Forfatter |
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sveske,
Niks, som sådan kan jeg ikke høre de der 1. noget i forskel ! Det lyder bare som om at placeringen er bedre i forhold til sprednings mønsteret.
Og jeg glemte at besvare Svdi at tidsforskellen i bassen heller ikke har nogen betydning. Hornet er en faktor 9 kortere end hvis det var fritstående. Det er ca. 1.6m langt som vel giver i omegnen af en 4 - 5 milli hvis vi ska' helt op på dupperne 
Hvis du mener med i bygningen er jeg blevet færdige med de såkaldte "finner". Jeg sætter lige et billede ind.

Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej forum,
Endnu et skridt er taget til en lidt bedre WAF score. Mine færdigheder i finish begrænser sig til noget Dyrup acryl maling i en grålig nuance. Konen spurgte interesseret efter om hvornår det øverste skulle bygges ind i en kasse . Bøvlede lidt med at forklare at det måske får noget maling med tiden 

Da jeg nu lige var igang med mit mobil telefon kamera (behersket kvalitet!) så er her et af mellemtone filteret efter at det er wired endeligt op (mdf plade 21x21cm).

Og så lige et oversigts billede 

Endnu engang vil jeg slå et slag for horn. Der er dynamik for alle pengene 
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad har du gjort med finnerne?
og det med at smide mellemtonen og diskanten lyder i mit hovede som en god idé - det kan da ikke være så svært, eller hvad?
Eller det får måske indflydelse på lyden?
Kønne er de ikke (jeg kan forestille mig hvor svært det er at få en rigtog flot finish), men jeg gad godt nok gerne lytte til dem. __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
"at smide mellemtonen" - smide hvorhen, Sveske?
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
Hvad har du gjort med finnerne?
|
|
|
Om de er blevet væk, finnerne? Nææ, det fremgår måske ikke så tydeligt men inde i den flade sorte kasse (mellemtonehorn, smith typen) sidder der 5 stk + 2 halve. Det er et JBL2397 horn som JBL brugte i sin horn guldalder (60'erne, 70'erne og starten af 80'erne). Udgangspunktet er lavet af en professor Bob Smith (1951). I starten var de specificeret til 500 - 10000, men senere ændredes det til 800 - 10000, samme mål.
Jeg er så ved at lave en udgave som starter et par hundrede Hz længere nede og det er de finner du ser på et af billederne. Det er en scala model af 2397 og forhåbentlig vil den have samme egenskaber 
Jeg tror det vil virke rimeligt voldsomt hvis jeg gemte mellem og diskant ind i en kasse ala typen først i denne tråd 
Så jeg satser på deres nuværende udseende (skal males også).
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 23 Februar 2007 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
"at smide mellemtonen" - smide hvorhen, Sveske?
|
|
|
I en kasse
Flemming Skov: Det kan der selvfølgelig være noget om, men som det er nu, synes jeg det ser lidt nøgent ud. __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 23 Februar 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror også, en aksse vil blive for voldsom. men du har faktisk lavet bashornet meget flot, og toppen fortjener samme omgang: hvad med at lade mellemtone- og diskanthorn hvile på forkromede bøsninger, eller noget i drejet træ? Istedet for det forskalling, der er i brug aktuelt
|
Til top |
|
|
Cactus Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 45
|
Sendt: 23 Februar 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har lagt meget vægt i dit projekt. Håber at du er glad for resultatet. Jeg må dog sige at jeg tror at de ville være pænere i helt hvid. Men det er selvfølgelig en smagssag. Tillykke med det i hvertfald.
mvh
Cactus
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
: hvad med at lade mellemtone- og diskanthorn hvile på forkromede bøsninger, eller noget i drejet træ? Istedet for det forskalling, der er i brug aktuelt |
|
|
God pointe 
Jeg har tænkt lidt i den retning men vil først gøre det store ved det når jeg har fået samlet mit mellemtone horn som bliver noget bredere (1m...) og derved rage ud over bas hornet. Som understøtninge forestiller jeg mig en art stang der så går hele vejen til gulvet. Det skal nok hjælpe på WAF 
Ja, farven er alternativ (var iøvrigt rigelig dyr) men sådan nogle kasser i hvid kommer til at se MEGET store ud så det var ligeså meget for at få dem til at syne mindre. Fra toppen af diskanten til gulver 140cm, 85cm bred og 65cm i dybden på det dybeste sted.
Hilsen Flemming
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
stangen fra det nye mellemtonehorn til gulvet (helt ærligt...) kunne (igen) erstattes af en 45gr. hældende kromstang, som hvilede på den øverste del af bashornet?
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rart at se et helhedsbillede. Til 'forsvar' for størrelsen på hornene skal vel siges, at hjørneplaceringen i praksis gør dem mindre belastende - selvom de stadig er visuelt dominerende.
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2007 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ingen hemmelighed at mit hidtidige mellemtonehorn har haft et for lavt output ved den valgte x-frekvens for bas. Jeg har tumlet noget rundt med hvorledes jeg kunne få et mellemtone horn, til at nå så langt ned som omkring 500 Hz. Jeg har lavet et regneark med udgangspunkt i JBL2328 adaptoren for et eksponentielt udviklende horn og så lave det i træ. Hmmm.....
Istedet samlede jeg lige den yngstes legetøjsbiler sammen i en stor gryde og smeltede dem om til dette horn ;-)
Nej, her i weekenden dappede jeg lige en tur til Antwerpen hvor en freak havde et sæt 2350'ere til salg. De er store!!
Jeg må indrømme at før var stemmeføringen lidt "nasal" ved særligt ugunstige radioudsendelser (hvor studioværterne er så glade for sig selv og de knapper de har rådighed over, at stemmerne lyd unaturlige) men med dette, lidt store horn, lyder det virkelig aldeles fremragende. Jeg vil sige at lyden er en lille smule mere tilbagelænet og ubarmhjertigt nøgternt. Pragtfuldt!!!
Nu mener jeg virkelig at jeg har nået mit mål med brug af ældre (prisen), godt byggede enheder anvendt til det som de er konstrueret til, holdt op imod dagens udbud i samme genre.
Her vil jeg give endnu et hip til horn der i den grad spiller ubesværet med stor kompressions margin, rigtig lave 2. og 3. harm forvrængning grundet den ringe membran vandring.
Hilsen Flemming
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 23 April 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
men jeg ville da godt have set det træhorn 
|
Til top |
|
|
Pihl Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 977
|
Sendt: 24 April 2007 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er absolut misundelig, bare jeg kunne få lov til at lege med sådan et horn, det ser skide godt ud og lyder sikkert endnu bedre  Flere billeder
tak (jeg har en højttaler bog stående med bygge beskrivelse af et Klipch hjørne bashorn! en skønne dag så...........  ) __________________ Hilsen Pihl
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa folkens!
Så har jeg endeligt været en tur i "kammeret" med mit mellemtone og diskant horn. Udstyret er det gængse inden for audio men for interesserede:
B&K: Measuring Amplifier, Type 2636.
B&K: ½" mikrofon, Type 2669.
ENG: Laboratory Power Amplifier, LPA01.
R&S: Audio Analyzer, UPL

JBL2445PL+JBL2350, 0 grader. 1V input: 300Hz->20kHz. 1/24 oktaver.
Mikrofonen placeret 1m foran center af horn. Målt i dBPa/V så omregningen til SPL/V lyder:
SPL[dB/V]=94dBSPL+(aflæsning på kurven)+12dB. De 12dB fordi det er en 16 ohm'et enhed, så
dBSPL ved 700Hz: 94dBSPL+4dB+12dB=110dB/V. Dykket mellem 2,3kHz og 3kHz tilskrives det lyddøde rum (reflektion).

Her er samme højde på mikrofonen men flyttet ud i 22,5 grader fra centerlinien.

Og her er de 2 forgående kurver lagt over hinanden.

JBL2445PL+JBL2350, 0 grader. 1 V input: 300Hz->20kHz, men med filter der har -6dB ved 500Hz og 7kHz. Reduktionen i niveau (ca. 10dB) skyldes den dæmpning der er indført for at passe med bas hornet.

Diskanten, JBL2404H. 300Hz->20kHz, men med sit filter, hvor -6dB skulle være omkring 7kHz.

Her er de 2 forgående kurver indsat i samme.

Her er et totalt sweep fra 300Hz->20kHz, hvor diskanten måles med. Mikrofonen placeret 1 m fra hornet men på en sådan måde at der er "line-of-sight". Ellers ville mellemtone hornet skygge for diskanten.

Og sidste billede er målet som før men i 22,5 grader fra centerlinien.
Igår var et par gyldne øre forbi hvor vi fornøjes over den lækre sprøde lyd tilsat passende mængder dynamik, uagtet, vil enkelte måske mene, den til tider ujævne gang over skalaen. Jeg mener nu at være igennem projektet og vil til at hellige mig lytningen af mine plader via en nyindkøbt Cambridge 640P. Den er pengene værd!!
Hilsen Flemming
|
Til top |
|
|
pauseklovn Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 200
|
Sendt: 07 Juli 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har fulgt dit DIY og forsøger at forstå hjørne placeringen af Horn i forhold til High Fidelitys "Den lille æske - indeni den store 1" nr 8 2001.
Da jeg finder det spænnende, det at bruge hjørne placeringen, dels er de (højtallerne) gemt af vejen dels kan kabler gemmes afvejen i vægen og så kan det bygges selv..
Musik som du lytter til ....Er det mest ROCK ? Eller er lydbillede også godt med andre musikformer ( klassisk og sangstemmer) ?
Flere DIY please
MVH JAN
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
pauseklovn skrev:
Musik som du lytter til ....Er det mest ROCK ? Eller er lydbillede også godt med andre musikformer ( klassisk og sangstemmer) ?
|
|
|
Hej,
Lige lidt om musikken.....
Eric Clapton, Unplugged: Bare det at høre håndklap fra puplikum samt anslag på akustisk guitar fortæller noget om systemets start egenskaber og dynamik.
Sky3: Her er der virkelig dynamik for pengene, Sky spiller på hele skalaen af instrumenter og når der er mest gang i den er store tam-tam og pauke også tilstede i lydbilledet, hvor jeg før har hørt en vis mudring pga forsøget på at nå realistiske niveauer. Her springer det lige ud i skødet på dig! Var til koncert med dem i Falkonerteatret i 1983. Her brugte de ialt 4 store JBL monitore som forbidling til de ca. 2000 puplikummer (ved ikke hvad det var for nogle havde ikke forstand på det dengang, men de var blå på fronten).
Jennifer Warens+Lenard Cohen. Her har jeg fået skabt en vokal der er fantastisk let og detaljeret og det har været det vigtigste i projektet. Her er stemmerne på plads med fantastisk tydelighed.
Suzanne Vega, Toms diner, Luka + Tired of sleeping, Men in war. På Toms diner er hendes lidt lýse stemme virkelig nærværende og sprød (svært at forklare).
Shubidua6 "A kat la Vær'". Fede stemmer i koret... Da jeg købte den i '79 syntes jeg det var noget kedelig noget men her i nyere tid synes jeg det er en rigtig god indspilning hvor det vokale står stort og bredt. Ddet giver et ekstra pift når resten af banded spiller med på det sidste af nummeret!!
Neil Young "Ragged glory". Selvom der er meget guitar lir er det tydelig at de kan lide at spille og at optagelsen drager fordel deraf. Sådan noget som "Hi-hats" står præcist i baggrunden i et ellers støjfyldt lydbillede.....
Og naturligvis RUSH.....
Jan (skal du til stranden en dag, Blokhus-Løkken, så kig forbi), det var lidt om hvad jeg har brugt som plademæssige (LP...jaee det bliver ikke bedre end min Ortofon MC Super II og en låne Accuphase AC3 kan spytte ud) reference og generelt kan siges at lydbilledet er meget stort, bassystemet bruger jo hele 3 sider af stuen. Gyldne øre der har været på besøg har ogaå været forbløffet over at nå jeg lige skulle "juster" ved den ene HT'er, forsvandt lydbilledet ikke bare fordi jeg gik ind foran hornet!!
Lydniveaumæssigt mener jeg at vi "HIFI freaks" undervurder den dimension. Jeg sidder ikke og spiller tordene "teenager" højt, har ingen interesse i det, men at lytte til noget musik ved en 100 - 105dBSPL, utvungen lyd, er en fantastisk virkeliggørelse af det der lyttes på. Alene dynamikken i diskanten når der bliver slået ekstra på div. "hat's" er fed!
Og størrelses mæssigt, tja... de 450l der optages i hjørnerne syner ikke af meget når først "støvet" har lagt sig... 
Hilsen Flemming
|
Til top |
|
|
Allan-j Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 119
|
Sendt: 26 December 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Flemming.
Jeg rykker lige lidt liv i denne tråd igen, da jeg syntes at dit hjørnehorn er genialt. Jeg tænker lidt på at bygge nogle selv ,men med en anden enhed, så tænkte på om hornet er lavet til din enhed, eller om du selv har regnet på det, for at få det til at passe, og om du eventuelt har tegninger med mål osv. derpå __________________ H/K avr 7500
Coral Studio 250
husk: Det var amatører, der byggede Noahs Ark, men det var fagfolk, der byggede Titanic
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 26 December 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan-j skrev:
Hej Flemming.
...., så tænkte på om hornet er lavet til din enhed, eller om du selv har regnet på det, for at få det til at passe, og om du eventuelt har tegninger med mål osv. derpå
|
|
|
Hej Allan,
Hmmm, nej hjørnehornet er ikke lavet til min enhed. Der er et spillerum ved hornstarten, hvor, afhængig af enhed, der komprimeres dvs min enhed spiller ud af et hul på ½ membran areal, fordi den er ret følsom. Kasserne er snare lavet til en Eminence 15" som sidder i konstruktørens kasser, her har han gjort kompressionen større ved at have et endnu mindre areal at spille ud igennem. Enheden er også mindre følsom....
Såå, det var et sjus og det virker godt, dog er der en "art" resonans (rum mv.) ved 300-400 Hz og det har jeg tildels løst ved at dele lige på 400Hz med aktiv delefilter. Sååå det er derud af 
Hilsen Flemming
|
Til top |
|
|