Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 18:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Hjørne horn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Hej nhj4,

Jeg deler ved 750 Hz, bas og 7000 Hz, diskant. Mellemtonen også 750 Hz og 7000 Hz. Som musicus og mollecon tidligere har nævnt var det en rigtig god ide at dele højere en jeg først (6000 Hz) havde tænkt mig. 2404'eren er noget mere "luftig" deroppe

Ved 24 dB er der flere fordele, der er en rigtig god faselinearitet (jeg vil lige scanne fase og sum kurve ind lidt senere) igennem filterne. Et 12 dB filter er faktisk noget af en "skurk" (polariteten skal vendes etc..) i det "ballgame". En anden rigtig god fordel er at der absolut ikke er ret meget overhør (hvis noget) ved delefrekvensen .

Hilsen Flemming

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Maj 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår godt dine argumenter vedr. filtertyper, Flemming - er blot ikke sikker på at de helt gælder i det virkelige liv, især ikke når du anvender så usædvanlige højtalere. Alene vejlængden fra basenheden gennem hornet ved nederste delefrekvens kan ændre meget mht. opførslen, samme gælder ved øvre delefrekvens. Desuden har horn jo en kraftig naturlig afrulning... Men det er unægteligt svært at gennemskue, der må nok måleudstyr til. Synes blot, det er lidt synd at miste 1,7dB, når man nu har ulejliget sig med at bygge højfølsomme bokse. Men OK, der er noget at tage af... .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Hej Mollecon,

Jaee, det med at fasen er jævn igennem filterene har du ret i kan være noget filosofisk. Men faktisk har jeg søgt at sætte enheder i nogenlunde samme plan, mellemtone/diskant i samme plan som bølgefronten fra bassen. Jeg ved ikke om jeg har lyttebøffer til det med fasen men ihverfald går jeg derimod meget op i at det tonale passer nogenlunde. Det er svært da noget lyder helt vild dårligt (voldsom diskant+overproduceret stemmer som lidt den nye med TV2) og andet lyder vældig godt (som nogle af de gamle High fidelety test CD'er). Mine gamle Jamo 800 kroners HT gider jeg ikke at bruge som model så jeg låner et par øre af en kollega i næste uge hvor det så er spændende at høre hvad han siger til sagerne. Han er til Snell så der er basis for debat

I US hvor konceptet er fra går de vildt op i 4 ordens filtre eller mere (x-treme slope... kalder de det) og siger at det er et must? Det er mest derfor at jeg har samlet et ditto filter, men tabet tror jeg ikke jeg kommer uden om. Jeg tror iøvrigt at det er et emne (filtertab) der ikke har så stor bevågenhed og uanset om du/I kan lide det eller ej så findes det også i 2. ordens, formodentlig i omegnen af 0.7 - 1.0  dB

Andre filter topologier modtages gerne til senere afprøvning

Hilsen Flemming

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2006 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Citat:"Men faktisk har jeg søgt at sætte enheder i nogenlunde samme plan, mellemtone/diskant i samme plan som bølgefronten fra bassen."

Jo, men basdriverens output skal gennem det 'Z'-formede horn. Medmindre du kan anbringe mellemhornet i et hul bag hjørnet, bliver vejlængden alligevel ikke den samme. Og det var min pointe. Husk, at ved delefrekvensen op til mellemhornet er der ikke meget hornforstærkning tilbage i bashornet, det virker snarere i kraft af øget direktivitet + opbrud i basenhedens membran. Det er der ikke i sig selv noget i vejen med, men det medfører, at almindelig filterteori er noget 'lost'.

Havde jeg mulighed for at lave en højtaler som din, ville jeg nok prøve en simplere løsning, f.eks asymmetrisk 12/18 dB ved begge delefrekvenser. Du har ret i, at der altid er tab, men næppe så meget - i en 8 Ohms højtaler med minimum impedans på 6 Ohm, vil tabet med en 0,5 Ohm spole være mindre end 0,5 dB.

Mht. USA... Denne type konstruktion er ældgammel, set ud fra et hifi synspunkt. På det tidspunkt har de nok bare brugt et lige-ud-af-landevejen 6dB filter. X-treme slopes er fint på digital basis, men analogt? Amerikanerne siger meget er et must, og jeg holder meget af dem, men...

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2006 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Halløjsa,

Min øvre deling af bassen er mere eller mindre betinget af hvad det der mellemtone horn kunne kravle ned til. Selve data for K-145 er 35 - 2500 Hz og udfra meldinger fra fyren der har beregnet kabinetterne giver de rigeligt output op over 700 Hz hvor han knækker ind. Jeg har presset citronen lidt mere da min bas går noget længere op end hans Eminence og sat delingen ved 750 Hz med yderligere fare for farvning a. la. beskrivelsen ovenstående.

Grundet de få knæk der er i hornet slipper de faktisk rigeligt med øvre mellemtone med ud så derfor dæmpede jeg kammeret med noget syntetisk fåreuld. I samme åndedrag har jeg fundet ud af at "underhung" princippet har tilbøjelighed til at "gasse" området 100 - 400 Hz lidt op og til det må jeg konstatere at der er en form for kraftig booming ved 100 - 200. Min tone CD er meget praktisk lige der.

Derfor ser jeg også lidt frem til en "uvildig" lytning fra en kollega der forhåbentlig ikke løber skrigende ud af stuen .

Hilsen Flemming

P.S. ikke for at være "pernippengryn" men det er snare mindre end 0.7 dB @ 6 ohm

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Halløjsa,

Lige lidt nyt fra hornfronten

Hen over sommeren er der blevet lytte gevaldigt til set-up'et og jeg fandt ud af at mellemtonen simpelthen er for "belastende". Området 2500Hz -> 4000Hz blev i den grad fremhævet, hvilket blev slemt når det blev spillet højt. En ny mellemtone var at ønske.

Smith hornet skulle være forbilledet og denne skulle starte ved 500 Hz.

Det skulle lave som et 90 graders, hvor finner skulle være over 40 cm lange!!

Jeg fik lavet mig en skabelon (Radius på 126.3cm) som skulle bruges til at save de 2" høje klodser ud, men ingen båndsav har man nok af, så der stod projektet!!

MEN så i søndags fandt jeg ud af at der i Aarhus var et par JBL2397 der manglede noget at lave. Hornet + adaptoren fik jeg til en fornuftig pris og hjem det gik. De ser sådan her ud...

De er 66cm brede og kun 7 cm høje...

hvilket giver en forbløffende spredning i det vertikale plan (+/- 30 grader). Hornets force er den store spredning i det horizontale plan (+/- 70 grader), hvilket er exceptionelt meget, og den flade frekvensgang. Den holder sig inde for 2 - 3 dB over hele området.

Det ry hornet har med sig må jeg virkelig sige passer. Nu er der meget mere sammenhæng i mit lydbilledet, hornet kobler fint op til diskanten og iøvrigt ned til bassen også. Min plan er at prøve at høre hvordan hornet ter sig ved en lavere knæk, sådan cirka en 600 Hz istedet for de 750 Hz jeg bruger nu men det må komme. Tonalt set et røverkøb med fed lyd i

Hilsen Flemming

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 September 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Troede ikke man kunne finde den slags sager
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Zikra Audio

Bruger siden: 27 November 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 December 2006 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

tjek lige denne linkhttp://members.aol.com/araiyuichi/

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2006 kl. 04:32 | IP-adresse registreret  

Ser godt ud! .

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2006 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Lige en lille opdatering til højtone gengivelsen

Jeg har efterhånden funndet ud af at en bedre lydmæssig placering til diskanten er at skubbe den så langt bagud som muligt.

Her vil diskant membranen næsten være i samme plan som mellemtone driveren. Jeg bilder mig ind at der er en lille lydmæssig forbedring ved den placering. I afstand er det ca. 35 cm som giver nogle få millisekunder på delayed enhederne imellem.

Højden er for at komme forbi mellemtone hornet

Hilsen Flemming

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Fint nok! Men lidt dæmpemateriale, ovenpå mellemtonehornet, under diskantditto, vil nok hjælpe yderligere .

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Fint nok! Men lidt dæmpemateriale, ovenpå mellemtonehornet, under diskantditto, vil nok hjælpe yderligere .

Rigtigt nok, hvis jeg sad i 2.5 meters højde

Diskanten sidder i 135 cm højde og de reflektioner der vil ramme hornet reflekteres opad i rummet. Jeg skal nærmest stå helt inde på 1meters afstand før det kan høres.

Til min lytte position, 4 meter væk, er der line of sight

Hilsen Flemming

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

OK, OK - jeg ville nok alligevel prøve med lidt dæmpemateriale .

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har overvejet om man ikke kunne lave ET horn til begge enheder - mener det kaldes et UNITY horn

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg har overvejet om man ikke kunne lave ET horn til begge enheder - mener det kaldes et UNITY horn

Jeg har set på nogle modeller (JBL S2600 og S3100) at den fremgangsmåde benyttes. På flere amerikanske sider har jeg set BMS4590 benyttet. Det er en coaxial enhed der render hele vejen op, problemet er bare hornet. Hvis ikke man kan støbe et horn som JBL's S2600 så er der nogle der kaldes tractrix, tror jeg (http://www.woodhorn.com/)

Det næste spørgsmå er så hvordan det vil sprede ved de høje frekvenser ?

Hilsen Flemming

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2006 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
OK, OK - jeg ville nok alligevel prøve med lidt dæmpemateriale .

Mollecon, jeg har forsøgt med det samme stas jeg på et tidspunkt fyldte i basserne. Men, du ved, WAF og sådan noget (kattene rev det også bare ned og jeg kunne ikke rigtig høre nogen forskel) gør at det ikke kommer på

Hilsen Flemming

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming, det var dog et spændende horn!!

Jeg har kørt med en noget simplere løsning, en basrefleks, som går op til 630 Hz, og et horn drevet af en BMS4590, fra de 630 Hz og hele vejen op. Selve hornet er det originale fra BMS, som er et CD-horn med en nedre skæring ved 700 Hz. Der er billeder her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17151&K W=svdi

Jeg har det problem, at jeg synes, der er for stor afstand mellem min 15 tommer bas/mellemtone og hornet, som gør, at lyden bliver for slank i den nedre mellemtone, der mangler "punch", eller varme i stemmerne. Jeg tror, at det skyldes, at mine horn står af ved ca 1000 Hz, og derfor ikke når ned til mellemtonen. Hvis jeg deler højere, bliver lyden kedelig synes jeg. Det hjælper ikke, at lade 15 tommeren gå frit op uden afskæring, jeg kan ihvertfald ikke høre forskel, selvom enheden skal kunne gå op til 3kHz iflg. fabriksdata.

Jeg har bestilt et tractrix-horn fra Tyskland, lavet specielt til BMS-erne, som skal kunne gå ned til ihvertfald 400 Hz. Jeg er spændt på, om det løser problemet, hornet er ihvertfald stort og grimt, det hedder JABO KH53, og er 53 cm i diameter og i hvid glasfiber!! Det ligner spytvasken hos en tandlæge. Der findes et på 72cm diameter, som ligner et havemøbel, men der sagde konen stop!

Hvordan hænger din lyd sammen? Kan du virkelig drive dit hjørnebashorn op til mere end 200-300 Hz, og bevare dynamikken? Er der ikke en stor tidsforskel mellem lyden fra bashornet og den mere direkte lyd fra mellemtonehornet. Hvordan lyder f.eks. slagtøj?

Det er et spændende horn, du har fundet i Århus. Jeg samler sammen til et nyt projekt med Fostex-enheder, et træhorn til mellemtonen og et diskanthorn til diskanten. Jeg spekulerer over, om jeg skal sætte et horn under til bassen, eller en basrefleks. Derfor mit spørgsmål.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:

Hvordan hænger din lyd sammen? Kan du virkelig drive dit hjørnebashorn op til mere end 200-300 Hz, og bevare dynamikken? Er der ikke en stor tidsforskel mellem lyden fra bashornet og den mere direkte lyd fra mellemtonehornet. Hvordan lyder f.eks. slagtøj?

Det er et spændende horn, du har fundet i Århus. Jeg samler sammen til et nyt projekt med Fostex-enheder, et træhorn til mellemtonen og et diskanthorn til diskanten. Jeg spekulerer over, om jeg skal sætte et horn under til bassen, eller en basrefleks. Derfor mit spørgsmål.

Hej svdi,

Tak og ilige gevaldigt ht system du har der!!

Men til dit spørgsmål. Bashornets konstruktion med kun bøjninger i samme plan (ingen twistning som i Klipsch-hornet), gør at de faktisk kan gå ret langt op. Jeg har haft samme problem med at nå bassen med plasthornet (2380). Derfor skiftede jeg til smith hornet og hvilken forbedring. Det er frekvensmæssigt meget flat (det er det også fysisk, ca. 7cm) samt har en fantastisk spredning. Jeg er lidt bekymret for de der horn a la 2380 med hensyn til spredning! Da jeg ændrede fra 750Hz til 500Hz blev stemmerne mere runde og samtidig blev rummeligheden utroligt forbedret. Det siger jeg ikke for at rygklappe mig selv, jeg har haft en kollega med på lytninger (også erfaren hifi bruger) hen af vejen og her sidst i projektet er han også mere eller mindre faldet for horn.

Dog kan visse indspilninger lyde betonet og derfor er jeg ved at lave et lidt større smith horn der er skulle gå 200 Hz længere ned en 2397. Min deling vil være den samme men muligvis vil output ved 500 Hz være ubetydeligt kraftigere med en anden betoning tilfølge. Tiden vil vise

Jeg vil for alt i verden ikke undvære dynamikken i bassen, derfor undre det mig at flere horn interesserede kun har fra 500 - 1000 Hz og opefter. Det er virkelig en anden og tør (kvik) bas fra et fronladet horn. Det kan godt være at det er lidt ujævnt men mine målinger i mit lytterum fortæller mig at rummet "forkludre" endnu mere. Hvis du har plads så byg et bas horn. Membranvandringen ved voldsom lyd er forbløffende ringe => lav forvrængning og stor dynamik!! Det er fantastisk at lytte til musik ved ca. 100 dB C lydniveau (ifølge lydmåleren). Der er knald på !

Hilsen Flemming

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
I afstand er det ca. 35 cm som giver nogle få millisekunder på delayed enhederne imellem.

Hilsen Flemming

ca. 0,00129 sekunder, med mindre jeg skal have skolepengene tilbage
Men hvis du kan høre forskel er det jo fint.
Hvor langt er du nået?

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Svdi,   fint setup du har, kunne jeg også lige se en mægtig sub-line

Ang. lidt tynd nedre mellemtone - din basenhed er formentlig på 96-97db, hvorimod dit mellemtone horn er måske 110db

Ydermere har bassen måske mest output over 100hz, så det du måske savner er relativt mere output under 100hz

For at få balance skulle mellemtone kun være måske 93-94db - hvor meget har du dæmpet mellemtonen

En måske meget brugbar grafisk bas EQ  http://sound.westhost.com/project84.htm

Men problemet du beskriver er ikke ualmindeligt, og kan for så vidt og opstå pga. fasefejl, evt. i filter

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes