidt højere delefrekvens f.eks 7000hz
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Delefrekvens - det er jo sådan at mellemtonehornet ikke bliver belastet af en høj delefrekvens medens diskanthornet kan lide alvorlig skade af en lav delefrekvens - jeg ville prøve lidt højere delefrekvens f.eks 7000hz |
|
|
Jeg er helt enig med dig i at det ikke gjorde noget at komme længere op, men der er også hensynet til spredning på hornet ved den frekvens (ikke vist på billedet) men så vidt jeg husker begynder det muligvis at "snerpe" sammen deroppe.
Ja det med araldit må jeg på, men jeg kunne kradse det størknede lim af som om det ikke havde fat ???
Hil __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, den lim HAVDE nok ikke fat! Jeg ville osse dele ved 7kHz, mener faktisk det er den oprindelige delefrekvens til de små JBL-'tøser' . Skov, du skal huske, at øret ikke er specielt sart overfor et smalt dyk i frekvensgangen, især ikke et stykke oppe i frekvensområdet. Så måske gør det ikke så meget at dele lidt højt.
|
Til top |
|
|
Per.G Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 183
|
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville også umiddelbart prøve med araldit men... Ikke den røde eller hurtige idet den aldrig bliver rigtigt hård og flyder under belastning (feks vægt) selv efter den er størknet. Brug den blå (langsomme) den er markant hårdere.
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lille diskanthorn er jo ikke ligefrem verdens 8. vidunder, men det spiller højt! Nu ved jeg ikke hvilken samlet følsomhed du er endt op med, men jeg har hørt et par hornsystemer hvor man med stor ... nej MEGET STOR ... forbedring har udskiftet diskanthornet med et af de nyere og følsomme bånd (102dB/1W).
Du får 2 fordele. En langt bedre diskant samt et bånd der rækker længere ned og gør det meget nemmere at dele over ved f.eks. 3 kHz eller endnu lavere.
Iøvrigt et flot projekt. Den bas må da bare koble optimalt til rummet. Glemmer aldrig dengang jeg hørte de originale Klipsh hjørnehorn ... wow!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for forslag, jeg har også fået et forslag fra naboen (har arbejdet med limprocesser til biler) der mener lim til auto ruder kunne være en mulighed da noget 2 komponentlim simpelthen bliver for hårdt og slipper. Som jeg kan forstå det kan autorude lim åbenbart give sig lidt uden at slippe.
Jeg vil tune om på filteret og sætte knækket ved 7 kHz. Så irreterende synes jeg nu heller ikke den spiller, den skal bare dæmpes ordentlig i forhold til mellemtone. Jeg har dyrket bånddiskanter (Dali Skyline2000) og det var super diskant men nu er filosofien en anden og jeg kan leve med de "buttede" 
Følsomheden tror jeg er ret høj for igår "flyttede Guns'n Roses ind og mit effekt niveau til det lå på 1.4 Watt rms pr. side (rundet op) og det var f....e højt og ikke mindst utroligt ubesværet rent!
Lenny Krawitz's CD "Are You Gonna ...." har jeg haft i 12 år uden at gide høre den men nummer 2 (Belive) har jeg genfundet med en helt utrolig tromme gengivelse og en helt masse andre nedad gående toner jeg ikke har hæftet mig ved før, ja jeg synes at de kobler fint til rummet og min rør fætter klæder dem 
Hilsen Flemming
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 115
|
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorlangt går bashornet ned ?
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 06:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Hvorlangt går bashornet ned ? |
|
|
De er designet med en fn på 40 Hz (Den laveste frekvens i moderne musik er vist nok 41 Hz, af naturlig vej, bas strengen).
Jeg har en CD med frekvenser fra 20, 25, 30, ... deropad og der hvor de brummer ind er faktisk 30 Hz (Formodentlig godt hjulpet af min indbyggederumresonans der puster lidt til det hele).
Jeg har ikke prøvet at vurdere niveauerne i forhold til hinanden, da resten af huset går amok hver gang jeg vil "hygge" med mine toner . Mine dalier Skyliner2000 gik til 35 Hz og umiddelbart har jeg fået men meget præcis, uhyre impulsvillig bas ud af det i forhold til det. Dalierne skulle formodentlig flytte sig +/- 0.5 cm med en tung membran, hvor hornet her "tøffer" +/-1 mm eller mindre i sammenligning.
Nå jeg får "tid" skal jeg have undersøgt det med fn lidt bedre, der er flere der "lure" på svar der .
Hil Jer
Flemming
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
I hvert fald kan man i praksis godt regne med en følsomhed på >100dB, hvilket er mere end 30 gange en typisk 'hifi'-højtaler... Ganske pænt, prøv at omregne det i sparet effekt!
|
Til top |
|
|